Ryssland kan tvinga fram sänkta avgifter i Googles och Apples applikationsbutiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Apple skatten kan mer jämföras med transaktionsavgiften på visa kort än handel med fisiska varor.
Skulle det kännas rimligt med 30% där istället för ca 1%?
"Andra har ju bra marginal".

Du verkar inte ha speciellt bra koll, det handlar om mycket mer än transaktionsavgiften. Det är en hel infrastruktur runt App store och Google play som finansieras med dom avgifterna. Enligt dom mer seriösa gissningarna jag sett så landar Apples förtjänst på 15%, Googles har jag inte sett något om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Du verkar inte ha speciellt bra koll, det handlar om mycket mer än transaktionsavgiften. Det är en hel infrastruktur runt App store och Google play som finansieras med dom avgifterna. Enligt dom mer seriösa gissningarna jag sett så landar Apples förtjänst på 15%, Googles har jag inte sett något om.

Apples kostnader är en bråkdel av intäkterna från appbutiken.

När det gäller kort är det svårt att jämföra, då Visa/Mastercards avgifter är inte det enda handlare betalar för där utan de betalar också för betaltjänstleverantören ovanpå det.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Apple skatten kan mer jämföras med transaktionsavgiften på visa kort än handel med fisiska varor.
Skulle det kännas rimligt med 30% där istället för ca 1%?
"Andra har ju bra marginal".

Nej det kan du inte jämföra den med.
Det är en butik.
De tar inte 30% när du använder Apple pay som hade varit en rättvis jämförelse med visakortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Apples kostnader är en bråkdel av intäkterna från appbutiken.

Jag litar bra mycket mer på analysfirmorna än vad du "tror".

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Du verkar inte ha speciellt bra koll, det handlar om mycket mer än transaktionsavgiften. Det är en hel infrastruktur runt App store och Google play som finansieras med dom avgifterna. Enligt dom mer seriösa gissningarna jag sett så landar Apples förtjänst på 15%, Googles har jag inte sett något om.

Till skillnad från Visa menar du då? Som bara är.... ja vadå?
Du får gärna länka till gissningen att de bara har 50% vinst på sina kostnader för appstore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Till skillnad från Visa menar du då? Som bara är.... ja vadå?
Du får gärna länka till gissningen att de bara har 50% vinst på sina kostnader för appstore.

Alltså, jag har ingen aning kring kostnaderna, men tänker att det är två helt olika saker dom pysslar med som är svåra att jämföra.

Om jag köper ett kilo oxfilé på ICA med mitt Visakort så är det en engångstransaktion med några få byte data och sedan är det bra så. Före och efter köpet är det ICA som ansvarar för det jag köper i deras affär.

Om jag hämtar PUBG på appstore så är det först gratis men sedan så är det väl ca 2,4 GB data som ska laddas ner, ibland ska det uppdateras (mer data), varje app ska verifieras noga i varje version etc. Sen, beroende på användare, så kan det bli lite pengatransaktioner ibland efter som det är "köp i app". Sen byter jag telefon och då vill jag ladda ner det igen. Osv.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, jag har ingen aning kring kostnaderna, men tänker att det är två helt olika saker dom pysslar med som är svåra att jämföra.

Om jag köper ett kilo oxfilé på ICA med mitt Visakort så är det en engångstransaktion med några få byte data och sedan är det bra så. Före och efter köpet är det ICA som ansvarar för det jag köper i deras affär.

Om jag hämtar PUBG på appstore så är det först gratis men sedan så är det väl ca 2,4 GB data som ska laddas ner, ibland ska det uppdateras (mer data), varje app ska verifieras noga i varje version etc. Sen, beroende på användare, så kan det bli lite pengatransaktioner ibland efter som det är "köp i app". Sen byter jag telefon och då vill jag ladda ner det igen. Osv.

Är inne på samma spår som dig. Amazon tar mellan 4 till 15% i avgift för att sälja på deras sida.
För att de skulle ha samma upplägg som Apple eller Google store skulle de begära in grejen du ska sälja med all dokumentation och avgöra om den är säker att använda.
De ska dessutom hålla koll på lagar och förordningar och begära tillbaka prylen om något ändras så deras säkerhetsnorm inte uppfylls längre.
Hur mycket högre hade deras avgift varit då?

