Dator för arkitektprogram och spel

Permalänk
Medlem

Dator för arkitektprogram och spel

Hej!

Jag är ny på detta med att bygga datorer och söker därför er hjälp med vad som är viktigt att tänka på när det gäller behoven jag har.

Vad ska datorn klara av då? Jo, genom skolan så använder jag mig mycket av Adobe-programmen, framför allt Photoshop, InDesign och Illustrator. Framöver kommer vi även använda mer och mer av CAD och GIS. På fritiden är jag inte direkt i behov av en kraftfull speldator utan jag spelar mest dota 2, så komponenter som hanterar dessa program utan att det blir laggigt är vad jag är ute efter.

Jag vill gärna att den är tyst då mitt "kontor" är i samma rum som vardagsrummet och sambon vill jag helst inte störa! Är chassit relativt litet så är det en bonus men jag lägger större värdering vid ljudvolym och prestanda.

Budget då? Pengar är det ont om så min tanke är att kanske köpa någon/några delar i taget tills det blivit en dator. Jag vill gärna lära mig vilka delar jag bör lägga mer pengar på utifrån behoven jag har och då kanske snåla in på annat tills jag har pengarna att byta ut delen i fråga. Är det realistiskt att göra en sådan här dator under sju tusen exklusive tillbehör?

Tack alla entusiaster för att ni svarar på allas frågor här på forumet!

Permalänk
Medlem

Skulle säga att detta är sweetspotten för dina krav. Om det är för dyrt kan du ta bort processorkylaren men då kommer datorn låta mer, du kan även ta ett lite billigare grafikkort men det grafikkortet är väldigt prisvärt. Alternativt att du köper ett begagnat grafikkort för att få ner priset, det borde gå att hitta mycket prisvärt nu när Nvidia 3000 släpps. Du skulle kunna ta en Ryzen 3300X eller 3100 processor också för att gå ner i pris men inget jag skulle rekommendera.

Permalänk
Medlem

@Nygards: Tack så mycket! Får jag fråga dig om namnen på processorerna för jag blir inte riktigt klok av dem. Är det så att ju högre siffra desto bättre eller hur ska jag navigera runt bland dem? Moderkortet är ju väldigt billigt i den här, är moderkort inte så viktigt prismässigt eller är det så att det är typ utdaterat och att jag behöver byta ut det inom snar framtid om jag skulle vilja uppgradera andra delar av datorn?

Permalänk
Medlem

@Caldir: Ja i princip så är processorn bättre ju högre siffror det är. Moderkortet är inte så viktigt om man inte ska överklocka, detta är ett ganska prisvärt moderkort. B450 ska få en bios uppdatering för att kunna klara av nästa generation ryzen processorer, alla andra delar kan du uppgradera utan att behöva bry dig om moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Nygards:

https://komponentkoll.se/bild/GOTIk.png
Skulle säga att detta är sweetspotten för dina krav. Om det är för dyrt kan du ta bort processorkylaren men då kommer datorn låta mer, du kan även ta ett lite billigare grafikkort men det grafikkortet är väldigt prisvärt. Alternativt att du köper ett begagnat grafikkort för att få ner priset, det borde gå att hitta mycket prisvärt nu när Nvidia 3000 släpps. Du skulle kunna ta en Ryzen 3300X eller 3100 processor också för att gå ner i pris men inget jag skulle rekommendera.

16 GB RAM räcker inte för CAD. Skulle säga minst 32 GB, deras rekommenderade är 24 GB eller mer.

Permalänk
Medlem

Hej och tack igen för er hjälp! Just nu ser mitt bygge ut så här

och jag undrar vad ni tycker om den? RAM-minnet får stanna på 16gb tills vidare då jag inte tror att jag kommer använda CAD särskilt mycket detta år. Går komponenterna ihop eller har jag trasslat till det? Jag velar lite mellan dessa två chassin: https://www.inet.se/produkt/6901657/fractal-design-define-min... och https://www.inet.se/produkt/6601334/lian-li-lancool-205m-svar.... Vet ni någon markant skillnad på dessa eller är det bara vilken stil man föredrar? Tack återigen!

Edit: Behöver jag köpa några skruvar eller så för att montera ihop allt eller följer det med varje komponent för sig? Jag ska köpa ett sånt där ESD-armband har jag förstått i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Är inte så stor skillnad mellan chassina egentligen, Fractal Design chassit är ju lite dyrare men är lite mer premium och har ljuddämpande material. Tror du kommer bli nöjd med båda. Allting följer med datorn, du behöver bara en skruvmejsel.

Permalänk
Medlem

Jag ser nu efter att jag beställt att moderkortets minneshastighet är lägre än de RAM-minnena jag köpte. Är det och moderkortets kompatibilitet med processorn något jag inte behöver oroa mig över? Försökte googla men är lite förvirrad av de här BIOS-frågorna.

Permalänk
Medlem

@Caldir: Tror inte de är kompatibla ur lådan tyvärr. b450 måste, afaik, vara antingen uppdaterat i fabrik med ryzen 3000 kompatibelt bios, stödja någon form av usb bios flashback eller uppdateras av köpare med en äldre cpu. Om du vill köra den kombon moderkort+cpu så måste du alltså köpa en till äldre processor, uppdatera bios själv och sen stoppa in din r5 3600.
Om det är någon tröst så ska minnena inte vara något problem i alla fall, kräver bara en enkel justering i bios

edit: Efter lite mer påläsning så verkar det fortfarande oklart om de mer nyproducerade exemplaren är uppdaterade eller inte. Inet erbjöd i alla fall en köpare gratishjälp med uppdateringen ifall det visade sig att de inte var kompatibla. Förhoppningsvis kan din återförsäljare hjälpa dig också

Permalänk
Medlem

@Carl Uhlhorn: Tack! Jag får nog skicka tillbaka den här motherboarden och köpa en B550 då, inet har tyvärr inga butiker i Uppsala. Jag har en gammal laptop som jag plockade isär, skulle det gå att använda den processorn? Vet inte hur jag skulle lösa kylningen i så fall men den kanske skulle hinna uppdatera BIOS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caldir:

Jag har en gammal laptop som jag plockade isär, skulle det gå att använda den processorn? Vet inte hur jag skulle lösa kylningen i så fall men den kanske skulle hinna uppdatera BIOS...

