Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag förstår inte ditt resonemang riktigt... Det jag menar är att Skoda sa utryckligen att jämfört med att köra värme i Enyaq med det enklare värmelementet(byggfläkt? ) så förlorar man 30% mindre räckvidd vid samma körning om man har en värmepump installerad.

Det är väl inte orimligt? Nog är det rimligt att spara 30% elförbrukning på en värmepump jämfört med direktverkande el i andra applikationer som ett hus?

Kollade lite snabbt på en luftvärmepump till hus från IVT och vid en jämförelse med direktverkande el så sparar man ungefär detta:
Malmö: 26%
Borås: 33%
Luleå: 45%
IVT - Hur mycket el förbrukar en luftvärmepump?

Det är jäkligt orimligt om vi pratar räckvidd, pratar vi uppvärmning är det en helt annan sak men räckvidd får vi förutsätta att du faktiskt rullar också. Och så fort du börjar köra så är inte den största förbrukaren din värme i bilen utan att faktiskt transportera dig framåt eller hur?
Även om du sparar 99% av din uppvärmning men värmen står för 1% av din totala förbrukning när du kör vad spelar det då för roll?

Kör du camp mode och sover i din Skoda är det ju jäkligt trevlig med värmepump men då pratar vi inte räckvidd längre utan förbrukning och då ligger en värmepump i en bil mellan 2-3 i cop värde.
Värmepumpar man har hemma kommer upp i runt 5 i cop värde men vad spelar det för roll i detta sammanhang.

I en elbil är alltid den största förbrukaren elmotorn som tar dig framåt, allt annat är några % hit och dit men du hittar inga 30% längre RÄCKVIDD någon stans om du inte trollar mer än David Blande med siffrorna.

Ett exempel, du kör 5 mil där du har en förbrukning på bilen på 1,9kWh/mil det är 0 grader ute vilket är det bästa för en värmepump med COP på 2 som de värmepumpar i bilar på marknaden har idag.
Resan tar 1 timma och värmepumpen drar 300W/h att driva men har en initial uppvärmning på 1kWh din totala förbrukning för resan är alltså, 1,9x5+300+300=10,1kWh för att genomföra din resa.

Räknar på samma sak utan värmepump
1,9x5+600+600=10,7kWh för din resa.

Du sparade alltså 6% med din värmepump, detta fall är rätt "optimalt" för din värmepump, då har jag inte räknat med den extra vikt pumpen ger samt en rätt låg förbrukning vid 0 grader ute.

För att hitta 30% längre räckvidd ska du alltså basera detta på resor som är under 7km långa och tar 1 timma att genomföra vid 0 grader med en förbrukning på 1,9kWh/milen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det är jäkligt orimligt om vi pratar räckvidd, pratar vi uppvärmning är det en helt annan sak men räckvidd får vi förutsätta att du faktiskt rullar också. Och så fort du börjar köra så är inte den största förbrukaren din värme i bilen utan att faktiskt transportera dig framåt eller hur?
Även om du sparar 99% av din uppvärmning men värmen står för 1% av din totala förbrukning när du kör vad spelar det då för roll?

Kör du camp mode och sover i din Skoda är det ju jäkligt trevlig med värmepump men då pratar vi inte räckvidd längre utan förbrukning och då ligger en värmepump i en bil mellan 2-3 i cop värde.
Värmepumpar man har hemma kommer upp i runt 5 i cop värde men vad spelar det för roll i detta sammanhang.

I en elbil är alltid den största förbrukaren elmotorn som tar dig framåt, allt annat är några % hit och dit men du hittar inga 30% längre RÄCKVIDD någon stans om du inte trollar mer än David Blande med siffrorna.

Jag är helt med dig att körningen är största förbrukaren och det Skoda sa var att man förlorar 30% mindre räckvidd med en värmepump jämfört med att köra med el-element. Det är ju inte största förbrukaren när man kör, men det kan ju innebära att på en sträcka X så skulle man tappa 3 mil räckvidd om man har ett el-element igång, men om samma bil är utrustad med en värmepump så skulle man på samma sträcka X tappa 2.1 mil räckvidd istället, dvs 30% mindre förlust av uppvärmningen då man sparar 9 kilometer pga värmepumpen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag är helt med dig att körningen är största förbrukaren och det Skoda sa var att man förlorar 30% mindre räckvidd med en värmepump jämfört med att köra med el-element. Det är ju inte största förbrukaren när man kör, men det kan ju innebära att på en sträcka X så skulle man tappa 3 mil räckvidd om man har ett el-element igång, men om samma bil är utrustad med en värmepump så skulle man på samma sträcka X tappa 2.1 mil räckvidd istället, dvs 30% mindre förlust av uppvärmningen då man sparar 9 kilometer pga värmepumpen.

Som sagt David Blaine, dom försöker göra en höna av en fjäder när man blandar in räckvidd och inte förbrukning som det faktiskt handlar om. Någon stackare går säkert på detta skitsnack men i verkligheten handlar det max om någon % längre räckvidd i bästa fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På jobbet har laddstolpar kommit upp, Vattenfalls inCharge. Tre kronor per kWh. Det är då något billigare för mig att helt enkelt tanka bilen (Kia Niro laddhybrid). Orimligt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

På jobbet har laddstolpar kommit upp, Vattenfalls inCharge. Tre kronor per kWh. Det är då något billigare för mig att helt enkelt tanka bilen (Kia Niro laddhybrid). Orimligt.

