Bill Gates: "Stora teknikbolag förtjänar att grillas ordentligt av staten"

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon78208:

Förresten, om jag inte minns helt fel så fick jag en två månaders ban senast jag yttrade ordet "fascist" i detta diskussionsforum trots att jag tyckte att det var fullt rimligt i den rådande kontexten.

Ditt minne sviker dig. Du fick två veckor och omständigheterna var något annorlunda.

Vill du gå in på detaljer om det hela så informerar jag gärna resten av forumet om det

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Bill Gates skriver sitt egna eftermäle. Han har pengarna att göra det och det påverkar inte hans privatekonomi ett enda dugg för han kommer fortfarande ha sjukt med pengar.

Hans och fruns stiftelse kontrollerar han dessutom själv så han har fortfarande samma makt med den förmögenheten som han hade om det hade stått på han själv. Sen antar jag att USA har liknande regler när det gäller fonder som Sverige har, det är då ekonomiskt fördelaktigt att ha förmögenheten i en stiftelse än att ha den själv och framförallt är det fördelaktigt maktmässigt.

Se bara på Sverige och Wallenbergarna. Nästan allt ligger i stiftelser som har makt över bolag och som gör att de kan ta styrelseplatser (med väl tilltaget arvode givetvis).

Pengarna han kontrollerar har han kommit över på ett oetiskt sätt. Det var inte för att Microsofts produkter var bättre än konkurrensens. Men folk glömmer lätt och det är lätt att vara generös med "stulna" pengar. Men glöm det där med att han skänkt alla sina pengar. Han kontrollerar dom fortfarande till 100% och hans barn kommer ta över rodret inom sinom tid.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Håller med Gates i detta, även om jag personligen aldrig sett honom som någon förebild affärsmässigt.
Han om någon borde veta hur det kan vara och han tycker tydligen att efarenheten behövs. Det är åsikten jag delar med honom.

Jag gillar marknaden men ogillar missbruk av den, tyvärr är det oftast något i den stilen det mynnar ut i när företag blir för mäktiga. Det är då det krävs någon form av "mäktigare" instans som lägger sig i för att jämna ut marknaden när den är oförmögen att göra det själv.
Dock har det inte fungerat så väl med silkesvantarna i fallet Facebook m.fl.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

På senare tid har ju Bill Gates varit riktigt filantropisk och en humanitär, men jag tvivlar starkt på att han hade haft samma uppfattning för 20 år sedan.

Han har hittat ett bättre affärsområde och tjänar mer än någonsin, säg den miljardär som blivit fattig på att ge bort pengar? Eller ger de verkligen bort pengar...

Det här lätt att snacka när de redan vet om att det köpt upp alla politiker. Det här från Bill är bara för att lugna folket och få dem att jobba vidare åt dem

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av klk:

Han har hittat ett bättre affärsområde och tjänar mer än någonsin, säg den miljardär som blivit fattig på att ge bort pengar? Eller ger de verkligen bort pengar...

Det här lätt att snacka när de redan vet om att det köpt upp alla politiker. Det här från Bill är bara för att lugna folket och få dem att jobba vidare åt dem

Nu är jag inte helt med på vad du menar.
Speciellt det andra stycket. Menar du att Gates har köpt politiker? För vilket syfte?
Vilket folk ska han lugna?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu är jag inte helt med på vad du menar.
Speciellt det andra stycket. Menar du att Gates har köpt politiker? För vilket syfte?
Vilket folk ska han lugna?

Bill Gates har själv beskrivit sin affärsmodell som han kör nu och att den givit runt 20 gånger pengarna.

Ja, politiker i usa är till salu. Hela deras valsystem fungerar så, de måste fixa pengar och det är några som är väldigt rika som också fyller deras plånböcker med pengar

Bill Gates: My ‘best investment’ turned $10 billion into $200 billion worth of economic benefit

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Bill Gates har själv beskrivit sin affärsmodell som han kör nu och att den givit runt 20 gånger pengarna.

