Permalänk
Medlem

Hur står sig i7 3770k idag?

Hej. Jag tappade intresset för gaming och datorer för ett antal år sedan, därav har min setup bestått under dessa år. Men nu funderar jag på att börja lira lite igen. Har inga specifika spel jag vill spela, men nya titlar som Cyberpunk 2077 och The Last of Us Part II lockar lite.

Så jag undrar om min processor fortfarande hänger med? Eller är det bara att handla nytt om man skulle vilja köra dessa nya spel i åtminstone medium grafik? Processorn är klockad till 4.3GHz förövrigt.

Grafikkortet som är ett Radeon HD6850 förstår jag mycket väl att det inte duger idag. Men det skulle ju ha varit trevligt att enbart behöva ett nytt grafikkort.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Det är frågan om du kommer att få en trevlig spelupplevelse med det. Om du mot förmodan skulle uppgradera, skulle jag rekommendera något sådant här.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

3770k, 16gb ram och självklart med SSD som lagring och ett bra grafikkort kommer räcka långt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Det är frågan om du kommer att få en trevlig spelupplevelse med det. Om du mot förmodan skulle uppgradera, skulle jag rekommendera något sådant här.

https://komponentkoll.se/bild/fpLOp.png

https://www.webhallen.com/se/product/313924-ASRock-B450M-HDV-...

Duger mer än väl faktiskt. Sedan kan man köpa CPUn från Tyskland eller så och komma undan med 1500:-.

Skrivet av Molotov:

3770k, 16gb ram och självklart med SSD som lagring och ett bra grafikkort kommer räcka långt.

Det beror helt och hållet på hur spelet är optimerat och vilken FPS man är ute efter.
Eller om det är mer GPU-bundet än CPU.
En Ryzen 3600 är ju i runda slängar två och en halv gånger så snabb som en 3770k.

Jag skulle säga att det är värt att sälja CPU, moderkort och ram och få runt en 1500:- och köpa Ryzen 3600 med 16GB ram för runt en 2000:- i mellanskillnad. Sedan kan man hoppa på ett medelmåttigt grafikkort.

Just Cyberpunk skulle jag tro (personliga åsikt) är optimerat för fler kärnor, då de verkar ha fördröjt det för att släppa det tillsammans med de nya konsollerna som verkar tugga på i 8 friska kärnor.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att köpa ett nytt grafikkort till att börja med och se hur datorn presterar. Är du inte nöjd kan du därefter köpa ny prolle också.

Skulle personligen säga att 3770k är helt ok fortfarande, men det beror givetvis på vilka spel man spelar och hur kräsen man är.

Permalänk
Medlem

Börja med att fixa nytt grafikkort och kanske 8GB extra ram så du får 16. En 3770k klarar fortfarande en hel del. Något i stil med RX 5600xt/RTX 2060 kan vara en lagom nivå för din hårdvara. Eller 1660 super ifall du vill spara lite. Vill du lägga ännu mindre pengar rekommenderar jag begagnat grafikkort.

https://www.sweclockers.com/test/25932-snabbtest-core-i7-2600...

Din processor bör hamna någonstans emellan 2600k i standardfrekvens och 2600k i 4,8ghz i det testet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Beror även på vilken upplösning du skall spela i.
Lirar du på 1080P så är FPSen mer beroende av CPUn än om du kommer lira i 1440P eller 4K.
Men som sagt, säljer du dina gamla grejor och uppgraderar CPU kommer du rätt billigt undan.

Handlar om en runt 5k för en Ryzen 3600 med ett 5600XT eller ett 2060 när man räknar bort det du får för dina gamla grejor.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv

Helt ok CPU faktiskt. Körde min 3770K i 4.4GHz och jag saknar den prollen. Aldrig något strul och jämn temperatur oavsett vad jag utsatte den för
Hinka i ett bättre grafikkort och håll koll på hur processorn jobbar. Ligger den och nöter på 90%+ så kan det vara dags för en ny processor med.

