Microsoft Flight Simulator kommer till Steam den 18 augusti

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Microsoft Flight Simulator kommer till Steam den 18 augusti

Inom kort lyfter Microsofts nya flygsimulator och tillgänglighet på Steam tillkommer nu, samtidigt som VR-stöd utlovas framöver.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2011

Säga vad man vill om detta år - spelåret 2020 blir riktigt grymt med Cyberpunk 2077, Watch Dogs: Legion, MFS, med flera!

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Är det värt om man är ganska novis på flygspel att köpa det? Behöver man olika kontroller och så

▩ Monitor: ASUS 27" ROG Swift @ 1440p / 165Hz ▩ CPU: Intel i9-9900KS @ 5Ghz ▩ GPU: ASUS 2080 Ti STRIX OC @ 125Mhz+ core / 1000Mhz+ memory ▩ Memory: G.SKill Trident Z Neo 32GB @ 3800MHz ▩ Motherboard: ASUS ROG Maximus XI Hero ▩ SSD: Samsung 860 EVO ▩ PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum ▩ Chassi: Corsair Obsidian 750D ▩ 3Dmark Time Spy: 15 468

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av flashen:

Är det värt om man är ganska novis på flygspel att köpa det? Behöver man olika kontroller och så

Det är en simulator och inget spel, så är du intresserad av att lära dig flyga så absolut! Vill du spela, så njäe.
Eftersom det är en simulator så vill man ha så realistiska kontroller som möjligt, men det går att komma igång med en enklare joystick också.

Dator: Louqe|3900xt|2080ti|32GB|2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Tummen upp för att de inte drar exklusivitets-kortet.

-Men, jag hoppas att de även släpper spelet(simulatorn) på andra butiksplattformar också!

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2016

Frågan är var man ska köpa den om man ska välja steam versionen eller microsoft store versionen? Kan gilla en stand alone version bättre

Corsair Crystal 570X - MSI Z97S SLI KRAIT EDITION - ZOTAC 2070 super AMP - i7 4790K @4.6Ghz - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Dominator Platinum 32gb RAM 1600mhz - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Corsair Strafe - Corsair Gaming M65 Pro RGB .
PIMAX ARTISAN VR HEADSET

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Aug 2009

Så räcker det att jag använder Steam eller måste jag ha nåt slags Xbox konto också?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av krigelkorren:

Tummen upp för att de inte drar exklusivitets-kortet.

-Men, jag hoppas att de även släpper spelet(simulatorn) på andra butiksplattformar också!

Finns att beställa på dvd från aerosoft också...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Mindfighter:

Det är en simulator och inget spel, så är du intresserad av att lära dig flyga så absolut! Vill du spela, så njäe.
Eftersom det är en simulator så vill man ha så realistiska kontroller som möjligt, men det går att komma igång med en enklare joystick också.

Jag vill dra lite i handbromsen här. Det går jättebra att spela med en xbox-kontroller eller bara ett tangentbord som har numpad.

Det finns även färdiga scenarion där du får börja uppe i luften så det bara är att glida runt!

Vill man så går det att slå på hela fadderuttan, så du får sitta på asfalten en kvart innan du ens kan börja taxa ut.

i7 7770K @ 5 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. RTX 2080 Super. Kingston KC2000 1TB nvme. AOC AG271QG@165hz 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech K63 wireless. Arctis pro Wireless. Surface Pro 6 (i7, 8GB, 256GB).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Printscreen:

Jag vill dra lite i handbromsen här. Det går jättebra att spela med en xbox-kontroller eller bara ett tangentbord som har numpad.

Jo, men det är inte några "vanliga" spelmoment.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Mindfighter:

Finns att beställa på dvd från aerosoft också...

Tänkte nog mer i de digitala banorna!

Fast är det en stand-alone (typ .exe/msi) version då?
-Eller bara en DVD med en glorifierad genväg till förladdad UWP-app alt. länk till Steam?

DVD är väl inte det smidigaste formatet år 2020, men för all del, här skall vi inte döma!
Finns ju säkert dem som fortfarande föredrar fys. media och även utrustar sina spelriggar med 32GB ram + DVD-spelare!

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av krigelkorren:

Tänkte nog mer i de digitala banorna!

Fast är det en stand-alone (typ .exe/msi) version då?
-Eller bara en DVD med en glorifierad genväg till förladdad UWP-app alt. länk till Steam?

DVD är väl inte det smidigaste formatet år 2020, men för all del, här skall vi inte döma!
Finns ju säkert dem som fortfarande föredrar fys. media och även utrustar sina spelriggar med 32GB ram + DVD-spelare!

