Permalänk
Medlem

Uppkopling och spel

Låt säga att jag har 250 lina och får ut 50 mb med routern på ett visst avstånd och sen skaffar en 500 lina och får 150 med samma router på samma avstånd. Frågan är hur påverkas eventuellt spelande med ping och sånt.

Permalänk
Hjälpsam

Med samma router borde du få samma hastighet även om du dubblar den inkommande linnande. Problemet ligger i WiFi uppkopplingen.

Dessutom är inte hastigheten problemet, 50MBit räcker och blir över för gaming, det är responstid och packetloss som påverkar din upplevelse. För det behöver du bättre uppkoppling till routern, helst med kabel.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Påverkas inte alls, sen om du får 50 av 250 men 150/500 så har du interna problem med din utrustning.

Pingen har mest att göra med routingen från din ISP till leverantör av server.

Permalänk
Lego Master

#kabelsnobb
Allt som är latensberoende bör kablas i mitt tycke.
Speldatorn? Definitivt.
Laptop som används sporadiskt? Möjligen.
Spelkonsol med bara singleplayerspel? Ingen anledning.
Mobilen? Om möjligt, ja. Bara för att.

EDIT:
Med "kablas" menar jag alltså anslutas till routern med en fast nätverkskabel, inte över wifi.
Sen går det ju såklart att få en fullt fungerande upplevelse över wifi. Men om du ansluter med kabel försvinner en del möjliga orosmoln och felkällor i överföringen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning vad vi kommer få när vi flyttar, jag tog bara nå random siffror för att få fram vad jag menade

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Kotten81:

Jag har ingen aning vad vi kommer få när vi flyttar, jag tog bara nå random siffror för att få fram vad jag menade

Om det handlar om en flytt till annan bostad, så kommer troligen wifi-miljön vara helt annorlunda. Så det är omöjligt för oss att svara på hur det kommer funka när du väl kommit på plats. Väggar, avstånd, störkällor, andra wifinät...allt sånt påverkar hur det går för signalen på väg mellan router och enhet.

Mitt tips? Förbered för kabel medan ni möblerar. Finns rätt okej kabellister nuförtiden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hjälpsam

I en ny bostad så är det mängder av variabler som spelar in, inte minst material i väggar och andra störningsfaktorer.

Omöjligt att förutspå, du får testa dig fram.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI