Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Amazons krav är inte populära bland svenska grossister

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Det är inte tråkigt att det finns alternativ. Men det är tråkigt att de lokala aktörerna tar stryk när de stora spelarna plöjer ner dom. 800kr kan jag tycka är en försumbar summa i det stora hela när du skall köpa marksten för 30.000kr.
Jag föreslog inte att lägga till 800kr när du skall köpa något för 1500kr.
Förstå mig rätt. Jag är inte drabbad över huvud taget. Om Amazon kommer in och plöjer ner de lokala så fine. Det drabbar inte mig. Men jag tycker definitivt det är tråkigt.

Ja företag brukar ju drivas av pengar. Men precis som med dricks kan jag betala en hundring extra hos webbhallen/inet istället för hos Amazon då jag vet att dom har schyssta arbetsvillkor, löner osv. Men nu med facit i hand verkar det bara vara jag som tänker så.

Du är nog inte ensam. Jag handlar sällan och lägger ner stor tid på prisjakt då jag inte har råd eller är villiga att betala för top produkterna.
Kan samla ihop till mellan och då är det ibland stora skillnader på butiker, speciellt utbud och pris.
Men så bor jag i en liten stad. Bor man i större stad stort utbud så tja.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Digital fyndjägare

Bryr mig inte om vilken butik jag handlar från om det handlar om samma varor.
Beställer där det ÄR billigast... via PRISJAKT.
Kommer Amazon Sverige upp på alla datordelar jag plockat ihop... ja då får det bli Amazon.
Enda som kan göra något åt "mitt tänk" är att de andra företagen drar ner sina priser också för att "vinna mina pengar".

https://www.youtube.com/watch?v=iyIOl-s7JTU

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Hoppas ingen ger efter och Amazon får sänka sina krav.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag kan tycka att det inte är vårt jobb som konsumenter att se till att företag gör rätt för sig. Om Svenska politiker valt att släppa in bolag i Sverige och bolag "skatteoptimerar" så finns det nog garanterat en uträkning på att landet ändå gynnas av det i stora hela. Och gör det inte det, så har vi självklart en diskussion att ta där, men det ansvaret ska inte läggas på konsumenten tycker jag.

Det är lätt att sitta här och skriva att konsumenter inte ska köpa palmolja, kläder som görs av barn i Bangladesh osv osv. Typ alla stora företag är "onda" i det avseendet, vi hade ju hela Biltema-debatten för ett litet tag sen gällande skatteoptimering också. Det blir en omöjlighet för konsumenter att gå i det minfältet och bara handla av företag som efterlever någon sorts moralisk kod som vi har satt upp som inte ens är helt definierad.

Jag försöker också tänka på dessa aspekter ibland, men vart ska man dra gränsen? Ska jag sluta handla Apple för att det är usla förhållanden i deras fabriker? Ska jag sluta handla på H&M? Ska jag sluta köpa Arla-mjök? Kommer ju sluta med att jag får bo i en Hippie-buss i skogen och självproducera allt. Det är en fantastik idé att tänka att vi genom vår "moraliska" konsumtion ska rädda världen, men i verkligheten är det en liten del av det tror jag. Speciellt när de "moraliskt rätta" valen är svåra att hitta och konkurreras ut för att politiken inte har tillräcklig slagkraft på området.

Jo, och ibland så blir det ju inte bättre av av avstå köp heller. Såg ett program för ett tag sen om en familj, tror det var i pakistan. Farsan jobbade med att gräva diken, tjänade 2 USD/dag. De hade tre barn som knöt mattor, de tjänade 2 USD/dag vardera. Tror inte den familjen skulle må så bra om barnen inte fick jobba. Sen kan man ju hoppas att barnen fick gå i skolan när de var för gamla för att knyta mattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Absolut inte.

Absolut. Det är fritt fram. Tycker det är tråkigt att folk ser sin egen plånbok framför allt annat när det gäller allt.
Typ köpa marksten på nätet som min kollega gjorde när det skiljde 800kr. Istället för att åka bort till den lokala 2km bort som har funnits sedan 70-talet.