Att en snabbladdare är dyrare än hemmaladdningen är jag helt med på. Precis som att köpa en kaffe på stan är bra mycket dyrare än att göra sig en kopp hemma. Men att destinationsladdning är så pass dyr på en arbetsplats är ju helt orimligt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Fast hela exklusiviteten bygger på att man varit ensamma om en viss prestanda, nu spricker den för 230K mindre. Är solklart att det kommer påverka.

Det finns som redan nämnt mer än bara räckvidd som gör en bil värd sitt pris. Tesla har visserligen sett några av sina fördelar minska nu när fler tillverkare ger sig in i matchen, till exempel så kan man få likvärdig acceleration från Taycan och flera andra närmar sig Teslas räckvidd. Men laddnätverket är unikt och det är en väldig fördel. Andra har också nämnt enkel och billig service, vilket förstås stämmer men det borde inte vara en särskilt stor grej, och andra tillverkare borde också minska på servicebehoven hos sina elbilar när de ser hur lite service de faktiskt behöver, men det är absolut ett problem att exempelvis Kia tar nästan lika mycket betalt för att serva en elbil som en fossilbil när arbetet som utförs är så mycket mindre.

Skrivet av lasseTM:

Du ser tyvärr inte helheten, Tesla är så mycket mer än bara räckvidd.
Innan jag köpte min första Tesla fattade jag inte grejen, hade ägt flera elbilar innan men ingen annan kan mäta sig mot en Tesla även om vi tar bort räckvidden.
Men detta förstod jag inte innan jag ägt en själv, tyckte mest att de var glorifierade skitbilar från USA som var dyra med dålig kvalitet.
Idag är jag av en annan uppfattning.

Först och främst så slipper man en jävla stämpel i en servicebok med ett påhittat serviceintervall för att försöka få något på garanti.
Renault kollar i stort sett ditt däcktryck på service av Zoe och ändå ska det påverka garantin på drivlina, något får gärna förklara varför.
Byte av 12V batteri är tydligen också viktigt på en eldriven bil vartannat år även om du har ett 400V batteri att ta el av, på en bensinare är det 4 år idioti helt enkelt.

Sedan har Tesla mycket tokiga lösningar men många som är helt överlägsna de klassiska biltillverkarna som är bakåtsträvande.
Ta bara vindrutetorkarna, funkar 10 gånger bättre på min Model 3 än någon annan tysk jag ägt innan, hur kan BMW, Merca eller Audi inte fått detta rätt på över 100år?

På vilket sätt är Teslas vindrutetorkare så mycket bättre? För de funkar väldigt bra på min bil, jag har haft de i auto-läge sen jag köpte bilen och det har fungerat utmärkt. Vill jag justera känsligheten så har jag ett reglage på torkarspaken, men jag kan nog räkna tillfällena där jag har rört det på ena handen liksom.

Citat:

Laddnätverket är en annan sak som man inte förstår innan man börjat använda Teslas, innan tyckte jag att det funkade helt ok att köra långresor med 50kW laddare gömda på en mack och 1 laddare. Idag skulle jag aldrig utsätta mig för något sådant, och även om du har rabatt på Ionity så finns det relativ få Ionityladdare och det är max 1-2 laddare där de står i Sverige.
Ska du köra en avstickare längs de stora vägarna är du körd direkt.
Tesla har allt mellan 4-30 laddare på samma ställe så risk för köbildning är minimal.

Det är absolut en stor fördel, både mängden laddare och kostnaden. Samtidigt är det bara det just när man kör långresor, i vardagen så har det nog inte så stor betydelse för de flesta, i alla fall inte de som kan ladda hemma.

Citat:

Du får dessutom nya funktioner rullande, klassiska biltillverkare lovar jag ser $ så fort de utvecklat en ny funktion och det lär inte vara små summor vi pratar om, vilken annan biltillverkare ger extra prestanda gratis?

Tja, är det en så stor fördel då? Gör inte det att man känns mer som en betatestare än en kund? Som datorentusiast är man ju hyfsat van vid det förstås, men för en generell bilförare så misstänker jag att det bara är jobbigt att det kommer uppdateringar hela tiden, att saker flyttar på sig i gränssnittet och att funktioner försvinner, tillkommer och förändras så man inte vet vad man håller på med liksom. Sen är det inte så att andra tillverkare inte har liknande funktioner, de bara använder dem mycket mer sparsamt. Min bil uppdaterades nyligen exempelvis och Spotify försvann från bilen och från bilens app-butik (så ingen bra OTA-uppdatering ur min synvinkel, men den kom i alla fall).

Citat:

VW gjorde ju detta med dieselgate, eller vänta dom sänkte din prestanda gratis.
Tack VW, Audi och Porsche för lägre prestanda men ökad förbrukning det är precis vad jag vill ha.

Ingen ville förstås ha det, varken tillverkaren eller kunderna, men de fuskade och blev påkomna så då blev det resultatet.

Citat:

Skulle gärna ta en bil i storleken med Skodan men inte från ett märke som ägs av VW, allt som är ett fel hos den familjen döps om till feature istället för ett fel så de slipper garantiåttaganden. Känns lite som en familj där man uppfostrar alla att leva i förnekelse.

Skulle det vara så illa så borde ingen köpa VW, istället så är de världens största biltillverkare så det verkar inte som om kunderna har samma upplevelse som du.