Jag kan väl förstå att utvecklare tycker det är lite tråkigt att 30% försvinner till butiken men sätter du inte upp en egen butik för din egen uppfinning ser det likadant ut i övriga affärsvärlden.

Det man borde orda om är monopolställningen och varför inga andra butiker tillåts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Är inne på samma spår som dig. Amazon tar mellan 4 till 15% i avgift för att sälja på deras sida.
För att de skulle ha samma upplägg som Apple eller Google store skulle de begära in grejen du ska sälja med all dokumentation och avgöra om den är säker att använda.
De ska dessutom hålla koll på lagar och förordningar och begära tillbaka prylen om något ändras så deras säkerhetsnorm inte uppfylls längre.
Hur mycket högre hade deras avgift varit då?

Jag kan väl förstå att utvecklare tycker det är lite tråkigt att 30% försvinner till butiken men sätter du inte upp en egen butik för din egen uppfinning ser det likadant ut i övriga affärsvärlden.

Det man borde orda om är monopolställningen och varför inga andra butiker tillåts.

En ordentlig skillnad mellan fysiska och digitala produkter gällande kostnader.

Gissar att apple friskriver sig mot eventuella osäkra appar som slinker sig igenom deras kontroll, annars så skulle ju användare kunna stämma apple för att appen X, som blivit godkänd och tillåten, ägnar sig åt att göra otillåtna saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Jag litar bra mycket mer på analysfirmorna än vad du "tror".

Fast nu är det bara du som tror då du diffust hänvisar till analysfirmor istället för rapporter från dessa.

Om du inte förstår vad jag menar med detta, titta på Apples senaste helårsrapport.

Försäljning i området services: 46 291 000 000 USD

Kostnad i området services: 16 786 000 000 USD

Permalänk
Skrivet av filbunke:

En ordentlig skillnad mellan fysiska och digitala produkter gällande kostnader.

Gissar att apple friskriver sig mot eventuella osäkra appar som slinker sig igenom deras kontroll, annars så skulle ju användare kunna stämma apple för att appen X, som blivit godkänd och tillåten, ägnar sig åt att göra otillåtna saker.

Vad är skillnaden om du får betala dessa procent för att endast använda t.ex. Amazons sida och sköter lager och distribution själv som en stor del gör.
Det är exakt samma upplägg, procentsats på en försäljning för att nå ut till kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Vad är skillnaden om du får betala dessa procent för att endast använda t.ex. Amazons sida och sköter lager och distribution själv som en stor del gör.
Det är exakt samma upplägg, procentsats på en försäljning för att nå ut till kunder.

Services är såklart mer än appstore, men kankske är i rätt storleksordning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Nej det kan du inte jämföra den med.
Det är en butik.
De tar inte 30% när du använder Apple pay som hade varit en rättvis jämförelse med visakortet.

Ja, det är en butik när man köper en app.
Men du kan väl ändå inte hävda att det är en butik när man gör ett "in app"-köp eftersom allt de gör då är att agera betalningsförmedling?

Tänk om man skulle lägga till ett steg, att butiken där du köpt telefonen skulle vara en extra mellanhand på samma sätt som app store är nu. Är det logiskt att för att få lov att köpa en app så måste köpet gå igenom butikens betalsystem istället för att direkt kunna köpa av apple?

Anledningen varför man inte tillåter någon annan betalningsförmedlingstjänst än sin egna för "in app"-köp är helt uppenbar. Det är för att 30% transaktionsavgift är helt orimligt och skulle man tillåta andra skulle ingen större aktör välja att använda deras tjänst. Vilket innebär att gratisappar skulle vara rena förlustaffärer för apple. Det tycker jag att de får lösa genom att helt enkelt ta betalt för dataöverföringen.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

@Enity: Nej men nu är det väl inte bara in app köp detta gäller.
Och ska reglerna ändras behöver hela regelverket skrivas om då det är väldigt enkel att sälja en app "gratis" med en in-app månads, års eller engångsavgift.

Jag tycker inte heller att Apple ska ha 30% av t.ex. en konsertbiljett.
Apples regelverk är lite för brett och borde pinpointa problemen med en annan prismodell. De ska ju dock ha någon % för sin plattform.
Det är inte direkt gratis att annonsera på vanliga ställen heller.

De flesta tänker inte på att det mesta av det vi köper idag har ett prispåslag på mellan 10-40% som är en ren reklamkostnad.
Via t.ex. Apples plattform når man ut till en extrem massa utan någon egentlig kostnad.

