Bästa sättet att Skicka sin dator till sig själv på ny ort

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att Skicka sin dator till sig själv på ny ort

Tjena allihopa!

Jag undrar om någon har någon idé hur man skickar sin dator till ett annat land utan den ska var mos när den kommer fram. Flyttade nämligen till tjejen i nord Norge och datorn ligger hos päronen i södra Sverige.

Jag har googlat som en galning och hittar inte någon bra frakt bolag med bra ersättning ifall allt skiter sig förutom Schenker men de skickar inte till Norge (även om de finns där). DHL vill ha 1700kr de kan dem fet glömma. Är bara jävligt för det är Norge inte med EU , jag har skickat saker till folk i Spanien 20 kg låda under 500kr.

Jag har en Mini-ITX (Mitt chassi) så den är inte så stor, tänkte först man kan skicka den i i chassilådan med de skumgummi grejer som omringar den när man fick den. Vafan händer om de lossnar och flyger runt i chassit och förstör allt? Har någon en lösning? Fylla chassit med såna flyttpeanuts? Ta loss alla delar och packa separat ? (svårt att se farsan kan göra detta med sina monster händer)

Problem som behövs lösas

  1. Fraktbolaget

  2. Packning

  3. Pris?

  4. Ersättning vid skada?


Är super tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Hade jag vart du hade jag försökt sälja den sedan skaffa en ny; torde vara en ganska liten kostnad i jämförelse med en flytt. Värdeminskningen på datorn motsvarar väl ändå fraktkostnaden och då kan du plocka ut en ny.

Behåll hårddiskarna dock / wipea de ordentligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tidigt22:

Tjena allihopa!

Jag undrar om någon har någon idé hur man skickar sin dator till ett annat land utan den ska var mos när den kommer fram. Flyttade nämligen till tjejen i nord Norge och datorn ligger hos päronen i södra Sverige.

Jag har googlat som en galning och hittar inte någon bra frakt bolag med bra ersättning ifall allt skiter sig förutom Schenker men de skickar inte till Norge (även om de finns där). DHL vill ha 1700kr de kan dem fet glömma. Är bara jävligt för det är Norge inte med EU , jag har skickat saker till folk i Spanien 20 kg låda under 500kr.

Jag har en Mini-ITX (Mitt chassi) så den är inte så stor, tänkte först man kan skicka den i i chassilådan med de skumgummi grejer som omringar den när man fick den. Vafan händer om de lossnar och flyger runt i chassit och förstör allt? Har någon en lösning? Fylla chassit med såna flyttpeanuts? Ta loss alla delar och packa separat ? (svårt att se farsan kan göra detta med sina monster händer)

Problem som behövs lösas

  1. Fraktbolaget

  2. Packning

  3. Pris?

  4. Ersättning vid skada?


Är super tacksam för svar!

Kollat med Postnord? Till Norge ska de inte vara några problem, komplett skickar ju därifrån

Permalänk
Medlem

@anon300311: Sorry för sent svar.

Ja tyvärr de skyddar inte paketet i det värdet.

Permalänk
Avstängd

Dina föräldrar eller kompis ska inte komma och hälsa på i ditt nya hem då?
Kanske någon här på swec ska ta sig den sträckan och kan hjälpa till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Hade packat ner CPU kylare och grafikkort separat i sina original lådor, sedan låtit moderkortet m.m. sitta kvar i chassit och skicka det som två paket. Dock kanske CPU kylare är lite pilligt att ta loss för en oerfaren i så där litet chassi men grafikkortet borde han väl fixa?
När du plockat loss gpu (och ev cpu kylare) borde datorn vara ganska lätt så jag tror den överlever i sin original låda med original packmaterial.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Köp en surfplatta och ta datorn vid nästa påhälsning antingen du till dina päron eller dina päron till dig?

Permalänk
Avstängd

Bussgods är billigt även försäkringen, men bara inom Sverige. Du kan inte ta dig till jag vet inte Kiruna eller nåt? Å

Permalänk
Medlem

hade demonterat cpu kylare och GPU, borde vara rätt safe om dom två sakerna är borta om du packat datorn bra i original lådan till chassit.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

@Tidigt22: Var i Norge? Närmsta större samhälle är? Nordnorge är ju stort