Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts.

Permalänk

Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts.

Hej alla sweclockers!

Söker råd om någon råkat ut för liknande problem då jag börjar få slut på idéer och jag inte hittat några lösningar på google.

Problem symtomen är att bilden 3d-applikationer (i mitt fall spel) fryser medans man hör att spelet fortsätter och reagerar på knapptryckningar. Allt jag kan göra när detta händer är att antingen stänga applikationen med ALT+F4 alternativt task manager.
Som läget är nu så kraschar valfritt med 3d grafik (oklart om det kan handla om vissa 3d-motorer) några minuter efter att jag startat det.
I eventloggen så ser jag alltid felet som event id 4101 Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts.

Saker jag har har provat är att.

Göra DDU i felsäkert läge + inaktiverat att windows laddar hem egna drivrutiner.
Installerat dom senaste drivrutinerna.
Genomfört Memtest utan några fel.
Underclocking på GPU.
Höja powerlevel på GPU.
Uppdaterat BIOS.
Installerat om windows.
Försökt att köra så windows så barebone det går bortsett från windows egna uppdateringar.
Aktivera/deaktivera g-sync.
Köra problem applikationer i window mode(borderless när det går)

Funderar på om GPUn är skadad på något sätt men jag kan inte heller notera några artefakter eller störningar i bilden när kraschen kommer.

Har inga som helst problem med windows annars.

Funderar på att prova att installera Linux för att se om problemet är kopplat till windows.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk

kan vara något på kortet som överhettar.(behöver inte vara något som har tempsensor utan någon helt annan krets minnen eller kanske spänningsregulatorerna)

testa att dra på fläkten att ösa på mer luft genom kylaren och se om problemet kvarstår.

typ dra på spelet i fråga och manuellt dra upp fläkten på hundra procent och låt den stå se om något händer.

kan även vara just som du säger om spelen du har problem med vara inkompabilitet med drivrutinen du använder och kan isf testa andra äldre ibland fuckar nvidia upp sina drivare till vissa spel även om versionen innan fungerade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan vara något på kortet som överhettar.(behöver inte vara något som har tempsensor utan någon helt annan krets minnen eller kanske spänningsregulatorerna)

testa att dra på fläkten att ösa på mer luft genom kylaren och se om problemet kvarstår.

typ dra på spelet i fråga och manuellt dra upp fläkten på hundra procent och låt den stå se om något händer.

kan även vara just som du säger om spelen du har problem med vara inkompabilitet med drivrutinen du använder och kan isf testa andra äldre ibland fuckar nvidia upp sina drivare till vissa spel även om versionen innan fungerade.

Tack för tipset. Provade att köra fläktarna på 100% men tråkigt nog så kvarstår problemet på oförändrat sätt.

Provade även att köra spel från en annan SSD bara för att säkra att problemet på något sätt är kopplat till en lagringsenhet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk

Har nu provat några benchmark program (cinebench, furmark och 3Dmark)

Alla tre gick stabilt utan problem.

CPU max temp 78 grader
GPU max temp 77 grader

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem

Testa att sätta på "debug mode" i Nvidia kontrollpanelen. Detta gör att kortet inte längre boostar till de frekvenser som ASUS satt på kortet utan det blir som ett icke frabriksöverklockat kort. Funkar det så tyder det på att kortet degradat något och inte längre kan boosta som det ska. Hade ett gtx 970 som också krashade på det viset. Funkade med debug och sedan gjorde jag en custom bios som jag flashade in på kortet med default boost osv.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Testa att sätta på "debug mode" i Nvidia kontrollpanelen. Detta gör att kortet inte längre boostar till de frekvenser som ASUS satt på kortet utan det blir som ett icke frabriksöverklockat kort. Funkar det så tyder det på att kortet degradat något och inte längre kan boosta som det ska. Hade ett gtx 970 som också krashade på det viset. Funkade med debug och sedan gjorde jag en custom bios som jag flashade in på kortet med default boost osv.

Tack för tipset!

Debug mode verkar än så länge löst problemet! Ska testa lite längre sessioner innan jag hugger det i sten men det du säger verkar stämma. Om det håller sig så får jag undersöka angående att flasha om kortet till ett bios som inte är fabriksöverklockat.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viewtiful:

Tack för tipset!

Debug mode verkar än så länge löst problemet! Ska testa lite längre sessioner innan jag hugger det i sten men det du säger verkar stämma. Om det håller sig så får jag undersöka angående att flasha om kortet till ett bios som inte är fabriksöverklockat.

Du får inte flasha in t.ex ett founders edition bios. Det kan i vissa fall sluta illa. Jag dumpade nuvarande bios och använde en editor för att justera boost och andra parametrar som jag inte riktigt kommer ihåg just nu för att göra det så likt "stock" som möjligt.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Du får inte flasha in t.ex ett founders edition bios. Det kan i vissa fall sluta illa. Jag dumpade nuvarande bios och använde en editor för att justera boost och andra parametrar som jag inte riktigt kommer ihåg just nu för att göra det så likt "stock" som möjligt.

Jag ställde ner BIOS från en ASUS STRIX GAMING OC till en ASUS STRIX GAMING och det har fungerat fint med den nerklockningen och av det jag hann testa igår så har det varit stabilt utan krascher men jag ska fortsätta testa idag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viewtiful:

Jag ställde ner BIOS från en ASUS STRIX GAMING OC till en ASUS STRIX GAMING och det har fungerat fint med den nerklockningen och av det jag hann testa igår så har det varit stabilt utan krascher men jag ska fortsätta testa idag.

Häftigt! Man har ju hellre lite lägre frekvenser än crashes stup i kvarten :).

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C