Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia Geforce RTX 3090 uppges få priser från drygt 17 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

För mig som fortfarande inte fattat (kanske inte är ensam?): Blir det ett 3080 och ett 3090 eller blir det OCKSÅ ett 3080 ti där emellan?

Och bonusfrågan: Tror ni spontant att det går att få tag i 3090 eller 3080 ti inom några veckor från release? Eller blir det månader av att det är slutsålt överjävlaallt?

ingen som vet ännu verkar det som, bara rykten precis som priserna.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Löjligt dyrt för en gpu. Kan bygga en high end dator för den summan hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

RTX 3090 - $1399

Nytt prissegment för 3090 som hamnar 200 dollar över msrp på RTX 2080Ti.

Fast pratar vi om Founder's Edition eller tredjepartskort? De hade olika MSRP ($1199 respektive $999), så är det det senare hamnar MSRP 400 dollar högre än för nuvarande toppkort.

UPPDATERING: Enligt Tweaktown gäller det tredjepartskort, och prestandaökningen är 40-50%. I och med att prisökningen är på 40% så betyder det nästan ingen förbättrad prestanda/kr.

För min del, med en 1080Ti, så är en 3090 visserligen dubbelt så snabb (enligt ryktena), men kommer kosta mer än dubbelt så mycket, så prestanda/pris har gått bakåt. Inte vad jag hoppades på efter fyra år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Utgår från RTX 2060 och uppåt. RTX 2060 SE presterar som ett GTX 1080 och kostar något mer än vad 1080 gick lös på. Det innebär sämre prestanda per krona.

Ehh. 2060 är klart billigare än vad 1080 var.

Sen är det mkt möjligt att kronkurs skevat till det men det har ju inte dugg att göra med den tes du gick in i det hela med: att pris-prestanda störtdyker för varje generation.

Permalänk
Medlem

$1500 känns väldigt rimligt för ett kort med 24 st absolut high-end minnesmoduler. Skulle snarare säga att det låter överraskande billigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NZT5 Systems:

Löjligt dyrt för en gpu. Kan bygga en high end dator för den summan hahaha

För priset av en 88" OLED (329k) kan du köpa 25st 55" OLED (13k).

Permalänk
Medlem
Skrivet av NZT5 Systems:

Löjligt dyrt för en gpu. Kan bygga en high end dator för den summan hahaha

Veckans motsägelse.

Permalänk
Medlem

Nvidia tar en rätt stor risk här, att ha denna prissättningen kan ju göra att ingen alls vill köpa?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Lego Master
Skrivet av NZT5 Systems:

Löjligt dyrt för en gpu. Kan bygga en high end dator för den summan hahaha

Inte med ett RTX 3000-seriekort i datorn iaf!

Ba-dum-tss.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det egentligen ett problem då?
När jag kollar på armbandsur så finns det en skala långt över vad jag har råd med. En miljon för ett armbandsur kommer jag liksom inte lägga. Den rimliga frågan är om det finns ett intressant armbandsur för det priset jag kan tänka mig att lägga på en klocka ;).

Jag tror det är lite av en fixidé att man måste köpa det dyraste för att bli nöjd. För ett gäng år sedan var det lättare på grafikkortsfronten för priserna var en hel del lägre. Men ja, även om det kommer väldigt mycket dyrare kort så måste man ju inte ha det dyraste för sakens skull.
Så länge man får bättre prestanda per krona i det prisspann man tänkt sig så finns det mervärde för korten oavsett vad som finns i toppen.

Så tänker jag iaf.

Aja. Vi får se vad det innebär när de olika korten väl lanseras. Så länge prestanda per krona ligger bra till i förhållande till äldre generationer i intressant prisspann så är det nog ingen ko på isen. Får se om de faktiskt levererar här.

Problemet är om samtliga segment flyttas upp i pris.

