Permalänk
Medlem

Då ska vi bygga en PN 50

Min 2012 mac mini börjar ha gjort sitt.
Använder den som ett media center till vardagsrummet , så har tänkt uppgradera till pn 50.
Tanken var R5 4500U eftersom den bara är 100kr dyrare änn det sämre alternativet.
Toshiba OCZ TR200 480GB som hårddisk ,då den är/blir kopplad till en 2tb extern disk.
Men minne,där är jag vilsen. Va behöver man? Behöver inte va set dyraste men är beredd att betala lite mer för att få den gå lika länge som mac:en

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Spännande, jag vill själv bygga en men kan inte komma på vad jag ska använda den till.

Vilket OS och vilka applikationer ska du köra på din?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Spännande, jag vill själv bygga en men kan inte komma på vad jag ska använda den till.

Vilket OS och vilka applikationer ska du köra på din?

Blir att spela upp playkanaler,vlc och kodi mest.
Har tänkt mig bara vanligt Windows 10, tycker inte om macOS. Var fruen som absolut skulle ha mac. Men förstår sig inte själv på macOS. Så är less nu.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Så ingen kan berätta vilket minne man bör ha?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Minne

@Ragganof:

Asus Rekommedera 3200 mhz so-dimm minne (ddr4) för bästa prestanda.

Visa signatur

Asus PN50 4700U, 32gb ram 3200 mhz, Samsung M2 970 EVO 500gb

Permalänk
Medlem

@Ragganof: Hur går det för dig? Hittade du något passande minne?

Funderar själv på en PN50 med Crucial Ballistix 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / BL2K8G32C16S4B

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Jag har själv liknande planer men vet ej om mina Gskill Ripjaws 3000mhz är kompatibla för denna maskin.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på detta då proshop har denna (4300u) på lager och jag ska bara använda den som surf/HTPC,

Corsair Vengeance LPX DDR4-3200 C16 BK DC - 16GB
1 stk.729,00 kr

Kingston A2000 M.2 NVMe SSD - 500GB
1 stk.777,00 kr

ASUS Mini PC PN50 BBR343MD
1 stk.3.190,00 kr

Frakt0,00 kr
Totalt belopp4.696,00 kr

Permalänk
Medlem

@roboseal: Här kan du se vad Asus har publicerat hittills på sin kompatibilitetslista https://www.asus.com/Mini-PCs/Mini-PC-PN50/HelpDesk_QVL_Devic...

Inget RAM där ännu. Du borde väl ändå ta två 8GB moduler istf en 16GB för dual channel iallafall.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Robtech gör en unboxing på PN50 och installerar SSD+RAM.
https://youtu.be/7dN2b8DJaj0

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Har en Kingston A2000-disk, men överväger att byta den då den blåskärmar ganska ofta. Många på internet har också rapporterat samma problem så jag är inte ensam. Skulle avråda från köp, borde finnas stabilare disk för samma pengar men med något lägre prestanda. En blåskärm tar längre tid än vad den tid "man lägger" på en något långsammare disk under datorns livstid skulle jag tro.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

@roboseal: Här kan du se vad Asus har publicerat hittills på sin kompatibilitetslista https://www.asus.com/Mini-PCs/Mini-PC-PN50/HelpDesk_QVL_Devic...

Inget RAM där ännu. Du borde väl ändå ta två 8GB moduler istf en 16GB för dual channel iallafall.

Ja såklart, var lite snabb där såg jag. Får nog vänta lite till så rediga tester kommer ut innan jag slår till. Har en 2500k + 570 gtx nu som htpc men det är en stor klump på golvet och vill ha lite mindre. Tänkte gå på A300 men nu när dessa kommer så känns det som ett bättre val. Ska bara surfa och kolla på playkanaler på den typ.

Permalänk
Medlem

Asus har gömt QVL för minne under drivers, här är direktlänken https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/Desktop/MiniPC/PN50/PN50_M...

Inte så mycket att välja på än så länge...

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Minnen

Robtech har gjort en video med att testa de olika minnena på Asus PN50 4300/4500.