Citat:

Jag betalar gladeligen 100k extra för att det står ett T i fronten kontra något som kommer från en tillverkare som varken kan eller vill tillverka något med drivlina av el. Vem har inte haft elfel på något som kommer från VW?

Tja, vi får se. VWs första stora elbilssatsning har ju precis kommit igång med id3 och dess plattform.

Jag tror bara att många överskattar komplexiteten i eldrivlinan och underskattar svårigheten att vara bra på allt annat som har med bilar att göra. Elmotorer och batterier är inte ny teknik direkt och utvecklingen sker mestadels hos underleverantörer som mer än gärna säljer dem till alla som vill ha (så länge de har kapacitet i tillverkningsledet). Tesla har däremot inte lyckats komma ikapp när det gäller många andra saker som många biltillverkare är rätt bra på. Kvalitet och design exempelvis. Jag säger inte att de inte skulle kunna komma ikapp där, men de har väl prioriterat annat helt enkelt.

Skrivet av lasseTM:

Det finns inte en chans att du hittar 30% räckvidd med en värmepump om du inte kör 10km/h i 0 grader eller om du inte sitter och kör 35 grader i bilen vid 0 grader ute och alla fönster öppna.
En värmepump i bil ger ett cop på runt 3 I nästa fall dvs vid 0 grader ute..
då drar min Model 3 mindre än 1kw i timman att hålla värmen dvs med värmepump runt 300w.
På denna timma har jag istället förbrukat 20kW energi på att ta mig framåt på motorväg så vinsten handlar snarare i storleksordningen 1-5% förbättring.

Man kan ju alltid räkna på 0 grader och att användaren kör 2km men värmer upp bilen varje resa då kanske man kan hitta de siffrorna men vem bryr sig på så korta sträckor?

Men biltillverkare är kända för att trolla med siffror

Ni misstolkar siffrorna lite här. De säger att man tappar 30% mindre i räckvidd jämfört med direktverkande el. Alltså om du tappar 10% räckvidd utan värmepump i en viss situation så tappar du 7% med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns som redan nämnt mer än bara räckvidd som gör en bil värd sitt pris. Tesla har visserligen sett några av sina fördelar minska nu när fler tillverkare ger sig in i matchen, till exempel så kan man få likvärdig acceleration från Taycan och flera andra närmar sig Teslas räckvidd. Men laddnätverket är unikt och det är en väldig fördel. Andra har också nämnt enkel och billig service, vilket förstås stämmer men det borde inte vara en särskilt stor grej, och andra tillverkare borde också minska på servicebehoven hos sina elbilar när de ser hur lite service de faktiskt behöver, men det är absolut ett problem att exempelvis Kia tar nästan lika mycket betalt för att serva en elbil som en fossilbil när arbetet som utförs är så mycket mindre.
På vilket sätt är Teslas vindrutetorkare så mycket bättre? För de funkar väldigt bra på min bil, jag har haft de i auto-läge sen jag köpte bilen och det har fungerat utmärkt. Vill jag justera känsligheten så har jag ett reglage på torkarspaken, men jag kan nog räkna tillfällena där jag har rört det på ena handen liksom.
Det är absolut en stor fördel, både mängden laddare och kostnaden. Samtidigt är det bara det just när man kör långresor, i vardagen så har det nog inte så stor betydelse för de flesta, i alla fall inte de som kan ladda hemma.
Tja, är det en så stor fördel då? Gör inte det att man känns mer som en betatestare än en kund? Som datorentusiast är man ju hyfsat van vid det förstås, men för en generell bilförare så misstänker jag att det bara är jobbigt att det kommer uppdateringar hela tiden, att saker flyttar på sig i gränssnittet och att funktioner försvinner, tillkommer och förändras så man inte vet vad man håller på med liksom. Sen är det inte så att andra tillverkare inte har liknande funktioner, de bara använder dem mycket mer sparsamt. Min bil uppdaterades nyligen exempelvis och Spotify försvann från bilen och från bilens app-butik (så ingen bra OTA-uppdatering ur min synvinkel, men den kom i alla fall).
Ingen ville förstås ha det, varken tillverkaren eller kunderna, men de fuskade och blev påkomna så då blev det resultatet.
Skulle det vara så illa så borde ingen köpa VW, istället så är de världens största biltillverkare så det verkar inte som om kunderna har samma upplevelse som du.
Tja, vi får se. VWs första stora elbilssatsning har ju precis kommit igång med id3 och dess plattform.

Jag tror bara att många överskattar komplexiteten i eldrivlinan och underskattar svårigheten att vara bra på allt annat som har med bilar att göra. Elmotorer och batterier är inte ny teknik direkt och utvecklingen sker mestadels hos underleverantörer som mer än gärna säljer dem till alla som vill ha (så länge de har kapacitet i tillverkningsledet). Tesla har däremot inte lyckats komma ikapp när det gäller många andra saker som många biltillverkare är rätt bra på. Kvalitet och design exempelvis. Jag säger inte att de inte skulle kunna komma ikapp där, men de har väl prioriterat annat helt enkelt.
Ni misstolkar siffrorna lite här. De säger att man tappar 30% mindre i räckvidd jämfört med direktverkande el. Alltså om du tappar 10% räckvidd utan värmepump i en viss situation så tappar du 7% med.

Vindrutetorkarna är kanske inte en magisk grej men spolningen är den bästa jag upplevt på någon bil jag har kört, tycker det är konstigt bara att en biltillverkare som inte ens är 20 år gammal får det rätt men en E-class är sämre.

