Nvidia Geforce RTX 3090 uppges få priser från drygt 17 000 kronor

Permalänk
Medlem

@anon75480: 3080 ser ut att använda 102 (ampere) kretsen medan 2080 använde 104 kretsen (turing)

100 kretsen datahallar & möjligtvis quattro kort (äldre serier även toppkort konsumenter)
102 kretsen topp korten för konsumenter (nyare serier från 980ti om jag minns rätt)
104 kretsen mellanklasskort ((inte en) halv krets men (nästan) mindre än 102 kretsen) Detta började de med i 680/670 serien (vilket var en halvering av Kluster/arkitektur( möjliga cuda kärnor) mot dåtidens 100 krets men drog mindre ström & kunde ha högre hastighet. + billigare att tillverka )
106/108 insteg (osäker om de kommer finnas på ampere)

Saknar tiden när de använde 100 kretsen även på toppsidan för konsumenter men det är ju inte alla som har nytta av funktioner som inte används i spelande. (om jag minns rätt så var det väl 1a Titan som var den sista som använde 100 kretsen.(titan-v kanske har 100 kretsen oxå men kanske inte bör räknas till konsumentkort)

Med detta i åtanke vilken krets som används för 3080 kortet så lär priset gå upp en hel del på 3080 kortet i jämförelse med 2080 kortet med tanke på kretsval så blir väl 3070 det nya topp mellan-kortet istället för 3080.
Men allt detta är ju fortfarande bara rykten när det gäller Ampere

Om detta stämmer så borde man ju jämföra ett 3070 mot ett 2080 för att få hur hög prestandaförbättring de lyckats åstadkomma. Annars blir det ju som att jämföra 2 helt olika kretsar. Samma med 3080 borde jämföras med 2080ti

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Inte många som lägger de summorna på en GPU.
Troligtvis några få sweclockare.

Så nä..... De korten är bara för show off.
Då kan nvidia säga att dom är bäst.
I samma veva köper folk nvidia kort som har ett lägre pris.. 3060 eller 3070 kort. För nvidia är ju bäst tänker dom

Bra reklam

Precis så det fungerar Människor är ganska lättlurade när det kommer till reklam.

Däremot är det nog fler än du tror på sweclockers som sitter på x80Ti/Titan. Dyker upp en hel del på marknaden etc för att de ska uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Problemet är om samtliga segment flyttas upp i pris.

Exempel
När jag köpte GTX 660 så kostade det ca 2000kr.
När jag uppgraderade till GTX 1060 6GB så köpte jag det på blackfriday rea för ca 3000kr.
Hade jag inte köpt det på rea så hade det varit ca 4000kr.
Då presterar mitt GTX 1060 6GB lite mer än dubbelt mot det GTX 660 jag hade. Så hade jag köpt det för 4000kr så hade det fortfarande gett lite mer prestanda per krona, men inte mycket.

Om nu RTX 3060 ska kosta 6000kr ?
I så fall är det 3x priset för ett x60 kort mot 600 generationen.

Chansen att 3060 kommer kosta $500 (ger ca 6000 SEK med nuvarande "växelkurs") är väldigt liten så du för ett svagt argument.

Dessutom, ang 60-series prisutveckling:
GTX 660 startade på $230
GTX 1060 (6GB) startade på $250
Idag närmast jämförbara kort är 1660S, går lös för $230. Eller 1660Ti för $280, men den är väl lite obsolete nu.

Med 2060 så stack det iväg en del, $350, men då bör man vara medveten om att det är en äpplen vs päron jämförelse eftersom det kortet använder ett för 60-serien onormalt stort chip.

Dvs ser man på vad korten faktiskt innehåller så har priserna inte flyttats upp mycket alls. Om man även gör misstaget att inte räkna med förändringar i kronkursen kan det dock verka så, något många Swec-are verkar ha svårt att inse.

Ang 3090. Närmast idag jämförbara kort idag är egentligen RTX Titan, $2500 eller 30000 SEK. Inte 2080Ti som alla här tycks tro. Men, men, det blir inte lika gnälligt i det perspektivet så det är väl inte så populärt här...