Den är informativ.

ASUS PN50 Memory Speed Test - 2400MHz 2666MHz 3200MHz RAM for the 4300U and 4500U Zen 2 Mobile CPU's

Visa signatur

Asus PN50 4700U, 32gb ram 3200 mhz, Samsung M2 970 EVO 500gb

Permalänk
Medlem

https://www.asrockind.com/en-gb/4X4%20BOX-4500U

Denna är på gång också men pris/prestanda lär väl vara snarlik

Permalänk
Medlem

Fick min PN50 4800U igår. Tyvärr är minnet fast på 2666 MHz trots att jag köpte detta:
https://www.proshop.se/RAM/Crucial-Ballistix-SODIMM-DDR4-3200...

Har mailat Asus om detta, får se vad de säger, men kommer troligen retunera minnet om de inte uttryckligen säger att det kommer en firmware-update som fixar till hastigheten snart. Gissningsvis är det något strul med XMP-profilen.

För övrigt kan jag bekräfta att Linux fungerar superbra på maskinen out of the box, men man måste ha en kernel nyare än 5.5 för att grafikkretsen ska funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schröd:

Fick min PN50 4800U igår. Tyvärr är minnet fast på 2666 MHz trots att jag köpte detta:
https://www.proshop.se/RAM/Crucial-Ballistix-SODIMM-DDR4-3200...

Har mailat Asus om detta, får se vad de säger, men kommer troligen retunera minnet om de inte uttryckligen säger att det kommer en firmware-update som fixar till hastigheten snart. Gissningsvis är det något strul med XMP-profilen.

För övrigt kan jag bekräfta att Linux fungerar superbra på maskinen out of the box, men man måste ha en kernel nyare än 5.5 för att grafikkretsen ska funka.

Om du använde deras supportformulär får du vänta länge. Jag fick svar på min fråga om support för 3200 minnen efter två veckor. Eller, svar..

If you wish to get the QVL list for the memory support for this unit, then please let me know. Unfortunately we would need to forward this to our HQ, so they can find the QVL - Memory list for this PN50 product.

Prova kommunicera direkt med regionsupporten : servicecenter_emea@asus.com

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Någon som sett om Asus PN50 med 4500U orkar med enklare spel som Sims4, Sim City 4 och liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Någon som sett om Asus PN50 med 4500U orkar med enklare spel som Sims4, Sim City 4 och liknande?

Det borde vara lugnt. Jag spelar WoW, CS och Witcher på min utan problem. Och då gör jag det i Linux via emulering, så det borde fungera ännu bättre om man spelar i Windows direkt.

Gällande minnet så visade det sig att Crucial enbart stödjer 3200 MHz via XMP. Kör man JEDEC (som Asus PN50 använder) så stödjer minnet max 2666 MHz. Med andra ord, köp inte Crucials minne till denna maskin om ni vill ha bra prestanda. Jag har redan lämnat tillbaka mitt och köpt denna istället:
https://www.proshop.se/RAM/Kingston-HyperX-Impact-DDR4-3200-C...

Permalänk
Medlem
Skrivet av schröd:

...
Gällande minnet så visade det sig att Crucial enbart stödjer 3200 MHz via XMP. Kör man JEDEC (som Asus PN50 använder) så stödjer minnet max 2666 MHz. Med andra ord, köp inte Crucials minne till denna maskin om ni vill ha bra prestanda. Jag har redan lämnat tillbaka mitt och köpt denna istället:
https://www.proshop.se/RAM/Kingston-HyperX-Impact-DDR4-3200-C...

Nu har jag inte hunnit att se på Robtechs film där han testar RAM minnen, men ser att han rekommenderar 2666 MHz. Hur stor skillnad kommer minneshastigheten att göra?

Kommer nog också att köpa en PN50. Funderade på hur viktigt valet runt hårddisk är. Är det värt att köpa en Samsung 970 EVO Plus 500GB istället för exempelvis Corsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB?

Om man ska använda den till streaming och tyngre videofiler finns det någon anledning att köpa en snabbare än 4300U?