VW säljer mycket bilar men de har ett pris som tilltalar den stora massan. Men VW-koncernen har haft stora kvalitetsproblem som de inte tar ansvar för går inte att sticka under stolen.
3,2 liters motorer som rasade efter ett par tusen mil, taxibilar får inte köpa deras TGI motorer pga dålig kvalitet men det är helt ok att sälja dem till konsumenter.
Polisen fick motorerna i sina bilar bytta när de rasade men som privatkund fick du en fet räkning på allt mellan 80-140k när samma motor rasade med en hänvisning att du "kört fel".
Motorer som drar 0,5 liter olja/100mil osv osv.

Tror VW överlever mycket idag på tjänstebilar, ingen riktigt bryr sig om sin bil de första 3 åren eftersom det är en leasingbil och när det når en privatperson är det för sent för att klaga typ.

Tror inte folk förstår bara hur stor skillnad det är på mellan elbilar, jag förstår att det är lockande att köpa en elbil för 450k istället för 550k men chansen är att personen som köper Skodan tror jag är att man inte kommer välja elbil i fortsättningen tyvärr.
Även med en Tesla idag måste man vara lite "entusiast" för att köra elbil men det är 10 gånger värre med något utanför Teslas nätver vilket är synd, men det är ju så Tyskarna har byggt upp det hela.
Dom vill ju knappast göra en allt för bra elbil eftersom de fortfarande lever på att sälja sina ICE bilar.

Jag ser gärna fler elbilar på vägarna missförstå mig inte men man måste vara medveten om att priset inte är allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Tror inte folk förstår bara hur stor skillnad det är på mellan elbilar, jag förstår att det är lockande att köpa en elbil för 450k istället för 550k men chansen är att personen som köper Skodan tror jag är att man inte kommer välja elbil i fortsättningen tyvärr.
Även med en Tesla idag måste man vara lite "entusiast" för att köra elbil men det är 10 gånger värre med något utanför Teslas nätver vilket är synd, men det är ju så Tyskarna har byggt upp det hela.

Har det inte visat sig i diverse undersökningar att det inte verkar spela någon roll vilken elbil folk köper så vill dom att nästa bil också är en elbil. Jag har visserligen bara provkört Tesla två gånger men så speciella tycker jag inte att de är. Det kanske blir skillnad om man ska leva med den varje dag men jag tror att för mig personligen så skulle jag inte ha något problem med någon utav elbilarna som finns på marknaden idag.

Permalänk
Medlem

@lasseTM: vad är så unikt med spolningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Vindrutetorkarna är kanske inte en magisk grej men spolningen är den bästa jag upplevt på någon bil jag har kört, tycker det är konstigt bara att en biltillverkare som inte ens är 20 år gammal får det rätt men en E-class är sämre.

VW säljer mycket bilar men de har ett pris som tilltalar den stora massan. Men VW-koncernen har haft stora kvalitetsproblem som de inte tar ansvar för går inte att sticka under stolen.
3,2 liters motorer som rasade efter ett par tusen mil, taxibilar får inte köpa deras TGI motorer pga dålig kvalitet men det är helt ok att sälja dem till konsumenter.
Polisen fick motorerna i sina bilar bytta när de rasade men som privatkund fick du en fet räkning på allt mellan 80-140k när samma motor rasade med en hänvisning att du "kört fel".

Tror VW överlever mycket idag på tjänstebilar, ingen riktigt bryr sig om sin bil de första 3 åren eftersom det är en leasingbil och när det når en privatperson är det för sent för att klaga typ.

Dom vill ju knappast göra en allt för bra elbil eftersom de fortfarande lever på att sälja sina ICE bilar.

Jag ser gärna fler elbilar på vägarna missförstå mig inte men man måste vara medveten om att priset inte är allt.

Jag var och provkörde en Kia e-niro nu i veckan och det var första el-bilen jag testat. Min helt subjektiva åsikt är att den var väldigt rolig och i jämförelse med min bil en ren lyx. För att nämna en sak om min bil: spolarna skjuter vätskan över rutan.. Vad är grejen?

Men blir lite tveksam till att köpa Kia nu när du börjar prata om laddstationer och det här med service...

Är det någon som har en elbil som inte är en Tesla och kan känna igen sig gällande stationer och att det hade varit värt att lägga 100 K till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jag var och provkörde en Kia e-niro nu i veckan och det var första el-bilen jag testat. Min helt subjektiva åsikt är att den var väldigt rolig och i jämförelse med min bil en ren lyx. För att nämna en sak om min bil: spolarna skjuter vätskan över rutan.. Vad är grejen?

Men blir lite tveksam till att köpa Kia nu när du börjar prata om laddstationer och det här med service...

Är det någon som har en elbil som inte är en Tesla och kan känna igen sig gällande stationer och att det hade varit värt att lägga 100 K till?

Har en Audi E-tron och kör 2000 mil per år och för mig är kostnaden för snabbladdning en icke fråga. De fåtal gånger jag behöver snabbladda är de gångerna jag kör mer än 30 mil på en dag. Detta gör jag kanske 10-15 gånger per år. Att då betala 200-300 kr dvs högt räknat 4500 kr per år för snabbladdning är för inte några pengar alls. Bara att ha bilen ståendes på uppfarten kostar över 7000 kr i månaden i förmånsvärde...

