Ampere är här – Geforce RTX 3080 dubblerar prestandan hos RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nu finns det mer realistiska priser på Inet.
Ett Asus TUF 3080 verkar tyvärr gå för 8990 kr: https://www.inet.se/produkt/5411673/asus-geforce-rtx-3080-10g...

Och ett 3080 från Aorus ligger på 10390 kr: https://www.inet.se/produkt/5411677/asus-geforce-rtx-3080-10g...

Det billigaste 3090 ligger på 18890 kr och är från Asus TUF, och ett 3090 från aorus kostar 20390 kr.

"Priset är endast en placeholder. Exakt pris justeras närmare release."

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Priserna kommer inte vara högre på dom billigare korten då Nvidia har avtalat att man måste ha ett "basic" kort för det pris som Nvidia presenterat. Sedan kommer såklart "Strix" korten och jämförbara vara dyrare. Dock tror jag inget kommer slå Nvidias kyllösning. Tror Founders edition kommer bli en riktigt storsäljare denna generationen. Men vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Priserna kommer inte vara högre på dom billigare korten då Nvidia har avtalat att man måste ha ett "basic" kort för det pris som Nvidia presenterat. Sedan kommer såklart "Strix" korten och jämförbara vara dyrare. Dock tror jag inget kommer slå Nvidias kyllösning. Tror Founders edition kommer bli en riktigt storsäljare denna generationen. Men vi får se.

Founders är väll bundlat med Watchdogs Legion också, så -600 kr där om man tänkt skaffa spelet, man kan väll ge bort det annars eller sälja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det där är säkert också av relevans i sammanhanget. Bra poäng!

Själv köpte jag nå 2070 nån månad efter release och det landade på 5600:-.
Men det var nog så att mycket av fokus handlade om just 2080priserna.

Mycket av fokus hamnade nog just på 2080 och 2080Ti för att många entusiaster suttit med föregångarna och övervägt en uppgradering. I mellanklassen fanns ju vettiga uppgraderingsvägar. För oss med 1080 eller 1080Ti blev en uppgradering en rätt värdelös deal.

Det här verkar Nvidia ha förstått också, när Läderlappen talar om att hans Pascal-polare kan uppgradera nu.

Skrivet av AmpRC:

Nu börjar det trilla in fler priser, ASUS TUF tex. Kolla denna sida för alla priser:

https://www.komplett.se/kampanj/121253/nvidia-geforce-3080-30...

ASUS är rätt dyra om man jämför med Zotac.

Inet har också fått upp priser.

Man får ju hoppas att Asus inte är seriösa med det priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra att informera de som budar men samtidigt gick moderatorerna ganska hårt åt de som gjorde det igår.

Men många hade en onödigt hård och märkligt attityd. Var saklig och skriv inte på ett sätt som är provocerande så är det säkert inget problem.

Permalänk
Viking
Skrivet av AmpRC:

Tänkte att de hade glömt att ändra det då det står likadant på de för 99 999 kr. Och eftersom det nyss ändrades från 99 999 till ett rimligt pris så är det väl inte omöjligt att priset som nu står är rätt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Mycket av fokus hamnade nog just på 2080 och 2080Ti för att många entusiaster suttit med föregångarna och övervägt en uppgradering. I mellanklassen fanns ju vettiga uppgraderingsvägar. För oss med 1080 eller 1080Ti blev en uppgradering en rätt värdelös deal.

Det här verkar Nvidia ha förstått också, när Läderlappen talar om att hans Pascal-polare kan uppgradera nu.

Man får ju hoppas att Asus inte är seriösa med det priset

Klart dom är, dom kan kasta ut skit som inte ens fungerar och ta extra för det men folk fortsätter att betala extra för att det är Asus STRIX WOOT WOOT!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att man kan få ett 3080 kort som inte låter rent för mycket, för en billig peng. Kanske Founders edition är bra denna gången till och med.

Synd att Nvidia inte har en 3080 med lite större kylare dock, som med 3090 kortet. Känns som 3080 kommer bli varmt som attan, och jag kan inte stå ut med ett jetplan under mitt skrivbord så fort jag startar ett spel...

Permalänk
Medlem

Nu verkar PNY ha kastat sig in i matchen också!

https://www.inet.se/hitta?q=pny+rtx+30

Lite väl mycket pris-samarbete mellan leverantörerna tycker jag, allt kostar ju 99.999kr!!!