Blu Ray är det enda vettiga format ifall man vill ha spel filerna på ett fysiskt medium idag problemet är att Blu Ray läsare är hyfsat ovanliga på PC så inga tillverkare släpper större PC spel med filerna på skivan längre då DVD förmodligen skulle innebära 10 skivor till de större spelen om inte fler.

Edit Glömde komprimering av spel filerna så kanske inte 10 skivor men ifall ganska många skivor för de flesta större spel

Fractal Desgin Arc Midi, MSI GTX 1060 6GB, i7 2600k, 480GB SSD, 2tb HDD, Corsair H100i, Corsair RM750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rönnigne
Registrerad
Nov 2007

Har sett på HP Reverb G2 videos med filmer på linserna och det verkar som att dom *äntligen* kommit upp i acceptabel kvalite. Den är ljusår bättre än Index/Vive/Oculus etc. Ett spel som MSFS skulle vara ett man köpte ett VR set för, bara för att uppleva det...

Men sen såg jag att dom inte har någon som helst handtracking, bara traditionella kontrollers som är så basic dom kan vara.

2 steg framåt, 1 steg tillbaka.

Varför i helvete tog dom inte bara Index controllers och slängde på inside-out tracking, suck...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Jan 2002

Kommer garanterat plöja ner många timmar i detta. Saitek X52 Pro ska dammas av! Och blir VR med min Quest när stödet väl kommer. Lite jobbigt är att jag troligen saknar vettig internetanslutning när väl spelet släpps, 150GB+ över 4G blir inte optimalt... så... får se när det blir av på riktigt.

Spelet blir självklart från Microsoft Store då jag har Game Pass.

"Arm yourself because no-one else here will save you. The odds will betray you"
Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, Ca 5TB SSD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Oculus Rift + Quest

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Printscreen:

Det finns även färdiga scenarion där du får börja uppe i luften så det bara är att glida runt!

Vill man så går det att slå på hela fadderuttan, så du får sitta på asfalten en kvart innan du ens kan börja taxa ut.

Hmm ja tänkte de var lite så, man kanske kan börja spela och ha skoj och sen komma in mer i simulator-delen av spelet

▩ Monitor: ASUS 27" ROG Swift @ 1440p / 165Hz ▩ CPU: Intel i9-9900KS @ 5Ghz ▩ GPU: ASUS 2080 Ti STRIX OC @ 125Mhz+ core / 1000Mhz+ memory ▩ Memory: G.SKill Trident Z Neo 32GB @ 3800MHz ▩ Motherboard: ASUS ROG Maximus XI Hero ▩ SSD: Samsung 860 EVO ▩ PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum ▩ Chassi: Corsair Obsidian 750D ▩ 3Dmark Time Spy: 15 468

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av anders190:

Kommer garanterat plöja ner många timmar i detta. Saitek X52 Pro ska dammas av! Och blir VR med min Quest när stödet väl kommer. Lite jobbigt är att jag troligen saknar vettig internetanslutning när väl spelet släpps, 150GB+ över 4G blir inte optimalt... så... får se när det blir av på riktigt.

Spelet blir självklart från Microsoft Store då jag har Game Pass.

Det ska släppa en fysisk variant också om du inte vill ladda ner det, men det kommer på 10 DVD skivor!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av FredrikBengtsson:

Det ska släppa en fysisk variant också om du inte vill ladda ner det, men det kommer på 10 DVD skivor!

Den utgåvan är jag sugen på att köpa bara för att ha i hyllan faktiskt.

Ser ut att bli mobilt bredband, modell obegränsad från Tele2 så i värsta fallet får jag smsa som en galning för att få hem spelet. Bör ha indragen fiber inom tre månader. Inte optimalt.

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, Ca 5TB SSD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Oculus Rift + Quest

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2011

Ser fram emot o få flyga helikopter över Manhattan i min pimax 5k+ 😎 bara fysiken är bra också

i9 9900K 5GHz OC - ASUS Z390-F - Ballistix Sport 16GB - GTX1080 2GHz OC
𝓷𝓲𝓬𝓮

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Jan 2002

DFs klipp är som alltid sevärd med:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2010

Den är ju klart dyrare på Steam än på MS Store, typ 123:- extra.

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Det finns bara två typer av personer; de som förstår binära tal och de som inte gör det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Helt klart ett köp. Om inget annat än för att googla coola platser att flyga över. Hoppas VR stöd kommer snart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Sjukt tungdrivet enligt DFs video dvs inget för denna generation kort (om man slår på allt lull). Tur att nästa generation ligger väntar runt hörnet.

