Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Inaktiv

Försöker koppla upp IPTV hos mamma.
Dom har två tv boxar och skulle vilja ha trådlöst till dom på något sätt.
Jag har 3st Asus RT-AC66U.
Går de att lösa på något sätt med dessa så jag kan få trådlöst till båda boxarna?
Hade de hjälpt om jag köper till en managed switch med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon30129:

Försöker koppla upp IPTV hos mamma.
Dom har två tv boxar och skulle vilja ha trådlöst till dom på något sätt.
Jag har 3st Asus RT-AC66U.
Går de att lösa på något sätt med dessa så jag kan få trådlöst till båda boxarna?
Hade de hjälpt om jag köper till en managed switch med?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte testat det själv, men skulle det inte gå att sätta en router vid varje box och köra dom i access point mode? Medan dom är i access point, så kör du bara guiden till att öppna upp port 4 till vid 845. Har ingen aning om du har dessa inställningar i access point mode men värt ett försök. Du kopplar du bara upp dom till main routern med wifi och sen kabel mellan port 4 - Boxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon30129:

Försöker koppla upp IPTV hos mamma.
Dom har två tv boxar och skulle vilja ha trådlöst till dom på något sätt.
Jag har 3st Asus RT-AC66U.
Går de att lösa på något sätt med dessa så jag kan få trådlöst till båda boxarna?
Hade de hjälpt om jag köper till en managed switch med?

Ingenting i guiden kommer hjälpa dig med det. Telias router fixar det däremot med hjälp av två par WiFi-bryggor.

Skrivet av cronix91:

Har inte testat det själv, men skulle det inte gå att sätta en router vid varje box och köra dom i access point mode? Medan dom är i access point, så kör du bara guiden till att öppna upp port 4 till vid 845. Har ingen aning om du har dessa inställningar i access point mode men värt ett försök. Du kopplar du bara upp dom till main routern med wifi och sen kabel mellan port 4 - Boxen.

Då kommer inte VLAN 845 gå över WiFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ingenting i guiden kommer hjälpa dig med det. Telias router fixar det däremot med hjälp av två par WiFi-bryggor.

Då kommer inte VLAN 845 gå över WiFi.

Yeah, du har rätt. Inte bra att skriva inlägg klockan 3 på natten..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har startat en tråd men tänkte att jag slänger in det här med:

Har precis köpt mig ett 3 vånings radhus på 150m2 och har lite funderingar kring nätverket.
Radhuset är fiber anslutet och 100/100 lina samt Telias kanalpaket mellan ingår i samfällighetsavgiften.

Fiber ingången sitter i hallen i huset och kablar finns dragna till tv rum (1 våning), sovrum (2 våning), samt en kabel ner till källaren.

Jag hade planer på att köra aimesh med min nuvarande asus ac68 och köpt mig 2st ac66 som jag monterar i källaren samt sovrummet på övervåningen men min fråga blir då hur jag löser det med Telia iptv.
Vet att det går att använda asus routrar till Telia iptv men hur blir det om jag kör aimesh?

Behöver som sagt hjälp här, alternativet är ju att köpa ett 3-pack accesspunkter (tillexempel asus lyra) men problemet kvarstår ju oavsett med iptv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kalleteodor: Använd kablarna?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@kalleteodor: Använd kablarna?

Jo givetvis. Men ska jag ansluta Telia boxen till port 4 på första asus routern isåfall eller kan jag få det att funka genom att konfigurera router 2 eller 3 och ansluta mig på någon av dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Jo givetvis. Men ska jag ansluta Telia boxen till port 4 på första asus routern isåfall eller kan jag få det att funka genom att konfigurera router 2 eller 3 och ansluta mig på någon av dom?

Du konfigurerar den första och ansluter kabel dit, alternativt konfigurerar du istället en switch och kör kabel till den.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du konfigurerar den första och ansluter kabel dit, alternativt konfigurerar du istället en switch och kör kabel till den.

Du menar alltså att jag först konfigurerar porten för iptv på router 1 och att jag sedan utan några konstigheter kan konfigurera router 2 samt 3 som mesh noder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej, lånar denna tråden för lite telia-IPTV och kabeldragnings frågor.

Mina föräldrar har haft stadsnätsfiber med telia i ett par år nu, men har aldrig lyckats få det att funka riktigt bra. De har en fiberlåda från telia som installerade fibern och fick tydliga instruktioner: internet på port 1, IPTV på port 2.

