Permalänk
Skrivet av futhark14:

Du kan ju själv jämföra de olika butikers priser på komponentkoll.

https://komponentkoll.se/bygg/wQKyE

https://komponentkoll.se/bild/wQKyE.png

Aha, tackar för tips. Kände inte till sidan.

Skrivet av Aizu:

@ToddTheOdd: Det är inte skrivet i sten och går lätt att ändra, och om hen tänker köpa nu så behövs ett grafikkort då 3900x saknar iGPU.

Kommer köra på begagnat tills nya generationen kommer. Ska prata med en individ (hårdvarunörd) som har saker hemma. Så det kommer nog vara en "flaskhals" tills jag köper nytt. Om jag köper det som länkats senast av mig för ca 17000kr (eller 16200kr om jag köper från olika butiker) så kommer jag har extra 4000kr att lägga på grafikkort då allt hamnar under budget.

Permalänk

Igen utan fläktar

Känner mig lite tveksam mot att köpa från massa olika butiker. Känns lättare att bara dra till tex Inets fysiska butik och prata om någon komponent strulat. Det har jag gjort via webhallen iaf.

Permalänk
Medlem

@RobotKeso: är datorn till för jobb eller lek? dvs kommer du att vara beroende av den för ditt jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobotKeso:

Läste en snabbis att det skulle vara snabbare. Kommer förmodligen köpa ett grafikkort ur 3000 serien sen så det kan blir bra.

Billiga och riktigt bra fläktar kan behövas beroende på vilket chassi du väljer och vad som följer med. Långt under halva normalpriset
https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...

Permalänk
Skrivet av joakim99:

@RobotKeso: är datorn till för jobb eller lek? dvs kommer du att vara beroende av den för ditt jobb?

Skrivet av joakim99:

@RobotKeso: är datorn till för jobb eller lek? dvs kommer du att vara beroende av den för ditt jobb?

För studier främst och min egna utveckling inom programmen som kommer användas. Att kunna dessa program kommer vara viktigt för min möjlighet att få jobb och tyvärr så är datorerna på universitetet värdelösa, förutom en sal som har kraftiga datorer, men den är såklart upptagen ofta.

Sedan kommer det vara lek också, lite kul måste man ha när man lägger ner en massa pengar på en dator.

Skrivet av medbor:

Billiga och riktigt bra fläktar kan behövas beroende på vilket chassi du väljer och vad som följer med. Långt under halva normalpriset
https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...

Passar dom fractal meshify? För så länge som snurrar och håller komponenterna inne i burken kylda så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

@ToddTheOdd: Det är inte skrivet i sten och går lätt att ändra, och om hen tänker köpa nu så behövs ett grafikkort då 3900x saknar iGPU.

Nu ska jag inte tjafsa vidare om det här men du är inte ensam om att ha svårt att läsa vad folk skriver. Från TS första inlägg "Tänkt något liknande detta, grafikkort är inte med då kommer eventuellt köra begagnat till nya generationen kommer."

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Intel men det är ett personligt val. Här är hur min build hade sett ut
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=4040419&view=l
Kitet från Corsair (2x32) CMK64GX4M2D3600C18 är med på QVL för moderkortet. Dessutom är det mycket prisvärt, en passus är att Asus specat version (Ver5.49) vilket de gör för att Corsair har en läskig vana att byta kretsar på samma artikelnummer.

Moderkortet Asus ProArt Z490-CREATOR 10G har väl ingen direkt killer feature men det är genomgående hög kvalitet och utvecklat med ditt usecase som mål.

Chassit Phanteks Eclips P400A är billigt men bra, hade man lite mer pengar hade jag gått upp till ett 600s som jag fullkomligen älskar.

PSU Seasonic Focus Platinum 750w är oerhört prisvärt och ger extremt låg värmeutveckling/strömkonsumption vid idle/sleep i förhållande till ett guld-certat.

Inte Core i9 10900K är marknadens snabbaste konsumentprocessor just nu.

Samsung 970 Pro (helst 980 Pro) är ett absolut monster när det kommer till driftsäkerhet och prestanda. Autocad framförallt har en tendens att vilja läsa miljarder pyttefiler då inte en hög bandbredd hjälper ett skvatt men random access latency är helt avgörande.