Vi får se om det kommer nån regelrätt ersättare till 2080Ti, gissningsvis pratar vi om rätt små prisskillnader- precis som för 60 serien.

Permalänk
Medlem

Nja, jag köpte mitt MSI GTX 1080 Sea Hawk X för 6800:-, så länge som ett kort för max den prislappen inte slår mitt grafikkort med minst 50% i prestanda blir det ingen investering för min del.

Permalänk
Medlem

@ipac: du har ju 3080 som är en regelrätt ersättare till 2080ti samma typ av krets (xx) 102 dom har bara flyttat upp namnen ett steg i hierarkin.(därav 3090(tidigare titan)) Sen prestanda beror bland-annat på optimering & hur många kluster de har avstängda, arkitekturförändringar, minnesbuss, krympt nm. teknik, antal cuda-kärnor, tensor-kärnor osv. men det visar sig.

Men gissar att detta är ett riktigt smart reklamtrick många går ju på namnet tex 3080 & jämför med samma namn på förra kretsen. (2080)
P.S 3080 borde ha hetat 3080ti för att spegla föregående generation men som sagt bra reklamtrick.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@ipac: du har ju 3080 som är en regelrätt ersättare till 2080ti samma typ av krets (xx) 102 dom har bara flyttat upp namnen ett steg i hierarkin.(därav 3090(tidigare titan)) Sen prestanda beror bland-annat på optimering & hur många kluster de har avstängda, arkitekturförändringar, minnesbuss, krympt nm. teknik, antal cuda-kärnor, tensor-kärnor osv. men det visar sig.

Men gissar att detta är ett riktigt smart reklamtrick många går ju på namnet tex 3080 & jämför med samma namn på förra kretsen. (2080)
P.S 3080 borde ha hetat 3080ti för att spegla föregående generation men som sagt bra reklamtrick.

3080 ligger nära 2080Ti ja (allt förutsatt att nuvarande rykten ligger nära sanningen, förstås) men faktum är att det finns utrymme för ett 3080Ti som nyttjar mer av kretsen och minnesbussen. Vi får se va de hittar på, beror mkt på AMD troligtvis.

Permalänk
Medlem

@ipac: Kan dock bli bökigt att få plats med 4a olika kort på samma kretstyp xx102
1. 3080
2. 3080ti (som inte finns)
3. 3090
4. Titan rtx2

Många kluster som måste vara avstängda på 3080 kortet om de ska få plats med alla kort. I vanliga fall brukar de ha 2 kort per kretstyp.
Vem vet Titan kanske kommer med Hbm minnen & nåt kort med 512 buss så skulle det ju kunna fungera.
Men som ryktena pekar mot så verkar ju big navi prestera liknande 2080ti & då slåss det ju troligtvis mot 3070 & i bästa fall mot 3080 kortet.

Men som sagt allt detta är ju bara rykten ,man ska nog ta allt med en nypa salt tills oberoende tester utförts.
Gissar att många går på namnen & inte upptäcker /tänker på att namnen gått upp ett steg i hierarkin. Så smart drag för marknadsföringen.
(däremot inte när det gäller prissättningen på grafikkorten & prisets marknadsföring)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

SHiiit...bygger man en gamingdator idag så är alltså 80% ca av priset GPU (om man nu väljer detta)

Vad bygger du för gamingdator som du tänker para till 3090 egentligen? Säg just över 12.000 för dator utan GPU, så <60% av datorns pris utgörs av GPU.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@ipac: Kan dock bli bökigt att få plats med 4a olika kort på samma kretstyp xx102
1. 3080
2. 3080ti (som inte finns)
3. 3090
4. Titan rtx2

Många kluster som måste vara avstängda på 3080 kortet om de ska få plats med alla kort. I vanliga fall brukar de ha 2 kort per kretstyp.
Vem vet Titan kanske kommer med Hbm minnen & nåt kort med 512 buss så skulle det ju kunna fungera.
Men som ryktena pekar mot så verkar ju big navi prestera liknande 2080ti & då slåss det ju troligtvis mot 3070 & i bästa fall mot 3080 kortet.

