Stänga av screenshot-verktyget på CTRL + SHIFT + S?

Permalänk
Medlem

Stänga av screenshot-verktyget på CTRL + SHIFT + S?

Upptäckte idag att Windows tycks ha bundit det nya skärmklippverktyget på CTRL + SHIFT + S vilket innebär att alla program som använder samma knappkombination inte längre fungerar (t.ex. Save as i Photoshop, som jag använder dagligen).

Tänkte höra om någon vet hur jag reassignar eller disablar windows hotkeys?

(Finns även ett annat skärmklipp-program som känns modernare på Windows + SHIFT + S? Kör de med tre olika varianter numera?)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Rekordmedlem

Nu fick du mig att undra och prova.
CTRL + SHIFT + S ger i vart fall inte ett skärmklipp i win för mig
Det är väl win+shift+s som ger skärmklipp utöver kombinationer med printscreen knappen i win ?
Kombinationen listas inte heller på https://en.wikipedia.org/wiki/Table_of_keyboard_shortcuts så är du säker att det inte är nått du själv lagt in på nått vis ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Upptäckte idag att Windows tycks ha bundit det nya skärmklippverktyget på CTRL + SHIFT + S vilket innebär att alla program som använder samma knappkombination inte längre fungerar (t.ex. Save as i Photoshop, som jag använder dagligen).

Tänkte höra om någon vet hur jag reassignar eller disablar windows hotkeys?

(Finns även ett annat skärmklipp-program som känns modernare på Windows + SHIFT + S? Kör de med tre olika varianter numera?)

Genvägen är SHIFT+WIN+S

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Hmm, väldigt skumt. Det måste nästan vara någon mjukvara jag har installerad som ligger på CTRL+SHIFT+S. Någon som vet hur jag kan kolla upp vilket program som har bundit den knappkombinationen? Såhär ser det ut för mig... d.v.s. en märklig röd klippikon istället för det vanliga skärmklippverktyget.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Hmm, väldigt skumt. Det måste nästan vara någon mjukvara jag har installerad som ligger på CTRL+SHIFT+S. Någon som vet hur jag kan kolla upp vilket program som har bundit den knappkombinationen? Såhär ser det ut för mig... d.v.s. en märklig röd klippikon istället för det vanliga skärmklippverktyget.

Får du det i alla program eller bara ett?

Firefox har vad du beskriver men den är inte röd på min skärm.

Kan vara gyazo, sharex eller liknande?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HappySatan:

Hmm, väldigt skumt. Det måste nästan vara någon mjukvara jag har installerad som ligger på CTRL+SHIFT+S. Någon som vet hur jag kan kolla upp vilket program som har bundit den knappkombinationen? Såhär ser det ut för mig... d.v.s. en märklig röd klippikon istället för det vanliga skärmklippverktyget.

https://i.imgur.com/f1olpTV.jpg

https://i.imgur.com/TE0GwGr.jpg

Det där är i en webbläsare, där betyder tex ctrl+shift+s en typ av spara sida i FF. Är det i webbläsare elerl i andra program det händer så har det ju inget direkt med win att göra utan beror på programmet som är aktivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@BergEr: Jag fick upp det i alla program, dessvärre. Det som gjorde det förbaskat irriterande.

Jag lyckades hur som helst lösa det nu. Kom på att jag nyligen installerat ett gäng program för att fjärrstyra musen på en annan dator (bl.a. Microsoft Mouse Without Borders samt Parsec). Måste ha varit något av de som ställde till det.

Skönt att få det löst på sista semesterdagen, imorgon skulle jag ha blivit galen på det igen

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Hmm, väldigt skumt. Det måste nästan vara någon mjukvara jag har installerad som ligger på CTRL+SHIFT+S. Någon som vet hur jag kan kolla upp vilket program som har bundit den knappkombinationen? Såhär ser det ut för mig... d.v.s. en märklig röd klippikon istället för det vanliga skärmklippverktyget.

https://i.imgur.com/f1olpTV.jpg

https://i.imgur.com/TE0GwGr.jpg

Har du OneNote på datorn?
Kan hända att den använder kombinationen du nämnt.

Visa signatur

- none -