Sedan dess har vi testat med olika routers för att få wifi-täckning i hela huset men slutligen landat på att ha en Asus RT-AC3200. Denna täcker inte riktig alla vrår men det är "good enough". Sen när det kommer till IPTV har vi testat ett par lösningar. Den första var att de köpte ett par trådlösa WPS-stationer från telia. En placerades vid fiberlådan och sen en vid varje TV-box. Dessa gick på 5GH och hade ganska svåra problem att nå i huset (fick flytta de en bra bit och dra fula kablar). Dessutom störde de Wifi-singalen så inget funkade. Sen dammade vi av ett par gamla Devolo Ethernet over power kontakter, men dessa ska nog inte splittas 1 -> 3 som vi gjorde så resultatet är väldigt skakigt och bara 1 tv åt gången funkade.

Så nu är tanken att vi ska byta ut telefon-slingan mot en "Ethernet-slinga", där jag tänkte seriekoppla (m.h.a switchar) ethernet genom huset från routern.

Nu till frågan: Vad jag förstått så taggar fiber-boxen av den inkommande trafiken till två uttag (internet/IPTV) och man får då använda sig av en managerad switch för att på samma sätt tagga IPTV-trafiken från fiberlådan och köra otaggad på Internet (från Routern) och sedan tagga av i de rummen med TV i. Min fråga är väl om det går att göra detta på något snyggare sätt? I min lägenhet har jag med IPTV och internet från telia, och detta går in i Telias router och sen via patchpanel ut i lägenheten. Men här kan jag köra tvbox och ps4 på samma o-managerade switch vilket gör att man inte behöver bry sig om taggat/otaggat nät går denna lösning att fixa utan en telia router?

Finns det någon ordentlig begränsning i att köra ehternet-switcharna daisy chained eller är det inte märkbart på ett hemnätverk?

(Kan tillägga att deras villa är en bentongbunker där trådlöst har svårt att ta sig fram och eftersom näst intill alla väggar är betong så går det inte att sätta in Ethernet-uttag i varje rum kopplat till en central punkt)

Permalänk
Medlem

@marcusth: Vilken mediaomvandlare har de? Inteno:n bör ha TV taggat på LAN1 också.

Permalänk
Medlem

@marcusth:
Det är inga problem att lägga flera switchar efter varandra.
De ihopkopplade med 1GBit/s och Telias IPTV tar max 10 Mbit/s.
Se bara till att skaffa switchar som har VLAN och IGMP snooping.

För den som har en 1Gbit/s internet lina och egen server för filer och filmer kan det bli ett problem eftersom det då finns en möjlighet att en 1Gbit/s lina blir en flaskhals.

Jag skulle också rekommendera att använda CAT6a för kabel och uttag.
Då har man möjlighet att gå upp till 10Gbit/s utan att behöva byta kablage.

Att IPTV kommer på egen port betyder ju inte att det finns ett VLAN för IPTV på port1 men det kan ju vara begränsningar i stadsnätet som gör att det måste vara separata portar.
Kan ju tänkas att man kan lura Telia routern genom att sätta en VLAN switch mellan den och fiber burken.
Sedan lägger man ut Internet och IPTV på samma port men lägger på IPTV på ett VLAN som Telia router känner till.

Även med Telias router är det idé att ha switchar med IGMP snooping så man slipper multicast till varenda enhet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@marcusth: Om det inte är Telia Öppen Fiber så kika på https://www.telia.se/privat/support/stadsnat

Permalänk
Medlem

@cronix91
Har likadan router och problem

Permalänk

@Galvatron: Telenor använder VLAN 46 hos mig. Jag måste även sätta VLAN prio 6 (IC) på utgående DHCP-trafik från TV-boxen, för att den ska få en IP-adress.

Permalänk
Medlem

Hej!

Hoppas någon av er kan hjälpa mig. Blir helt knäpp av det här.

Har en 8-portars Inteno-XG6749 mediaomvandlare kopplad till en Sagemcom Fast5370e router från telia.

För att slippa dra kablar genom hela huset så har jag satt en Asus AC66U B1 i media bridge läge (trådlöss brygga) vid tvbänken och kopplat in min Arris VIP2853 tv-box i den.

Kopplar jag Sagemcom -> ethernet -> tv-box så kan jag se på mina kanaler.