Fortfarande slår ingen kylare Noctua NH-D15S när det kommer till ljudnivå/kyleffekt.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Jag hade valt Intel men det är ett personligt val. Här är hur min build hade sett ut
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=4040419&view=l
Kitet från Corsair (2x32) CMK64GX4M2D3600C18 är med på QVL för moderkortet. Dessutom är det mycket prisvärt, en passus är att Asus specat version (Ver5.49) vilket de gör för att Corsair har en läskig vana att byta kretsar på samma artikelnummer.

Moderkortet Asus ProArt Z490-CREATOR 10G har väl ingen direkt killer feature men det är genomgående hög kvalitet och utvecklat med ditt usecase som mål.

Chassit Phanteks Eclips P400A är billigt men bra, hade man lite mer pengar hade jag gått upp till ett 600s som jag fullkomligen älskar.

PSU Seasonic Focus Platinum 750w är oerhört prisvärt och ger extremt låg värmeutveckling/strömkonsumption vid idle/sleep i förhållande till ett guld-certat.

Inte Core i9 10900K är marknadens snabbaste konsumentprocessor just nu.

Samsung 970 Pro (helst 980 Pro) är ett absolut monster när det kommer till driftsäkerhet och prestanda. Autocad framförallt har en tendens att vilja läsa miljarder pyttefiler då inte en hög bandbredd hjälper ett skvatt men random access latency är helt avgörande.

Fortfarande slår ingen kylare Noctua NH-D15S när det kommer till ljudnivå/kyleffekt.

Om man ser på specifikationerna så är Gigabyte Auros snabbare än Samsungen, men sen så är väl siffror på papper en annan sak än prestation på riktigt.

Har läst att AMD är bättre för produktivitet och intel för spel. Är mer sugen på AMD för den anledningen sen så verkar många säga att AMD är mer för pengarna.

Är det värt att skaffa platinum nätagg? Om det är mer effektivt än ett "vanligt" och konsumerar mindre ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobotKeso:

Om man ser på specifikationerna så är Gigabyte Auros snabbare än Samsungen, men sen så är väl siffror på papper en annan sak än prestation på riktigt.

Har läst att AMD är bättre för produktivitet och intel för spel. Är mer sugen på AMD för den anledningen sen så verkar många säga att AMD är mer för pengarna.

Är det värt att skaffa platinum nätagg? Om det är mer effektivt än ett "vanligt" och konsumerar mindre ström.

Det du läst väger med priset, för en arbetsdator gör några hundralappar väldigt lite i förhållande till den skillnaden i prestanda. AMD älskas av nördar (som mig) och har ett oförtjänt rykte att vara bättre för produktivitet baserat på de syntetiska benchmarks som körs som är så långt ifrån dina mjukvaror som tänkbart. Dessutom baseras detta på Intels förra generation processorer inte 10900K utan 9900K.

Platinum är som sagt en fördel i låga laster men det ger också högre kvalitet på komponenterna vilket ger Peace of mind i en jobbdator.

Gällande nVME så som jag skrev har Aorus bra siffror på pappret för sekventiell läsning och skrivning men i ditt verkliga scenario så kommer en Samsung Pro vara snabbare.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Det är ett alternativ för TS att ta ett billig och bra GPU om det behövs.

Försök till tjafs är väl det enda du har kommit med och jag håller med att det är bäst att sluta.

Sorry for off topic, TS.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobotKeso:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14011801https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/14011801

Jag blir lite yr av alla olika namnet på komponenterna, tycker det är rörigt som tusan. Alla dessa ska funka ihop också. Anledningen till Nätagget inte är utbytt då det står att många andra har för få 12V pinns eller liknande.

Har inte lagt till några fläktar till chassit än

Gnäller den på att det inte finns 8+4 EPS? Inget problem med 8pin sålänge du inte kör flytande helium. C650 har fem år mer garanti, semipassiv drift och är flera hundra kr billigare. Ta det istället

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobotKeso:

AutoCAD och ArchiCAD. V-ray för rendering. Datorn kommer också användas till för filmrendering osv av min kusin som kommer låna den ibland, ingen aning om vilka program som används då. Kommer inte behöva anpassa mitt bygge efter hans arbete, men han kommer vilja låna den iaf.

Använder även illustrator och ArcGIS (som tar mycket ram).

och lite heroes 3

Då rekommenderar jag att du läser igenom detta.
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag hade valt Intel men det är ett personligt val. Här är hur min build hade sett ut
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=4040419&view=l
Kitet från Corsair (2x32) CMK64GX4M2D3600C18 är med på QVL för moderkortet. Dessutom är det mycket prisvärt, en passus är att Asus specat version (Ver5.49) vilket de gör för att Corsair har en läskig vana att byta kretsar på samma artikelnummer.