Alla andra dagar laddar jag där jag sover. Om det är hemma är det via en laddbox(11 kW) eller om jag är i stugan via vägguttaget(2 kW). I dessa fall kostar 1 kWh ca 1 kr. Bilen drar i snitt 2,5 kWh per mil och detta ger en milkostnad på 2,5 kr.

Enkelt räknat har jag med ovanstående data en milkostnad för elen på 4 kr per mil när jag räknar samman snabbladdning och hemladdning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@lasseTM: vad är så unikt med spolningen?

Jag antar att han syftar på placeringen av själva spolmunstyckena, i torkararmarna.

Inget unikt för just Tesla, däremot ovanligt.

Har Tesla eluppvärmda spolmunstycken? Tycker inte det ser ut som det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Tja, bra spolning är absolut trevligt. När jag jobbade på Volvo bytte de från munstycken med raka strålar till mer spridande som fick vätska på större delen av rutan (kanske 2004 eller omkring där) och det gjorde jätteskillnad. Jag föredrar också bilar som har strålkastarspolning (eller ännu hellre torkare där men det slaget är förlorat). Själva spolningen verkar de flesta vara väldigt bra på nu, enligt min erfarenhet i alla fall, så det är inget som spelar in i mitt bilval längre. Strålkastarspolning är en liten detalj men det kanske borde spela in mer.

Citat:

VW är som sagt världens största bilmärke, kvalitetsproblemen är inte direkt värre än andra märkens men säljer man så mycket blir det förstås mer känt. På samma sätt har Volvo lite dåligt rykte här när det gäller elektronik bland annat, men i andra länder, där de är ett mycket mindre märke, så ses de som rätt hållbara bilar med kvalitet ungefär i nivå med prislappen.

Citat:

Jo men på svenska marknaden gäller det många bilmärken, eller egentligen hela nybilsförsäljningen av lite större och/eller dyrare bilar. Volvo, VW, BMW, Mercedes, Audi är alla extremt beroende av tjänstebilsförsäljningen. Privatpersoner köper mindre och billigare bilar från typ PSA, Toyota och så. Men företagen brukar tänka rätt mycket på kvalitet när de bestämmer vilka bilar deras anställda för köpa som tjänstebilar, de är ju de som får stå för alla kostnader (självrisk osv.) om de skulle gå sönder eller så.

Citat:

I USA finns det en del sådana tendenser, flera tillverkare byggde elbilar för att de var tvungna men hade inget intresse i att sälja dem utan ville snarare kunna peka på att kunderna inte var intresserade så de fick fortsätta bygga pickuper och SUVar med jättemotorer. Här funkar det inte riktigt så utan EU reglerna innebär ju att tillverkare som inte kraftigt drar ner på snittförbrukningen kommer att få betala enorma bötesbelopp och således är de helt beroende av att sälja mer elbilar (eller andra väldigt snåla eller "utsläppsfria" bilar).

Sen tror jag du överskattar betydelsen av Teslas Superchargernätverk. Det är förstås jättebra för Teslaägare att det finns och det underlättar långresor, men långresor är en väldigt liten del av transporterna. Teslas förmåga att snåla på energin är också bra förstås, men skillnaderna är inte så värst stora och igen så påverkar det främst bekvämligheten på långresor.

I övrigt är inte Tesla superspeciella på något sätt, i alla fall inte på något odelat positivt sätt. Du kanske gillar gränssnittet väldigt mycket med allt på skärmen och så, men det är inte den allmänna åsikten direkt exempelvis. Det var någon biljournalist som sa ungefär: Att köra en Tesla är som att köra en prototyp av framtidens bil. Att köra en Polestar är mer som att köra en modern, men färdig, bil. Och det gäller ju flera andra konkurrenter också skulle jag säga.

Citat:

Nej pris är verkligen inte allt men ska man sälja till fler än "de redan frälsta" så behöver man gå mot en mer normal bil tror jag. Toyota lärde sig den läxan tidigt med Prius. Första modellen sålde jättebra till vissa målgrupper men den var för konstig för att vanliga köpare skulle vara intresserade, således blev Prius allt mer vanlig för varje generation.

Permalänk
Medlem

Tyckte denna artikel om laddhybrider var riktigt bra skriven.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/kronikor/20200905/...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Volta Zero lastbil från en Svensk startup företag detta jag menar med möjligheter för nya företag att komma in med nya produkter.

Likadant med X-Shore på båtar

Candela speed boats

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker om alla klassiska bilar man sett göras om till El drift som denna Landrover.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Jag ställer mig ändå tveksam. Teslas USPs uppfattar jag handla betydligt mer om OTA uppdateringar, stark acceleration samt deras utbyggda egna laddnätverk.

OTA har de nya konkurrenterna också som tex. Enyaq som jag tog som exempel, accelerationen har du hos Taycan.

Det hela låter lite som fossilsförespråkarna tidigare. Men elbilar har ju ingen räckvidd... men det löstes, de får ju inte ha drag... men det löstes, osv.

Punkt på punkt avverkades och idag saknas i stora drag helt argument mot elbilar.

Detsamma händer nu med Tesla, argument till fördel för en Tesla, faller ett efter ett. Då konkurrenterna är ikapp.

Skrivet av Otori:

Nja, det håller jag inte med om. Visst har de haft enastående prestanda, men det får du ju även om du köper en Bughatti eller Lamborghini.

Finns det sedan någon annan biltillverkare som erbjuder ett lika utbrett och kraftfullt laddnätverk?