Permalänk
Medlem

Stabila 60fps med jämna renderingstider brukar inte vara några som helst problem förutom i ett fåtal titlar där all mainstreamhårdvara brukar ha problem. Typ vissa scenatier i shadow of the tomb raider m.fl. Enda anledningen att jag kommer uppgradera från min i7 2600K till Zen 3 är att jag lirar Quake Champions och vill ligga runt 250-300fps med så jämna renderingtider som möjligt. Men att uppgradera för att spela slöa singleplayertitlar skulle jag nog tycka var bortkastat. Uppgradera grafikkortet och se om du fortfarande kommer tycka att det är kul att spela. Försök överklocka ram till 2133Mhz kan va värt om du sitter på 1600Mhz stickor. Var dock försiktig så att inte windowspartitionen blir korrupt vilker är en risk vid ramöverklockning om man inte vet vad man gör.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Själv upplever jag att min gamla 3770K räcker gott och väl till det mesta. Det är egentligen bara CPU-tunga titlar som X4: Foundations där jag märker av åldern. Kör den tillsammans med ett GTX 1080 och kan maxa de flesta nyare spelen i 1440p upplösning.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

Min kompis har en 6700K och han tycker den är jävligt seg :/

har en annan kompis med en haswell i5 4670 som svär över den varje gång vi sitter och spelar.

Min bror och jag fick enorma lyft när vi gick över till ryzen 2 från i5 7640X

så själv hade jag bytt men det är vad du känner.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Låter som att du inte vill gå "all-in" med ny dator om du tappat intresset innan, kör på det du har och testa? kan ju inte skada

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Lodisen:

Beror även på vilken upplösning du skall spela i.
Lirar du på 1080P så är FPSen mer beroende av CPUn än om du kommer lira i 1440P eller 4K.
Men som sagt, säljer du dina gamla grejor och uppgraderar CPU kommer du rätt billigt undan.

Handlar om en runt 5k för en Ryzen 3600 med ett 5600XT eller ett 2060 när man räknar bort det du får för dina gamla grejor.

Jag vill inte vara den som är den men tycker att uttrycket ang upplösningen är sååå skevt. Ser det överallt här på forumet. När man skriver som du gör så är första uppfattningen att spel är mer cpu beroende i 1080 än i 1440. Alltså behöver en snabbare cpu för att spela 1080... Vilket är helt fel.

Mer rätt är ju som jag vet att du vet att vid högre upplösningar så sätter gpun stopp vid lägre fps.

Över till frågan:
Jag tycker du ska prova byta till ett lite fräschare grafikkort. Det begränsar dig mer än cpun just nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min fungerar kanon. Dock så spelar jag nästan bara CS.
Kör med ett ASUS P8Z77V-LK med 3770K stadigt på 4.4GHz@1.26V, ca 35 idle. 24GB DDR3 på 1600MHz, en Samsung 950 evo pro nvme ssd som sitter i en adapter men funkar kanon, GTX 970 och RM850x nätagg

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: 6700K seg???? Då är det något som inte stämmer alltså. Hade en för något år sedan och min va extremt snabb. Klådde min bästis Ryzen 1700x, han körde dock stock men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av nkewk:

@SwedenVirre: 6700K seg???? Då är det något som inte stämmer alltså. Hade en för något år sedan och min va extremt snabb. Klådde min bästis Ryzen 1700x, han körde dock stock men ändå

Har en 6700K i drift, sitter man bara vid den känns den inte så seg, men om man kommer direkt från tex 3700X känns den jätteseg. Särskilt när den måste jobba med något tyngre, det tar en evighet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk: Beror självklart på vad man har för inställningar i BIOS, vad som är på och av, clocks osv... Men jag det förstår jag, 6700K börjar ju få några år på nacken nu.

Permalänk

@nkewk: nu har jag en 3900x och 6700k är riktigt slö, körde ändå min i 4.8ghz

Nu kör jag visserligen väldigt många grejer samtidigt och mycket multitrådade program och det är inte en 6700as starka sida.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@nkewk: nu har jag en 3900x och 6700k är riktigt slö, körde ändå min i 4.8ghz

Nu kör jag visserligen väldigt många grejer samtidigt och mycket multitrådade program och det är inte en 6700as starka sida.

Ja men 3900x är ju dessutom 4 år yngre än 6700k så det lär ju också påverka en del?