Moderkortet Asus ProArt Z490-CREATOR 10G har väl ingen direkt killer feature men det är genomgående hög kvalitet och utvecklat med ditt usecase som mål.

Chassit Phanteks Eclips P400A är billigt men bra, hade man lite mer pengar hade jag gått upp till ett 600s som jag fullkomligen älskar.

PSU Seasonic Focus Platinum 750w är oerhört prisvärt och ger extremt låg värmeutveckling/strömkonsumption vid idle/sleep i förhållande till ett guld-certat.

Inte Core i9 10900K är marknadens snabbaste konsumentprocessor just nu.

Samsung 970 Pro (helst 980 Pro) är ett absolut monster när det kommer till driftsäkerhet och prestanda. Autocad framförallt har en tendens att vilja läsa miljarder pyttefiler då inte en hög bandbredd hjälper ett skvatt men random access latency är helt avgörande.

Fortfarande slår ingen kylare Noctua NH-D15S när det kommer till ljudnivå/kyleffekt.

Jag vet inte vad du syftar på här, men i singlecore är intel lite snabbare och i multicore är amd lite snabbare. Dom lasterna han listar är väldigt multicore benägna så jag tror amd vinner, men såklart är det ganska jämnt. Däremot att säga att 10900k är snabbast håller jag inte med om, pratar vi single core är den lika snabb som 10600K/10700K och multicore är den inte ens nära 3950X.

Skit samma dock, vi behöver inte slåss om vem som vinner här, några hundralappar hit eller dit gör inte så mycket.

Dock är PCIe 3.0 en blocker för min del, framförallt när van har en 4.0-ssd i varukorgen, och det finns en hel del andra saker som ställer 3900X i ett bättre ljus.

Tror dock man blir nöjd med det mesta idag, så länge man ser till att det finns utrymme att växa, och båda plattformarna har ju utlovat stöd för nästa generation och lediga ram-slots, så ingen blocker där egentligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag vet inte vad du syftar på här, men i singlecore är intel lite snabbare och i multicore är amd lite snabbare. Dom lasterna han listar är väldigt multicore benägna så jag tror amd vinner, men såklart är det ganska jämnt. Däremot att säga att 10900k är snabbast håller jag inte med om, pratar vi single core är den lika snabb som 10600K/10700K och multicore är den inte ens nära 3950X.

Nej det är singlecorelaster i huvudsak, ärligt talat får du ta fram något verkligt scenario som inte är syntetisk bänk där 3900X slår 10900K. Ställer man dessutom in den rätt (slår av HT på de två snabbaste kärnorna) kommer den vara märkbart snabbare än någon annan processor i CAD-program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej det är singlecorelaster i huvudsak, ärligt talat får du ta fram något verkligt scenario som inte är syntetisk bänk där 3900X slår 10900K. Ställer man dessutom in den rätt (slår av HT på de två snabbaste kärnorna) kommer den vara märkbart snabbare än någon annan processor i CAD-program.

Du kan ha rätt i det, men i ray programmet som nämndes så verkar amd vara snabbare (kolla puget länken ovan)

Oavsett tror jag inte det spelar så stor roll då de allra flesta moderna processorer har tillräcklig single core, men så klart har intel en liten fördel där... det är dock inte någon större skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du kan ha rätt i det, men i ray programmet som nämndes så verkar amd vara snabbare (kolla puget länken ovan)

Oavsett tror jag inte det spelar så stor roll då de allra flesta moderna processorer har tillräcklig single core, men så klart har intel en liten fördel där... det är dock inte någon större skillnad

Det är ju alltid så med AMD, Intels försprång är oviktiga... Att hålla på att rendera på CPU är ju helt idiotiskt. Det finns dock en stor fördel med X570/Zen 2 och det är bandbredden och den förväntade kioskvältaren Zen 3 men då hade jag gått på en 3600 idag och uppgraderat till en 4900X i höst. Om de inte löser problemen med hög latency på alla möjliga ställen kommer dock intel fortsatt vara rappare i interaktiva applikationer.

Permalänk

Efter ha sovit på det bestämde jag mig för att beställa dessa prylar:

Köper till fläktar också som inte är med på den bilden. När det kommer till att bygga ihop datorn så använder folk ett antistat-armband? Men går det bra om man sätter på sig plasthandskar istället? Har byggt en dator, men för ca 10 år sedan. Kommer även få hjälp med att sätta ihop den.