Sverige som alltid vart så himla starka på små företag. Nu blir dessa utkonkurrerade av monsterbolag som varken betalar nog skatt eller har schyssta arbetsvillkor. (Media kallar det slavarbete men det är nog att ta i).
Amazon kommer förmodligen göra allt för att betala så lite skatt som möjligt. Medans världens rikaste man blir rikare för att folk vill spara några kronor på sin överkonsumtion.

Jag tror, och hoppas, att den där jakten på kronorna är ett beteende vi ser överdrivet accentuerat på nätet. Om inte annat för att jämförelsesajter och hur vi kommunicerar på nätet bidrar till att jämföra och berätta om de upplevda kap vi gjort. Samt att det kanske är lite av ett övergångsbeteende. Många lär sakna de lokala butikerna, vare sig utanför eller innanför städerna, när de inte längre finns eller där anonyma kedjorna dominerar än mer. Mindre lokaler i samband med bostäder tycks också vara en ökande trend i stadsplaneringen, så framtiden är åtminstone inte nattsvart för den lilla firman i Sverige.

Men jag håller med dig. Krigandet över växelpengarna är tråkig och destruktiv när andra värden borde jämföras och vägas med minst lika stor entusiasm. Som kundupplevelse, personalvillkor (i den grad möjligt att jämföra eller måtta), service och villkor och liknande mer organiska ting. Men däri ligger också problemet; svårigheten att jämföra, kvantifiera och rangordna.

Skrivet av C.Nordlund:

@LeonHart: Dummaste jag hört. Det sista steget ligger alltid på arbetarna.
Om du går med på dåliga vilkor, är det inte företaget som felat.

En väldigt tråkig, krass och bekväm attityd. Det är lite som den liberala marknadsfilosofins frikort.
Det finns ingen anledning att ursäkta dåliga arbetsgivare med dåliga arbetsvillkor.

Skrivet av Johan_G3:

Det stora problemet är att när det finns fler arbetslösa än det finns tillgängliga lediga arbetsplatser kan du inte neka att ta ett anvisat eller ledigt arbete.
Tackar du nej till ett jobb är risken stor att du blir av med A-kassa, tappar rätten till försörjningsstöd (till mer än bara matpengar).

Så, svaret är nog, ja du kan vägra arbeta åt arbetsgivaren X, det enda priset du behöver betala är att du riskerar bli av med bostaden, få barnen omhändertagna för att du saknar bostad och sådana småsaker, inget att bry sig om med andra ord, för den som du eller jag som har en anställning, grafikkortet, processorn eller vad det nu är blir billigare för oss och det är ju allt som räknas, eller?

En bra och tydlig sammanfattning av verkligheten.

Skrivet av Chromatic:

Om det nu blir så att tusentals arbetare blir sjukskrivna / förstörda och går på knäna där inne på lagerna så lär det väl märkas av AF?
AF har enbart varit förstående med mig och är noga med att allt ska gå i min egna takt. Klarar jag inte av att jobba långsiktigt så ser inte AF det som en bra arbetsplats.

Jag tror det löser sig!

Med risk för att fara med spekulationer, hellre än data, så är min upplevelse att sektorn lider av en lite märklig, uppgiven attityd. Där man känner sig pressad att jobba trots att man mår dåligt och väljer att inte sjukanmäla sig eller skriva formella anmälningar dels för att man är orolig för att gå miste om sitt jobb eller skapa ännu mer friktion i arbetsdagen. Men också för att man ändå i tanken redan sagt upp sig och är på väg någon annan stans.

För att Arbetsförmedlingen tillsammans med andra myndigheter ska kunna fatta välgrundade beslut krävs mer data än vad man tilldelas. De jäkligaste arbetsgivarna lär snabbt dyka upp på myndigheternas radar, där löner inte betalas, där arbetsförhållandena är outhärdliga. Men man ska samtidigt inte underskatta människors förmåga att försätta jobba under skitdåliga och hälsovådliga förutsättningar om deras levebröd hänger på det.

Ett tag framöver lär Arbetsförmedlingen också pressas ordentligt under- och efter pandemin. Så den varsamma handläggningen riskerar få sig en törn.

Skrivet av Baxtex:

Staten kan säkert göra ett undantag för Amazon, "dom kommer skapa så många nya jobb ju!"