Permalänk
Medlem

Ni som tror att Apples infrastruktur kostar massor för att distribuera appar, vilka summor pratar ni om? Det handlar troligen inte om mer än ett par miljarder dollar inkl all personal, data, datacenters o.s.v. som mest. Utan de där 16,789 miljarder USD inkluderar ju även kostnader för iTunes, Apple Music, iCloud, Apple TV+, AppleCare o.s.v. som har sina egna inkomster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ni som tror att Apples infrastruktur kostar massor för att distribuera appar, vilka summor pratar ni om? Det handlar troligen inte om mer än ett par miljarder dollar inkl all personal, data, datacenters o.s.v. som mest. Utan de där 16,789 miljarder USD inkluderar ju även kostnader för iTunes, Apple Music, iCloud, Apple TV+, AppleCare o.s.v. som har sina egna inkomster.

Man kan ju undra över hur Netflix klarar av det om apple har så svindyra kostnader för distribution. 2019 så var runt 12% av all internettrafik Netflix, apples appstore är inte i närheten av den datamängden.

Sett till att folk i tråden verkar tro att det skulle kosta apple $25 miljarder att sköta distributionskostnader etc för deras appstore så är det värt att påpeka att netflix omsättning 2019 var $20 miljarder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

som har sina egna inkomster.

Precis och det har väl egentligen alla deras produkter - vinstmarginaler , (mycket) mer än några andra jämförabara företag.

Permalänk
Medlem

@filbunke: Personal är nog det som kostar, men även om man vill säga att hela iOS, tvOS, iPad OS och watchOS måste finansieras med App Store på utvecklarverktygssidan (utvecklarkonton är inte gratis) så handlar det om en liten del av Apples personalstyrka. Och visst de spenderar miljarder på att bygga datacenters (som investeras och räknas av över 5-10 år), men de används som sagt av iCloud, iTunes Movies/Books/Magazines, Apple Music, Apple TV+ o.s.v. också.

Har inte sett någon annan som sagt att AppStore skulle vara dyrt i drift (i förhållande till inkomster) förutom i denna tråd

Apple kan självklart fortsätta betala ut utdelning till aktieägarna även om de skulle tvingas till max 20 % globalt och de skulle inte ha någon anledning att skära tillbaka någon investering eller minska någon personal då inkomsterna fortfarande skulle vara ett par gånger högre än kostnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Precis och det har väl egentligen alla deras produkter - vinstmarginaler , (mycket) mer än några andra jämförabara företag.

Vilket i sig är ointressant när de inte har en marknadsstörande funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilket i sig är ointressant när de inte har en marknadsstörande funktion.

När folk pratar om att Apple behöver sin nuvarande provision för att kunna fortsätta erbjuda samma service, så är det i allra högsta grad intressant för diskussionen, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har inte sett någon annan som sagt att AppStore skulle vara dyrt i drift (i förhållande till inkomster) förutom i denna tråd

Fast nu befinner vi hos i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Fast nu befinner vi hos i den här tråden.

Ja, men hade det länkats rapporter från analysfirmor hade det funnits mer att diskutera

Skrivet av Sysop:

När folk pratar om att Apple behöver sin nuvarande provision för att kunna fortsätta erbjuda samma service, så är det i allra högsta grad intressant för diskussionen, tycker jag.

Tror inte Apple bryr sig nämnvärt om de tjänar ett par miljoner dollar mindre eller inte (om vi ska begränsa det till Ryssland). Det kanske handlar om ett par miljarder USD om det skulle införas globalt. Börsmarknaden bryr sig inte nämnvärt om Apple tjänar 55 eller 53 miljarder USD i netto heller, där handlar det mer om de kan överträffa förväntningarna eller inte och det hänger inte på AppStore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Är inne på samma spår som dig. Amazon tar mellan 4 till 15% i avgift för att sälja på deras sida.

Så appstore är mellan dubbelt så dyr till 7,5ggr så dyr. Rimligt?

Citat:

För att de skulle ha samma upplägg som Apple eller Google store skulle de begära in grejen du ska sälja med all dokumentation och avgöra om den är säker att använda.
De ska dessutom hålla koll på lagar och förordningar och begära tillbaka prylen om något ändras så deras säkerhetsnorm inte uppfylls längre.
Hur mycket högre hade deras avgift varit då?