Permalänk
Medlem

Kör en lagom mysöverklockad 3700k med ett 1080 OC på 1440p/165Hz-skärm med Gsync. 32GB minne om det är av någon relevans. Nu spelar jag väl inte sådär överdrivet jättemycket, men tycker i princip allt funkar bra utan att man behöver tumma för mycket på inställningarna. Tycker också adaptiv sync gör enorm skillnad för upplevelsen de få gånger det blir FPS-dips, märker det inte alls på samma sätt som när man körde utan.

En variant är att du köper det grafikkort du skulle valt till en helt ny dator och testar med 3770k-burken. Najs om det räcker, annars gå vidare och uppgradera resten av burken

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Håller med många andra:
Testa med ny GPU först, funkar inte det enligt önskemål, köp resten av grejerna. Du har ju ingenting att förlora på det. Utan du har ju bara en chans att komma billigare undan jämfört med att köpa allt direkt.

Det är ju inte så att det är tidskrävande att byta GPU heller, så du sparar inte in någon tid på att byta hela platformen direkt heller.

Permalänk

@nkewk: fortfarande, han frågar om sin cpu nu.

Den är trött, folk som har liknande grejer som jag känner klagar alla på den, när man spelar, streamar eller allmänt inte använder den som en gammal netburst celeron(dvs en sak ENDAST åt gången)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv

Lägg inte pengar på nuvarande systemet, lägg bara på sånt du kan behålla till en uppgradering.
Jag hade (som tidigare föreslagits) köpt ett nytt grafikkort och testat. Blir du inte nöjd uppgraderar du resten också

Permalänk
Medlem

Jag har ju samma cpu som dig och skulle säga att den står sig väldigt bra.
Tillsammans med 1070 känner jag absolut inte behov av mer kräm där för 1080p eller 1440p.

Det handlar ju sk. vad du parar med med för gpu.

High end kort över 1080ti skulle jag säga mår bättre med en kraftigare cpu.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Håller med många andra:
Testa med ny GPU först, funkar inte det enligt önskemål, köp resten av grejerna. Du har ju ingenting att förlora på det. Utan du har ju bara en chans att komma billigare undan jämfört med att köpa allt direkt.

Det är ju inte så att det är tidskrävande att byta GPU heller, så du sparar inte in någon tid på att byta hela platformen direkt heller.

Inte helt sant, om TS har en tänkt budget för uppgradering så kan han ju lägga ner mer på GPU:n om han bara köper den än om han köper både en CPU och GPU, alternativt en GPU först och sedan en CPU.

Borde ju finnas tester på tex youtube av folk med en i7 3770k som testar nya spel.

Edit:

tex

och

Permalänk

userbenchmark

Kika runt på userbenchmark..--eller på system requirments..för specifikt spel--så du inte gör något felköp--och så kan du få en uppfattning--vad som blir någorlunda framtidskompatibelt och vad som eg behövs..eller är onödigt köp-ser du i 10 k? --räcker skärmen till--kolla på ett micro ATX mobo-----om du inte behöver en massa gpu slots-o wifi hit o dit-

Permalänk
Medlem

Kommer DDR3 och gammal generation av CPU kännas av även om du kan blåsa upp CPU:n i höga hastigheter? Japp.

Kommer spelen fungera och stundtals ha bra fps, absolut men du kommer också få stutter och fps drops i moderna titlar.

Hur mycket sånt man tål är individuellt.

Permalänk
Inaktiv

https://www.youtube.com/watch?v=cgb_O-P8zDc

Edit: Jag rekommenderar att testa först med bara nytt grafikkort och sen ifall det inte räcker så kan du uppgradera med t.ex. I7 10700k/Ryzen 3700x

Permalänk
Medlem

Om du tänkt spela The Last of Us Part II på PC så lär det bli svårt

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Om tanken är att lira nya spel där man inte jagar varenda FPS så hade jag enbart kört på ett grafikkort. Vilket verkar vara målet.

Skulle chansa på att en överklockad 3770k åtminstone närmar sig 100 FPS i det mesta, vilket är mer än tillräckligt för spel som TS nämner enligt kombinerat med att det fortfarande krävs ett ganska påkostat grafikkort för att få ut mer FPS än det.