Exempel
När jag köpte GTX 660 så kostade det ca 2000kr.
När jag uppgraderade till GTX 1060 6GB så köpte jag det på blackfriday rea för ca 3000kr.
Hade jag inte köpt det på rea så hade det varit ca 4000kr.
Då presterar mitt GTX 1060 6GB lite mer än dubbelt mot det GTX 660 jag hade. Så hade jag köpt det för 4000kr så hade det fortfarande gett lite mer prestanda per krona, men inte mycket.

Om nu RTX 3060 ska kosta 6000kr ?
I så fall är det 3x priset för ett x60 kort mot 600 generationen.

Säg om någon som inte har råd och/eller vill lägga mer än 3000kr på ett grafikkort snart inte har råd att köpa något bättre än ett gammalt GT 1030 så är det ingen rolig utveckling.

Säg exempelvis om du vill lägga max 10 000kr på ett armbandsur.
Hur kul skulle du tycka det är om priserna sticker iväg så att du snart inte har råd med något bättre än en vanlig Casio klocka inom den budgeten ?

Troligtvis kommer konsol försäljningen gå upp om man får en ny Playstation 5 eller nya XboX xXx Series xXxXx för samma pris som ett x60 grafikkort. En komplett konsol för samma pris som bara ett mellanklass grafikkort kostar till PC.

Permalänk
Medlem

Inte många som lägger de summorna på en GPU.
Troligtvis några få sweclockare.

Så nä..... De korten är bara för show off.
Då kan nvidia säga att dom är bäst.
I samma veva köper folk nvidia kort som har ett lägre pris.. 3060 eller 3070 kort. För nvidia är ju bäst tänker dom

Bra reklam

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Nvidia tar en rätt stor risk här, att ha denna prissättningen kan ju göra att ingen alls vill köpa?

man skulle ju kunna hoppa på det. så att Nvidia få en liten läxa. men nej. vi vet alla att folk kommer springa ut så fort korterna är släppta och köpa dem trots priset. på sin höjdare kanske gnälla över priset medans dem ändå betala det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

No no noooo Nvidia, you more you buy, you more you spend, Isn't that what you really mean? LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Säg exempelvis om du vill lägga max 10 000kr på ett armbandsur.
Hur kul skulle du tycka det är om priserna sticker iväg så att du snart inte har råd med något bättre än en vanlig Casio klocka inom den budgeten ?

En Casio F-91W visar dock tiden mer exakt än en Rolex för hundra tusen, och är objektivt sett en bättre klocka.

Utbudet av billiga grafikkort med bra prestanda har aldrig varit bättre. Den som har 3000 spänn att lägga idag får t.ex. ett GTX 1660 Ti med en prestandanivå som tangerar ett GTX 980 Ti (fast med 2 GB extra VRAM), vilket fortfarande är fullt tillräckligt för att driva runt flertalet spel med höga inställningar i 1440p.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Problemet är om samtliga segment flyttas upp i pris.

Exempel
När jag köpte GTX 660 så kostade det ca 2000kr.
När jag uppgraderade till GTX 1060 6GB så köpte jag det på blackfriday rea för ca 3000kr.
Hade jag inte köpt det på rea så hade det varit ca 4000kr.
Då presterar mitt GTX 1060 6GB lite mer än dubbelt mot det GTX 660 jag hade. Så hade jag köpt det för 4000kr så hade det fortfarande gett lite mer prestanda per krona, men inte mycket.

Om nu RTX 3060 ska kosta 6000kr ?
I så fall är det 3x priset för ett x60 kort mot 600 generationen.

Säg om någon som inte har råd och/eller vill lägga mer än 3000kr på ett grafikkort snart inte har råd att köpa något bättre än ett gammalt GT 1030 så är det ingen rolig utveckling.

Säg exempelvis om du vill lägga max 10 000kr på ett armbandsur.
Hur kul skulle du tycka det är om priserna sticker iväg så att du snart inte har råd med något bättre än en vanlig Casio klocka inom den budgeten ?

Troligtvis kommer konsol försäljningen gå upp om man får en ny Playstation 5 eller nya XboX xXx Series xXxXx för samma pris som ett x60 grafikkort. En komplett konsol för samma pris som bara ett mellanklass grafikkort kostar till PC.

