Hjälp med uppgradering av GPU (Pavilion P6 2067)

Permalänk
Medlem

@dumgrabb:

I Uppsala!

Ja, 16gb (2 x 8gb), och när jag läser lite närmare här i tråden verkar det inte som att ditt moderkort klarar av så stora stickor, utan du kan ha 2 x 4gb som mest vad jag förstår.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är UEFI/BIOS som har en begränsning eller om informationen på HP:s sida endast visar vad HP har testat.

CPU:n ska enligt Intel klara upp till 32GB, vilket bör fungera då minneskontrollern är integrerad i CPU:n, men man vet ju aldrig om HP lagt in någon begränsning.

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/52207/in...

Permalänk

.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Avstängd

@Viita: borde inte 16 går då

Permalänk
Avstängd

@Perpetratorn: hur mycket blir det med frakt jag bor utanför växjö

Permalänk
Medlem

@dumgrabb:

En tusenlapp jämnt om du vill ha både ramminnen och grafikkort, inklusive frakt.

Permalänk
Avstängd

@Perpetratorn: 1000 kr menar du

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumgrabb:

@Viita: borde inte 16 går då

Det går tyvärr inte att svara på.
Kan ej heller finna några länkar på google som talar för att det skulle fungera eller att det inte skulle fungera.
Det enda sättet att veta är att prova.
Har du tur, fungerar det, har du otur, fungerar det inte.

Det är upp till dig att avgöra om det är risken.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

@Viita: vad tycker du

Permalänk
Avstängd

@Perpetratorn: hur länge tar det och frakta om ja köper det idag

Permalänk
Medlem

@dumgrabb:

Du borde ha paketet på måndag om jag lämnar till posten ikväll, tänker att jag skickar spårbart med Postnords skicka lätt.

Permalänk
Avstängd

@Perpetratorn: vad händer om jag sätter i 16 gb ram i det men det inte funkar går datorn åt helvete då

Permalänk
Medlem

@dumgrabb:

Nej, det kan jag aldrig tänka mig, den lär bara inte boota. Bara att stoppa i dina gamla ramstickor så länge i sådana fall, och sälja/byta dessa mot ett par som passar.

Permalänk
Avstängd

@Perpetratorn: behöver jag något verktyg när jag ska sätte i grafikkortet och kommer den och passa

Permalänk

"I have this motherboard in a HP 3500 series microtower. I have upgraded the cpu to i7-2600 and I had a GTX 1050 in it, but I replaced it with a GTX 780 Ti. I found out that it also supports more RAM than what the HP support site says (8Gb max). I tested it with a 8Gb and a 4Gb stick for total of 12Gb, but I am planning to get another 8Gb stick for total of 16Gb. " För de som har testat har det fungerat med 16GB https://linustechtips.com/main/topic/871983-gtx-970-to-foxcon...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Avstängd

@Snabbt_o_Hårt: tack för att du kollade det:)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som att det får plats, det där ser ut som i min gamla Lenovoburk ungefär. Detta kort är ca 6cm längre än ditt nuvarande och dubbelt så högt ungefär (tar upp 2 slots på baksidan, ditt nuvarande tar upp 1).

Behövs inga verktyg, eventuellt en skruvmejsel för att skruva fast IO-skölden där bak, men det beror på ditt case om det är clips eller skruv. Sätts i på samma sätt som du tar ur ditt nuvarande, finns en plasthake vid kontakten som du behöver peta till när du kopplar ur, annars är det bara vid utgångarna som det är fäst på något vis.

Finns mått osv. här om du vill mäta så du är säker. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Avstängd

@Perpetratorn: jag har swish går det bra?

Permalänk
Medlem

@dumgrabb:

Absolut, jag skickar PM till dig med mina uppgifter och ID