Quiz: Vad kan du om svenska återförsäljare?

Permalänk
Melding Plague

Quiz: Vad kan du om svenska återförsäljare?

Som teknikentusiaster har många av oss handlat flitigt hos svenska återförsäljare, men hur mycket vet vi om dem egentligen?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

7/10, yeeh
’’edit första posten

Permalänk
Medlem

10/10

100% flyt, nästan bara mer eller mindre kvalificerade gissningar

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

9/10, missade när komplett lanserades. Fasiken.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

7/10

Vilken nostalgi med Datorbutiken och JME data. De två var alltid förstavalet när jag köpte komponenter!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

7/10

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

8/10 och det var dom jag visste dom 2 jag inte kunde chansa jag fel på.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

9/10. Inte minns väl jag när årets butik-utmärkelsen började delas ut.

Permalänk

5/10, mellanmjölk. Jag gillar det.

Visa signatur

@pizza4fitnessPT på Instagram

Permalänk
Medlem

Skribo Font, vilka minnen!! Källarlokal full av nördar!

Minns någon av er datorbutiken nere i Hötorgets tunnelbana? Jag köpte två stycken Voodoo2 kort där bland annat. Kan dock inte minnas namnet på affären...

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

8/10, dålig koll på komplett och årets butik.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

6/10.

Vad hette nu butiken där många köpte sina kylningsprodukter? Är väl 10+ år sedan den försvann.
Står helt still.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

8/10 . De två jag missade kunde jag inte, men jag borde ha gjort bättre kvalificerade gissningar.

Hade handlat delarna till min första PC på Skribofont en gång i tiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Barak:

6/10.

Vad hette nu butiken där många köpte sina kylningsprodukter? Är väl 10+ år sedan den försvann.
Står helt still.

Gtek? Kylning?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Sommaren 1994 köpte jag min första egna dator (En Pentium 90 med 16 MEGAbyte minne, 1 GIGAbyte hårddisk och en 17 tum CRT) av Jacob himself (Jacob Mårtensson Enterprise) JME i Staffanstorp.

Den hängde med förvånandsvärt länge.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

5/10

Permalänk
Hjälpsam

8/10 rätt nöjd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Stygga pojken är fortfarande ett fantastiskt företagsnamn
Köpte några fläktar ifrån dem för en halv livstids sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Gtek? Kylning?

Hmm var det nog ja. =P
Jag förknippar dom mest med kylning. Det var det enda jag någonsin köpte därifrån i alla fall.
Hade dom inte ett grymt utbud i det segmentet?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

9/10,
Reklambladet för HemPC förpassades omedelbart till det runda arkivet. Dator från annons på TextTV blev det istället.

Permalänk
Medlem

9/10 Korrekta svar!
9/10 Du är en konnässör av svenska datorbutiker.

Fail på sista frågan

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

8/10 Du kan din shopping du! Nästan full pott.

Permalänk
Medlem

10/10 för första gången på något quiz, trots att jag gissade på typ 4 frågor. Tur idag!

Permalänk
Medlem

Wow. 8/10. Jag kom ihåg det mesta.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

DataLätt på Backaplan fick en hel del pengar av undertecknad på 90-talet. De var ganska ensamma ett bra tag. Hade inte Datorbutiken.com en källarlokal på hörnet av en bakgata vid Järntorget, ut mot kanalen mitt emot Feskekörka? Sedan kursade de och någon annan tog över.

Gamla kaos-Inet på Ringön minns man också. Det var revolution. Handlade där redan innan de konkade och köptes upp till vad som blev början på nuvarande Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

6/10.

Vad hette nu butiken där många köpte sina kylningsprodukter? Är väl 10+ år sedan den försvann.
Står helt still.

Kylning.com? De hade en butik precis vid Odenplan. Köpte en fet skruvad fläns till Athlon XP en gång i tiden. Den gick alltid varm ändå. När den till slut rasade förstod jag varför. För lite kylpasta

Permalänk
Föredetting

Satte 10/10 för första gången på länge. Hyfsat nöjd, även om ett par svar var kvalificerade gissningar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Lyckades med 7/10

Skrivet av UndaC:

Mmmm, Gtek, slängt mycket pengar där

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Leffe_B:

Kylning.com? De hade en butik precis vid Odenplan. Köpte en fet skruvad fläns till Athlon XP en gång i tiden. Den gick alltid varm ändå. När den till slut rasade förstod jag varför. För lite kylpasta

Jag jobbade på Kylning.com under många år. Det var där mitt chassiintresse föddes.

Permalänk
Medlem

7/10

Skrivet av adzer:

Stygga pojken är fortfarande ett fantastiskt företagsnamn
Köpte några fläktar ifrån dem för en halv livstids sedan.

Jag vet inte om de bytte namn senare, men från början hette de inte stygga pojken.
Företaget hette Optimistic Solution(s) (minns inte om det var med eller utan sista S:et).
(hörde nånstans att de åkte dit på skattefusk men har ingen säker källa)

Webbadressen va dock styggapojken och alla kallade de för det

Skulle inte förvåna mig om någon av ägarna bara råkade äga den adressen så blev det så

PS jag hade ändå rätt på frågan