Dags för en 4K/UHD-spelare, tips?

Permalänk
Medlem

Dags för en 4K/UHD-spelare, tips?

Det närmar sig nu, jag behöver en sådan. Jag har dock lite frågor till de som är kunniga:
1) Jag blev enormt besviken på blu-ray spelarna när de dök upp. Det var inte alla som klarade att återuppta filmer (och kunde man det var man tvungen att kolla igenom massa trailers/dylikt först, nästan så man längtade tillbaks till VHS-tiden). Hur fungerar sådant här på UHD-spelare? Det var aldrig problem med DVD-tiden men mina blu-ray erfarenheter är kassa.
2) Blu-ray tiden handlade mycket om väntetider med när man stoppade i en skiva (på de spelarna jag testade iallafall), är sånt här bättre nuförtiden?
3) Vad ska man köpa? Jag har förstått att det går att lägga hur mycket pengar som helst på det. Jag tror inte jag har behov av några värstingmodeller men vill samtidigt inte ha nått skräp som står och surrar högljutt så fort man använder den.
4) Jag är kanske dåligt påläst, HDR-filmer man ser skärmdumpar på emellanåt ser väldigt gråaktiga ut. Ser det verkligen ut så om man har en HDR-kapabel tv med? Jag har en LG 4K HDR-kapabel tv i dagsläget.
5) Nått annat man bör tänka på?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

På nummer 3 så skulle jag nog rekomendera dig att kolla på Panasonic DP-UB820 https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4748884 Om budjet tillåter.

På nr 4. Så är svaret nej. Det är så hdr filmen ser ut på en skärm som bara kan visa sdr.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Skulle vänta in årets konsoller... som även är UHD spelare.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Jag skulle nog också rekommendera en Panasonic i den budgetklass du har råd med, men en UB820 känns som en bra mellanmodell. HDR-filmer på skiva med en HDR-skärm ser helt amazeballs ut, att det ser gråaktigt ut beror helt klat på andra saker som @Mega-Dark skriver ovan.

Har aldrig provat att återuppta en film så där kan jag inte svara. Min (lite äldre) uhd-spelare ska koppla upp sig mot nätet först, av någon DRM-anledning tror jag, så det segar ner uppstartstiden lite, men inget som stör enligt mig. Så tänk på att du kan behöva en internet-uppkoppling (trådad eller wifi).

Permalänk
Medlem

Härligt att de ska koppla upp sig mot nätet, Samsungs Blu-ray spelare brickade ju sig själva pga av en bugg i den koden...

En begagnad Xbox One S för under 1500:_ lär vara det billigaste sättet att få UHD Bluray och HDR - men den har förstås en viss uppstartstid och en app som ska installeras. Fläkt finns också, men då du inte spelar tunga spel så går den inte på högvarv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Härligt att de ska koppla upp sig mot nätet, Samsungs Blu-ray spelare brickade ju sig själva pga av en bugg i den koden...

En begagnad Xbox One S för under 1500:_ lär vara det billigaste sättet att få UHD Bluray och HDR - men den har förstås en viss uppstartstid och en app som ska installeras. Fläkt finns också, men då du inte spelar tunga spel så går den inte på högvarv.

Går ju sätta xboxen i instant on läge också. Så länge strömmen ej bryts till consolen så startar den ungefär samtidigt som man trycker på knappen.

Permalänk
Medlem

En PS5 som UHD-spelare kanske vore nått, dessvärre är jag rejält missnöjd med dess design så jag vet inte ens om jag vill ha den under tvn när den släpps..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Kan hålla med tidigare inlägg angående Panasonic DP-UB820. En UHD-spelare som håller bra klass. Har en själv och den uppfyller alla krav man kan ha på en spelare i den prisklassen och den startar en skiva blixtsnabbt. Spelar upp mina UHD på en LG Oled med superb bild och ljudkvalitet. https://www.ljudochbild.se/test/hemmabio/panasonic-dp-ub820/

Permalänk
Medlem

Kan denna spelaren skicka ut dubbla HDMI signaler.
Ås man kan koppla en till förstärkare & en direkt till TVn.
Jag har nämligen en dolby vision TV men min reciver stödjer inte detta utan maxar med HDR10 och har inte EARC.
Då skulle man kunna få ut båda två funktionerna nämligen.

EDIT:
Hittade följande själv, tolkar det som att det skulle fungera.

