Permalänk

Ny dator startar ej

Hej, jag har nyligen byggt en dator med dom här specsen
Gpu: MSI rx 5700 xt
Cpu: amd ryzen 7 3700x
Ssd: 1tb 2000a kingston
Ram: 2x8gb corsair 3600mhz
Energikälla: corsair 750w 850 gold
Moderkort: asus rog strix 5450-f gaming
Chassi: p400a 2 inbyggda fläktar änvänder även en pure rock som cpukyllare.
Skärm: 60hz (ska uppgradera)

När jag starter datorn så lyser moderkortet och kylarna går igång men grafikkortets fläktar rör inte på sig. På skärmen står det ”ingen videoingång” vet någon hur man fixar detta problem?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Står det "Ryzen 3000 Ready" på moderkortet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@JagBehöverHjälpHaha:

Har aldrig hört talas om den sortens moderkort.
Säker på att du skrev rätt?

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Står det "Ryzen 3000 Ready" på moderkortet?

Det står ”amd ryzen 3000 desktop ready”

Permalänk
Skrivet av Tazadar:

@JagBehöverHjälpHaha:

Har aldrig hört talas om den sortens moderkort.
Säker på att du skrev rätt?

Aa, det står rätt du kan söka på Google. Jag trodde det var ett vanligt moderkort?

Permalänk
Medlem

@JagBehöverHjälpHaha:

Är det ett sådant här: https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/

Kopplat bildskärmen till grafikkortet och inte till moderkortet?

Finns guide här såg jag, kanske kan hjälpa litet: https://www.asus.com/support/FAQ/1042632

Permalänk
Skrivet av abc80piggyback:

@JagBehöverHjälpHaha:

Är det ett sådant här: https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/

Kopplat bildskärmen till grafikkortet och inte till moderkortet? Skärmen blinkar bara ”ingen videoingång” och sen byter till ”viloläge” sen stängs skärmen av

Finns guide här såg jag, kanske kan hjälpa litet: https://www.asus.com/support/FAQ/1042632

Yes, det är ett sånt. Bildskärmen är kopplad till grafikkortet ja. Men grafikkortet verkar inte starta dock. Skärmen blinkar bara ”ingen videoingång” och sen byter till ”viloläge” sen stängs skärmen av

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagBehöverHjälpHaha:

Hej, jag har nyligen byggt en dator med dom här specsen
Gpu: MSI rx 5700 xt
Cpu: amd ryzen 7 3700x
Ssd: 1tb 2000a kingston
Ram: 2x8gb corsair 3600mhz
Energikälla: corsair 750w 850 gold
Moderkort: asus rog strix 5450-f gaming
Chassi: p400a 2 inbyggda fläktar änvänder även en pure rock som cpukyllare.
Skärm: 60hz (ska uppgradera)

När jag starter datorn så lyser moderkortet och kylarna går igång men grafikkortets fläktar rör inte på sig. På skärmen står det ”ingen videoingång” vet någon hur man fixar detta problem?

Testat den andra pci-express platsen?
Låna en GPU från en annan dator.
Har du köpt en GPU som inte är skit så ska fläkten inte röra på sig, "semi-passiv" brukar dock snurra upp vid start.
Hade 2 döda hdmi kablar, dubbelkolla kabeln.
Värdelös skärm, byt port manuellt på skärmen.
Testa tv'n..
GPUn sitter i ordentligt? Testa anan port på GPUn.

Du glömde inte distanserna?

Om inget annat fungerar plocka fram hammaren.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagBehöverHjälpHaha:

Hej, jag har nyligen byggt en dator med dom här specsen
Gpu: MSI rx 5700 xt
Cpu: amd ryzen 7 3700x
Ssd: 1tb 2000a kingston
Ram: 2x8gb corsair 3600mhz
Energikälla: corsair 750w 850 gold
Moderkort: asus rog strix 5450-f gaming
Chassi: p400a 2 inbyggda fläktar änvänder även en pure rock som cpukyllare.
Skärm: 60hz (ska uppgradera)

När jag starter datorn så lyser moderkortet och kylarna går igång men grafikkortets fläktar rör inte på sig. På skärmen står det ”ingen videoingång” vet någon hur man fixar detta problem?

prova uppdatera biosen till nyaste den är ju B450 chipset kanske inte stöder ryzen 3000 direkt ur lådan

https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

prova uppdatera biosen till nyaste den är ju B450 chipset kanske inte stöder ryzen 3000 direkt ur lådan

https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/

Vaddå det står ju på lådan ”amd ryzen 3000 desktop ready” ?
Då borde jag vill inte behöva byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagBehöverHjälpHaha:

Vaddå det står ju på lådan ”amd ryzen 3000 desktop ready” ?
Då borde jag vill inte behöva byta?

okej nej då ska du inte behöva byta men värt o testa ifall det kan få det o funka inget illa menat.

har du alla kablar för ström o så på moderkortet mm.

varit försiktig när du satt in processorn så inga böjda pins blev till

flera aspekter här kan spela roll.. du kan ha fått ett grafikkort som är trasigt provat annat gpu ?

hoppas det löser sig för dig

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Testat den andra pci-express platsen?
Låna en GPU från en annan dator.
Har du köpt en GPU som inte är skit så ska fläkten inte röra på sig, "semi-passiv" brukar dock snurra upp vid start.
Hade 2 döda hdmi kablar, dubbelkolla kabeln.
Värdelös skärm, byt port manuellt på skärmen.
Testa tv'n..
GPUn sitter i ordentligt? Testa anan port på GPUn.