Spännande ändå att du jämför dem, för får Tesla sälja lika många bilar som dem så kommer det nog inte gå så bra för Tesla. Tror nog Elon tänkt sig lite större försäljning för sin Model 3 än vad Bugatti säljer bilar.

Skrivet av lasseTM:

Du ser tyvärr inte helheten, Tesla är så mycket mer än bara räckvidd.
Innan jag köpte min första Tesla fattade jag inte grejen, hade ägt flera elbilar innan men ingen annan kan mäta sig mot en Tesla även om vi tar bort räckvidden.
Men detta förstod jag inte innan jag ägt en själv, tyckte mest att de var glorifierade skitbilar från USA som var dyra med dålig kvalitet.
Idag är jag av en annan uppfattning.

Först och främst så slipper man en jävla stämpel i en servicebok med ett påhittat serviceintervall för att försöka få något på garanti.
Renault kollar i stort sett ditt däcktryck på service av Zoe och ändå ska det påverka garantin på drivlina, något får gärna förklara varför.
Byte av 12V batteri är tydligen också viktigt på en eldriven bil vartannat år även om du har ett 400V batteri att ta el av, på en bensinare är det 4 år idioti helt enkelt.

Sedan har Tesla mycket tokiga lösningar men många som är helt överlägsna de klassiska biltillverkarna som är bakåtsträvande.
Ta bara vindrutetorkarna, funkar 10 gånger bättre på min Model 3 än någon annan tysk jag ägt innan, hur kan BMW, Merca eller Audi inte fått detta rätt på över 100år?

Laddnätverket är en annan sak som man inte förstår innan man börjat använda Teslas, innan tyckte jag att det funkade helt ok att köra långresor med 50kW laddare gömda på en mack och 1 laddare. Idag skulle jag aldrig utsätta mig för något sådant, och även om du har rabatt på Ionity så finns det relativ få Ionityladdare och det är max 1-2 laddare där de står i Sverige.
Ska du köra en avstickare längs de stora vägarna är du körd direkt.
Tesla har allt mellan 4-30 laddare på samma ställe så risk för köbildning är minimal.

Du får dessutom nya funktioner rullande, klassiska biltillverkare lovar jag ser $ så fort de utvecklat en ny funktion och det lär inte vara små summor vi pratar om, vilken annan biltillverkare ger extra prestanda gratis?
VW gjorde ju detta med dieselgate, eller vänta dom sänkte din prestanda gratis.
Tack VW, Audi och Porsche för lägre prestanda men ökad förbrukning det är precis vad jag vill ha.

Skulle gärna ta en bil i storleken med Skodan men inte från ett märke som ägs av VW, allt som är ett fel hos den familjen döps om till feature istället för ett fel så de slipper garantiåttaganden. Känns lite som en familj där man uppfostrar alla att leva i förnekelse.

Jag betalar gladeligen 100k extra för att det står ett T i fronten kontra något som kommer från en tillverkare som varken kan eller vill tillverka något med drivlina av el. Vem har inte haft elfel på något som kommer från VW?

Nej för det låter inte alls som om att tillhöra "En familj", med floskler som "Du ser tyvärr inte helheten", "Tesla är så mycket mer än bara räckvidd", "de klassiska biltillverkarna som är bakåtsträvande". Tror tyvärr inte det är många som betalar 200000:- mer för att tillhöra en sådan "familj" eller se "helheten". Vet inte varför men jag tänker nu mest på videon till Genesis - Jesus He Knows Me, gillar den låten skarpt.

Förutom flosklerna är argumenten för alltså, service, vindrutespolaren, laddnätverk och att man får pruttläten.

Tyvärr inget jag betalar 200000:- mer för.

Skrivet av snajk:

Visst finns det mer än räckvidd som utgör en bil. Men då riktar man in sig i en nisch. Tror som sagt inte att Elon tänkt att Tesla ska vara en nischspelare. Tror också väldigt få betalar 200000:- mer för att få en bättre vindrutespolare.

En viktig sak med att köpa en bil är tex. tillgången till serviceverkstäder, finns Skoda Servicenter på nästan varje ort. Hos Tesla är det några enstaka ställen i hela landet.

Egna laddare är en fördel, men det är också en fördel som blir mindre för varje dag. Utbyggnaden av laddare rent allmänt står inte direkt still. Det som kan vara problem idag är Norrland inland, men då är vi tillbaka till en nisch igen. Det bor inte jättemånga där så då blir det också en snäv nisch att rikta sin elbilförsäljning (elbilar som i sig än så länge utgör en nisch) emot, det blir helt enkelt ingen volym på försäljningen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

OTA har de nya konkurrenterna också som tex. Enyaq som jag tog som exempel, accelerationen har du hos Taycan.

Det är utmärkt att det äntligen börjar komma ut fler elbilar på marknaden. Alla har vi lite olika preferenser och prioriteringar, så vilken bil som är "bäst" är ganska subjektivt.

Man kan dock inte kombinera ihop argumenten för olika bilar (Enyaq har bättre pris än Tesla, Taycan för långt över 2Mkr har jämförbar acceleration med Tesla) och säga att Tesla inte har något att erbjuda.

Om Model 3/Y eller Skoda Enyaq är bäst eller mest prisvärd beror på vad man prioritetar. Tittar man på prislappen vinner Enyaq. Enyaq är 200tkr billigare om man nöjer sig med tvåhjulsdrift, tygklädsel, och ingen förarassistans, ingen parkeringshjälp, ingen navigation/infotainment osv...