Mvh Daniel

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östlund:

Nu har jag inte hunnit att se på Robtechs film där han testar RAM minnen, men ser att han rekommenderar 2666 MHz. Hur stor skillnad kommer minneshastigheten att göra?

Kommer nog också att köpa en PN50. Funderade på hur viktigt valet runt hårddisk är. Är det värt att köpa en Samsung 970 EVO Plus 500GB istället för exempelvis Corsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB?

Om man ska använda den till streaming och tyngre videofiler finns det någon anledning att köpa en snabbare än 4300U?

Mvh Daniel

Skillnaden märks främst på grafiken, eftersom både CPUn och GPUn delar minne. Nu är det dock jobbet som betalar, så jag passar på att maxa min maskin.

En 4300U duger utmärkt till att strömma video.

Permalänk
Medlem

Asus PN 50 4700U

I går hämtade jag min Asus PN 50 4700U

Jag har 2 x 16 gb ram
Memory type DDR4
Module format SO-DIMM
Module Manufacturer(ID) Crucial Technology (7F7F7F7F7F9B0000000000)
SDRAM Manufacturer (ID) Micron Technology (2C00000000000000000000)
Size 16384 MBytes
Max bandwidth DDR4-3200 (1600 MHz)
Part number CT16G4SFD832A.M16FJ

Lagring Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB jag ska sätta in en hdd för extra lagrings utrymme.

Visa signatur

Asus PN50 4700U, 32gb ram 3200 mhz, Samsung M2 970 EVO 500gb

Permalänk
Medlem

@bengt128 Berätta gärna om hur du upplever kylningen och ljudnivån/karaktär på fläktljudet.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

@bengt128 Berätta gärna om hur du upplever kylningen och ljudnivån/karaktär på fläktljudet.

Nu är jag förvisso inte Bengt men då jag har en PN50 kan jag lika gärna svara. Överlag tycker jag kylningen är bra och tyst, speciellt med tanke på hur mycket kraft Asus packat i denna små datorer. Överlag går kylningen inte igång vid vanligt surfande eller videotittande, utan det är främst när jag gör lite tyngre grejer fläkten drar igång.

När jag spelar WoW (1440p, höga inställningar) så hör man fläkten, men det är inte direkt störande. Ljudet är inte lika skarpt som på en laptop heller. Ställer jag datorn under skrivbordet låter det nästan inget alls.

Permalänk
Medlem

@schröd: Det låter ju bra. Du hade väl en 4800u så den har ju gott om kraft.

Har du provat streama Netflix i UHD?

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

@Big_R: Nope, jag har ingen 4K-skärm utan bara 1440p. Går dock utmärkt att kolla på 4K nedskalat på den, men då drar fläkten igång på lägsta nivån. Notera att det kräver en del kapacitet för att skala ner 4K till 1440p, så tittar du direkt på en 4K-skärm kommer den inte behöva jobba lika hårt.

Permalänk
Medlem

@schröd: OK 👍

Jag är lite nyfiken på hur lätt man får till en HDCP 2.2 kedja med PN50:n. Netflix kräver ju det för UHD, så därav frågan. Med Intel NUC8 funkar HDCP2.2 bra, men setupen är däremot inte straightforward 🙄.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

@schröd: OK 👍

Jag är lite nyfiken på hur lätt man får till en HDCP 2.2 kedja med PN50:n. Netflix kräver ju det för UHD, så därav frågan. Med Intel NUC8 funkar HDCP2.2 bra, men setupen är däremot inte straightforward 🙄.

Jaha. Jag har ingen aning. Jag betalar för VPN istället för Netflix, så jag slipper det problemet så att säga.

Permalänk
Medlem

Ljudnivån

@Big_R: Ljudnivån är låg ett svag vinnande ljud som blir högre vid högre belastning men är fortfarande låg ställer man där den är av skärmad hörs den knappt s å jag kan bara instämma med Schröd.

Visa signatur

Asus PN50 4700U, 32gb ram 3200 mhz, Samsung M2 970 EVO 500gb