Det är kul att folk här inte vill stödja Amazon pga dåliga avtal och liknande. Med den logiken borde ni aldrig gå ut och äta då restaurangbranschen är riktigt rutten gällande sådant. Inga kollektivavtal, ingen tjänstepension, inga scheman, dålig lön, knappt något ob, får köpa arbetsutrustning själv osv.

Som politiker är det svårt att vinna i vilket fall. Amazon, likt andra stora amerikanska spelare, är att betrakta som strategiska resurser nationellt. De kanske är mer eller mindre skurkar som ohämmat tycks kunna spendera hur mycket pengar som helst för att komma undan att betala skatt eller drägliga löner. Men deras närvaro kan få Sverige att synas i ett större sammanhang - och särskilt den ort där de stora bolagen etablerar sig, på ett sätt som kan ge stora positiva och negativa följder beroende på var man riktar blicken. Svår skit.

Liknelsen med restaurangbranschen är inte helt pricksäker. När många i tråden väljer att ta avstånd från Amazon så väljer man att ta avstånd från en aktör med en stor historik av giftiga konkurrensmetoder, dålig personalpolitik och en perverterad rationalisering av den logistiska apparaten, där de bilbundna trälarna som kör paketen nog har anledning att vara avundsjuka på de östeuropéer som kör lastbil genom kontinenten för fikapengar.

När restaurang- eller kafékedjor uppdagas med särskilt fulspel så blir det mellan varven redaktionellt sprängstoff. Särskilt om det är firmor människor är bekanta med. Med skarpa krav på förbättring eller tappa det kundförtroende som får verksamheten att gå ihop. Den genomsnittliga nivån inom branschen må vara låg, men här finns inga stora aktörer som likt Amazon står vid horisonten hotande sänka genomsnittet ytterligare.

Permalänk
Medlem

Ännu ett dåligt beslut av de inröstade i stockholm...
Detta tar aldrig slut!!

När tog dom ett bra beslut... nääääääääääär??? I ärlighetens namn kan jag inte komma på ett bra beslut..
Någon som kan upplysa mig om ett bra beslut från Stockholm. Det är helt sjukt..
Det bara fortsätter och folket röstar på dom..

Hur som helst.. Amazon kommer att äta upp stora delar av våra fraktbolag. De kommer att behöva sänka lönerna vilket i sin tur gör att utländska förare tar över.. Mark my feking words!

Vad blir nästa dåliga beslut från Stockholm?.... Jag är livrädd för vårat land

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Ännu ett dåligt beslut av de inröstade i stockholm...
Detta tar aldrig slut!!

Bara en fråga, vad är det Stockholm har tagit beslut om? Amazon etablerar sig väl inte i Sockholm?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bara en fråga, vad är det Stockholm har tagit beslut om? Amazon etablerar sig väl inte i Sockholm?

Kotz syftar givetvis på riksdagen, eller ännu mer specifikt, vissa ministrar i regeringen som har fjäskat för Amazon. Läser du inte Aftonbladet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Men precis som med dricks kan jag betala en hundring extra hos webbhallen/inet istället för hos Amazon då jag vet att dom har schyssta arbetsvillkor, löner osv. Men nu med facit i hand verkar det bara vara jag som tänker så.

Har du källor på deras löner och arbetsvillkor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Kotz syftar givetvis på riksdagen, eller ännu mer specifikt, vissa ministrar i regeringen som har fjäskat för Amazon. Läser du inte Aftonbladet?

Nej, jag läser inte skvallerpressen. Jag förlitar mig på betydligt sakligare källor som Swec forumtrådar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIG_AL:

Man blir inte världens rikaste man om man betalar till alla på rättvis sätt.

Varför inte? Dom som jobbar på kontoren snittar ju 90 000:- i månaden. Vissa har betydligt högre lön.
Det är klart att dom som jobbar på lagergolvet inte skall ha lika hög lön som en utvecklare i seniorposition.

Det är inte så att Jeff tar arbetarnas löner och stoppar dessa pengar på sitt privatkonto. Han äger en drös aktier och hans förmögenhet har ju stigit i takt med att det upplevda värdet på Amazon stigit. Värdet på aktier motsvarar sällan ett företags egna tillgångar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME