Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Yrke: Change Manager
Bor: Stockholm
Erfarenhet: 6 år
Ålder: 40+
Utbildning: Nån tvåårig linje på gymnasiet
Lön: ca 47 brutto

Bra lön, känner en del med din roll med lägre lön, dock inom landstingen.
OT: vad kör ni för plattform för change hanteringen?

Permalänk

Ser framemot att börja jobba när jag läser i den här tråden! Arbetslös sedan 2013, innan det pokerproffs! Farsa sedan 2017.

Vi har gått på drygt 30k brutto i sju år, ska bli riktigt sjukt med två löner när minstingen får ålder för dagis och jag hittar jobb/utbildning 🙂👍

Permalänk
Medlem

Yrke: Tavlemontør (elskåpsmontör)
Bor: Trondheim, Norge
Erfarenhet: 2 år + 5 år som elektriker
Ålder: 25-30
Utbildning: Gymnasium
Lön: 38000/mån brutto utan bonus och övertidsersättning.

Visa signatur

Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 • PSU: Corsair Vengeance 650M • GPU: Nvidia RTX 2080 Super Dual Evo OC • CPU: AMD Ryzen 5 3600 • CPU-kylare: CM Masterliquid ML120L • RAM: HyperX Fury DDR4 2666MHz 2x8GB • MoBo: Asus ROG Strix B450-F • M.2/2,5": Kingston SA2000M 500GB/Samsung 860 Evo SSD 1TB • OS: Windows 10 Home Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad är målet? Är det att leva snålt och hamstra pengar och sen flytta tillbaka till sverige?

Eller ska du leva livet som du hade i sverige fast i norge?

Om det är det senare skulle jag nog hellre tat 45 300 i sverige. Men nog ganska jämt.

Ex kött kostar det dubbla. Öl och vin på krogen kostar uppeåt 30-40% mer än i sverige. Boendet också endel dyrare.

Kräver boendet i norge att du måste köpa bil? Ex kollektivtrafiken i stockholm är mkt mer utbyggd än i oslo så det skapar mer sannolikhet att man måste köpa bil. Etc.

Men sen som jag brukar säga... att trivas med sitt jobb och livssituation är värt många ”tusenlappar”

Kanske var otydlig i mitt inlägg, men jag kommer bo kvar i Sverige men vara anställd i ett norskt företag och jobba på distans. Det är ett litet företag och en av grundarna är svensk och bor själv i Sverige.

Skrivet av glemmy:

@Red Beaver: Förstår det som att du ska bo kvar i Sverige?
62500 brutto ger dig något bättre nettolön om du skattar i Norge jämför med Sverige - cirka 20000kr/år extra i fickan. Skillnaden blir större ju mer man tjänar (60+% marginalskatt mot 43%). Du går väl upp ca 135k per år i nettolön.

Med din erfarenhet är lönen ganska standard Oslo-lön skulle jag säga.

Tjänstepensionen är sämre än en svensk motsvarighet (som brukar vara 4,5% upp till 7,5G och 30% över det) men jämfört med ditt nuvarande jobb är det troligen i stort sett samma tjänsepensionsavsättning.

Ska nämnas att norska kronan är riktigt svag nu, strax under den svenska på ca 0,98 nu. Jag tror inte den kommer tillbaka till 20% över svenska som den var för 6-7 år sen, men förhoppningsvis går den tillbaka på pre-coronanivåer på 1,05-1,1.

Japp kommer bo kvar i Sverige. Tack för infon, vet du vad är en bra lön i Oslo är inom mitt område? Jag tror jag har goda chanser att begära mer men vill kunna argumentera för det. De sätter av 10000 nok varje månad i pension. Man får även en bonus årligen som är procent på det man debiterat i själv efter att ens kostnader för företaget är täckta. På mitt nuvarande jobb fakturerar jag runt 2,5 miljoner SEK årligen och lär bli ungefär samma på det nya.

Räknar med att norska kronan kommer bli mer värd än Svenska när oljepriset återhämtat sig efter Corona. I Sverige har vi ju även semesterersättning på 12% som tillkommer utöver månadslönen. Är det inte så i Norge minskar ju gapet något.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Kanske var otydlig i mitt inlägg, men jag kommer bo kvar i Sverige men vara anställd i ett norskt företag och jobba på distans. Det är ett litet företag och en av grundarna är svensk och bor själv i Sverige.

Japp kommer bo kvar i Sverige. Tack för infon, vet du vad är en bra lön i Oslo är inom mitt område? Jag tror jag har goda chanser att begära mer men vill kunna argumentera för det. De sätter av 10000 nok varje månad i pension. Man får även en bonus årligen som är procent på det man debiterat i själv efter att ens kostnader för företaget är täckta. På mitt nuvarande jobb fakturerar jag runt 2,5 miljoner SEK årligen och lär bli ungefär samma på det nya.