Men som sagt allt detta är ju bara rykten ,man ska nog ta allt med en nypa salt tills oberoende tester utförts.
Gissar att många går på namnen & inte upptäcker /tänker på att namnen gått upp ett steg i hierarkin. Så smart drag för marknadsföringen.
(däremot inte när det gäller prissättningen på grafikkorten & dess marknadsföring)

Medium Navi (Navi 22) borde kunna närma sig 2080Ti. Big Navi (Navi 21) måste slå det marginal.

Lek med tanken att Big Navi slår 3080 (i konv rendering). Det kommer inte Nvidia sitta nöjda med, vips så har vi ett 3080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tror verkligen marknaden att 20k är ett bra pris för ett grafikkort? Tvivlar starkt på det.

Jag har ingen aning det kommer marknaden bestämma

Det spekulerades i en annan tråd att Corona grejen får priserna att stiga pga färre sålda kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Det spekulerades i en annan tråd att Corona grejen får priserna att stiga pga färre sålda kort.

Är det på världsnivå då eller? Finns det några siffror? Tyckte någon rapport här nyligen att det sålts bra, men kanske missminner mig? För min flickvän som arbetar i butik säger att de sålt massa olika tekniska prylar som smör under Corona, för folk är ju hemma och då vill de ha bättre.

Permalänk
Medlem

En sak är i alla fall säker - jag kliver av det här tåget.
Tänker inte hålla på och rutinmässigt byta upp mina PC-prylar för att göra aktieägare glada.
För oss som är lite äldre är det uppenbart hur PC-marknaden stagnerat i utveckling det senaste decenniet (sedan Dennard-scaling packade ihop och tackade för sig), och priser och strömförbrukning stigit för allt futtigare reella förbättringar.

Så kul är det helt enkelt inte att shoppa datorprylar. Underhållningsvärdet, för att inte tala om marginalunderhållningsvärdet per krona är helt enkelt inte tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Så kul är det helt enkelt inte att shoppa datorprylar. Underhållningsvärdet, för att inte tala om marginalunderhållningsvärdet per krona är helt enkelt inte tillräckligt.

Kan inte annat än hålla med !
Det är idioti på en helt ny nivå.

Efter drygt 30år med datorer och datorbyggande av alla möjliga former (inkl. avancerad överklockning) så har jag lagt några hundratusentals kronor på dator prylar genom åren. Men detta anser t.o.m jag börjar bli sjukt !
Det känns inte som om priserna speglar det man får tillbaka, längre !

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Inaktiv

Själv är jag mest irriterad över att jag sålde mitt Nvidia-innehav för tidigt... rejält utveckling bara under 2020. Fortfarande nöjd med vad jag fick ut förstås, gick med ganska bra vinst. Som tur är spökar inte FOMO för mig, och när de är uppe och nosar på 500 dollar-strecket är det för dyrt för att vara intressant för mig att hoppa in.

Men även jag överväger nog att hoppa av kortköpandet. Invänta den dag jag verkligen behöver något snabbare än mitt 1080Ti och se vad som finns då. Investerar hellre än konsumerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Är det inte tvärtom? Om de märker att få köper korten så bör de väl sänka priset för att locka till sig köpare?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EntropyQ3:

Tänker inte hålla på och rutinmässigt byta upp mina PC-prylar för att göra aktieägare glada.
För oss som är lite äldre är det uppenbart hur PC-marknaden stagnerat i utveckling det senaste decenniet (sedan Dennard-scaling packade ihop och tackade för sig), och priser och strömförbrukning stigit för allt futtigare reella förbättringar.

Tycker det blivit tråkigare att konsumera datordelar. När man var yngre så kunde man sitta i någon vecka och undersöka allt, överklocka, undervolta och bencha och greja. Idag blir det i bästa fall en före och efter 3DMark körning och sen bara använder jag grejerna. Tänkt på det ganska många gånger, intresset finns kvar men dessvärre inte tiden.

Kanske inte riktigt det du syftade på där men var vad jag själv kom att tänka på när jag läste det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Är det inte tvärtom? Om de märker att få köper korten så bör de väl sänka priset för att locka till sig köpare?

De gjorde inte det med 2000-serien iallafall. JHH har själv sagt vid något tillfälle att försäljningen gått trögt men har samtidigt visat noll intresse för att se över priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De gjorde inte det med 2000-serien iallafall. JHH har själv sagt vid något tillfälle att försäljningen gått trögt men har samtidigt visat noll intresse för att se över priserna.

