Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Blir moderna konsoler kraftigt försämrade med tiden?

Permalänk
Medlem

Blir moderna konsoler kraftigt försämrade med tiden?

Hej!

Blir moderna konsoler som ps4/xbox försämrade med tiden? Kan man rent grafik/prestandamässigt se skillnad på tex ett gammalt ps4 från ett nytt ps4?

Många inklusive mig själv har säkert känt av att ens PC försämras med åren, speciellt om man kör grafikkrävande spel. Men fungerar konsoler lika dant?
Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Hårdvara blir inte sämre på det viset.

Det kan gå sönder däremot.

Jag har en dator som är mer än 25år gammal som presterar exakt som ny.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nej

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ripperoo:

Hej!

Blir moderna konsoler som ps4/xbox försämrade med tiden? Kan man rent grafik/prestandamässigt se skillnad på tex ett gammalt ps4 från ett nytt ps4?

Många inklusive mig själv har säkert känt av att ens PC försämras med åren, speciellt om man kör grafikkrävande spel. Men fungerar konsoler lika dant?
Vad tror ni?

I så fall är det något annat i datorn som strular, kör du clean install är den väl som ny?

Grafikkort rostar väl inte?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripperoo:

Hej!

Blir moderna konsoler som ps4/xbox försämrade med tiden? Kan man rent grafik/prestandamässigt se skillnad på tex ett gammalt ps4 från ett nytt ps4?

Många inklusive mig själv har säkert känt av att ens PC försämras med åren, speciellt om man kör grafikkrävande spel. Men fungerar konsoler lika dant?
Vad tror ni?

Hårddisken kan ju bli fragmenterad vilket sänker prestandan.

Kanske om det blir väldigt dammigt och igengrott att hårdvaran blir varm och klockar ner sig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

PC försämras inte heller men spel patchas ju ofta att bli mer krävande.
Använder fortfarande min PS3 t ex, den är ju numera laggig i interfacet vilket den inte var som ny men det beror ju på att de uppdaterad den med mer funktioner.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Senaste generationen;
Tidiga PS4, Pro och Xbox One X brukar med tiden kräva byte av kylpasta för att inte låta mycket eller överhettas...

När det gäller diskfragmentering och OS så är konsollerna nog rätt förskonade från sådana problem,
nedladdning och installation av stora filer är ju otroligt mycket smidigare jämfört med pc.

Permalänk
Medlem

Hur många spel kan man installera på en ps5/xbox series x SSD/disk innan den "slits" ut och behöver bytas? Exempelvis om ett spel i snitt ligger på 100 Gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Hur många spel kan man installera på en ps5/xbox series x SSD/disk innan den "slits" ut och behöver bytas? Exempelvis om ett spel i snitt ligger på 100 Gb?

PS5 och XSX använder PCIe Gen 4 SSD:er. Om man tittar på redan existerande Gen 4 SSD:er som t.ex. Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 SSD 1TB så klarar den av att skriva 1800 TB enligt spec. Du skulle behöva skriva över hela SSDen varenda dag för att slita ut den på ungefär 5 år.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Goedendag:

Du skulle behöva skriva över hela SSDen varenda dag för att slita ut den på ungefär 5 år.

Detta är dessutom tillverkarens garantisiffror. Den verkliga skrivtåligheten brukar vara många många gånger högre i verkligheten, vilket illustrerats av de skrivtester en del tekniksajter brukade köra med för ett par år sedan - brukade, för det var som meningslöst, diskarna tålde så mycket stryk i praktiken att enda sättet att faktiskt döda dem som en vanlig konsument var att göra det med flit...

Så det är inget man lär behöva oroa sig över i praktiken misstänker jag...