Permalänk
Medlem

@Prebz: Denna generations uppgradering blir en dyr historia! Dags att ta blancolån för att ha råd!

Permalänk
Medlem

Skojare på Blocket

Vill bara visa er vad det finns för skojare på Blocket (se bild).
Skojaren hävdar att RTX 3080 kommer gå för 12 000 SEK.

https://www.linkpicture.com/view.php?img=LPic5f4fbdc55af311774113845

Just nu säljs ZOTAC RTX 3080 för 7825 SEK på Komplett.se

https://www.komplett.se/product/1168398/datorutrustning/dator...

Ville bara varna er för oseriösa spekulanter. Är varse om att vi har ett bra community!

Visa signatur

/ Nero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Jag skulle bli förvånad om partnertillverkarnas lösningar inte blir bättre.

Nvidias egna kylare påminner (inte utseendemässigt) om den fantastiska kylaren Sapphire tog fram för sitt R9 Fury för övrigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Yas!
Läderlappen! Flin på den 😂

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Hardware unboxed för en vettig diskussion kring 30 serien. Som de nämner så var 20 serien en katastrof för konsumenter med fruktansvärd dålig price/perfomance value. Hindrade inte många recensenter att ösa guldmedaljer över dem inkl swec...... t o m så sent som nu i sommar... nåja de va min lilla känga mot vissas biased reviews ;)...
Hursomhelst 30 serien, äntligen vettig price perfomance som vi fick tidigare. Nu bara vänta in röda laget sen bestämma sig

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag skulle bli förvånad om partnertillverkarnas lösningar inte blir bättre.

Nvidias egna kylare påminner (inte utseendemässigt) om den fantastiska kylaren Sapphire tog fram för sitt R9 Fury för övrigt.

Mmm, väldigt nyfiken på att se tester på detta. För mig som är nördig gällande kylning så blir det intressant. Rimligen fungerar Nvidias lösning väldigt bra i mindre smalare chassin där sidopanelen hamnar nära kortet. Och många lådor idag är mindre. I större chassin tror jag säkert andra kort med sina ofta gigantiska kylflänsar blir bättre när inte den svaga länken blir luftflödet runt kortet. Kylflänsen behöver bara vara "stor nog" därefter blir det inte bättre, utan det är sedan luftflödet som är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Jag är inte bara nöjd med prestandasprånget, utan även undrande. När man inte höjer priserna mer, och dessutom bundlar följande: https://www.techpowerup.com/271673/nvidia-bundles-watch-dogs-..., då undrar jag vad som är anledningen. Känner de möjligen att konkurrenterna (ja nu är de två:) flåsar dem i hasorna? Har de kanske koll på vad som är på gång hos Amd och Intel?

En av två saker.

Klart bättre spioner och information om vad som händer hos AMD.

Osäkra om vad som händer hos AMD, men de tänker inte göra en Intel, så det är proaktiva ökar prestanda rejält utan att sänka priset för att mota AMD i grinden och förhindra att folk skulle få för sig att byta lag, allt för att inte bli tagna på sängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En av två saker.

Osäkra om vad som händer hos AMD, men de tänker inte göra en Intel, så det är proaktiva ökar prestanda rejält utan att sänka priset för att mota AMD i grinden och förhindra att folk skulle få för sig att byta lag, allt för att inte bli tagna på sängen.

Jag håller tummarna för det första scenariot. Bra grejer från båda kommer ge oss rejäla prestandahopp för vettiga priser.

Permalänk
Viking

Jahaja, nu har alla sidor bytt ut Aorus-korten till Strix istället för samma pris...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En av två saker.

Ja, säkert är det så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Dock tror jag inget kommer slå Nvidias kyllösning.

Stora ord! Vad får dig att tro det? Klarar den allt med bara två fläktar? Jag gillar designen skarpt och gillar nytänket. Många dock påstått att faktumet att den kommer skicka värme rakt till CPUn kommer skapa stora problem för dem med tornfläktar. Vad tror du om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Stora ord! Vad får dig att tro det? Klarar den allt med bara två fläktar? Jag gillar designen skarpt och gillar nytänket. Många dock påstått att faktumet att den kommer skicka värme rakt till CPUn kommer skapa stora problem för dem med tornfläktar. Vad tror du om det?