Även om man utrustar en Enyaq för ytterligare 100tkr kommer nog en hel del välja en Tesla för bättre:
- Laddnätverk
- Acceleration
- Fyrhjulsdrift (finns en annan Enyaq för detta, men då pratar vi annan prislapp)
- Track record att släppa ordentliga förbättringar över OTA, som förbättrad prestanda osv. Inte bara småfixar.

Tyvärr inget jag betalar 200000:- mer för.

Då passar Enyaq dig bättre än en Tesla - svårare än så är det inte. Tänk dock på att många kan ha andra prioriteringar och att Tesla knappast behöver sänka priserna med 200tkr för att fortsätta sälja bilar.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, kan man ha en beg Up! 18kWh som enda bil?
Kör nog 80% inom stan, 20% till och från föräldrarna 8 mil bort. (kan vara tight att komma dit en ruskig vinterdag kanske?), och sen en och annan längre semester-resa, men då kan man hyra en bil eller ta tåget.

Vill ha elbil igen, men begränsade ekonomiska resurser efter separation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kör nog 80% inom stan, 20% till och från föräldrarna 8 mil bort. (kan vara tight att komma dit en ruskig vinterdag kanske?), och sen en och annan längre semester-resa, men då kan man hyra en bil eller ta tåget.

Kan rekommendera dig att kolla i Norge i dessa prisklasser även om det kostar 25% moms + 10% Tull = 35% plus regbesikning så är en 25-35K NOK Bil med dessa påslag billigare att ta hit när jag kollat våra priser.

Peugeot iOn 35 KW
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=189790388

Vet om andra som tagit över Tesla modell S här uppe och sett Nissan Leaf 24KWH för 45K NOK
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=189505024

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Svensk recension på Volkswagen Id 3

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Volta Zero lastbil från en Svensk startup företag detta jag menar med möjligheter för nya företag att komma in med nya produkter.https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=9co-hG4GHc8&f...

Zero är intressant, men det är lite magstarkt tycker då jag att tala om "launch" nu när fordonen ska börja säljas först 2022.

Annars, såg min första Polestar 2 häromveckan, en grå, i Örgryte (vilket säkert inte är en överraskning...) I fredags såg jag även då en grå PS 2 på genomfart i närliggande Torp, kanske samma eller kanske inte. Rätt snygg bil, men litet överdrivet framtonad grill skulle jag säga. Rent överlag är det något som går som en röd tråd från de etablerade, iallafall bland deras fräsigare modeller; är det verkligen så viktigt med ett fett grin på bilen? Är rikingar verkligen så futtiga?

Ser inte bättre ut, om det är vad som säljer!

Porsche Taycan är kronjuvelen i form av undantaget som bekräftar regeln, ingen jättegrill här inte! Assnygg bil för övrigt, den är verkligen vacker från alla vinklar! Har dock inte haft nöjet att skåda någon sådan än... Hoppas det kommer snart. Är väl någon direktör som skaffar en förr eller senare så jag kan få se den när jag är ute och går, he he.

Får också passa på att slå ett slag för lilla Renault Zoe, en ganska anspråkslös kärra kanske, men ändå så trevlig. Min gamla pappa har en av första generationen, han fick ett bra pris på den säkert för att generation 2 var på G när han köpte den. Den är skön att sitta i då den ju är ganska hög på grund av batteriet under golvet, relativt tyst invändigt utan konstant motorbröl, och rätt pigg och kvick också för att vara småbil. Dessutom kan han bekvämt köra de cirka 18 mil som det är mellan där han och jag bor med trygg marginal på batteriet, sen går han och jag ut och tar en promenad (till Liseberg exempelvis om det inte hade varit för korona, suck) samt restaurangmiddag, och när vi är klara är bilen fulltankad igen även utan snabbladdning. Trefas 22kW duger trots allt rätt bra för en så liten batteripack, och gen 2 laddar ju dessutom ungefär dubbelt så snabbt i tillägg till att den har bättre prestanda också.

Blir lite jobbigt om man ska åka riktigt långt, då får man väl ta med en padda och en netflixprenumeration eller något sånt för när man står där på laddstationen. Han har gjort en resa t&r till Schtåckålm, det tog sin runda tid... Gäller att inte ha bråttom!

Enda småbilen jag gillar mer än Zoe måste vara Honda E, den är ju så jäkla skön bara! Wow, man blir glad bara av att se den. Och så trycker den på mina nostalgiknappar från tidiga Civic/Accord. Trist att den har så jäkla rutten räckvidd bara. Hade Honda ökat den med 50% cirka hade det varit en superb elektrisk småbil.

hjärnsläpp...
Permalänk
Avstängd

Körde runt 130 mil torsdag-söndag med några ärenden till Karlhamn och Ulricehamn, med min hyrda hybrid.
Runt 0.59L/milen, och nästan inget på batteri då jag bara kunde ladda en natt.

Tur-i-oturen så glömde jag min arbetsdator hos min polare, och jag får min Merca EQC på onsdag, så det blir en tur på cirka 70 mil igen till helgen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

jag får min Merca EQC på onsdag

Najs!

Har läst ett par test av den modellen, och konsensus verkar vara att det är en solid bil med mycket kvalitetskänsla, och väldigt tyyysssttt. Vilket man ju vill ha, skulle iallafall jag säga. Mercor brukar ju ha klass och stil.

Så mycket nöje får man säga!

Permalänk
Avstängd

...