Tack så mycket till alla som har varit med och hjälpt till. Trodde inte att jag skulle få så mycket respons. Kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobotKeso:

Efter ha sovit på det bestämde jag mig för att beställa dessa prylar:

https://komponentkoll.se/bild/iruqX.png

Köper till fläktar också som inte är med på den bilden. När det kommer till att bygga ihop datorn så använder folk ett antistat-armband? Men går det bra om man sätter på sig plasthandskar istället? Har byggt en dator, men för ca 10 år sedan. Kommer även få hjälp med att sätta ihop den.

Tack så mycket till alla som har varit med och hjälpt till. Trodde inte att jag skulle få så mycket respons. Kul!

När du ändå beställer chassit från Netonnet så kan du ju också köpa ett ESD-armband för 30kr.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationmodd...

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobotKeso:

När det kommer till att bygga ihop datorn så använder folk ett antistat-armband? Men går det bra om man sätter på sig plasthandskar istället? Har byggt en dator, men för ca 10 år sedan.

Nej, glöm plasthandskar och även element, diskbänkar, o.s.v. om du hört något om det. Det finns tyvärr så mycket missuppfattningar och myter om ESD att det är svårt att ta reda på vad som är rätt eller fel.

Det som spelar roll är att du och datorkomponenterna har samma elektriska potential, annars kan potentialskillnaden resultera i en elektrostatisk urladdning. ESD-känsliga komponenter levereras i en påse som är svagt ledande, och när du tar i en komponents påse så utjämnas därför potentialen på ett kontrollerat sätt. Ett ESD-armband fungerar på samma sätt genom att det innehåller ett motstånd, och syftet med armbandet är att koppla det till en ledande del på chassit så att du och komponenterna du redan monterat behåller samma potential.

Så använd ett ESD-armband och se till att det är kopplat till en ledande del av chassit (om det är svårt att hitta en omålad del kan man dra i en skruv i ett skruvhål och använda den som kopplingspunkt för armbandet). Om du behöver lägga ifrån dig någon komponent innan den är monterad så bör du lägga tillbaka den i påsen/förpackningen den levererades i. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Skrivet av futhark14:

När du ändå beställer chassit från Netonnet så kan du ju också köpa ett ESD-armband för 30kr.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationmodd...

Skrivet av perost:

Nej, glöm plasthandskar och även element, diskbänkar, o.s.v. om du hört något om det. Det finns tyvärr så mycket missuppfattningar och myter om ESD att det är svårt att ta reda på vad som är rätt eller fel.

Det som spelar roll är att du och datorkomponenterna har samma elektriska potential, annars kan potentialskillnaden resultera i en elektrostatisk urladdning. ESD-känsliga komponenter levereras i en påse som är svagt ledande, och när du tar i en komponents påse så utjämnas därför potentialen på ett kontrollerat sätt. Ett ESD-armband fungerar på samma sätt genom att det innehåller ett motstånd, och syftet med armbandet är att koppla det till en ledande del på chassit så att du och komponenterna du redan monterat behåller samma potential.

Så använd ett ESD-armband och se till att det är kopplat till en ledande del av chassit (om det är svårt att hitta en omålad del kan man dra i en skruv i ett skruvhål och använda den som kopplingspunkt för armbandet). Om du behöver lägga ifrån dig någon komponent innan den är monterad så bör du lägga tillbaka den i påsen/förpackningen den levererades i. Svårare än så är det inte.

Ah okej, ska inte vara dumsnål med andra ord. Fixar ett band också. På torsdag bör alla prylarna ha kommit och byggandet börja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobotKeso:

Ah okej, ska inte vara dumsnål med andra ord. Fixar ett band också. På torsdag bör alla prylarna ha kommit och byggandet börja.

Plasthandskar skulle akut förvärra läget när det kommer till ESD, men det går att snåla genom att alltid hålla i chassit med ena handen, men blir så omständigt...

Bygg definitivt inte datorn i ett rum med en matta för övrigt, det är uppgjort för att göra misstag

Permalänk
Skrivet av medbor:

Plasthandskar skulle akut förvärra läget när det kommer till ESD, men det går att snåla genom att alltid hålla i chassit med ena handen, men blir så omständigt...

Bygg definitivt inte datorn i ett rum med en matta för övrigt, det är uppgjort för att göra misstag

Så pass. Har mattor i varje rum, men får väl bygga i köket (på köksbordet) och slänga ut den lilla mattan där.