Ja, politiker i usa är till salu. Hela deras valsystem fungerar så, de måste fixa pengar och det är några som är väldigt rika som också fyller deras plånböcker med pengar

Bill Gates: My ‘best investment’ turned $10 billion into $200 billion worth of economic benefit

Jag måste vara fullständigt dum i huvudet för vad jag får ut av den texten är att "han" har satsat 10 miljarder och för det så har andra"tjänat" 200 miljarder. De pengar han har gjort av med har alltså gett andra 20 ggr så stor nytta och INTE att han har fått 200 miljarder tillbaka.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av klk:

Bill Gates har själv beskrivit sin affärsmodell som han kör nu och att den givit runt 20 gånger pengarna.

Ja, politiker i usa är till salu. Hela deras valsystem fungerar så, de måste fixa pengar och det är några som är väldigt rika som också fyller deras plånböcker med pengar

Bill Gates: My ‘best investment’ turned $10 billion into $200 billion worth of economic benefit

Jag tror du misstolkar texten rejält.

Sen om nu Gates hade så många politiker i sin ficka tror jag inte hans affärer med kina gått i stöpet som de nu gjorde.
Låter väldigt märkligt. Är detta något du har mer fakta på?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu är jag inte helt med på vad du menar.
Speciellt det andra stycket. Menar du att Gates har köpt politiker? För vilket syfte?
Vilket folk ska han lugna?

Gates har inte köpt politiker, det heter faktiskt lobbyverksamhet och är helt lagligt 😉. Synd att Epstein "begick självmord", skulle vart roligt att höra vad han och Gates med fler sysslade med när de umgicks.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

De hade nog svängt ytterliggare om du fått in ett par miljarder på kontot och inte behövt umgås med pöbeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Jag måste vara fullständigt dum i huvudet för vad jag får ut av den texten är att "han" har satsat 10 miljarder och för det så har andra"tjänat" 200 miljarder. De pengar han har gjort av med har alltså gett andra 20 ggr så stor nytta och INTE att han har fått 200 miljarder tillbaka.

Vet du någon miljardär som blivit fattig på att dela med sig av sina pengar.
Om jag ger bort av mina pengar så har jag mindre pengar kvar. Men de här väldigt rika blir väldigt mycket rikare när de skänker sina pengar. Hur fungerar den matten?

Denna givmildhet är inte givmildhet utan skatteupplägg för att när de låtsas bli så här givmilda så slipper de betala skatt. Det är ett specialupplägg USA har för sina rikaste

Permalänk
Medlem

"Utöver att kommentarer om dessa utfrågningar innehåller Armchair Expert-avsnittet också Bill Gates tankar om hans framlidna rival Steve Jobs, tidigare VD för Apple. Gates menar att Jobs var mycket hårdare som ledare, men att han också var ett geni som lyckades återbörda Apple till ett storbolag på ett sätt som Gates själv inte hade kunnat. Gates hyllar Jobs karisma och beskriver den forna rivalen som något av en magiker som kunde trollbinda sina anställda till att överprestera."

Man kan säga vad man vill om dessa stenhårda killar i företagande (är nog inte alltid så kul att ha med de att göra), men gillar ändå att Gates är så pass storsint och ärlig om sina största rivaler.

Cred. 😎

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av uPipe:

Bill Gates : "You Don't Have A Choice"

https://m.youtube.com/watch?v=BE518ans5dM

Man riktigt känner hur ens Intelligens sjunker för varje minut... När ska folk inse att BG har NOLL med COVID eller vaccinationer att göra? Förutom att han donerar pengar till fonder dvs.

Skrivet av flashen:

Man kan aldrig ha tjänat dom pengarna utan att ha gått över lik och fuffens, hyckleri tycker jag det låter som

Man kan inte leva utan att gått över lik..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

@anon78208:

Bara för att jag har en annan åsikt är jag BOT/TROLL? Låter som du är botten/trollen här! Snacka om att vara trångsynt! Jag till skillnad från dig är källkritiskt till allt. Jag kallar spade för spade och förstår mig på att makteliten är likadan oavsett vart på planeten vi bor i!

Putin, Jinping, Trump osv. är samma skit i mina ögon!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon321099:

@Brisse:

Bara för att jag har en annan åsikt är jag BOT/TROLL? Låter som du är botten/trollen här! Snacka om att vara trångsynt! Jag till skillnad från dig är källkritiskt till allt. Jag kallar spade för spade och förstår mig på att makteliten är likadan oavsett vart på planeten vi bor i!