Watercooling loops prioriterar oftast GPU över CPU om båda körs över samma radiator, och det är ingen som gnäller över det då.
Varmluft som stiger från heatpipes till en tornkylare över (i förhoppningsvis ett förövrigt välventilerat chassi) är nog ett mindre problem, tänker jag mig då.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

En som provat kortet 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Får börja med det här ändå:
Nu ska vi inte ta ut något i förskott gällande priserna. Vi får se vart det landar när korten faktiskt finns i butik.

Men ja. Det är ändå anmärkningsvärt att denna serie i en del fall benämns som billig.
Nvidia listade själva 2070 och 2080 med priserna 499 och 699 dollar. De ansågs dyra.
Samma prissättning ser ut att gälla för 3070 och 3080 från nvidias håll.

Nu kan man såklart ställa sig frågan vad ordet billig betyder. Och det är säkerligen den relevanta delen i frågan - man kan använda ordet billig på olika sätt.

Men ja - jag skulle nog själv säga som så att 3070 och 3080 kostar lika mycket som 2000-seriens kort iaf. Och de är väl därmed lika dyra eller billiga.

Men 3000-serien ser ut att lova en hel del extra i prestanda per krona (baserat på vad nvidia utlovat iaf - vi får väl se när testerna kommer). Det gör 3000serien mer prisvärd. 2000-serien gav ingen ökning på den fronten alls mot 1000-serien när den kom vilket gjorde 2000serien mindre prisvärd.

Aja. Det kanske mest är en lek med orden.

Och i praktiken lär väl korten faktiskt kunna bli lite billigare på rikgtigt också. Kronan har strärkts vilket rimligen borde ge avtryck i prissättningen

Billigt sett till den prestanda som levereras, 6000kr för prestanda som just nu kostar minst det dubbla. Alltså är det billigt. Sen tycker jag absolut det är absurt att xx70 ska kosta mer än 3000kr, men tiderna förändras och det är bara marknadsföringsnamn som så mycket annat nu för tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Nu börjar det trilla in fler priser, ASUS TUF tex. Kolla denna sida för alla priser:

https://www.komplett.se/kampanj/121253/nvidia-geforce-3080-30...

ASUS är rätt dyra om man jämför med Zotac.

Nog för Asus-skatt, men detta är väl (upp till) 30% högre? Jag fattar inte i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nog för Asus-skatt, men detta är väl (upp till) 30% högre? Jag fattar inte i alla fall

Hoppas MSI håller sig runt Zotac prissättning

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kexet70:

70+ procent i vanlig raster är mer än jag räknat med ärligt talat, men inte den ökningen man ’borde’ sett om man ser till ökningen av antal CUDA-kärnor. Iaf om man ska lita på analysen från @Yoshman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jodå! 4K @ 120 Hz är precis vad DP 1.4 klarar av, utan DSC eller reducerad färgupplösning. Dock ej med 10-bitars färgdjup.

(Om du redan fått svar ber jag om ursäkt, men jag vet inte hur jag rimligen ska kunna ta reda på det i en tråd med över 500 inlägg.)

Ah, så var det ja, det är HDR som är haken som kräver DP 2.0 (om man vill köra "rent" utan DSC eller annat fuffens ).

(Du är faktiskt den enda som svarat, tackar!)

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Alla pratar om bandbredd till storage som en stor flaskhals, men vad hindrar egentligen att Nvidia/AMD sätter en M.2 plats för NVME direkt på grafikkortet och delar ut den disken till resten av datorn? Det skulle ju ge minst lika bra prestanda som nya konsolerna så alla spel kan streama sina texturer direkt där utan mellanhänder... kanske svårt att koda för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ah, så var det ja, det är HDR som är haken som kräver DP 2.0 (om man vill köra "rent" utan DSC eller annat fuffens ).

(Du är faktiskt den enda som svarat, tackar!)

Tekniskt sett kan man väl köra 96Hz ungefär med 10-bit, utan andra kompromisser, så fortfarande ganska bra bildflöde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Det kommer inte vara något problem om man har rimligt lyftflöde i lådan. Känner det är samma folk som tror det blir problem som tror ordningen i en vattenkylningsloop har betydelse.

Hälften av värmen från GPU med FE lösningen går ju dessutom ut ur lådan direkt. Med traditionell lösning skall ju all GPU värme ut av chassifläktar. Om man har stort chassi med bra luftflöde och mycket luft runt GPU kan jag tänka mig traditionell kyllösning kan blir bättre.

Men vi får se, kanske har jag helt fel. Men tror inte det.