Moving around to the back, the Panasonic DP-UB820 comes incredibly well endowed. It’s outfitted with dual HDMI ports, one for video and audio, the other audio-only.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Kan denna spelaren skicka ut dubbla HDMI signaler.
Ås man kan koppla en till förstärkare & en direkt till TVn.
Jag har nämligen en dolby vision TV men min reciver stödjer inte detta utan maxar med HDR10 och har inte EARC.
Då skulle man kunna få ut båda två funktionerna nämligen.

EDIT:
Hittade följande själv, tolkar det som att det skulle fungera.

Moving around to the back, the Panasonic DP-UB820 comes incredibly well endowed. It’s outfitted with dual HDMI ports, one for video and audio, the other audio-only.

Det ska funka, min äldre Panasonic har detta och jag har tidigare kört en kabel till tv:n och en till förstärkaren (när man hade en äldre förstärkare).

Permalänk
Medlem

Ni som har DP-UB820, det hade varit intressant att veta hur resume-fungerar. Om ni avbryter mitt i en film, stäng bara av spelaren och sätt på den igen, vad händer då med filmen? Eller gärna även, ta ut filmen och stoppa i den, kommer den ihåg var du var sist?
(Jag har haft DVD-spelare som haft "disk-minne" som fixade det sistnämnda galant).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

En PS5 som UHD-spelare kanske vore nått, dessvärre är jag rejält missnöjd med dess design så jag vet inte ens om jag vill ha den under tvn när den släpps..

Om minnet inte sviker mig kommer Microsoft med en billigare variant av xbox, kanske kan vara något.

Jag köpte mig en xbox one s för 4k bluray, väldigt prisvärd spelare då man får en konsol på köpet.

Edit:
Ryktena säger att xbox series s (den billigare, värdelöst namn) blir digital only.
Skulle i sådana fall vara en ruskigt dålig blu-ray spelare.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Jag har en UHD-spelare i den övre prisklassen som är helt fantastisk. Den heter Pioneer LX500 och jag valde den av ett flertal anledningar.

1. Den är KNÄPPTYST
2. Släden har en mjuk tyst gång(ingen surrande motor eller skrammel)
3. Den klarar SACD och klarar alla UHD-skivor
4. Den ser förbannat bra ut

Det går den att få som regionsfri(Bluray) men det såg jag personligen inte som ett + eftersom alla UHD är regionsfria
Den har även diskminne som TS vill ha.. hur många skivor den minns har jag ingen aning men antar att det inte oändligt

Permalänk
Medlem

Över 10,000:- var väl en bit över min tänkta budget får jag väl erkänna. Lutar åt en DP-UB820 framöver tror jag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Nej, PS5 har , som det ser ut nu, inte Dolby Vision och Dolby Atmos. Vill han ha en bra UHD spelare skall han köpa en som stödjer alla ljud och bildformat.
Panasonics 450 är grymt bra, den har jag själv. 1990 kr är verkligen värt.
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/blu-ray-och-dvd-spelare...

Ett tips är att direkt gå in i menyerna och sätta på snabb uppstart. Av någon anledning är det avstängt när man köper den. "Det kan öka din elförbukning för enheten" står det...men det har ju alltid Stand Bye gjort.

Den har dessutom 2 HDMI kontakter, en för bild och en för ljud om din AV förstärkare inte stödjer 4k i navet.

Denna stödjer dessutom allt i ljud och bildväg

Den stora skillnaden mellan 450 modellen och 820 är att 820 har 7.2 lågnivåutgång. Helt onödigt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Nej, PS5 har , som det ser ut nu, inte Dolby Vision och Dolby Atmos. Vill han ha en bra UHD spelare skall han köpa en som stödjer alla ljud och bildformat.

Ett tips är att direkt gå in i menyerna och sätta på snabb uppstart. Av någon anledning är det avstängt när man köper den. "Det kan öka din elförbukning för enheten" står det...men det har ju alltid Stand Bye gjort.

Den har dessutom 2 HDMI kontakter, en för bild och en för ljud om din AV förstärkare inte stödjer 4k i navet.

Den stora skillnaden mellan 450 modellen och 820 är att 820 har 7.2 lågnivåutgång. Helt onödigt.

Det beror väl lite på vad man tycker är viktigt (skillnaden mellan 820 och 450), den billigare saknar väl wifi, d/a-omvandlare och lite sånt. (https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/4748884,4814180,5041...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

1990:- lät ju nästan för billigt, vad är problemet med den?
1) Är den tyst?
2) Resume av diskar? Funkar det även om du tar ut dem och stoppar i senare t.ex.?

Visa signatur