Putin, Jinping, Trump osv. är samma skit i mina ögon!

Skulle gärna ge mitt eget svar på detta, men Anna-Lena Laurén gjorde det tidigare ikväll på ett omfattande sätt, så jag lämnar över ordet:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/anna-lena-lauren-sa-vill-kr...

TL:DR
Dina tankegångar går precis som Kreml vill att de ska göra, och det citerade inlägget är ännu ett bevis på detta. "Alla är lika illa". Ja, det är ofta så en maffiaboss försöker ursäkta sina kriminella handlingar.

TL:DR
Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vet du någon miljardär som blivit fattig på att dela med sig av sina pengar.
Om jag ger bort av mina pengar så har jag mindre pengar kvar. Men de här väldigt rika blir väldigt mycket rikare när de skänker sina pengar. Hur fungerar den matten?

Denna givmildhet är inte givmildhet utan skatteupplägg för att när de låtsas bli så här givmilda så slipper de betala skatt. Det är ett specialupplägg USA har för sina rikaste

https://www.youtube.com/watch?v=aoR5sniTnv4

Även om du slipper betala skatt för de inkomster som du skänker bort, så är det ändå pengar du blir av med.

Skillnaden är att välgörenhetsorganisation får mer pengar (den skatt som skulle gått till delstaten/staten) och delstaten/staten får mindre (den skatt som de missar på de skattefriapengar som går till välgörenhetsorganisationen).

Att godkända välgörenhetsorganisationer får ta emot oskattade pengar (och att organisationerna själva slipper skatta för de), kan man tycka vad man vill om (bra, dåligt), men det är så det fungerar i USA (och en del andra länder).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Även om du slipper betala skatt för de inkomster som du skänker bort, så är det ändå pengar du blir av med.

Inte om du investerar fast kallar det för att du skänker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Inte om du investerar fast kallar det för att du skänker...

Förklara vad det jag sagt som inte stämmer. Är inte med på vad du avser.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Förklara vad det jag sagt som inte stämmer. Är inte med på vad du avser.

De skänker _inte_ pengar. De letar projekt som de tror de kan tjäna pengar på. Bill & Melinda Gates Foundation har stora aktieposter i flera mindre trevliga aktiebolag.

Bill Gates har exempelvis mycket bra relationer med Kina och då framförallt i hans kärnkraftsplaner. Främsta orsaken är att han får tillåtelse att testa vissa typer av kärnkraft i större skala i Kina, andra länder har regleringar för det. Speciellt som man behandlar farligt avfall.
När USA (Trump) började bråka med Kina eftersom Kina har fått så förmånliga villkor av länder och införde sanktioner, då gick det samarbetet i stöpet.
Bill Gates har också investerat hårt i vacciner. Nu när det är flera läkemedelsbolag som snart börjar producera vaccin så tror jag de flesta bolagen där gör det baserat på substanser som Bill & Melinda Gates Foundation kontrollerar. Jag kan inte läget exakt men här i Sverige så är Astra Zeneca på gång med vaccin. Plötsligt hoppade de in i Vaccinbranschen trots att det är en typ av läkemedel som ligger helt utanför deras kärnområden. Men vad jag förstått så handlar detta om ett samarbete av något slag, där Astra Zeneca blir ansiktet utåt får vaccinet med det är andra som tagit fram det. De gör det på licens och jag kan garantera att Bill Gates inte blir fattig på den uppgörelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Förklara vad det jag sagt som inte stämmer. Är inte med på vad du avser.

1. Du skapar en stiftelse som du själv kontrollerar.
2. Du skänker pengar till din egen stiftelse.
3. Din stiftelse investerar pengarna.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

1. Du skapar en stiftelse som du själv kontrollerar.
2. Du skänker pengar till din egen stiftelse.
3. Din stiftelse investerar pengarna.

Ok. Det finns många varianter att scamma och missbruka regler.

Ovan som du nämner borde dock vara i minoritet, och ganska lätt att reglera bort (om det missbrukas för skattefusk).

Finns även med våra dagens skattesystem i Sverige många sätt att missbruka och kringgå skattereglerna (tro mig). Mycket enklare än det du beskriver ovan med donationer (onödigt trögt och komplicerat för skatteplanerare). Bara att se på Biltema, H&M, IKEA, etc.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/