Visst finns det mer än räckvidd som utgör en bil. Men då riktar man in sig i en nisch. Tror som sagt inte att Elon tänkt att Tesla ska vara en nischspelare. Tror också väldigt få betalar 200000:- mer för att få en bättre vindrutespolare.

Nja, om räckvidden räcker med en normal elbil så är det snarare mer räckvidd än så som blir en nisch skulle jag säga. Det tjatas väldigt mycket om den här "fjällresan" som väldigt många tydligen gör utan att stanna varje år i alla diskussioner om elbilar, men i verkligheten är det ju inget större problem. Vad Elon tänker vill jag inte ens spekulera om.

För mig känns Tesla ganska typiskt amerikanska, bortsett eldriften förstås; snabba rakt fram men inte så bra i kurvorna, stora, generisk design, låg kvalitet och låg kvalitetskänsla och dyra i förhållande till detta, och förstås ett ointresse av vad konsumenter utanför USA prioriterar. Det är inte bara amerikanska bilar som passar in där utan allt ifrån köksmaskiner till villor i mina ögon. Men deras laddnätverk väger förstås upp en hel del, åtminstone när det gäller att övertyga en ägare av en fossilbil som oroar sig för räckviddsångest, och accelerationen är ju väldigt "förförisk".

Dock tror jag att den största anledningen till att Tesla går så bra som de gör är att de har haft denna delen av marknaden för sig själv. Från början egentligen hela elbilsmarknaden men det har ju poppat upp konkurrenter från olika håll, först Renault och Chevrolet "underifrån", sen kom Jaguar och sedermera Audi och Mercedes från SUV-hållet och Porsche gav sig in i prestandasegmentet, och nu försöker Polestar slå sig in på ungefär samma segment som Tesla Model 3. Inom ett par år kommer de att ha flera värdiga konkurrenter på alla områden tror jag, då får vi se hur mycket Elon och laddnätverket egentligen betyder. Sen tycker jag nog att Tesla som bilmärke är ganska överskattat, de har haft stor betydelse för att sätta elbilar på kartan och så men de är fortfarande rätt små egentligen, Volvo bygger ju dubbelt så många bilar som dem exempelvis och Volvo är inte direkt en storspelare.

Citat:

En viktig sak med att köpa en bil är tex. tillgången till serviceverkstäder, finns Skoda Servicenter på nästan varje ort. Hos Tesla är det några enstaka ställen i hela landet.

Tesla är ju lite mer tillåtande än de flesta andra biltillverkare när det gäller vem som kan utföra service utan att garantin påverkas och så, och det borde ju inte vara så komplicerat då det mestadels handlar om att byta luftfilter och smörja bromsarna typ, men märkesverkstad känns ju ändå tryggare för de flesta och garantiåtgärder och sånt behövs ju likväl.

Citat:

Egna laddare är en fördel, men det är också en fördel som blir mindre för varje dag. Utbyggnaden av laddare rent allmänt står inte direkt still. Det som kan vara problem idag är Norrland inland, men då är vi tillbaka till en nisch igen. Det bor inte jättemånga där så då blir det också en snäv nisch att rikta sin elbilförsäljning (elbilar som i sig än så länge utgör en nisch) emot, det blir helt enkelt ingen volym på försäljningen.

Jo. Brist på laddare är ett övergående problem om utvecklingen fortsätter som den gjort. Dock tror jag att kostnaden kan stå i vägen för ett rejält genombrott ett tag till. En elbil är ju fortfarande bra mycket dyrare än en fossilbil och det vägs till hyfsat stor del upp av de låga "bränslekostnaderna", men ska man tanka publikt så är det inte sällan det kostar mer än att tanka diesel. Men jag tror att elbilarna kommer att gå ner i pris ganska kraftigt när de tar mer av marknaden. Tekniken är ju mycket enklare så det borde bli billigare att utveckla nya modeller och så. Sen handlar det om att få ner kostnaden för batterier främst då de är en såpass stor del av totalkostnaden, men utvecklingen går ju väldigt fort där.

Permalänk
Medlem

Sveg lär bli första orten i Sverige som for Tesla V3 Laddare på plats för dom har fått utrustning på plats.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200908/t...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vi har en Renault Kangoo 22kWh som transportbil när vi ska ha med oss större saker på jobb.
Skulle ta bilen med mig hem från jobb eftersom den skulle på service i Helsingborg (Jobbar i Landskrona). Jag klarade resan precis fram och tillbaka och det är 2,5mil ungefär och det var sommar. Nu väger denna mer än en UP. Men 18kWh är verkligen inget att hurra sig för om man ska köra längre sträckor.
Vi använder bara vår inom staden, så den är perfekt för det. Dock kommer vi inte leasa en med så litet batteri igen. (Denna är nog första gen).

Permalänk
Medlem

Ja det verkar lite lite, och sen degradering på det (eftersom jag kollar på begagnad)

Nä det blir nog en leaf igen för 3199kr/mån i 24 mån eller fortsätta cykla. Men blir lite jobbigt i längden när man har hus (återvinning osv) och barnens aktiviteter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Sveg lär bli första orten i Sverige som for Tesla V3 Laddare på plats för dom har fått utrustning på plats.

Coolt! Första gången Sveg blir först i Sverige med någonting?

(Inte illa menat; intet ont ord sagt om Sveg...)

Permalänk

@Dhanjel: Det har nog inte sålts så många e-up i Sverige. Däremot finns det en del att läsa på elbilsforum.no tex https://elbilforum.no/index.php?topic=51549.0