Källor bekräftar: Amazon kommer till Sverige i höst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Mer konkurrens, härligt och gynnar alla förutom marxister.

Ska bli spännande att testa Prime om det kommer, med same-day-delivery.

Kooperativt ägande och fördelning av kapital till arbetarna istället för allt till högt uppsatta är inte negativt för konkurrensen.

Permalänk
Medlem

Intressesant, men såvida Amazons lansering i Sverige blir oerhört bra så håller jag mig nog till Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Kooperativt ägande och fördelning av kapital till arbetarna istället för allt till högt uppsatta är inte negativt för konkurrensen.

Let's agree to (starkt och fundamentalt) disagree, RobCar. Konkurrens i en planekonomi är för mig en paradox.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oggelito:

Let's agree to (starkt och fundamentalt) disagree, RobCar. Konkurrens i en planekonomi är för mig en paradox.

Det behöver inte vara planekonomi vid kollektivt ägande, det är lika fel att anta det som att säga att det skulle finans konkurrens på en fri marknad om en privat aktör som Amazon har eller är väldigt nära ett de facto monopol.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Mer konkurrens, härligt och gynnar alla förutom marxister.

Monopol är kapitalistens mål.

Du tror väl inte att Amazon tycker om att konkurrera? Naturligtvis vill de, liksom alla andra, bli av med konkurrenter. Och som världens största företag har de ekonomiska muskler att åstadkomma det. De skulle förmodligen kunna köra halva priset på allt i Sverige i ett år och ta död på allt annat, utan att det ens märktes i deras årsredovisning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det behöver inte vara planekonomi vid kollektivt ägande...

Nej, jag drog en medvetet överdriven parallell, när tankegångarna var lite marxistiska. Men jag ska inte peta i ormnästet Det är fredag, låt oss njuta av sista sommaren innan Amazon tar över.. *obs* ironi

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Som jag har väntat på detta! Detta är helt underbart i min värld. Det är inte sällan det har riktigt kraftiga rabatter tillfälligt, speciellt om man har prime. Jag tror också att vi kan komma att vänta oss kortare leveranstider, det är iaf min förhoppning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Nu är det officiellt enligt Amazon

www.amazon.se

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att jämföra priser mellan .se och .de med alla skatter vi har i Sverige...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Nu är det officiellt enligt Amazon

www.amazon.se

Någon som har lyckats komma in på sidan?

Skrivet av candyraver:

Ska bli kul att jämföra priser mellan .se och .de med alla skatter vi har i Sverige...

Gäller dock bara att tänka på att tyskarna just nu har en temporär momssänkning också. Förutom momssänkningen borde det, så vitt jag vet bara vara kemikalieskatten och Copyswede som är extra skatter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Nu är det officiellt enligt Amazon

www.amazon.se

Kommer bara till den tyska sidan på den länken...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kommer bara till den tyska sidan på den länken...

Samma här

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Någon som har lyckats komma in på sidan?

Gäller dock bara att tänka på att tyskarna just nu har en temporär momssänkning också. Förutom momssänkningen borde det, så vitt jag vet bara vara kemikalieskatten och Copyswede som är extra skatter.

Av vad jag förstår så hänvisas man än till den Tyska sidan, men att den Svenska ska vara på gång.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Nu är det officiellt enligt Amazon

www.amazon.se

Det är bara officiellt att de tänker lansera, inte att de har lanserat allt. Det är bara så kallat annonserat, man kan lika det till en mobil, först annonserar man telefonen/visar upp den. Och sedan vid ett annat datum kan man köpa den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Beställde nyss en klocka som en present från amazonUK.
Kostade 383:-.
I Sverige 750:-.
Det passerade gränsen med råge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gifting:

Intressesant, men såvida Amazons lansering i Sverige blir oerhört bra så håller jag mig nog till Inet.

inet är verkligen sämst idag.. kasst utbud också..

Permalänk
Medlem

Lagret blir i Eskilstuna.
Då blir det förmodligen DHL som kör då de har en liten hub där.
Inte bästa transportbolaget imo.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Calma:

Lagret blir i Eskilstuna.
Då blir det förmodligen DHL som kör då de har en liten hub där.
Inte bästa transportbolaget imo.

De har ju redan sagt att de kommer samarbeta med Postnord?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

De har ju redan sagt att de kommer samarbeta med Postnord?

Det har jag missat.
Men gött isf. Hellre det än DHL.

Permalänk
Medlem

Ringde just på dörren, onsdag 12/8 leverans av en BluRay konsert med LoveBites som jag beställde från Japan, Amazon.co.jp, i lördags 8/8. Brukar dröja längre att få hem skivor från svenska leverantörer. Snabba är de.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Monopol är kapitalistens mål.

Du tror väl inte att Amazon tycker om att konkurrera? Naturligtvis vill de, liksom alla andra, bli av med konkurrenter. Och som världens största företag har de ekonomiska muskler att åstadkomma det. De skulle förmodligen kunna köra halva priset på allt i Sverige i ett år och ta död på allt annat, utan att det ens märktes i deras årsredovisning.