Kopplar jag Sagemcom -> wifi -> AC66U -> ethernet -> tv-box så funkar inte kanalerna. Internet funkar prima för resten av enheterna som är kopplade till AC66u:n.

Går det här att lösa eller måste man dra kabel eller köpa telias trådlösa donglar till tv-boxen?

Sjukt tacksam för svar!

Mvh,
B

Permalänk
Medlem
Skrivet av brutak:

Hej!

Hoppas någon av er kan hjälpa mig. Blir helt knäpp av det här.

Har en 8-portars Inteno-XG6749 mediaomvandlare kopplad till en Sagemcom Fast5370e router från telia.

För att slippa dra kablar genom hela huset så har jag satt en Asus AC66U B1 i media bridge läge (trådlöss brygga) vid tvbänken och kopplat in min Arris VIP2853 tv-box i den.

Kopplar jag Sagemcom -> ethernet -> tv-box så kan jag se på mina kanaler.

Kopplar jag Sagemcom -> wifi -> AC66U -> ethernet -> tv-box så funkar inte kanalerna. Internet funkar prima för resten av enheterna som är kopplade till AC66u:n.

Går det här att lösa eller måste man dra kabel eller köpa telias trådlösa donglar till tv-boxen?

Sjukt tacksam för svar!

Mvh,
B

Det finns ett alternativ till, du kan köra med homeplugs. Jag använder Sagemon -> ethernet ->homeplugvid routern -> homeplug i rummet vid TV boxen ->ethernet -> Arris TV box.

Fungerar väldigt bra. Annars har jag exat samma fel som alla andra här, går inte att skicka TV signalen genom med mina asus mesh eller asus router.

Jag använder https://www.webhallen.com/se/product/170171-TP-Link-TL-PA4010...

Jag funderar på att byta ut dessa till snabbare/kraftfullare homeplugs då det är väldigt långt mellan rummen och ibland har pluggarna svårt att hitta varandra. Avhjälps med att man drar ut en ur kontakten och sätter i den igen händer någon gång var tredje dag eller så.
Men som sagt, de jag har funkar kanon.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av brutak:

Hej!

Hoppas någon av er kan hjälpa mig. Blir helt knäpp av det här.

Har en 8-portars Inteno-XG6749 mediaomvandlare kopplad till en Sagemcom Fast5370e router från telia.

För att slippa dra kablar genom hela huset så har jag satt en Asus AC66U B1 i media bridge läge (trådlöss brygga) vid tvbänken och kopplat in min Arris VIP2853 tv-box i den.

Kopplar jag Sagemcom -> ethernet -> tv-box så kan jag se på mina kanaler.

Kopplar jag Sagemcom -> wifi -> AC66U -> ethernet -> tv-box så funkar inte kanalerna. Internet funkar prima för resten av enheterna som är kopplade till AC66u:n.

Går det här att lösa eller måste man dra kabel eller köpa telias trådlösa donglar till tv-boxen?

Sjukt tacksam för svar!

Mvh,
B

Att köra IPTV över Wifi rakt av är inget att rekommendera.
IPTV använder multicast och om man skickar ut det över wifi så är default inställning att detta skall ske med lägsta supportade hastighet.
På en Router/AP som supportar 802.11a blir detta 6 Mbit/s, IPTV brukar ligga runt 10 Mbit/s så detta blir naturligtvis katastrof.

Jag har fått det fungera med homeplugs.

Finns också möjlighet att köra över wifi med en AP och en brygga som har möjlighet att göra om Multicast till Unicast och vice versa.
T.ex. Ruckus som Telia säljer gör detta.
Vet inte vilka andra AP/Bryggor som klarar detta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Att köra IPTV över Wifi rakt av är inget att rekommendera.
IPTV använder multicast och om man skickar ut det över wifi så är default inställning att detta skall ske med lägsta supportade hastighet.
På en Router/AP som supportar 802.11a blir detta 6 Mbit/s, IPTV brukar ligga runt 10 Mbit/s så detta blir naturligtvis katastrof.

Jag har fått det fungera med homeplugs.

Finns också möjlighet att köra över wifi med en AP och en brygga som har möjlighet att göra om Multicast till Unicast och vice versa.
T.ex. Ruckus som Telia säljer gör detta.
Vet inte vilka andra AP/Bryggor som klarar detta.