Jag har svarat på den här frågeställningen en vända redan så jag klistrar in länken till det svaret ;).
Kanske inte exakt samma - men nära nog:
#18553632

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Såg på RedGamingTech igår.. Där var det något kinesiskt rykte om priserna för 3000-serien.

RTX 3090 - $1399
RTX 3080 - $799
RTX 3070 - $499

I så fall ligger 3070 som ett 2070 gjorde, medans 3080 blir 100 dollar dyrare än 2080 var. Nytt prissegment för 3090 som hamnar 200 dollar över msrp på RTX 2080Ti.
Men.. ser ut att finnas luckor att fylla. Exempelvis ska väl eventuellt 3070Ti och 3080Ti in emellan. Kanske släpps några månader senare och hamnar emellan i pris.
Exempelvis 3080Ti för $999-1199 och 3070Ti på $599.
Vad tror ni? Stort hopp mellan 3070 och 3080 i så fall, men det kanske är för att de ska kunna sänka priset på 3080 ifall AMD kontrar med något riktigt bra?

Tycker det där ser väldigt troligt ut, att 3080 ökar mot 2080 är väl lite "logiskt", 2080 var baserad på en mindre GPU än 2080Ti, om 3080 använder den största GPUn som sitter i 3090 (även om den är strypt) så kan det mycket väl reflektera i en prisökning speciellt om nu priset för 3090 ökar från 2080Ti.

Och ja, som du säger denna prissättning skapar även tydligare luckor att fylla, för 2000-serien blev det ju lite märkligt med superkorten.

Frågan är också om dom ska forsätta tramsa med dubbla MSRP iom FE osv.

Själv är jag mest intresserad av 3060, hoppas väl på 2080 prestanda för 399... Annars hoppar jag nog denna generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

om 3080 använder den största GPUn som sitter i 3090 (även om den är strypt) så kan det mycket väl reflektera i en prisökning

Om de använder samma krets så beror det mest sannolikt på binning d.v.s. att 3080 får GPUer som inte klarar kvalitetskraven för högre modeller. Jag har svårt att se hur det skulle pressa upp priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Priserna har ju spårat ur...
Nu kommer många fleeejjjjma, men, det är ett grafikkort för 20k. För att visa mer detaljer i spel... För att nyttja de till max behöver man väl ett systen för ytterligare 20k. Sen en skäm på 10k utöver det. 50k gåååååne. Detta för datorspel...

Annars kan man ju köpa en fullt fungerande maskin för hälften och ta med frugan på en all inclusive resa när man kan börja resa igen.

Förstår vad du menar, men samtidigt... reser du för 25 000 så är pengarna borta efter några veckor, du är tillbaka i Sverige och har på sin höjd lite minnen från resan. En påkostad dator håller ju i X antal år.

Säger inte att något är rätt eller fel, utan det är bara vad man prioriterar. Men ja, att grafikkorten nu kostar som resten av datorn tillsammans är lite skevt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om de använder samma krets så beror det mest sannolikt på binning d.v.s. att 3080 får GPUer som inte klarar kvalitetskraven för högre modeller. Jag har svårt att se hur det skulle pressa upp priset?

Ja defekta kretsar, snarare än strypta borde jag skrivit. Var inte senaste gången vi såg den största kretsen i ett 80-kort 780? Då hoppade priset upp en del trots att man använde sig av defekta kretsar (dock var det iof ett annat scenario, med en halv-generation). Hade det vart billigare att köra defekta kretsar än full mindre krets så känns det som man skulle kört på det för 900, 1000 och 2000-serien också eller? Sen är det såklart mer komplicerat, beror väl säkert på yields på noden osv också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja defekta kretsar, snarare än strypta borde jag skrivit. Var inte senaste gången vi såg den största kretsen i ett 80-kort 780? Då hoppade priset upp en del trots att man använde sig av defekta kretsar (dock var det iof ett annat scenario, med en halv-generation). Hade det vart billigare att köra defekta kretsar än full mindre krets så känns det som man skulle kört på det för 900, 1000 och 2000-serien också eller?

