Dator måste vara strömlös en viss tid för att kunna starta

Permalänk
Medlem

Dator måste vara strömlös en viss tid för att kunna starta

Varje gång jag stänger av min dator, kan jag inte trycka på den igen om jag inte drar ut strömsladden MINST 1 timme. Testat dra ur batteriet, ta bort överklockningar. Stoppar jag i strömsladden inom 1h och försöker starta så måste jag börja om, jag undrar om någon vet vad som skulle kunna vara fel för jag har ingen aning.

Problemet gäller inte om jag bara trycker ”starta om”, då funkar det som vanligt. Den måste alltså vara strömlös minst 1 timme innan jag kan starta den igen, halp pls

Osäker vart jag skulle skapa tråden, ber om ursäkt om detta är fel kategori

Rubrik förtydligad /Vzano, Moderator
Permalänk
Medlem

Låter som ett felaktigt nätaggregat?

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapisch:

Låter som ett felaktigt nätaggregat?

Kan jag testa dehär på något sätt utan ett annat nätagg?

Permalänk
Medlem

Koppla ur matade USB-hubbar, displayportenheter och annat som skulle kunna backfeeda nätagget.

Skrivet av LemonIllusion:

Glömde givetvis återkomma ända till nu då jag blev påmind i en annan tråd. Den riktiga boven visade sig vara USB-hubben i min skärm (P23T-6) som det trådlösa nätverkskortet satt i. Jag skulle tro att datorn blev backfeedad på något sätt från skärmens nätaggregat, vilket datorns nätaggregat inte tyckte var en höjdaridé och sade ifrån.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Är det exakt en timme det gäller, eller ungefär en timme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Koppla ur matade USB-hubbar, displayportenheter och annat som skulle kunna backfeeda nätagget.

Jag har som du skrev där en USB hubb i skärmen jag inte stänger av alls, kan testa det. Men något måste ju vara trasigt också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maldergho:

Är det exakt en timme det gäller, eller ungefär en timme?

Det är ungefär 1 timme, aldrig klockat det. Testat 30+ min och det funkade inte, så testade 60+ min och det funkade.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Testade bara stänga av skärmen i 10min ish. Datorn hade då vart av 40 min totalt, nu funkar det igen tydligen. Tack för tipset om det nu är det.

Permalänk
Medlem

Samma sak idag igen, skärmen avstängd hela tiden nu, fortfarande minimum 1h

Permalänk
Medlem

Koppla ur usb ur datorn

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror troligen på dåliga kondensatorer nånstans, mest troligt i nätdelen men det kan vara nån annan stans men dåliga kondensatorer lär i vart fall vara grundorsaken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Dålig nätdel eller överhettad processor pga dålig/ingen fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinmoon:

Samma sak idag igen, skärmen avstängd hela tiden nu, fortfarande minimum 1h

Vad menar du med avstängd? Att sätta skärmen i standby kommer inte hjälpa om det är samma problem som jag hade. Dra ur USB-kabel (och DP om du nu använder det) är det du borde göra.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@pekinganka: CPUn äre inge fel, den har aldrig varit ett problem

@LemonIllusion: Drar ut strömkablarna, beställt ett nytt PSU och ber till någon slags gud det inte är moderkortet. Mitt PSU har hängt med sen äldre builds så jag hoppas det är det.