Fel på grafikkort, "dubbel bild" som när man korsar ögonen. Vad kan felet vara?

Permalänk

Fel på grafikkort, "dubbel bild" som när man korsar ögonen. Vad kan felet vara?

Exempelbild på problemet jag talar om nedan:
https://imgur.com/gallery/ubCoWp1

Hej,
har ett Rtx 2080 rog strix gaming oc som jag köpte för för ca 1,5 år sedan. Detta kort fick jag som ersättning för ett likadant kort som var drabbat av det välkända minnesproblemet.

Det här kortet har funkat bra fram till för ett tag sedan då det blir något slags fel som gör bilden förvrängd, bilden blir "dubbel" och förändrad - alltså inte enbart en "dubbelseende-variant" av tex sweclockers sida utan saker "tillkommer" även som inte hör hemma på bilden - oavsett om jag har tex webläsare öppen eller bara skrivbordet.
Har googlat men inte kunnat hitta något liknande, kanske för att jag inte har full koll på alla tekniska termer, särskilt inte på engelska.

När felet uppstår går det inte att stänga av datorn på vanligt sätt eftersom Start inte går att få upp utan det är power/reset som gäller.
Oftast när jag startar om så är felet med redan från omstart, post osv är alltså "dubbelt" men det går oftast att ta sig hela vägen genom login och in i windows - däremot går det ej att använda datorn då utan enda som funkar brukar vara att trycka power/reset gång på gång tills det plötsligt funkar igen utan grafikfel.

Problemet har hittills aldrig uppstått under aktiv användning utan typiskt scenario är att jag upptäcker det när jag slår på tvn efter nattsömnen och datorn alltså stått i idle i flera timmar.
Det händer dock inte varje natt utan ibland kan det gå dagar emellan - ibland ett par veckor.

Temps är bra på kortet, har ett välventilerat chassi och kör inte kortet i annat än stock.

Övrig hårdvara är x570-f, 3900x, 32 gb g.skill flare x, systemdisk samsung 960. Kör win 10, fullt uppdaterat.
Grafikkortet har nyaste drivrutinerna men problemet har funnits genom x antal uppdateringar. Har testat avinstallera med DDU och därefter ominstallera, problemet kvarstår.

Är det någon som känner igen/har någon aning vad detta fel kan bero på?

Tack på förhand
Fredrik

Permalänk
Medlem

Stäng av "Fast Boot" i BIOS sen prova att ändra ströminställningar i Windows från "Sleep" till "Hibernate" för strömsparläget.

Sen kan du prova att uppdatera moderkortets BIOS/firmware och AMD:s chipset till senaste.
https://www.asus.com/Motherboards/ROG-Strix-X570-F-Gaming/Hel...

Visa signatur

😑