Amazons krav är inte populära bland svenska grossister

Permalänk
Melding Plague

Amazons krav är inte populära bland svenska grossister

Amazons osedvanligt hårda avtalskrav har inte fallit i god jord inför lanseringen i Sverige enligt källor till SweClockers.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inga problem regeringen har ju betalat pengar för att amazon ska etablera sig i Sverige alla konsumenter vill ha billiga priset. Vad kan gå fel.

Permalänk
Medlem

Det är bara att hoppas på motstånd som åtminstone resulterar i vettiga avtal. Tänker även på att inte paketleverantörer lägger sig för platta för att få volym. I USA blev det så att postverket i praktiken subventionerade Amazon under många år. Samarbete är alltid bra men man får inte göra bort sig i förhandlingarna.

Permalänk
Medlem

Amazon har inte lyckats särskilt bra i en stor del av Europa så förhoppningsvis blir det likadant i Sverige.

Men så är jag en sådan som vill köpa allt lokalt också, jag köper ogärna något på internet eller på köpcentrum utan i stadskärnan där jag bor.

Lägger in denna här, även om det är helt off topic.
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/amazon-used-n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Det är bara att hoppas på motstånd som åtminstone resulterar i vettiga avtal. Tänker även på att inte paketleverantörer lägger sig för platta för att få volym. I USA blev det så att postverket i praktiken subventionerade Amazon under många år. Samarbete är alltid bra men man får inte göra bort sig i förhandlingarna.

Postnord är redan klart

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Man blir inte världens rikaste man om man betalar till alla på rättvis sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIG_AL:

Man blir inte världens rikaste man om man betalar till alla på rättvis sätt.

Allt beror bara på vem man betalar

Permalänk
Medlem

Grossisterna har inga muskler jämfört med Amazon så Amazon kommer vinna denna fajten rätt så lätt! Amazon kan alltid hota med långt billigare produkter som de sid/grå-importerar och därmed stjäla påtagliga marknadsandelar från dessa grossister det är Amazon som sitter på all Ässen i kortleken.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Sjusovarn

Kommer enbart handla från Amazon om produkten inte finns hos en annan svensk butik. Amazon är ett förfärligt företag och jag hoppas att den svenska fackkulturen kommer slita sönder alla avtal som inte följer kollektivavtalen.

Permalänk
Medlem

Älskar Sweclockers Amazon nyheter, alltid så roliga bilder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Kommer enbart handla från Amazon om produkten inte finns hos en annan svensk butik. Amazon är ett förfärligt företag och jag hoppas att den svenska fackkulturen kommer slita sönder alla avtal som inte följer kollektivavtalen.

South Park driver underbart med Amazon måste bara ses, https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk02dMrl8rkqQvFyq3ScDv...

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Anledningen till att man importerar från Amazon.de är att det finns ett utbud som aldrig når oss i Sverige, eller att det är billigare p.g.a. färre mellanhänder. Om de använder sig av svenska grossister, så försvinner båda dessa fördelarna.

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem

Ser verkligen inte framemot att Amazon etablerar sig i Sverige. Och absolut inte på de villkor som regeringen har serverat åt dem. Det är bra med konkurrens, men en rättvis konkurrens. Tycker allt med Amazon luktar unket. Hoppas att de misslyckas fatalt i EU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem

Ultimata frågan kommer ju vara om det kommer bli billigare att handla ifrån Amazon.de ändå
Fyndat mycket ifrån Amazon.de och UK genom åren. Speciellt på deras grymma deals.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag gillar Amazons etablering här smen detta är väl en bra sak för konsumenten i alla fall? Jag har inget emot längre retur och liknande i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att Amazon sätter en ny standard!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av My2nd:

Kommer enbart handla från Amazon om produkten inte finns hos en annan svensk butik. Amazon är ett förfärligt företag och jag hoppas att den svenska fackkulturen kommer slita sönder alla avtal som inte följer kollektivavtalen.

Någonting "så du gillar inte billiga saker" nånting nånting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wololofen:

Anledningen till att man importerar från Amazon.de är att det finns ett utbud som aldrig når oss i Sverige, eller att det är billigare p.g.a. färre mellanhänder. Om de använder sig av svenska grossister, så försvinner båda dessa fördelarna.

Nja. Det beror på. Återförsäljare tar bara in en del av allting grossisterna kan erbjuda. Finns massor produkter i grossisternas utbud som man antingen inte hittar eller är svårt att få tag på hos de flesta återförsäljare. Det är exempelvis det nyligen avlidna Liontech kapitaliserade på, de listade allt deras grossist hade vilket gjorde att de hade enormt mycket produkter som de var nästintill ensamma om på svenska marknaden.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Om de inte anpassar sig är deras dagar räknade! Amazon rulez!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Hoppas de kör över de svenska grossisterna. Dags att få ordning på de svenska ockerpriserna.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Kommer enbart handla från Amazon om produkten inte finns hos en annan svensk butik. Amazon är ett förfärligt företag och jag hoppas att den svenska fackkulturen kommer slita sönder alla avtal som inte följer kollektivavtalen.

Amazon skiter i svenska kollektivavtal.

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Hoppas de kör över de svenska grossisterna. Dags att få ordning på de svenska ockerpriserna.

Meh. Att Sverige har höga skatter och löner har inget med våra grossister att göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BIG_AL:

Man blir inte världens rikaste man om man betalar till alla på rättvis sätt.

Nu är ju han minst 10 gånger rikare än den "näst" rikaste hur rik måste man vara tills pengar saknar värde för den personen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Hoppas de kör över de svenska grossisterna. Dags att få ordning på de svenska ockerpriserna.

Utveckla gärna!

Permalänk
Medlem

Gratis el, mark och skattelättnader. Flera av de beslutsfattare som gett sådant til facebook, google etc får senare jobb där, gäller garanterat amazon med. Borde verkligen bli långa fängelsestraff och konfiskering av egendom.

Liv, ära och gods, som förr när man fick ta ansvar för sina handlingar

Permalänk
Inaktiv

Curse the day jag ser en Amazon-annons här på Swec Don't do it guys!

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett dokumentären på SVT ska jag försöka minimera mina inköp på Amazon. Kan se stora likheter mellan App Store/Google Play och Amazon.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Skrivet av anon193054:

Curse the day jag ser en Amazon-annons här på Swec Don't do it guys!

Tyvärr varje vecka i fyndtråden

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heknu:

Utveckla gärna!

Förstår inte heller.
De ända jag upplever som verkligen har ockerpriser är typ Fyndiq och några dropshipping företag som säljer billigt Kina krafs som man ändå inte handlar 😅

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur amazon.se ter sig mot .de, satte ihop en arbetsstation för 45k på .de, samma komponenter hos komplett gick för 57k. En hel del sparande vid 10 arbetsstationer.

Visa signatur

Data Center Operator