Du glömde inte distanserna?

Om inget annat fungerar plocka fram hammaren.

Lycka till.

Har testat tvn och inget framsteg står bara ”ingen Signal. gpun sitter i ordentligt. Hdmi kabeln är ny så den borde fungera. Har testat den andra pci-expressen. Det ända jag inte testat är att ta en annan gpu eftersom jag inte har någon i närheten. Snart blir det hammare🙁

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

okej nej då ska du inte behöva byta men värt o testa ifall det kan få det o funka inget illa menat.

har du alla kablar för ström o så på moderkortet mm.

varit försiktig när du satt in processorn så inga böjda pins blev till

flera aspekter här kan spela roll.. du kan ha fått ett grafikkort som är trasigt provat annat gpu ?

hoppas det löser sig för dig

Aa, skulle inte förvåna mig om något var sönder eftersom jag fick det av postnord och boxen var trasig 😒
Men jag satt in processorn försiktigt som nån gubbe på en youtube video lärde mig 😂

Permalänk
Medlem

@JagBehöverHjälpHaha:

typiskt postnord jävla inkompententa idioter där. dom skulle behöva gå i kurs hur man lär sig hantera saker bättre... fan synd o höra

dock har jag haft tur med postnord alla mina paket varit fint skick o aldrig trasiga saker...

du råkade inte ha extra gpu liggnas ? kanske lutar åt DOA på ditt radeon kort.. allså "Dead on arrival"

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@JagBehöverHjälpHaha: Monterat distanserna under moderkortet, om du gjort de sitter dom på rätt platts

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

@JagBehöverHjälpHaha:

typiskt postnord jävla inkompententa idioter där. dom skulle behöva gå i kurs hur man lär sig hantera saker bättre... fan synd o höra

dock har jag haft tur med postnord alla mina paket varit fint skick o aldrig trasiga saker...

du råkade inte ha extra gpu liggnas ? kanske lutar åt DOA på ditt radeon kort.. allså "Dead on arrival"

Jag är ny till datorer så har ingen aning vad liggnas är sorry 😐

Permalänk
Skrivet av BTLulle:

@JagBehöverHjälpHaha: Monterat distanserna under moderkortet, om du gjort de sitter dom på rätt platts

Yep, distansera är monterade antar jag. Eller menar du att det inte ska ligga för nära chassit så gör det inte det.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in strömsladden från nätaggregatet till grafikkortet?

Permalänk
Skrivet av Ronaldo:

Har du kopplat in strömsladden från nätaggregatet till grafikkortet?

Japp, det sitter en PCIe kabel där i med 6 pins och bredvid så finns det ett håll med 8 pins. Men jag hittade inte en sladd som passade till 8 pins hållet så har inte testat det...

Permalänk
Medlem

@JagBehöverHjälpHaha: man skruvar i korta mässingskruvar (mutter) i chassit som man sen skruvar moderkortet i, gör att moderkortet kommer upp från plåten i chassit ca 7-10mm, sitter normalt inte monterat i chassit utan dom får man skruva i själv.

Permalänk
Medlem

@JagBehöverHjälpHaha: Den behöver ström i båda kontakterna för att grafikkortet ska gå igång. Finns det ingen som passar från ditt nätaggregat så behöver du en adapter 6 till 8 pins.

Tex sådan här: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/dat...

Permalänk
Skrivet av BTLulle:

@JagBehöverHjälpHaha: man skruvar i korta mässingskruvar (mutter) i chassit som man sen skruvar moderkortet i, gör att moderkortet kommer upp från plåten i chassit ca 7-10mm, sitter normalt inte monterat i chassit utan dom får man skruva i själv.

Den ligger inte emot chassit, den har några millimeters avstånd där emellan. Och om jag skulle flytta den ut mer hade jag inte kunnat stänga chassit sen eftersom att jag har en pure rock.

Permalänk
Skrivet av Ronaldo:

@JagBehöverHjälpHaha: Den behöver ström i båda kontakterna för att grafikkortet ska gå igång. Finns det ingen som passar från ditt nätaggregat så behöver du en adapter 6 till 8 pins.

Tex sådan här: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/dat...

Okej, tack för tipset ska gå igenom igen och kolla om jag hittar någon sån. Brukar dom sladdarna följa med när man köper eller måsta man köpa dom på egen hand?

Permalänk
Medlem

@JagBehöverHjälpHaha:

så ser moderkort distanserna ut, och har du inte monterat sånna så är de nog därför den inte startar

Permalänk
Moderator
Forumledare

@JagBehöverHjälpHaha:

Ta gärna några bilder på hur allt är installerat (ur många vinklar), ladda upp via tex imgur och posta länkarna här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagBehöverHjälpHaha:

Japp, det sitter en PCIe kabel där i med 6 pins och bredvid så finns det ett håll med 8 pins. Men jag hittade inte en sladd som passade till 8 pins hållet så har inte testat det...

Problemet är att du behöver koppla in 8pin i grafikkortet också, kan lova dig (ja..lova, typ) att det kommer hoppa igång då.

En sån här borde följt med nätagget: https://www.dustinhome.se/product/5011045548/type-4-sleeved-p...

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A