Iofs, har man den bästa och enda produkten så får man väl iofs göra hur man vill. Dock hoppas jag att han denna gången beaktar köpkraften hos sina kunder. Gick väl trögt eftersom få har råd med kort i den prisklassen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Iofs, har man den bästa och enda produkten så får man väl iofs göra hur man vill. Dock hoppas jag att han denna gången beaktar köpkraften hos sina kunder. Gick väl trögt eftersom få har råd med kort i den prisklassen.

Instämmer helt här, kan ju också hända att vi får se prisjusteringar när RDNA2 kommer, men också om Nvidia märker av att försäljningen försvinner när PS5 och XSX lanseras. Under tiden 2000-serien funnits har det enda som egentligen hänt varit att AMD släppt sin RX 5000-serie, och den var inte i närheten av att konkurrera med toppkorten i Nvidias serie.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag tror inte att det spelar så stor roll om Nvidia säljer korten för 14, 17 eller 20.000kr. Så fort inet, komplett, webhallen etc lägger upp att 3090 finns att förboka så kommer förbokingarna komma.

Precis som när 2080ti kom.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De såg ju över priserna i och med Super-releaserna.

Permalänk

Om rtx 3090 går på 17k hoppas jag verkligen att vi kommer att se 20 GB 3080s från AIB för under 1000 spänn som vissa rykten indikerar. Det skulle vara en trevlig uppgradering över 2080 ti och inte kosta alltför mycket. Det måste ju finnas något mellan en 24 gb 3090 och en 10 gb 3080 liksom. Jag vill få en schysst uppgradering över min 2080 ti men 1399-1499 usd för en GPU är ju bara galet

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vad för magiska priser kommer du ihåg för 1060? Lanserades för 2700-3400:- och ett Asus Strix som är ett av de dyrare modellerna låg på snitt 3500:- med flertalet dippar till 3000:- och under.

Var någon period när priserna för GTX 1000 serien ökade. Om det var p.g.a. mining eller vad.
(Jag hade inte räknat med att 1000 serien skulle gå upp i pris)
Sen kollade jag på de bättre varianterna.

Exakt pris beror på vilken version du köper, från vilken återförsäljare och när.

Lyckades hitta ett av mina gamla inlägg:
Daterat: 2018-09-17

Skrivet av GuessWho:

Som GTX 1060 för priser runt 4000kr.
Om man inte bryr sig om vilken kylare man får, 3GB eller 6GB och bara köper från skummaste butik på prisjakt/pricerunner så hittar man billigare.
Men GTX 1060 6GB med bättre kylare från kända återförsäljare.

Några exempel:

MSI GeForce GTX 1060 GAMING X 6GB
Webhallen - 3 890 kr
Elgiganten - 3 890 kr

ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING
Webhallen - 3 999 kr
Inet - 4 199 kr
Elgiganten - 3 990 kr

Om man tyckte att 3000kr för ett GTX 1060 var mycket för ett x60 kort när det var nya så är det inte så lockande att lägga 4000kr för ett GTX 1060 två år senare.

Jag köpte MSI kortet.
Okej, 3890kr som i exemplet är inte 4000kr.
Men tycker det är tillräckligt mycket för att man kan säga att det är i närheten av 4000kr och ville du köpa Asus Strix Gaming från Inet så var det över 4000kr då.
Jag köpte på rea så det var okej ändå.

Men tråkigt när priser går uppåt.
Det blir ungefär motsvarande som om RTX 3090 skulle kosta 20kkr vid lansering och sen gå upp så det 2 år senare kostar 26kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Var någon period när priserna för GTX 1000 serien ökade. Om det var p.g.a. mining eller vad.
(Jag hade inte räknat med att 1000 serien skulle gå upp i pris)
Sen kollade jag på de bättre varianterna.

Exakt pris beror på vilken version du köper, från vilken återförsäljare och när.