De regler Apple hittar på är till stor del för att upprätthålla monopolet och stävja konkurrensen mot deras egna appar. Google är nästan lika illa. Även om det är tekniskt möjligt att gå utanför Google store så finns det många hinder och spärrar att ta sig igenom.

För prylar finns det riktiga certifieringar som måste uppfyllas för att saken ens ska få säljas i europa. Tillexempel CE märkningen.
Hur det ansvaret fördelas mellan Amazon och säljaren har jag mindre koll på, men regelverket är betydligt mer uppstyrt än den digitala världen. Amazon kan inte ducka från ansvaret som säljare.

Citat:

Jag kan väl förstå att utvecklare tycker det är lite tråkigt att 30% försvinner till butiken men sätter du inte upp en egen butik för din egen uppfinning ser det likadant ut i övriga affärsvärlden.

Om man försöker sätta upp en butik, som Epic gjorde, så blir man bannlyst från från hela marknaden....
Det ser inte ut så i övriga affärsvärlden.

Citat:

Det man borde orda om är monopolställningen och varför inga andra butiker tillåts.

Det hänger ju ihop. Appleskatten kan vara hög eftersom dom har och tillåts behålla monopol. Hade det funnits konkurrens och alternativ hade situationen sett annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Så appstore är mellan dubbelt så dyr till 7,5ggr så dyr. Rimligt?De regler Apple hittar på är till stor del för att upprätthålla monopolet och stävja konkurrensen mot deras egna appar. Google är nästan lika illa. Även om det är tekniskt möjligt att gå utanför Google store så finns det många hinder och spärrar att ta sig igenom.

För prylar finns det riktiga certifieringar som måste uppfyllas för att saken ens ska få säljas i europa. Tillexempel CE märkningen.
Hur det ansvaret fördelas mellan Amazon och säljaren har jag mindre koll på, men regelverket är betydligt mer uppstyrt än den digitala världen. Amazon kan inte ducka från ansvaret som säljare.
Om man försöker sätta upp en butik, som Epic gjorde, så blir man bannlyst från från hela marknaden....
Det ser inte ut så i övriga affärsvärlden.
Det hänger ju ihop. Appleskatten kan vara hög eftersom dom har och tillåts behålla monopol. Hade det funnits konkurrens och alternativ hade situationen sett annorlunda ut.

Jag personligen skulle inte lita på någon annan app-butik än den officiella. Framförallt inte en specifik för en utvecklare

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Så appstore är mellan dubbelt så dyr till 7,5ggr så dyr. Rimligt?De regler Apple hittar på är till stor del för att upprätthålla monopolet och stävja konkurrensen mot deras egna appar. Google är nästan lika illa. Även om det är tekniskt möjligt att gå utanför Google store så finns det många hinder och spärrar att ta sig igenom.

För prylar finns det riktiga certifieringar som måste uppfyllas för att saken ens ska få säljas i europa. Tillexempel CE märkningen.
Hur det ansvaret fördelas mellan Amazon och säljaren har jag mindre koll på, men regelverket är betydligt mer uppstyrt än den digitala världen. Amazon kan inte ducka från ansvaret som säljare.
Om man försöker sätta upp en butik, som Epic gjorde, så blir man bannlyst från från hela marknaden....
Det ser inte ut så i övriga affärsvärlden.
Det hänger ju ihop. Appleskatten kan vara hög eftersom dom har och tillåts behålla monopol. Hade det funnits konkurrens och alternativ hade situationen sett annorlunda ut.

Jag har skrivit ganska många exempel för att bredda diskussionen trots att jag är generell motståndare till Apple.

Du säger väldigt mycket nej bara.

Jag arbetar inom sfären så för min fortsatta karriär får du väldigt gärna referera mig till var jag kan sälja mina digitala produkter utan att jag får säljaranssvaret för betydligt mindre% eftersom du säger att det inte ser ut så i övriga affärsvärlden.
Som krav finns ju naturligtvis att denna ponerade försäljningskanal har direkt kontaktyta med minst 300miljoner användare.

Stadsnät som exempel tar oftast mer än 50% trots att deras del av tjänsten är pytteliten.

Detaljhandel där jag har/haft insyn, samma sak oftast över 30% förutom som jag skrev tidigare billigare elektronik.