De är väl förvisso strypta också, men antar att detta styrs av andelen defekta kretsar? Känns inte helt otroligt att de haft dåliga yields på en ny process och att det därför varit mer ekonomiskt att återvinna. Antar att det finns någon förklaring till att det tagit lång tid för Nvidia att lämna 16/12 nm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har svarat på den här frågeställningen en vända redan så jag klistrar in länken till det svaret ;).
Kanske inte exakt samma - men nära nog:
#18553632

Ursäkta. Är svårare att hänga med när trådarna bara växer.

Men tror du också att fler kommer att välja att spela på konsol istället för PC om man får en komplett konsol för vad ett mellanklass grafikkort kommer kosta?
(Jag såg inte att du svarat på det?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Fast pratar vi om Founder's Edition eller tredjepartskort? De hade olika MSRP ($1199 respektive $999), så är det det senare hamnar MSRP 400 dollar högre än för nuvarande toppkort.

UPPDATERING: ENligt Tweaktown gäller det tredjepartskort, och prestandaökningen är 40-50%. I och med att prisökningen är på 40% så betyder det nästan ingen förbättrad prestanda/kr.

Om det verkligen är 40-50% ökning dvs där du normalt har 50fps skulle du få 70-75fps eller där du normalt har 100fps skulle du få 140-150 så är det ju en riktigt bra ökning, men är lite misstänksam att det dras fram meningslösa jämförelser som nära de jämförde RTX mot pascal i ett test som kunde använda sig av RT-kärnor, eller att de ryktade siffrorna handlar om prestanda i spel med RT påslaget vilket åtminstone för mig fortfarande är rätt ointressant.

Har ingen riktig respekt för "No Seriously, Just Buy It." tweaktown då de gärna sprider vidare vilket rykte som helst. Deras tidigare rykte sa ju att Ampere skulle erbjuda 50% bättre prestanda än turing med hälften av strömförbrukningen, vilket är udda då det ser ut som att 3090 enligt ryktet kommer ha högre krav på strömförsörjning än något annat kort de släppt tidigare.

Skrivet av ipac:

$1500 känns väldigt rimligt för ett kort med 24 st absolut high-end minnesmoduler. Skulle snarare säga att det låter överraskande billigt...

Vad är det som gör GDDR6X så lockande gentemot HBM2 som de kör i Quadro? För de användingsområden där det är viktigt, vore inte HBM2 generellt bättre?

Skrivet av ipac:

Veckans motsägelse.

Varför är det en motsägelse? Kan det inte vara high-end utan att vara dyrt som fan, eller kan det inte vara high-end utan att ha de absolut bästa komponenterna?

Skrivet av GuessWho:

Problemet är om samtliga segment flyttas upp i pris.

Exempel
När jag köpte GTX 660 så kostade det ca 2000kr.
När jag uppgraderade till GTX 1060 6GB så köpte jag det på blackfriday rea för ca 3000kr.
Hade jag inte köpt det på rea så hade det varit ca 4000kr.
Då presterar mitt GTX 1060 6GB lite mer än dubbelt mot det GTX 660 jag hade. Så hade jag köpt det för 4000kr så hade det fortfarande gett lite mer prestanda per krona, men inte mycket.

Om nu RTX 3060 ska kosta 6000kr ?
I så fall är det 3x priset för ett x60 kort mot 600 generationen.

Säg om någon som inte har råd och/eller vill lägga mer än 3000kr på ett grafikkort snart inte har råd att köpa något bättre än ett gammalt GT 1030 så är det ingen rolig utveckling.

Säg exempelvis om du vill lägga max 10 000kr på ett armbandsur.
Hur kul skulle du tycka det är om priserna sticker iväg så att du snart inte har råd med något bättre än en vanlig Casio klocka inom den budgeten ?

Troligtvis kommer konsol försäljningen gå upp om man får en ny Playstation 5 eller nya XboX xXx Series xXxXx för samma pris som ett x60 grafikkort. En komplett konsol för samma pris som bara ett mellanklass grafikkort kostar till PC.