Räknar med att norska kronan kommer bli mer värd än Svenska när oljepriset återhämtat sig efter Corona. I Sverige har vi ju även semesterersättning på 12% som tillkommer utöver månadslönen. Är det inte så i Norge minskar ju gapet något.

Jag tror du blivit erbjuden en bra lön, alltså något som ligger strax över snittet för den erfarenhetenl.
https://amestoconsulting.no/it-konsulent-lonn/

Semesterersättning får du väl bara om du inte har betald semester?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Kanske var otydlig i mitt inlägg, men jag kommer bo kvar i Sverige men vara anställd i ett norskt företag och jobba på distans. Det är ett litet företag och en av grundarna är svensk och bor själv i Sverige.

Då låter det ju som en dröm, om du trivs med arbetsuppgifterna & vill jobba på distans

Permalänk
Medlem

@glemmy: eh nej du får semesterersättning med betald semester

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Tror ni menar semestertillägg

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

@Leyer: det har du rätt i.

Permalänk

31 år, nyss bytt tjänst inom samma företag, nu Verksamhetschef inom Telekom
42 000:- / mån
(+1500kr tillägg för privat bil i tjänsten)

Inte jättenöjd med lönen men får väl se det som en språngbräda och bra erfarenhet om man söker sig vidare.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av SAAB340:

Pilot i UK. 20 års erfarenhet varav 8 som kapten men sedan några år styrman på långdistans. Varierar väldigt mycket från månad till månad, med flera tusen beroende på vad man gjort. Förra året tjänade jag i genomsnitt ca 72500kr/månad före skatt och 48000kr/månad efter skatt.

Av det går ca 10 000 i månaden åt till hotellrum innan/efter/i samband med jobbet samt pendling då jag inte bor 2 timmar ifrån incheckning. Är normalt sett hemma i snitt 3 dagar i veckan emellan turerna (det varierar också mycket beroende på vart man åker) och i princip alltid totalt jet-laggad de första 1-2 dagarna efter att jag kommit hem. Missar i princip en natts sömn i veckan då alla turer innebär att man jobbar natt antingen dit eller hem. OB tillägg finns ej (i princip inte övertid heller så länge du flyger det du var schemalagd för), det är del av lönen. Tror 32 av turerna förra året var över en helg, 6 var det inte.

ha ha det låter som ett vanligt vårdjobb men med dubbel lön och mindre arbete. Cry me a river!

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyarlathotep:

ha ha det låter som ett vanligt vårdjobb men med dubbel lön och mindre arbete. Cry me a river!

Det går faktiskt att ha ett ganska tungt och stressigt liv runt om för att få jobbet att funka även om man tjänar mer. Det är inte guld och gröna skogar bara för att man har hög lön. Det är inte heller något som stoppar dig från att utbilda dig eller avancera på ditt jobb och få en högre lön.

Permalänk
Medlem

38 kkr i grundlön som IT knegare på Region i Dalarna. Kan inte tänka mig ett bättre jobb då jag har världens bästa chef som lyssnar individuellt på de anställdas olika behov. Har hoppat runt i konsultbranschen i många år och som 35-åring börjar man inse vad som är värt mest i livet.
Har dock gamla kollegor som skryter om 50 och upp till 65 som gör samma sak. Men finns något som heter taxeringskalendern och med facit så tror jag att jag blir kvar hos samma arbetsgivare. Det är uppenbart att när året är summerat så ligger lönerna ungefär lika 🥱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos:

38 kkr i grundlön som IT knegare på Region i Dalarna. Kan inte tänka mig ett bättre jobb då jag har världens bästa chef som lyssnar individuellt på de anställdas olika behov. Har hoppat runt i konsultbranschen i många år och som 35-åring börjar man inse vad som är värt mest i livet.
Har dock gamla kollegor som skryter om 50 och upp till 65 som gör samma sak. Men finns något som heter taxeringskalendern och med facit så tror jag att jag blir kvar hos samma arbetsgivare. Det är uppenbart att när året är summerat så ligger lönerna ungefär lika 🥱

Ni ligger inte ungefär lika, att "skatt äter upp högre lön" är ett stort missförstånd. För att inte tala om hur mycket mer pension de får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Ni ligger inte ungefär lika, att "skatt äter upp högre lön" är ett stort missförstånd. För att inte tala om hur mycket mer pension de får.

Jag tolkade snarare inlägget att de där 50-65 tusen kanske inte i själva verket var den faktiska lönen utan mest lite skryt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Ni ligger inte ungefär lika, att "skatt äter upp högre lön" är ett stort missförstånd. För att inte tala om hur mycket mer pension de får.