Kompatibilitet mellan processor och moderkort är tyvärr alltför specifik för att det ska fungera.

Om du kan byta ut moderkortet mot ett b550 eller ett b450 som är bekräftat kompatibelt så är det absolut den enklaste lösningen. B450/x470 som är kompatibla har oftast någon märkes-specifik ändelse, (MSI t.ex. kallar sina "MAX") som borde vara lätta att identifiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caldir:

@Carl Uhlhorn: Tack! Jag får nog skicka tillbaka den här motherboarden och köpa en B550 då, inet har tyvärr inga butiker i Uppsala. Jag har en gammal laptop som jag plockade isär, skulle det gå att använda den processorn? Vet inte hur jag skulle lösa kylningen i så fall men den kanske skulle hinna uppdatera BIOS...

Ganska säker på att processorn kommer fungera out of the box, men annars ring Inet så har du snabbt svar på vilket bios moderkortet har. Angående minnena kommer de klocka ner sig själva automatiskt, du måste sedan gå in i BIOS och slå på XMP profil för att köra minnena i full hastighet.

Permalänk
Medlem

Skulle själv köpt ett x299 eller om pengarna fanns ett threadripper för riktiga program så tror jag du har större nytta av mer minne (fler minneskanaler) & snabb lagring än vad du har av en processor för spel eller cinebench eller vänta några månader till & se utifall ryzen3 blir bra & inte lider av latensproblemen som framförallt ryzen1 & definitivt threadripper 1xxx serien led av för spelande så duger ryzen 3600 utmärkt.(har även bra fler-trådad prestanda men är fortfarande bara 2 minneskanaler.) Framförallt kolla in de program du ska använda & kolla tester på dessa inte lyssna för mycket på spelfantaster.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Fick svar från proshop angående BIOS, det var visst där jag hade köpt den:

"Den skulle gerne være klar til 3. Gen Ryzen cpu.

Så det er en af de nyste BIOS der ligger på den"

Det låter ju ändå lovande, ifall min danska inte är helt off! Vad skulle hända ifall jag sätter ihop allt och det visar sig att det inte var kompatibelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caldir:

Fick svar från proshop angående BIOS, det var visst där jag hade köpt den:

"Den skulle gerne være klar til 3. Gen Ryzen cpu.

Så det er en af de nyste BIOS der ligger på den"

Det låter ju ändå lovande, ifall min danska inte är helt off! Vad skulle hända ifall jag sätter ihop allt och det visar sig att det inte var kompatibelt?

Då får du höra av dig till ProShop igen.

Permalänk
Medlem

Med de områdena du sagt så skulle jag lägga mer pengar på skärmen än på datorn. Korrekt färgåtergivning är extremt viktigt om du jobbar med arkitektur (om vi inte snackar konstruktionsritningar här) o design.

16 gig RAM räcker gott o väl. Man gör aldrig så avancerade saker i en utbildning.

Sen skulle jag köpa en ergonomisk mus också typ mousetrapper eller liknande. Lär dig att älska den redan från början i din karriär inom design/cad och ditt äldre jag kommer tacka dig.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Nu är allt ihoppbyggt men jag får ingen signal på TV:n som jag kopplat upp det på för tillfället, har dessvärre ingen bra skärm eller dålig för den delen. Den är ihopkopplad på HDMI och jag har testat att det inte är fel på sladden eller TV:n. På lådan till moderkortet så stog det att den var desktop ready för den processorn jag använder så det borde ju inte vara något fel, eller? Jag har försökt kolla videor på vad som kan vara fel och då var en vanlig nybörjargrej att processorn och moderkortet inte var kompatibla, men mina ska ju faktiskt vara det. Kan det vara något annat? Mina ram är installerade i de kanaler som moderkortet föreslog och alla fläktar och lampor är igång.

Tack för tipsen om mus och skärm, det får bli nästa gång pengar trillar in! Och tack som vanligt till alla som svarar på alla mina frågor, det har blivit en hel drös nu.

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla vart du har pluggat kontakten i datorn, (i moderkortet eller i grafikkortet). Kommer du in i bios eller är det helt svart? Lyser datorn upp eller indikerar på något sätt att du får ström till den? Om inte bör du dubbelkolla om nätaggregatet är avslaget eller inte.

Permalänk
Medlem

Hur menar du nu med vart jag pluggat kontakten? Den både låter och lyser, fläktar och led är igång så den får ju ström från nätagget i alla fall, både grafikkort och moderkort eftersom fläktarna kopplade till dem är igång. Helt svart tyvärr, inte ens BIOS. Kopplade om alla sladdar från nätagget nu för att testa om jag gjort något fel men ser likadant ut.

Permalänk
Medlem

@Caldir: sitter HDMI i grafikkortet eller moderkortet?

Permalänk
Medlem

Hihi där fick du mig ja, det sitter i moderkortet. Hade inte ens sett att det det gick att koppla till grafikkortet! Tack Nu till att lista ut hur man bootar systemet utan cd-läsare till drivers men det känns mer görbart!

Permalänk
Medlem