Jag förstår inte ditt resonemang riktigt... Det jag menar är att Skoda sa utryckligen att jämfört med att köra värme i Enyaq med det enklare värmelementet(byggfläkt? ) så förlorar man 30% mindre räckvidd vid samma körning om man har en värmepump installerad.
Det är väl inte orimligt? Nog är det rimligt att spara 30% elförbrukning på en värmepump jämfört med direktverkande el i andra applikationer som ett hus?
Kollade lite snabbt på en luftvärmepump till hus från IVT och vid en jämförelse med direktverkande el så sparar man ungefär detta:
Malmö: 26%
Borås: 33%
Luleå: 45%
IVT - Hur mycket el förbrukar en luftvärmepump?
Det är jäkligt orimligt om vi pratar räckvidd, pratar vi uppvärmning är det en helt annan sak men räckvidd får vi förutsätta att du faktiskt rullar också. Och så fort du börjar köra så är inte den största förbrukaren din värme i bilen utan att faktiskt transportera dig framåt eller hur?
Även om du sparar 99% av din uppvärmning men värmen står för 1% av din totala förbrukning när du kör vad spelar det då för roll?
Kör du camp mode och sover i din Skoda är det ju jäkligt trevlig med värmepump men då pratar vi inte räckvidd längre utan förbrukning och då ligger en värmepump i en bil mellan 2-3 i cop värde.
Värmepumpar man har hemma kommer upp i runt 5 i cop värde men vad spelar det för roll i detta sammanhang.
I en elbil är alltid den största förbrukaren elmotorn som tar dig framåt, allt annat är några % hit och dit men du hittar inga 30% längre RÄCKVIDD någon stans om du inte trollar mer än David Blande med siffrorna.
Ett exempel, du kör 5 mil där du har en förbrukning på bilen på 1,9kWh/mil det är 0 grader ute vilket är det bästa för en värmepump med COP på 2 som de värmepumpar i bilar på marknaden har idag.
Resan tar 1 timma och värmepumpen drar 300W/h att driva men har en initial uppvärmning på 1kWh din totala förbrukning för resan är alltså, 1,9x5+300+300=10,1kWh för att genomföra din resa.
Räknar på samma sak utan värmepump
1,9x5+600+600=10,7kWh för din resa.
Du sparade alltså 6% med din värmepump, detta fall är rätt "optimalt" för din värmepump, då har jag inte räknat med den extra vikt pumpen ger samt en rätt låg förbrukning vid 0 grader ute.
För att hitta 30% längre räckvidd ska du alltså basera detta på resor som är under 7km långa och tar 1 timma att genomföra vid 0 grader med en förbrukning på 1,9kWh/milen.