Technicolor OWA0130, TG234 och TG233 kan du säkert hitta begagnade och är vad internetleverantörerna tidigare använde som trådlösa TV-bryggor. HomePlug fungerar säkert bättre i många scenarion dock, och till IPTV behövs inte de snabbaste varianterna. Du bör alltså kunna fixa det för under 450 kr, vilket såklart är billigare (och smidigare) än att hyra Ruckus för 89 kr/m.

Permalänk
Medlem

Någon som har likande problem som jag. Jag kör med en Asus AC86U som är kopplad till en Netgear GS108E där jag konfat port 2 som VLAN ID 845. När jag gjorde en reset på boxen så vill den inte hitta gateway. Stoppar då in boxen i port 4 på router där IPTV är knofat med 845, då startar den. Loggar in på Telia och allt är ok. Stoppar sedan tillbaka nätverkskabeln i switchen och då ber tv boxen mig att logga in på Telia Play. När jag gjort det fungerar kanalerna men detta är via play, dvs inte vanliga IPTV. Har inga HD kanaler. Någon som vet vad som är fel?

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Asus RT-AX58U på mellandagsrean då min >10 år gamla Telia-router höll på att ge upp. AX58:an är kopplad till en D-Link DGS-1100-08 8-portars switch, en Philips Hue-hub och två Telia tv-boxar på port 3 och 4. Allt fungerade perfekt i 3 månader inkl. båda tv-boxarna utan Telia-router. Hade bra hastighet på Wifi.

Sen var det slut på friden. Tv-boxarna tappade sin uppkoppling, säger att det inte finns multicast. Så fort jag kopplar in en tv-box i routern tappar den internetuppkopplingen helt. Min stationära pc ansluten via switchen tappar också internet ibland utan att tv-boxarna är inkopplade. Wifi krånglar ganska ofta och kräver omstart av routern.

Är det Telia som jävlas och orsakade att tv-boxarna slutade fungera?
Eller är det routern som är skit?
Har gjort factory-reset, uppdaterat firmware osv. på routern, men det blir inte bättre.

Lagt till information
Permalänk

hej! jag har ett problem som jag hoppas kan få hjälp med.
jag har alltid kört fiber konverterare -> Nätverksport -> Router -> AirTies (wifi puck) -> tv-box!
Har funkat klockrent med efter att det va driftstörningar och Telia låg nere i helgen så la allt av. Nu till problemet.
efter att ha startat om allt så är nu förloppet. fiber -> Nätverksport -> Router -> AirTies (wifi puck). men jag får inte någon kontakt till tv-boxen. värt att säga är att jag kan koppla från AirTies till vanlig dator och ha kontakt så jag har nät ut från AirTies.
jag kan köra kabel från Nätverksporten direkt till tv- box och då funkar det. men som sagt inte om jag går via router och wifi puck.
tv-box = arris vip4302

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått trådlös överföring av Telias IPTV att fungera? Dvs. att se på TV via Telias TV-box i flera olika rum utan att dra Ethernet-kabel mellan dem, t.ex. genom att koppla varje TV-box till en nod i ett mesh-system.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Vet inte om frågan redan är besvarad, har läst inlägg gällande andra routrar, men hittade ingen info om denna specifikt. Jag undrar om det skulle funka att göra följande:

Internet (via fiberkonverter) --[kabel]--> Asus AX6600 --[mesh wifi]--> Asus AX6600 --[kabel]--> Arris IPTV

Alltså, kan man skicka IPTV-trafik över mesh-wifi till noden där TV-boxen sitter - samt fortfarande använda wifi som vanligt för andra enheter? Ställer man in IPTV på noden framför IPTV-boxen då eller på den första enheten direkt från internet som agerar router?

Väldigt tacksam för svar!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så går inte det. Har pratat med olika supportavdelningar, och TP-link svarade mig att deras Deco routrar (exempelvis de nya X60) måste kopplas via Ethernet för att IPTV ska fungera, så här: fiber --> modem --> mesh router 1 --> mesh router 2 (via ethernet).

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Om det fungerar eller inte får man nog testa fram.
Asus har åtminstone rätt inställningar under Trådlös->Aktivera IGMP snokande (snooping) den skall vara på.
Sedan finns Multicasthastighet (Mbps) som kan vara bra att skruva upp.
(Enda Asus routern jag har tillgång till är på svenska...)
Huruvida detta påverkar mesh har jag ingen aning om.