I det kollektivavtal jag tillhör tror jag det är 5% av lönen som är pensionsinbetalning under 42k kr.
Det som sticker över 42k kr är det 30% pensionsinbetalning på.

Så som du säger blir stor skillnad på pensionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tolkade snarare inlägget att de där 50-65 tusen kanske inte i själva verket var den faktiska lönen utan mest lite skryt.

Ja så kan det vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

I det kollektivavtal jag tillhör tror jag det är 5% av lönen som är pensionsinbetalning under 42k kr.
Det som sticker över 42k kr är det 30% pensionsinbetalning på.

Så som du säger blir stor skillnad på pensionen.

Kanske värt att förtydliga att dessa procentsatser gäller för tjänstepensionsavsättningar. För löner under cirka 43 kkr/mån så betalas 18.5% till den allmänna pensionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Kanske var otydlig i mitt inlägg, men jag kommer bo kvar i Sverige men vara anställd i ett norskt företag och jobba på distans. Det är ett litet företag och en av grundarna är svensk och bor själv i Sverige.

Japp kommer bo kvar i Sverige. Tack för infon, vet du vad är en bra lön i Oslo är inom mitt område? Jag tror jag har goda chanser att begära mer men vill kunna argumentera för det. De sätter av 10000 nok varje månad i pension. Man får även en bonus årligen som är procent på det man debiterat i själv efter att ens kostnader för företaget är täckta. På mitt nuvarande jobb fakturerar jag runt 2,5 miljoner SEK årligen och lär bli ungefär samma på det nya.

Räknar med att norska kronan kommer bli mer värd än Svenska när oljepriset återhämtat sig efter Corona. I Sverige har vi ju även semesterersättning på 12% som tillkommer utöver månadslönen. Är det inte så i Norge minskar ju gapet något.

Det är inte så illa pinkat skulle jag tro, speciellt om du slipper de norska kostnaderna.
Jobbar själv i Oslo som ingenjör, har 60k/mån med 9 års erfarenhet.

I Norge "sparar" arbetsgivaren åt dig så man får Feriepenger istället för semesterersättning.
Så första året du jobbar i Norge for man ingen betald semester, men åren efter får man ca 115% av en normal månadslön skattefritt i Juli.
Sen har man halv skatt i December..så man har råd till julklappar Sen är väl skattesatsen kanske generellt sett lite lägre här, jag hade runt 32% skatt på inkomst för 2019 med en totalinkomst på 850k (hade lite bonus från gamla jobbet etc så det blev högre än vanligt).
Så det är inte så lätt att jämföra alltid!

Bara att fråga om det är nåt du behöve veta om hur det är att jobba i Norge

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Man jobbar för att leva, därför det är bäst med ett deltidsjobb man trivs hyffsat med men inte så mycket att man inte kan släppa det. Tycker då jag iaf.

Håller med. Stressat omkring i cirka tjugo år redan och har tjänstepension från Sverige och pensionspengar i Finland att se framemot på äldre dagar så har jobbat deltid ett tag nu. Skönt som bara den.

Åt nyss lunch, ska hoppa i duschen, dricka en kaffe och sen bege mig till mitt mycket roliga jobb.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Det är inte så illa pinkat skulle jag tro, speciellt om du slipper de norska kostnaderna.
Jobbar själv i Oslo som ingenjör, har 60k/mån med 9 års erfarenhet.

I Norge "sparar" arbetsgivaren åt dig så man får Feriepenger istället för semesterersättning.
Så första året du jobbar i Norge for man ingen betald semester, men åren efter får man ca 115% av en normal månadslön skattefritt i Juli.
Sen har man halv skatt i December..så man har råd till julklappar Sen är väl skattesatsen kanske generellt sett lite lägre här, jag hade runt 32% skatt på inkomst för 2019 med en totalinkomst på 850k (hade lite bonus från gamla jobbet etc så det blev högre än vanligt).
Så det är inte så lätt att jämföra alltid!

Bara att fråga om det är nåt du behöve veta om hur det är att jobba i Norge

Det är en bra lön, onekligen. Dock skulle jag säkert ligga på kanske 55k i Sverige om jag bytt arbetsgivare två gånger under mina 7 år och inte stannat på samma arbetsplats alla år, så sett är det ingen superfantastisk lön, om man bortser från bonusen. Jag tror jag har möjlighet att begära mer lön nu, men har svårt att komma på ett bra argument...

32% skatt bara? Har de inte statlig skatt i Norge? Vi betalar ju 50% på allt över 38k i månaden (eller vad det nu är).

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

32% skatt bara? Har de inte statlig skatt i Norge? Vi betalar ju 50% på allt över 38k i månaden (eller vad det nu är).

De har högre brytpunkt i Norge.