Lyckades hitta ett av mina gamla inlägg:
Daterat: 2018-09-17

Jag köpte MSI kortet.
Okej, 3890kr som i exemplet är inte 4000kr.
Men tycker det är tillräckligt mycket för att man kan säga att det är i närheten av 4000kr och ville du köpa Asus Strix Gaming från Inet så var det över 4000kr då.
Jag köpte på rea så det var okej ändå.

Men tråkigt när priser går uppåt.
Det blir ungefär motsvarande som om RTX 3090 skulle kosta 20kkr vid lansering och sen gå upp så det 2 år senare kostar 26kkr.

Måste ju varit under mining boomen, och det är ju inte direkt rättvis jämförelse. Men detta är vad vi ser när tillgång är mycket längre än efterfrågan. Ena så kan Nvidia ta ut priserna, eller så kan distributörer/privatpersoner skalpera priserna. Och jag kan ju förstå att företag vill ha kakan och inte ge det till andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ang 3090. Närmast idag jämförbara kort idag är egentligen RTX Titan, $2500 eller 30000 SEK. Inte 2080Ti som alla här tycks tro. Men, men, det blir inte lika gnälligt i det perspektivet så det är väl inte så populärt här...

Oroa dig inte. Chansen är stor att Nvidia kommer ut med ett Titan kort som är ännu dyrare.
Annars kan du väl alltid köpa Quadro kort för ännu fetare prislapp och köra LTT Style

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Måste ju varit under mining boomen, och det är ju inte direkt rättvis jämförelse. Men detta är vad vi ser när tillgång är mycket längre än efterfrågan. Ena så kan Nvidia ta ut priserna, eller så kan distributörer/privatpersoner skalpera priserna. Och jag kan ju förstå att företag vill ha kakan och inte ge det till andra.

Jo du har rätt om mining boomen.
Men även konstgjorda prisökningar kan drabba verkliga människor.

Jag lyckades inte förutse mining boomen. I så fall hade jag köpt strax efter lansering.
(Som jag hade handlat aktier om jag vetat aktiekurser i förväg...)
Huruvida det är orättvist att det är en mining boom när man behöver/vill köpa kan diskuteras.
Men om det är den verkligheten man hamnar i så tycker jag inte att jämförelsen i sig är orättvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jo du har rätt om mining boomen.
Men även konstgjorda prisökningar kan drabba verkliga människor.

Jag lyckades inte förutse mining boomen. I så fall hade jag köpt strax efter lansering.
(Som jag hade handlat aktier om jag vetat aktiekurser i förväg...)
Huruvida det är orättvist att det är en mining boom när man behöver/vill köpa kan diskuteras.
Men om det är den verkligheten man hamnar i så tycker jag inte att jämförelsen i sig är orättvis.

Alltså, ja, under den perioden så var det ju väldigt dåligt tillfälle att köpa grafikkort överlag. Och behövde man ett kort just då så fick man ju tyvärr finna sig i det. Men jag skulle säga att det är lite skevt att använda den speciella tidpunkten som mätpunkt när man ska jämföra prestanda/pris mellan generationer.

Permalänk
Medlem

Handlar inte så mycket om att ha råd som att vad det är rimligt att spendera på ett grafikkort.

Tycker ett 1080 ti fungerar bra fortfarande. Spelar inte heller alltför många krävande spel just nu.

Ett 3080 för max 8000 kr, där ligger nog gränsen på vad jag känner är rimligt att lägga på ett grafikkort. I dagens klimat blir det nog ingen uppgradering förrän vid 4000-serien, om nu inte grabben skulle behöv mitt 1080 ti tidigare.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Då är jag verkligen intresserad av vad du skulle beteckna som "reella förbättringar" när vi precis klivit in i eran med exempelvis raytracing i realtid, högupplöst VR med acceptabla framerates och mjukvaruimplementeringar på konsumentgrafikkort som var reserverade för superdatorvärlden för tio år sedan...?

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: intresset för ny teknik på grafik sidan verkar ju tyvärr vara extremt lågt på SweClockers, personligen så var Control en riktigt ögon öppnare för RT och vad de innebär för att ge spel en mer realistisk och levande värld. Folk är helt fast i FPS/krona världen och de flesta verkar gnälla utan att ha testat. För mig så RT prestandan det som kommer avgöra vad jag lägger mina kronor vid nästa uppgradering.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2