Ett stort problem med Multicast och Wifi är att specen säger att Multicast skall skickas med lägsta supportade hastighet. Detta kan ofta vara 6 Mbps så en HD ström kan lätt sänka hela Wifi nätet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Känner att jag behöver skriva lite här nu. För ungefär två månader sen köpte jag ett mesh system, asus ax92u 2st. Jag meckade ihop det, började testa inställningar som nämns här i tråden för iptv, gick sådär. Tog bort alla manuella inställningar under iptv, sen fungerar det.
Sen dess har jag kört följande, medikonverter till wan, trådlös backhaul till nästa asus, i vilken jag kopplat telias arris box, svarta runda. Detta har fungerat helt klanderfritt fram tills i förrgår. Nu är det som att boxen tappar bort sig, startar jag om routern och noden brukar det lösa sig. Vet inte riktigt hur jag ska felsöka vidare bara har vi några tips?

Permalänk
Medlem

Har två ASUS AX XT8 meshroutrar och vill få Telia IPTV att fungera. Har gammal Teliautrustning som består av dels en Motorola VIP1003 och ett par Ruckus VF7111. Bor i ett gammalt hus med supertjocka väggar och trossbotten och krångligt att få till snygg kabeldragning. Den ena meshroutern (1) är ansluten till mediaomvandlaren / fibern. Den andra meshroutern (2) står i på ett annat ställe i huset och är inte ihopkopplad med kabel till meshrouter 1. TV:n befinner sig nära meshrouter 2. Wifi funkar utmärkt. Har efter att ha läst tråden här insett att det är svårt att koppla Motorolan till router 2 och köra IPTV via mesh-wifi. Har därför plockat fram Ruckusen igen, kopplat den ena till LAN-port 3 på router 1 och den andra till Motorolan. Har ställt in IPTV på Asus till LAN-port 3. Nu får jag någon form av kontakt med tjänsten på TV:n - det låter hackigt ljud och jag kan byta kanal men ingen bild. Innan uppgraderingen till Asusroutern hade jag ett gammalt Technicolor-modem från Telia, ADSL, och använde Ruckusen och då funkade TV toppen, så platsen i sig är inte ett problem. Det snackas i tråden om att man ska ställa in VLAN till 843, men på min Asus hittar jag inte var den intällningen skulle göras isåfall? XT8 verkar inte ha ett riktigt likadant interface som andra Asusroutrar att döma av screenshot i den här tråden. Är det någon som vet vad som skulle kunna vara problemet?

Permalänk
Medlem

Hej!

Har följande setup
En Asus AC86U som kopplad till ena uttaget (LAN1) i raycore fiberkonverterare
Går även en tpkabel ifrån denna till andra sidan huset till en AC68U som jag kör AiMesh med.
Därifrån kopplar jag in TV & Sonos just nu.

Har tidigare använt LAN2(telia TV) porten på raycoren vidare till Devolo powerline och vidare till telia box.

Går det att skippa powerline helt och typ koppla LAN2 (telia tv) > ett uttag på AC86U > vidare till ett uttag på AC68U > till telia boxen?

Typ öppna portarna helt så telia information kan gå hela vägen till TVboxen

Hoppas någon förstod

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det finns ett alternativ till, du kan köra med homeplugs. Jag använder Sagemon -> ethernet ->homeplugvid routern -> homeplug i rummet vid TV boxen ->ethernet -> Arris TV box.

Fungerar väldigt bra. Annars har jag exat samma fel som alla andra här, går inte att skicka TV signalen genom med mina asus mesh eller asus router.

Jag använder https://www.webhallen.com/se/product/170171-TP-Link-TL-PA4010...

Jag funderar på att byta ut dessa till snabbare/kraftfullare homeplugs då det är väldigt långt mellan rummen och ibland har pluggarna svårt att hitta varandra. Avhjälps med att man drar ut en ur kontakten och sätter i den igen händer någon gång var tredje dag eller så.
Men som sagt, de jag har funkar kanon.

Har samma homeplugs och såg nu att det fanns en ny firmware (om man sitter på V1 eller V2) och det gjorde att mina fick lite bättre fart och de kopplade inte ner längre (peppar peppar). Men jag funderar också ändå att skaffa andra för bättre fart.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D