Det du får för 3000 är ett 1660 Super 6GB vilket är hyfsat mycket bättre än 1060.

Håller med om att det är frustrerande att prisklassen för entusiast-nivå höjs ändlöst.

För nästan exakt fyra år sedan köpte jag ett 1070 Gaming X, nu kan man köpa ett 2060 Super Gaming X för nästan exakt samma pris.
Man får bättre prestanda med 2060 Super, men inte nog att jag egentligen skulle rekommendera någon att lägga 5100kr igen för att få några frames extra. Dock finns ju billigare 2060 kort på marknaden.

Ärligt talat hade saker säkert upplevts vettigare om man bara hade skippat att köpa ett kort i pascal-serien. Den var så sjukt bra om man kom från ett par generationer innan att det inte går att leva upp till liksom.

Å andra sidan så kan man se det så här: Pascal har hållit väldigt länge och varit en bra investering.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Fast pratar vi om Founder's Edition eller tredjepartskort? De hade olika MSRP ($1199 respektive $999), så är det det senare hamnar MSRP 400 dollar högre än för nuvarande toppkort.

UPPDATERING: Enligt Tweaktown gäller det tredjepartskort, och prestandaökningen är 40-50%. I och med att prisökningen är på 40% så betyder det nästan ingen förbättrad prestanda/kr.

För min del, med en 1080Ti, så är en 3090 visserligen dubbelt så snabb (enligt ryktena), men kommer kosta mer än dubbelt så mycket, så prestanda/pris har gått bakåt. Inte vad jag hoppades på efter fyra år.

Verkar som det är $1399 för AIB och $1499 för FE.

https://www.guru3d.com/news-story/rumor-geforce-rtx-3090-now-...

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

I år blir det nog till att vänta till allt nytt är släppt, prisatt och recenserat, Xbox, Playstation, Nvidia kortet & AMD kortet innan man tar några som helst beslut.

Permalänk
Medlem

@LastNinjas:

Håller helt med dig. Jag kommer också invänta alla släpp, så blir väl troligen något köp kring jul när recensioner och priser finns tillgängligt.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Varför är det en motsägelse?

Google säger:
high-end
/hʌɪˈɛnd/
adjective
denoting the most expensive of a range of products (aka RTX 3090).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Ursäkta. Är svårare att hänga med när trådarna bara växer.

Men tror du också att fler kommer att välja att spela på konsol istället för PC om man får en komplett konsol för vad ett mellanklass grafikkort kommer kosta?
(Jag såg inte att du svarat på det?)

Nä det går inte att ha koll på allas subkonversationer i alla trådar hela tiden. Jag är helt med dig!
Var vara lite lat hehe.

Ja om det blir så att pris på ca 8000 spänn för grafikkort normaliseras för att de dyrare korten är ännu dyrare så tror jag nog vi kommer få se mer konsoler. Men ja, jag är inte helt säker på att det där kommer hända. Det finns en fantastiskt stor spelarbas i många länder där så höga grafikkortspriser helt enkelt inte är gångbart så spelen kommer inte kunna kräva den nivån av grafikkortsinköp riktigt. Tror jag iaf.
Min gissning är att spannet från billigaste till dyraste grafikkort kommer öka. Samma sak har vi sett för processorer med entusiastplattformarna, för spelanpassade skärmar som nu för tiden kan kosta 15k. Ja - nvidia släppte till och med Big Format Gaming Displaypå 65" för ca 50.000 spänn ;). Även tangentbord och andra tillbehör har fått ett bredare prisspann senaste åren. Det har emellertid inte inneburit att man har behövt köpa de dyraste grejerna för att ha en bra spelupplevelse.

Namnsättningen på grafikkorten kommer pushas uppåt som du var inne på för att GPUtillverkarna önskar såklart att pusha säljet uppåt. Men det är mest ett säljknep. Benemningen på korten är ju egentliegn hittepå ;). Det relevanta är egentligen vilken prestanda man får för en rimlig mängd pengar - inte att man stannar kvar på exemperlvis "60nivån" så som exempelvis 1060 till 3060.

