Permalänk
Medlem

Kör man en sådan bil på bana eller är den endast för "uppvisning"? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Kör man en sådan bil på bana eller är den endast för "uppvisning"? 😊

Det är lite av varje. Brukar köra den till jobb på fredagarna vid fint väder och de blir lite track days med
Ska upp på Japdays på Mantorp nu i september och köra lite

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Senaste tillskottet i vagnparken, nr 16 vilket fick medföra lite kreativ parkering till styrelsens förtjusan

...vilket år som helst ska jag orka fixa fasaden xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

https://www1.garaget.org/archive/137/136928/423014/423014-3979999-qw46tkENzxdPhzkt.jpg
Senaste tillskottet i vagnparken, nr 16 vilket fick medföra lite kreativ parkering till styrelsens förtjusan
https://www1.garaget.org/archive/137/136928/423014/423014-3980093-g4xd1YX9dP3YWvKd.jpg

...vilket år som helst ska jag orka fixa fasaden xD

Du måste vara extremt popis i grannskapet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Du måste vara extremt popis i grannskapet..

Bland grannarna, absolut, styrelsen... för det mesta, men vissa saker irriterar dom ibland

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Igår fick jag äntligen hämta hem "nya" bilen. Det är en A45 AMG. Är riktigt nöjd med bilen, har ju dock inte haft den speciellt länge. Blev någon konstig reflektion på dörrsidan när jag tog kortet.

https://i.imgur.com/UjBjt8F.jpg

Varför har den vinterdäck mitt i sommaren?

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem
Skrivet av HackeR_54:

Varför har den vinterdäck mitt i sommaren?

Den kom med åretruntdäck. Som kommer få gå som "vinterdäck", åtminstone i år. Sen ska jag köpa nya sommardäck/fälgar till nästa år. Känns menlöst att köpa det redan i år.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Volvo V90 T8 -20

Går billigt och rätt så pigg i motorn. Eftermonterade 20" fälgar från AEZ.

Nöjd, fast nästa bil blir nog en helelektrisk, otroligt skön känsla när man går på 100% eldrift.

Permalänk
Medlem

Två av mina pärlor.
Volvo XC90 V8
Volvo S80 V8

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Den kom med åretruntdäck. Som kommer få gå som "vinterdäck", åtminstone i år. Sen ska jag köpa nya sommardäck/fälgar till nästa år. Känns menlöst att köpa det redan i år.

Sorry, detta är OT men måste skriva något för att upplysa om en viktig grej.

Det finns inget som heter åretruntdäck! Det finns bara sommardäck, dubbade vinterdäck och dubbfria vinterdäck (nordiska och mellaneuropeiska). "åretrunt" är BS däckåterförsäljare kör med för att kränga däck till folk bara. Och i ditt fall bilförsäljare för att slippa skicka med ordentliga sommardäck på bilen för många köper termen "åretrunt"

Anledningen till att jag reagerar är främst för att upplysa om hur dåligt det är att köra dubbfria vinterdäck på sommaren. Är det regnigt ute kan det rentav bli farligt. Så pass mycket sämre än sommardäck kan de vara. Är man medveten om detta så kan man ju köra runt det så att säga, även om det inte är optimalt. Men kör man som om man hade ordentliga sommardäck kan man helt omedvetet utsätta sig för ordentlig fara.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@+_+: Diggar verkligen S80n, klart underskattad bil
Lite OT, men är det inte så att den V8an har någon stor svaghet? Ett lager eller något i toppen som fallerar med tiden?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@glemmy: Ja dom blir oftast brandade gubbil Men de är trevliga.
Jo, men bara tidiga XC90 som verkligen var drabbade av detta. Lagret till balansaxeln havererar, 05 och eventuellt väldigt tidiga 06 sker det på. Från och med motor NR 6800 nånting ska detta vara "åtgärdat". Det är bara en simpel ändring som gör den möjligt för vatten att rinna bort från ett ställe, vad jag hört.

Man bör inte överdrivet tvätta dessa motorutrymmen med vatten, men det går väl för de flesta bilarna enligt mig. Har inte hört någon som haft en äldre modell efter tillverkningsår 05 som klagat på detta. Men allt kan väl hända.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Slog till på en VW Passat 2016 2.0 TDI med DSG lådan för några månader sedan. Fullutrustad såklart.