Tror du verkligen på det du skriver själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Tror du verkligen på det du skriver själv?

Det fetstilade skulle de helt klart kunna göra under ett första år. Naturligtvis syns det i siffrorna, men är man världens ojämförligt största företag inom e-handel, så finns det astronomiska resurser. Säg att det skulle handla om nån miljard eller två att göra det, sen saknar man konkurrenter i Sverige och kan ta betalt precis hur mycket man vill.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det fetstilade skulle de helt klart kunna göra under ett första år. Naturligtvis syns det i siffrorna, men är man världens ojämförligt största företag inom e-handel, så finns det astronomiska resurser. Säg att det skulle handla om nån miljard eller två att göra det, sen saknar man konkurrenter i Sverige och kan ta betalt precis hur mycket man vill.

Prisdumpning av den typen du spekulerar om är mig veterligen förbjudet i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det fetstilade skulle de helt klart kunna göra under ett första år. Naturligtvis syns det i siffrorna, men är man världens ojämförligt största företag inom e-handel, så finns det astronomiska resurser. Säg att det skulle handla om nån miljard eller två att göra det, sen saknar man konkurrenter i Sverige och kan ta betalt precis hur mycket man vill.

Ojoj, det skulle kosta mycket mer än någon miljard.
Inte ekonomiskt försvarbart och troligtvis inte ens genomförbart.

Permalänk
Medlem

Sprang över detta:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.738104/amazon-it-brans...

Citat:

Enligt de personer vi varit i kontakt med verkar det också som att e-handelsjätten avvaktar med att lansera sitt medlemskoncept Prime i Sverige i första läget.

Vet inte vad jag ska säga. Verkar horribelt, Prime är ju det jag mest såg fram emot med lanseringen.
Men det verkar ändå rimligt på något sätt, med tanke på vad frakt kostar hos oss, och eventuella snacket om att det ändå är tyskland som blir huvudlager, så var väl flat-rate på frakt för mycket att hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ojoj, det skulle kosta mycket mer än någon miljard.
Inte ekonomiskt försvarbart och troligtvis inte ens genomförbart.

Exakt. Finns ingen som helst realism bakom det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Monopol är kapitalistens mål.

Det är nog mångas drömläge, och inte bara för de som är officellt ideologiskt kaptialister.

Men man skall komma ihåg att det är stater/land som står för monopolen, eller som i sin tur delar ut de (av olika anledningar och bevekelsegrunder) till företag.

Skrivet av cyklonen:

Du tror väl inte att Amazon tycker om att konkurrera? Naturligtvis vill de, liksom alla andra, bli av med konkurrenter. Och som världens största företag har de ekonomiska muskler att åstadkomma det. De skulle förmodligen kunna köra halva priset på allt i Sverige i ett år och ta död på allt annat, utan att det ens märktes i deras årsredovisning.

De har inte kört halva priser i något annat land, så ser ingen som helst logik i att de skulle göra så i Sverige.

Jag tycker vi skall vara glada för att vi får konkurrens i vår lilla ankdam Sverige. Här ligger varor ofta 20% över EU.

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/varfor-ar-vi...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gifting:

Intressesant, men såvida Amazons lansering i Sverige blir oerhört bra så håller jag mig nog till Inet.

Jag gillar verkligen Inet (handlade så sent som igår från de), Webhallen, och många andra utmärkta svenska nätbutiker, men de har långt ifrån alla varor i sitt utbud.

Inte ens en Amazonbutik har allt. Som exempel på det så i förra veckan handlade jag från amazon.fr, amazon.de och amazon.co.jp för att de alla tre hade lite olika saker jag var ute efter.

Jag tycker det är positivt att amazon.se kommer, men förväntar mig inte ett allt för stort utbud där. Kommer nog att bli som tidigare att jag fortsätter att ibland handla från .co.uk, .com, .de, .fr, .it och co.jp när det behövs.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag bojkottar butiken Amazon, alltså jag handlar inte därifrån längre. Facebook bojkottar jag i ren allmänhet också ja, använder det inte men har av någon anledning fortfarande mitt konto kvar. Jag går själv med inställningen, "om jag tar bort messenger så kommer ingen skriva till mig längre". Fast min polare tog bort det för typ 5 år sen och han är fortfarande med i gängorna. Man får göra ett val själv helt enkelt.

Intressant att du i konsekvensens namn inte bojkottar Goolge!

Man behöver absolut inte bojkotta något, men om man väljer att göra så, så är ju lite konsekvens aldrig fel (anser jag personligen).

Handlar du från IKEA och Biltema förresten, eller bojkottas de också?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Fattar inte hur man kan tycka om Amazon. Deras site är extremt föråldrad. Går ju inte att hitta någonting.

Håller med om att sajten är helkass. Svårt att hitta och navigera på. Gillar den inte alls!

Handlar helst på andra ställen, men hittar jag inte varorna jag söker på andra ställen så tvekar jag inte att använda någon av Amazons butiker (trots dåligt användargränssnitt).

Deras utbud (kombinerat med bättre kundservice än Aliexpress, etc.) gör de till ett användbart alternativ (även om inte det första).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/