Permalänk
Medlem

Finns det någon här som inte jobbar utan tar ut avkastning från aktieutdelningar tex?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Det är en bra lön, onekligen. Dock skulle jag säkert ligga på kanske 55k i Sverige om jag bytt arbetsgivare två gånger under mina 7 år och inte stannat på samma arbetsplats alla år, så sett är det ingen superfantastisk lön, om man bortser från bonusen. Jag tror jag har möjlighet att begära mer lön nu, men har svårt att komma på ett bra argument...

32% skatt bara? Har de inte statlig skatt i Norge? Vi betalar ju 50% på allt över 38k i månaden (eller vad det nu är).

Angående skatten så kan man snabbt kolla här:
https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/

Men de 32% är då om man slår ut det över ett år. Man betalar mer varje månad (hade ca 36% förra månaden) men får som sagt feriepengar skattefritt och så halv skatt på lönen i December.

Brytpunkterna för toppskatt här är:
550 000 +9%
885 000 +12%

Men som sagt, för en lön på 850k/år så snittade jag 32% på hela året, så det var inte så illa

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Det är en bra lön, onekligen. Dock skulle jag säkert ligga på kanske 55k i Sverige om jag bytt arbetsgivare två gånger under mina 7 år och inte stannat på samma arbetsplats alla år, så sett är det ingen superfantastisk lön, om man bortser från bonusen. Jag tror jag har möjlighet att begära mer lön nu, men har svårt att komma på ett bra argument...

32% skatt bara? Har de inte statlig skatt i Norge? Vi betalar ju 50% på allt över 38k i månaden (eller vad det nu är).

Nu är värnskatten avskaffad i Sverige from 2020, så det drar ner högsta marginalskatten en hel del och minskar skillnaden till Norge.
Norge har 46,4% och Sverige nu runt 55% (beror på kommun), men trappan är brantare i Sverige.
Man slår i max på 650kSEK/år. I Norge går gränsen vid >1 MNOK årslön innan man får max marginalskatt.

Exempel: Om du tjänar 650k per år och får en löneförhöjning på 5000kr/mån, så får du behålla 14000kr mer per år i Norge (43,4% mot 55% marginalskatt).

https://www.smartepenger.no/skatt/635-marginalskatt-pa-lonnsi...
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatt...

Det ska tilläggas att Sverige har andra skattemässiga fördelar som t.ex. ROT och RUT-avdrag som du inte kommer kunna utnyttja.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@glemmy: "Du som inte har fyllt 65 år vid årets ingång kan ha en total årsinkomst på 523 200 kronor innan den statliga inkomstskatten börjar tas ut."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Känns rätt bortkastat att ha pluggat till ingenjör i 5 år när man ser vad vissa tjänar. : o )

Alla borde skriva var de bor/jobbar också. Det är högre löner i storstäderna, men bostäderna många gånger dyrare och dyrare levnadskostnader generellt.

Känner det samma, blir alltid häpen när jag klickar mig in på denna tråd. Regionsskillnaderna verkar vara enorma.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@glemmy: "Du som inte har fyllt 65 år vid årets ingång kan ha en total årsinkomst på 523 200 kronor innan den statliga inkomstskatten börjar tas ut."

Ja det stämmer, men du når inte högsta marginalskatt förrän vid 640k. Över det trappas jobbskatteavdraget ner .
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-arbete/Job...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ingen som jobbar som asfalterare? Är intresserad av jobbet då jag ändå är ute och reser på vintrarna och jobbar redan långa dagar. Statistik online säger ju inte alltid sanningen så det hade varit kul att höra av någon här lite mer praktiskt med traktamente och allt som kan förekomma.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Ironin väger lite tungt detta år.

Får temporär konsultanställning 29:e jan - 31:a juli som siktar på överrekrytering. Ja!

Corona slår hårt i mitten av mars. Nej!

Jag är fortfarande behövd på arbetsplatsen. Ja!

Sena april får jag reda på att vissa tjänster möjligtvis hänger löst. Nej!

I juli får jag förlängt till slutet av augusti och veta att behovet kvarstår. Ja!

I samma veva får jag reda på att företaget har anställningsstopp för vissa enheter, varav min är en. Nej!

Slutet av augusti förlängs jag återigen till sista oktober. Ja!

Min chef vill ha samtal och ber mig förbereda ett löneanspråk. Jaaa!

Min chef får en familjekris utom dennes kontroll och behöver ställa in mötet. Amen vaf...

En liten berg och dalbana, men just nu pekar det ju ändå uppåt. 👍 Det enda negativa i kråksången är att företaget har goda förmåner som jag just nu inte kan ta del av, plus att lönen inte är helt marknadsmässig sett till vad jag tillför.

Bara att gilla läget och hålla i relingen så länge.

Har någon annan haft ett liknande 2020 som ändå inte är direkt negativt?