Favoriten är dels DSG lådan som går som smör, men också den adaptiva farthållaren. Vilken gamechanger farthållaren är, tidigare har jag tänkt att det vore trevligt men nu skulle jag inte kunna tänka mig att ha en bil utan det. Det har gjort mig till en säkrare förare och betydligt mer benägen att inte köra om utan bara följa tempot i trafiken, så länge bilen gör jobbet åt mig och håller hastigheten mot framförvarande.
Apple play är väldigt trevligt också!

Nästa steg är att ge den en polering och vaxning, svarta bilar är hopplöst egentligen, men fan vad snyggt det är.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Slog till på en VW Passat 2016 2.0 TDI med DSG lådan för några månader sedan. Fullutrustad såklart.

Favoriten är dels DSG lådan som går som smör, men också den adaptiva farthållaren. Vilken gamechanger farthållaren är, tidigare har jag tänkt att det vore trevligt men nu skulle jag inte kunna tänka mig att ha en bil utan det. Det har gjort mig till en säkrare förare och betydligt mer benägen att inte köra om utan bara följa tempot i trafiken, så länge bilen gör jobbet åt mig och håller hastigheten mot framförvarande.
Apple play är väldigt trevligt också!

https://i.imgur.com/qyOH4eZ.jpg

https://i.imgur.com/lyx5dkA.jpg

Nästa steg är att ge den en polering och vaxning, svarta bilar är hopplöst egentligen, men fan vad snyggt det är.

Jag hade adaptiv farthållare på förra bilen men tyckte att längsta avståndet inte var långt nog tyvärr >.< men så är jag rätt så rädd för stenskott också. Väldigt bekvämt är det dock.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag hade adaptiv farthållare på förra bilen men tyckte att längsta avståndet inte var långt nog tyvärr >.< men så är jag rätt så rädd för stenskott också. Väldigt bekvämt är det dock.

Varierar nog mellan olika tillverkare. När jag servade bilen(toyota) i somras fick jag låna en nyare modell som hade sådan farthållare den tyckte jag höll rätt lagom avstånd. Men vi kan också ha helt olika uppfattning om lagom avstånd, jag reagerade i alla fall inte på att den låg för tätt. Min nästa bil kommer garanterat ha funktionen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Jag hade adaptiv farthållare på förra bilen men tyckte att längsta avståndet inte var långt nog tyvärr >.< men så är jag rätt så rädd för stenskott också. Väldigt bekvämt är det dock.

För mig var det tvärtom första gången jag hade en sådan bil, störde mig hela vägen ner till Odense på att avståndet var för långt, folk tutade och blinkade för att bilen nästan panikbromsade trots att det var typ femtio meter till nästa bil. Sen hittade jag knappen för att ändra avståndet och på lägsta var det lagom. Men det var en hyrbil också, så då bryr man sig inte så mycket om stenskott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varierar nog mellan olika tillverkare. När jag servade bilen(toyota) i somras fick jag låna en nyare modell som hade sådan farthållare den tyckte jag höll rätt lagom avstånd. Men vi kan också ha helt olika uppfattning om lagom avstånd, jag reagerade i alla fall inte på att den låg för tätt. Min nästa bil kommer garanterat ha funktionen.

Min var 2018, dock inte toyota... tror högsta avståndet var 50-60 meter, jag brukar väl ligga på minst 100m om det inte är rusningstrafik men i rusningstrafik kan man lika gärna ha den avslagen för den hanterar ju inte så bra att folk byter fil rakt framför och sådant. Dock är det ju ändå bättre än gammaldags farthållare.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Slog till på en VW Passat 2016 2.0 TDI med DSG lådan för några månader sedan. Fullutrustad såklart.

Favoriten är dels DSG lådan som går som smör, men också den adaptiva farthållaren. Vilken gamechanger farthållaren är, tidigare har jag tänkt att det vore trevligt men nu skulle jag inte kunna tänka mig att ha en bil utan det. Det har gjort mig till en säkrare förare och betydligt mer benägen att inte köra om utan bara följa tempot i trafiken, så länge bilen gör jobbet åt mig och håller hastigheten mot framförvarande.
Apple play är väldigt trevligt också!

https://i.imgur.com/qyOH4eZ.jpg

https://i.imgur.com/lyx5dkA.jpg

Nästa steg är att ge den en polering och vaxning, svarta bilar är hopplöst egentligen, men fan vad snyggt det är.