Jag tänker mig att marknadsekonomin kommer sätta rimligheten för hur dyra "normala" grafikkort är ändå. Alltså vad flest skaffar. Grafikkort är ändå så pass mycket nöje och lite "need to have" att jag tror det kommer finnas ett utbud av rimligt prissatta kort som är trevilga att använda även framöver.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Fast pratar vi om Founder's Edition eller tredjepartskort? De hade olika MSRP ($1199 respektive $999),

Finns det nått 2080Ti tredjepartskort som startat på $999? Är väl snarare vanligare att de kostar mer än $1199...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Google säger:
high-end
/hʌɪˈɛnd/
adjective
denoting the most expensive of a range of products (aka RTX 3090).

Åh fan, visste inte att det var så simpelt. Men å andra sidan är det ju då fortfarande Titan RTX som är det enda kortet som får klassas som high-end enligt den definitionen.

Krångligt sätt att se på det hela då enbart en produkt ur en klass kan påstås vara high-end och det enda kravet är att priset måste vara högst.

Hade själv gissat att de flesta hade tolkat high-end som något involverande specs, prestanda osv, det sökresultat du citerar var rätt långt ner på googles sökresultat för min del, inte så att du liksom valt ut något som passade dig bäst eller så?¨
Dock ligger det ju något i det, kanske nvidias strateger råkat hitta till samma definition när de satt sin prisättningstrategi...

Skrivet av ipac:

Finns det nått 2080Ti tredjepartskort som startat på $999? Är väl snarare vanligare att de kostar mer än $1199...

Vill få för mig att jag såg typ Asus Turbo blowerstyle kort nämnas på r/pcmasterrace med ett pris på 999$ men att det snabbt gick ur lager och kom tillbaka en bra bit dyrare. I USA är det ju svårt att veta vad det faktiskt kostar då det kan vara ex/inkl sales tax osv.

Vill få för mig att EVGA erbjöd väldigt bra deals med deras step-up program, vet ej om de hade något så billigt att köpa rakt av dock.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Problemet är om samtliga segment flyttas upp i pris.

Exempel
När jag köpte GTX 660 så kostade det ca 2000kr.
När jag uppgraderade till GTX 1060 6GB så köpte jag det på blackfriday rea för ca 3000kr.
Hade jag inte köpt det på rea så hade det varit ca 4000kr.
Då presterar mitt GTX 1060 6GB lite mer än dubbelt mot det GTX 660 jag hade. Så hade jag köpt det för 4000kr så hade det fortfarande gett lite mer prestanda per krona, men inte mycket.

Om nu RTX 3060 ska kosta 6000kr ?
I så fall är det 3x priset för ett x60 kort mot 600 generationen.

Säg om någon som inte har råd och/eller vill lägga mer än 3000kr på ett grafikkort snart inte har råd att köpa något bättre än ett gammalt GT 1030 så är det ingen rolig utveckling.

Säg exempelvis om du vill lägga max 10 000kr på ett armbandsur.
Hur kul skulle du tycka det är om priserna sticker iväg så att du snart inte har råd med något bättre än en vanlig Casio klocka inom den budgeten ?

Troligtvis kommer konsol försäljningen gå upp om man får en ny Playstation 5 eller nya XboX xXx Series xXxXx för samma pris som ett x60 grafikkort. En komplett konsol för samma pris som bara ett mellanklass grafikkort kostar till PC.

Vad för magiska priser kommer du ihåg för 1060? Lanserades för 2700-3400:- och ett Asus Strix som är ett av de dyrare modellerna låg på snitt 3500:- med flertalet dippar till 3000:- och under. Sedan som vi konstaterat att prestanda/pris ökar så är din jämförelse med GT 1030 jättekonstig. Däremot blir det dyrare att ligga på topp, men ingen tvingar dig att köpa det bästa som finns heller. Spelar ju ingen roll om ett RTX 4030 kostar 3000:- i framtiden om det skulle vara snabbare än ett RTX 2060.

Fokusera på prestanda och inte vilken status du får för pengarna.