AMD Ryzen 7 3800X | Gigabyte X570 Aorus Elite | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 Trident Z Neo C | MSI 2080Ti Gaming X Trio | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | EVGA Supernova G2 850W | Fractal Design Define S | Acer X34A | Corsair Strafe RGB MX Silent | Corsair Ironclaw RGB | HyperX Cloud II

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

@Mocka:

Japp, blir svårt att driva detta. Visst går det att spela på low settings, men känns som smärtgränsen går vid highsettings för att inte förlora magin.

Blir dock att vänta tills release och ser hur olika setups klarar sig, innan man slår till. Förståeligt att 4k är svårdrivet, men tanke på hans setup borde 1080p max settings gett mer fps.

Här är en annan setup:

I7 6700k
RTX 2080 S
32 gb RAM

Över london 40-60 fps på high.
Över Salt-lake city 84-90 på high

Kan nog redan nu glömma detta spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Badmondy:

Över london 40-60 fps på high.
Över Salt-lake city 84-90 på high

Kan nog redan nu glömma detta spel.

Det är en flygsimulator, inte en first person shooter. 30+ fps är toppen, man är inte beroende av reaktionsförmågan som man behöver i ett competitive-fps-spel och man får inte heller åksjukan man får av ett fps med för låg fps. Världen rör sig helt enkelt inte så snabbt när man sitter i ett flygplan.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Mocka:

Sjukt tungdrivet enligt DFs video dvs inget för denna generation kort (om man slår på allt lull). Tur att nästa generation ligger väntar runt hörnet.

Hm, jag håller inte riktigt med. Ett 1070 klarar High (texturer på Ultra) i 1080p med oftast 40-55 fps. Det är i mina ögon inte illa alls för ett 4 år gammalt kort i ett "next-gen"-spel.
Det är tungdrivet i 4K + Ultra, men med 70% res scaling lyckades de få nära 60 fps även där med sin monsterrigg.

Ha i åtanke att det är väldigt vanligt att ligga runt 20-25 fps i flygsims. Över 30 anses bra -- många låser fps vid 30 för att minska varians i frametimes. Som ovan nämner är det inga millisekund-reaktioner som krävs i flygsims, och alla inputs är mjuka och försiktiga. 50 fps räcker lika bra här som >120 i snabba spel.

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 48 GB 3200 MHz CL14 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010

Nöjd att jag köpte det via Microsoft Store. Bra sätt å stödja både Microsoft som vågar satsa och har en stor del med sitt tekniska bidrag och Asobo som av allt att döma, gjort en grym insats som utvecklare.

Ser ingen anledning å ge Steam 30% eller vad dom nu tar. Lite som när jag köpte Witcher 3 via GoG (kör Steam för andra spel)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Jag konsumerar allt från Microsoft via Xbox Game Pass. Tycker det är så otroligt smidigt. Speciellt när det fortsatt endast kostar 10 kronor per månad.

i5-6600K @ 4.25 GHz | GTX 1070 | XL2546

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Det här spelet kan växa till något stort! Dom kan exempelvis få in stridsflyg som simulatorer.

Ska bli intressant och se hur städerna ser ut på nära avstånd.

Windows 10 | Intel Core i5 4670 K | RTX 2070 8 gb | 16 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Thomas:

Hm, jag håller inte riktigt med. Ett 1070 klarar High (texturer på Ultra) i 1080p med oftast 40-55 fps. Det är i mina ögon inte illa alls för ett 4 år gammalt kort i ett "next-gen"-spel.
Det är tungdrivet i 4K + Ultra, men med 70% res scaling lyckades de få nära 60 fps även där med sin monsterrigg.

Ha i åtanke att det är väldigt vanligt att ligga runt 20-25 fps i flygsims. Över 30 anses bra -- många låser fps vid 30 för att minska varians i frametimes. Som ovan nämner är det inga millisekund-reaktioner som krävs i flygsims, och alla inputs är mjuka och försiktiga. 50 fps räcker lika bra här som >120 i snabba spel.

Ser 70% resolution scaling bra ut så är det ju fint Testat det någon gång eller två och upplevt att det blivit "pixligt" men antar att det beror mycket på spelmotor.

Sen kanske det stämmer att lägre FPS är okej eftersom man inte rör kameran så mycket men hade personligen ändå stört mig på 30fps då jag är så van vid minst 60

AMD Ryzen 7 3800X | Gigabyte X570 Aorus Elite | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 Trident Z Neo C | MSI 2080Ti Gaming X Trio | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | EVGA Supernova G2 850W | Fractal Design Define S | Acer X34A | Corsair Strafe RGB MX Silent | Corsair Ironclaw RGB | HyperX Cloud II

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019
Skrivet av Thomas:

Ryzen 7 4800h med 1660ti(80w) med bra kylning. Hur tror du det flyter?