Du vart nog snuvad på panorama-taket på din fullutrustade bil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Welen:

Just jag! Vi har ju inte bara Passaten heller, har en Golf 4a står som väntar på motorrenovering (Kamremsras och ventilsallad) och denna skönhet som väntar på lite fix från försäkringsbolag/verkstad = Cheva Bel air 66a https://i.postimg.cc/PfgnndvQ/15895354-10154851724352433-2986692674198014661-n.jpg

Passaten gick åt helvete fläkten släppte och remmarna gick och trassla in sig i kamremmen vilket slutade i att jag köpte tillbaka min gamla E91a igen! Förhoppningsvis så kommer det gå bättre med denna
Aldrig mera VW, inom min närhet har 4st VWs rasat senaste året, 2st med kamrem och 2st med turboras vilket lett till motorras..

Var dock inte riktigt familjeanpassad men denna får duga, sitter BC coils på och 19" ska införskaffas till nästa sommar!

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Uppdatering med ny grill (svart) samt nya fälgar

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För mig var det tvärtom första gången jag hade en sådan bil, störde mig hela vägen ner till Odense på att avståndet var för långt, folk tutade och blinkade för att bilen nästan panikbromsade trots att det var typ femtio meter till nästa bil. Sen hittade jag knappen för att ändra avståndet och på lägsta var det lagom. Men det var en hyrbil också, så då bryr man sig inte så mycket om stenskott.

Well... Om vi ska gå efter tresekunders”regeln” så ska man vid 100 km/h ha lite drygt 80 meter till bilen framför. Jag förstår att folk tutar och har sig om bilen ska bromsa och ha sig men om det var något fel med avståndet så var det snarare att den var för kort. Förutsatt att du körde på motorväg förstås. Körde du 60 km/h så är 50 meter ganska lagom.

Skrivet av Welen:

Passaten gick åt helvete fläkten släppte och remmarna gick och trassla in sig i kamremmen vilket slutade i att jag köpte tillbaka min gamla E91a igen! Förhoppningsvis så kommer det gå bättre med denna
Aldrig mera VW, inom min närhet har 4st VWs rasat senaste året, 2st med kamrem och 2st med turboras vilket lett till motorras..

Var dock inte riktigt familjeanpassad men denna får duga, sitter BC coils på och 19" ska införskaffas till nästa sommar!

https://i.postimg.cc/zD0ps5Z7/35164885-10156629836462932-1231158800669474816-o.jpg

Vår familj har vag-mekaniker i sig så nästan alla bilar har varit VW eller Audi (bortsett från några Volvos) och jag kan inte minnas att någon bil har rasat. Som värst, bortsett från vanliga bilålderssjukdomar, är det väl någon audi som sakta men säkert äter upp oljan samt att förra ägaren till min audi fick byta någon del i turbon.

Kanske pålitliga bilar med andra ord, om man frågar mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vår familj har vag-mekaniker i sig så nästan alla bilar har varit VW eller Audi (bortsett från några Volvos) och jag kan inte minnas att någon bil har rasat. Som värst, bortsett från vanliga bilålderssjukdomar, är det väl någon audi som sakta men säkert äter upp oljan samt att förra ägaren till min audi fick byta någon del i turbon.

Kanske pålitliga bilar med andra ord, om man frågar mig

Handlar säkert om körstil och hur man sköter underhåll. Men min uppfattning av vw baserat på vänner som haft relativt nya är att jag inte vill ha en bil från den koncernen.
Mina egna erfarenheter gäller två audi 80 en från 84 och en från 95 och en vw caddy 86 och de var jag nöjd med men de kan man inte basera ett köp idag på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Well... Om vi ska gå efter tresekunders”regeln” så ska man vid 100 km/h ha lite drygt 80 meter till bilen framför. Jag förstår att folk tutar och har sig om bilen ska bromsa och ha sig men om det var något fel med avståndet så var det snarare att den var för kort. Förutsatt att du körde på motorväg förstås. Körde du 60 km/h så är 50 meter ganska lagom.

Hmm, det var nog inte femtio meter utan längre. Poängen var att det fanns plats för åtminstone fyra-fem bilar med normalt avstånd mellan mig och bilen framför. Sen bromsade bilen kraftigt varje gång någon "trängde sig in" framför för att uppehålla avståndet. På kortaste distansen så var bromsningen ett mindre problem för luckan var inte så stor att alla skulle lägga sig i den hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmm, det var nog inte femtio meter utan längre. Poängen var att det fanns plats för åtminstone fyra-fem bilar med normalt avstånd mellan mig och bilen framför. Sen bromsade bilen kraftigt varje gång någon "trängde sig in" framför för att uppehålla avståndet. På kortaste distansen så var bromsningen ett mindre problem för luckan var inte så stor att alla skulle lägga sig i den hela tiden.