Jag kommer inte svara mer men jag läser gärna ditt tips på ovan försäljningskanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag personligen skulle inte lita på någon annan app-butik än den officiella. Framförallt inte en specifik för en utvecklare

Resonerar du samma på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Resonerar du samma på datorn?

Nu fick jag något att fundera på, men magkänslan är annorlunda på en mobil tänker jag... typ att någon random utvecklare enklare skulle kunna lura sig in på Epics butik lättare än Apples eftersom de inte kan granska innehållet lika bra för de inte känner till allting som plattformen kan och gör typ. En helt annan sak om de bara hade sina egna spel... kanske bara jag som missar något dock?

Att ladda ner mjukvara på ett bekräftat sett direkt av utvecklaren som jag litar på skulle inte kännas otryggt direkt, men hur bygger man upp det ursprungliga förtroendet? I Apples fall är det ju just Appstore och deras granskning

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu fick jag något att fundera på, men magkänslan är annorlunda på en mobil tänker jag... typ att någon random utvecklare enklare skulle kunna lura sig in på Epics butik lättare än Apples eftersom de inte kan granska innehållet lika bra för de inte känner till allting som plattformen kan och gör typ. En helt annan sak om de bara hade sina egna spel... kanske bara jag som missar något dock?

Att ladda ner mjukvara på ett bekräftat sett direkt av utvecklaren som jag litar på skulle inte kännas otryggt direkt, men hur bygger man upp det ursprungliga förtroendet? I Apples fall är det ju just Appstore och deras granskning

Telefoner är så nedlåsta idag ändå så det går inte direkt att bli "hackad" på samma sätt som på t.ex Windows. På Android måste du ha rootåtkomst, och iOS lär väl knappast tillåta det likvärdiga där heller. Samt att det har kommit väldigt mycket grejer till just iOS som hindrar appar från att t.ex samla data utan tillåtelse, t.ex Facebook blev väl sura för inte så länge sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Jag har skrivit ganska många exempel för att bredda diskussionen trots att jag är generell motståndare till Apple.

Du säger väldigt mycket nej bara.

Jag arbetar inom sfären så för min fortsatta karriär får du väldigt gärna referera mig till var jag kan sälja mina digitala produkter utan att jag får säljaranssvaret för betydligt mindre% eftersom du säger att det inte ser ut så i övriga affärsvärlden.
Som krav finns ju naturligtvis att denna ponerade försäljningskanal har direkt kontaktyta med minst 300miljoner användare.

Stadsnät som exempel tar oftast mer än 50% trots att deras del av tjänsten är pytteliten.

Detaljhandel där jag har/haft insyn, samma sak oftast över 30% förutom som jag skrev tidigare billigare elektronik.

Jag kommer inte svara mer men jag läser gärna ditt tips på ovan försäljningskanal.

Stadsnät och Elnät är ju två fula ställen där den som äger den fysiska förbindelsen i vissa fall kräver orimliga avgifter. Enbart på grund av bristande konkurrens och lagstiftning som haltar.

Detaljhandelns procentuella avgifter återspeglas till viss del av risktagande, eftersom de i de många fall inte inte kan skicka tillbaka osålda varor.
Fysiskt lagerhållning är även dyrt. Mat blir dålig. Kläder är varierar mer årstider.

Gällande butiken med 300miljoner kunder. Eftersom ios är låst är detta en omöjlihet. För android är det i teorin möjligt med lägre avgift, men Google gör sitt bästa för att skrämma användare från att använda alternativ.
Det sunda vore om Alphabet skulle klyvas och Google store blev ett eget företag. Då skulle incitamentet för alla inlåsningsfaktorer i Android bli svagare.

Men på PC spel sidan så finns det olika alternativ med olika prissättning. Vilket jag tycker är exempel på en sund marknad. För vanliga appar finns det oändligt med alternativ.
Det skulle ju gå för Microsoft att spärra alla binärer som inte kommer från Microsoft store, men de har ju vid flertalet ggr tidigare fått böter för liknande agerande, så de håller sig på sin kant.

De olika sälj plattformarna konkurrerar sinsemellan med vilkor, avgifter och annat.
Mervärde vs lågpris o s v.

På 300miljoner plattformen är din app bara en i mängden, i en nich-store får den potentiellt större genomslag.

Olika app-butiker kan även hitta på mer-värde för konsumenterna med olika kluriga lösningar. Istället för att en diktator beställer att det ska vara pånett visst vis.