Jag förstår.

Är det ett vanligt beteende för adaptiva farthållare, att de bromsar lite väl tvärt om någon tränger sig emellan? (Öppen fråga till alla som har farthållare.) Det känns som att det borde gå att lösa på ett smidigare sätt i de flesta situationer.

Har ingen adaptiv farthållare själv men jag brukar drömma om att ha en emellanåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Jag förstår.

Är det ett vanligt beteende för adaptiva farthållare, att de bromsar lite väl tvärt om någon tränger sig emellan? (Öppen fråga till alla som har farthållare.) Det känns som att det borde gå att lösa på ett smidigare sätt i de flesta situationer.

Har ingen adaptiv farthållare själv men jag brukar drömma om att ha en emellanåt.

Jag har ingen själv, men de jag har prövat har varierat i implementation. Toyotas är inte den bästa i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag förstår.

Är det ett vanligt beteende för adaptiva farthållare, att de bromsar lite väl tvärt om någon tränger sig emellan? (Öppen fråga till alla som har farthållare.) Det känns som att det borde gå att lösa på ett smidigare sätt i de flesta situationer.

Har ingen adaptiv farthållare själv men jag brukar drömma om att ha en emellanåt.

Kör Volvo V60, gamla modellen.

Det beror på hur föraren som tränger sig in beter sig. Har jag ett stort utrymme bromsar bilen mindre än om någon trycker sig in mitt framför nosen på mig, oavsett så är adaptiv farthållare mer aggressiv på att bromsa när någon tränger sig in än jag gör ifall jag gasar och bromsar själv. Oftast händer inget om den som tränger sig in håller lika eller högre hastighet jämfört med dig, då släpper bilen bara gasen tills rätt avstånd är uppnått, men behåller den som tränger sig in inte farten kommer min bil bromsa direkt.

Har man ett stolpskott bakom sig som slickar röv på en samtidigt som en annan tränger sig in precis framför kan det sluta illa ifall man inte slår av farthållaren. Som alla andra hjälpsystem är det skitsmidigt när det funkar, vilket är 99% av tiden om ens medtrafikanter visar lite hänsyn.

Adaptiv farthållare är jättesmidigt, man kan sätta en hastighet och bilen försöker hålla den om möjligt. Speciellt om man kommer ikapp en bil som ligger 5-10km/h långsammare funkar det galant, bilen släpper gasen lugnt och fint så att du knappt märker att det går långsammare. När det är fritt fält gasar den upp mjukt igen till önskad hastighet.

Det blir desto sämre när hastighetsskillnaden är stor, för att min bil ser inte lika långt som jag. Kör man motorväg och kommer ikapp två lastbilar som kör om varandra tuffar bilen på i 120 lite väl länge innan den "ser" hindret framför, och när den väl märker det bromsar den till rejält. Det går så klart att lösa genom att slå av farthållaren i tid, men jag hade gärna sett att räckvidden på radarn var bättre än den är.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag hade adaptiv farthållare på förra bilen men tyckte att längsta avståndet inte var långt nog tyvärr >.< men så är jag rätt så rädd för stenskott också. Väldigt bekvämt är det dock.

På min förra Volvo var avstånden ungefär 2,5-3 sekunder till framförvarande, på längsta avståndet. Kändes väldigt lagom och det var enkelt att bromsa in lite extra, om det kom någon hjärndöd person och slängde sig in utan att bry sig om några andra.
Min nuvarande Tesla håller runt 2 sekunder på längsta, vilket jag tycker är för lite. Men den gör sitt jobb och håller mer en dubbelt så mycket avstånd till framförvarande bil, än de flesta andra som verkar gilla att rövslicka.
Man kan ju inte vara mer än en idiot om man ligger 1 sekund eller därunder bakom någon annan? Om något händer, tar det en sekund för din hjärna att uppfatta det och sedan ska du avgöra vad du kan göra och genomföra det. Gissar på att det blir försent då...... konsekvenstänket är på topp!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Bytt sedan sist

fixade länk
Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Åker i denna, inväntar leverans på min nya

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Årsmodell
Motor?

Vad blir det för nytt?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |