Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Om du tar bort placebo ur ekvationen så tror jag att helt ärligt att du inte klarar detta test. http://abx.digitalfeed.net/
Vill du använda egna filer så har du komponenten till foobar här https://www.foobar2000.org/components/view/foo_abx

Att själv sitta och göra ett A-B test och trycka på knapparna är helt meningslöst.

Skulle säga snarare tvärtom. Det är det enda som är vettigt. Raka jämförelser med dina egna öron. De säger sanningen. Gäller bara se till att man kan nivåmatcha.

Så länge du inte direkt bryr dig om vad som är bättre så finns det ingen vits med blindtestning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Jag hör skillnad på Spotify och tidal, tidal låter bättre helt klart. Men om jag hör skillnad på tidal hifi, master och MQA? I 10 fall av 10? Nix det för jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Jag hör skillnad på Spotify och tidal, tidal låter bättre helt klart. Men om jag hör skillnad på tidal hifi, master och MQA? I 10 fall av 10? Nix det för jag inte.

och du har kört MQA spår genom DAC som har stöd för MQA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Blir väldigt nyfiken på andras åsikter i denna tråd också:

Ingen här som hör skillnad i ljudkvalité mellan Spotify och Tidal Hifi samt Master tracks?

Jo, ibland men det beror på. Det har inget med hur högupplöst materialet är utan hur bra mixen är. Liksom, en sunkig radio-mix kommer alltid låta skit men det är för att all dynamik är förstörd. Tidal och Spotify kan ha olika mixar. CD-kvalitet har annars en fantastisk dynamik. Vi snackar på en nivå om att du kan höra en knappnål falla samtidigt som en bomb briserar bredvid.

Här har du för övrigt ett bra test, om du har resurserna att skruva upp volymen utan att det distar.
https://youtu.be/A__w_YFYUpA

Låter det dåligt? Tycker du det är det något som inte stämmer. Samtidigt är ljudet komprimerat som fan (jag vet inte vad 360p video motsvar i ljudkvalitet men det är lågt). Det hade helt säkert varit bättre i högre upplösning, men låter det dåligt? Knappast. Det är en seriöst kompetent inspelning och mix.

Här har du ett annat exempel:
https://youtu.be/mOJEcEkR1a8

Nu vet jag inte exakt vad 360p video komprimerar ljudet till men jag tror det är motsvarande typ 128kbs mp3. I vilket fall är det långt ifrån CD-kvalitet. Trots det tror jag vi kan vara överens om att ljudet är jäkligt bra. Då menar jag inte om skulle höra skillnad mot något bättre, utan bara att det är jäkligt bra.

Upplösning är lite svälja kameler och sila mygg. Upp till en viss nivå (under CD-kvalitet) går det att höra skillnad, men... finns det någon anledning att bry sig egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Fullt möjligt jag inte klarar något test (jag vet inte det ännu) men nu är det ju helt nyligen jag börjat intressera mig för bättre ljud via lurar.

Det enda jag vet är att det låter riktigt bra via min Zen Dac när jag låter den rendera Tidal MQA/Master tracks (men ja, Hifi spåren låter super också). Ja, jag har verkligen tyckt (inbillat mig?) mig höra skillnad i ljudkvalité mot Spotify (åtminstone när jag vrider upp volymen) men fullt möjligt detta är placebo/inbillning just när prylarna var nya.

Men du har helt rätt, det vore bra för mig att testa mera seriöst så att jag inte hoppar på ett dyrare Tidal abonnemang helt i onödan (30 dagars test nu).

Blir väldigt nyfiken på andras åsikter i denna tråd också:

Ingen här som hör skillnad i ljudkvalité mellan Spotify och Tidal Hifi samt Master tracks?

Jag har den dyraste prenumerationen på Tidal, men det är bara för att få tillgång till lossless och inte masters. Hör ingen skillnad på lossless och master, kör visserligen de två första uppackningarna via mjukvara och den sista via hårdvara eftersom jag inte har en MQA-kompatibel DAC. Å andra sidan har jag aldrig hört skillnad när jag varit på officiella MQA-demos heller, de enda som hört skillnad då var Hifiklubbens personal och massa gamla gubbar som säkert tappat hörseln över 10 kHz. Men jag lyssnar bara på MQA om jag bara lyssnar på Tidals genrerekommendationer, annars undviker jag det.
Beroende på genre så hör jag skillnad mellan Spotify och Tidal, men det är i princip bara när jag spelar klassiskt som det är en förbättring.

Permalänk
Skrivet av makatech:

och du har kört MQA spår genom DAC som har stöd för MQA?

Jag kör FLAC trådlöst via wifi till streamer. Ca 100st skivor blev 30GB. Kör nu ny app på mobilen som heter HIFI Cast. När jag pendlar lyssnar jag på min egen musik. Hemma är det egen musik eller Tunnel Radio eller Youtube med favorit musik som jag vet håller tillräckligt hög nivå. Har haft Tidal Hifi. Det var inget för mig. Så enkelt och otroligt smidigt. Tidal tycker jag är ute om du nu söker efter bästa kvalitet. Förut hade jag Primare CD22 och tyckte streaming var nej tack. Efter jag fick lite hjälp om rippning. Är det guld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Jag kör FLAC trådlöst via wifi till streamer. Ca 100st skivor blev 30GB. Kör nu ny app på mobilen som heter HIFI Cast. När jag pendlar lyssnar jag på min egen musik. Hemma är det egen musik eller Tunnel Radio eller Youtube med favorit musik som jag vet håller tillräckligt hög nivå. Har haft Tidal Hifi. Det var inget för mig. Så enkelt och otroligt smidigt. Tidal tycker jag är ute om du nu söker efter bästa kvalitet. Förut hade jag Primare CD22 och tyckte streaming var nej tack. Efter jag fick lite hjälp om rippning. Är det guld.

Intressant svar och kul att få en förklaring på hur du gör med ditt musiklyssnande. Jag får väl se, men jag är tveksam till att jag orkar hålla på med rippning även om det visst vore kul att rippa sin egen CD samling (till att börja med). Sedan är jag väl egentligen inte ute efter allra bästa möjliga kvalité, förstår att streaming via de musikstreamingtjänster som finns kan medföra någon nackdel rent kvalitetsmässigt. Däremot värderar jag bekvämlighet högt samt smidig tillgång till nytt material, jag vill ha en musikstreaming tjänst och tycker/tror att de musikstreamingstjänster som finns duger för mig. Sedan vilken av de musikströmningstjänster som är "bäst" för mig det återstår att se. Kört Spotify i många år men kör nu en 30 dagars test av Tidal Hifi i samband med att jag köpte dac/amp + HD6XX. Mycket möjligt jag även kommer testa tex Qobuz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, ibland men det beror på. Det har inget med hur högupplöst materialet är utan hur bra mixen är. Liksom, en sunkig radio-mix kommer alltid låta skit men det är för att all dynamik är förstörd. Tidal och Spotify kan ha olika mixar. CD-kvalitet har annars en fantastisk dynamik. Vi snackar på en nivå om att du kan höra en knappnål falla samtidigt som en bomb briserar bredvid.

Här har du för övrigt ett bra test, om du har resurserna att skruva upp volymen utan att det distar.
https://youtu.be/A__w_YFYUpA

Låter det dåligt? Tycker du det är det något som inte stämmer. Samtidigt är ljudet komprimerat som fan (jag vet inte vad 360p video motsvar i ljudkvalitet men det är lågt). Det hade helt säkert varit bättre i högre upplösning, men låter det dåligt? Knappast. Det är en seriöst kompetent inspelning och mix.

Här har du ett annat exempel:
https://youtu.be/mOJEcEkR1a8

Nu vet jag inte exakt vad 360p video komprimerar ljudet till men jag tror det är motsvarande typ 128kbs mp3. I vilket fall är det långt ifrån CD-kvalitet. Trots det tror jag vi kan vara överens om att ljudet är jäkligt bra. Då menar jag inte om skulle höra skillnad mot något bättre, utan bara att det är jäkligt bra.

Upplösning är lite svälja kameler och sila mygg. Upp till en viss nivå (under CD-kvalitet) går det att höra skillnad, men... finns det någon anledning att bry sig egentligen?

Två bra exempel och jag kopplar vad du menar, väldigt mycket beror på hur bra mixen/produktionen/inspelningen är.

Hmmm, jag blev lite psykad av första låten "Oats In The Water", himla fin låt, kanske lyckats missa den, men ja, det låter bra i mina öron. Samma sak med unplugged "Would", låter fint (Alice in Chains en av mina favoriter genom årens lopp för övrigt). Sjutton vad bra den akutiska basen låter i deras unplugged session, grymt, klart underskattat instrument.

Hur ska man egentligen värdera/rangordna själva ljudkedjan förutom själva källan?

Lurarna > AMP > DAC ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag har den dyraste prenumerationen på Tidal, men det är bara för att få tillgång till lossless och inte masters. Hör ingen skillnad på lossless och master, kör visserligen de två första uppackningarna via mjukvara och den sista via hårdvara eftersom jag inte har en MQA-kompatibel DAC. Å andra sidan har jag aldrig hört skillnad när jag varit på officiella MQA-demos heller, de enda som hört skillnad då var Hifiklubbens personal och massa gamla gubbar som säkert tappat hörseln över 10 kHz. Men jag lyssnar bara på MQA om jag bara lyssnar på Tidals genrerekommendationer, annars undviker jag det.
Beroende på genre så hör jag skillnad mellan Spotify och Tidal, men det är i princip bara när jag spelar klassiskt som det är en förbättring.

Intressant att du mest märker skillnad mellan Spotify och Tidal Hifi när du spelar klassiskt. Men faktum är att under denna lilla ljudresa jag gjort så var det nog just ljudet i "soft musik" men i huvudsak klassiskt som imponerande mig mest. Fast ingen direkt jämförelse mellan Spotify och Tidal då utan mer hur jag upplevde mina nya lurar tillsammans med amp/dac'en. För rock, metall, stoner, death metal etc var det inte lika stor skillnad (tror t.om. jag skrev det i något av mina många inlägg på sistone), trodde det dock berodde på HD6XX lurarna. Jag har bred musiksmak men det är ändå sällan jag lyssnar på klassiskt men det blir nog liite oftare nu framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Två bra exempel och jag kopplar vad du menar, väldigt mycket beror på hur bra mixen/produktionen/inspelningen är.

Hmmm, jag blev lite psykad av första låten "Oats In The Water", himla fin låt, kanske lyckats missa den, men ja, det låter bra i mina öron. Samma sak med unplugged "Would", låter fint (Alice in Chains en av mina favoriter genom årens lopp för övrigt). Sjutton vad bra den akutiska basen låter i deras unplugged session, grymt, klart underskattat instrument.

Hur ska man egentligen värdera/rangordna själva ljudkedjan förutom själva källan?

Lurarna > AMP > DAC ?

Oats in the water kanske inte var bästa exemplet med hörlurar ändå. Med bra högtalare känns basen verkligen i magen. Och trummorna mot slutet...

I vilket fall, du fattar poängen. Ljudet är riktigt komprimerat men det låter jäkligt bra ändå.

Lutar - förstärkare - DAC skulle jag säga är helt rätt ordning. DAC är i det här fallet nästan försumbart. Det är en såndär grej där "good enough" verkligen räcker.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Intressant att du mest märker skillnad mellan Spotify och Tidal Hifi när du spelar klassiskt. Men faktum är att under denna lilla ljudresa jag gjort så var det nog just ljudet i "soft musik" men i huvudsak klassiskt som imponerande mig mest. Fast ingen direkt jämförelse mellan Spotify och Tidal då utan mer hur jag upplevde mina nya lurar tillsammans med amp/dac'en. För rock, metall, stoner, death metal etc var det inte lika stor skillnad (tror t.om. jag skrev det i något av mina många inlägg på sistone), trodde det dock berodde på HD6XX lurarna. Jag har bred musiksmak men det är ändå sällan jag lyssnar på klassiskt men det blir nog liite oftare nu framöver.

Mycket off topic
Anledningen till varför klassiskt låter bättre är att det är bättre utfört. Det är det enda svar. Sedan skall du ej hylla Sennheiser till skyarna för de har också sina brister. Det är en annan historia.
Vill du ha en bra gjord låt kan du leta upp
Joe Bonamassa & Beth Hart, Rhymes, studio session.
Deezer har också CD ljud. Rörig tjänst.

Jag lyssnar bara på hörlurar när jag pendlar. Kör då Audio Technica ATH-ANC700BT.
Haft många olika lurar. Beyerdynamic, Sennheiser, AKG och KEF, även hört anläggningar på demo som är helt på en annan nivå än vad vanliga dödliga har råd att spendera.
Gick över från hembioreceiver till ren stereo och då inköptes en streamer och CD läsaren gick ut efter lång och trogen tjänst.

Haft Spotify då när det var helt nytt på marknaden. Haft wimp och sedan vanlig Tidal och Tidal Hifi. Det är ändå inget som slår CD skivan med en riktig bra CD spelare.
Som sagt vill du köra dessa tjänster är det ok. Dina öron och dina pengar.

Permalänk
Medlem

@Buddaz112

Jag vill av olika skäl använda mig av en musikströmningstjänst, skrivit det säkert 5 ggr i tråden.

Inte intresserad (åtminstone inte som det känns nu) av att köpa massa flac spår eller CD skivor för rippning, tror det skulle bli jäkligt dyrt också. Bryr mig inte om ljudkvaliten för en strömningstjänst blir något liite sämre jämfört med lokalt sparade flac filer, bekvämligheten väger tyngre för mig i det här läget.

Jag är en nybörjare på ljud, har haft min Zen Dac och HD6XX (HD650) ca en vecka. Är fullt medveten om att jag inte köpt någon "top of the line" setup.

Det låter bättre än vad jag haft tidigare, ja, men försökte förklara att jag upplevde ett tydligare/större ljudlyft för "soft musik" (tex klassiskt, akustiskt, opera) jämfört med "hård musik" (rock, stoner, metal, death metal etc).

Jag vet inte riktigt vad du syftar på med min Sennheiser hyllning, du får gärna utveckla det? Har i och för sig skrivit i någon tråd att jag tycker att Sennheiser Momentum 3 låter lite bättre rent musikaliskt än Sony XM3, men borde inte vara det som stör dig?

Du skriver "Anledningen till varför klassiskt låter bättre är att det är bättre utfört. Det är det enda svar."

Vet inte om du missförstod mig? Det jag menade var att jag tyckte det lät bättre med klassisk musik nu med mina HD6XX och Zen Dac jämfört med mina gamla hörlurar och utan amp/dac. Denna kvalitetsförbättring blev tydligare än jämfört med tex hårdrock. Lättare att höra kvalitetsskillnad för den typen av musik, ja MEN det kan också bero lite på karaktären hos HD6XX.

Kan möjligen vara så att det finns andra lurar som skulle passa lite bättre till "hård musik" (för mig) men å andra sidan så går det att EQa ljudet så det bör ej vara något problem. Har provat lite olika EQ inställningar genom Roon samt foobar2000 och det blir enorm skillnad.

Tack för tipset om Joe Bonamassa, enbart lyssnat lite på honom men vet att han är riktigt, riktigt vass på elgitarr, ska kolla upp det spåret.

Permalänk
Skrivet av makatech:

@Buddaz112

Jag vill av olika skäl använda mig av en musikströmningstjänst, skrivit det säkert 5 ggr i tråden.

Inte intresserad (åtminstone inte som det känns nu) av att köpa massa flac spår eller CD skivor för rippning, tror det skulle bli jäkligt dyrt också. Bryr mig inte om ljudkvaliten för en strömningstjänst blir något liite sämre jämfört med lokalt sparade flac filer, bekvämligheten väger tyngre för mig i det här läget.

Jag är en nybörjare på ljud, har haft min Zen Dac och HD6XX (HD650) ca en vecka. Är fullt medveten om att jag inte köpt någon "top of the line" setup.

Det låter bättre än vad jag haft tidigare, ja, men försökte förklara att jag upplevde ett tydligare/större ljudlyft för "soft musik" (tex klassiskt, akustiskt, opera) jämfört med "hård musik" (rock, stoner, metal, death metal etc).

Jag vet inte riktigt vad du syftar på med min Sennheiser hyllning, du får gärna utveckla det? Har i och för sig skrivit i någon tråd att jag tycker att Sennheiser Momentum 3 låter lite bättre rent musikaliskt än Sony XM3, men borde inte vara det som stör dig?

Du skriver "Anledningen till varför klassiskt låter bättre är att det är bättre utfört. Det är det enda svar."

Vet inte om du missförstod mig? Det jag menade var att jag tyckte det lät bättre med klassisk musik nu med mina HD6XX och Zen Dac jämfört med mina gamla hörlurar och utan amp/dac. Denna kvalitetsförbättring blev tydligare än jämfört med tex hårdrock. Lättare att höra kvalitetsskillnad för den typen av musik, ja MEN det kan också bero lite på karaktären hos HD6XX.

Kan möjligen vara så att det finns andra lurar som skulle passa lite bättre till "hård musik" (för mig) men å andra sidan så går det att EQa ljudet så det bör ej vara något problem. Har provat lite olika EQ inställningar genom Roon samt foobar2000 och det blir enorm skillnad.

Tack för tipset om Joe Bonamassa, enbart lyssnat lite på honom men vet att han är riktigt, riktigt vass på elgitarr, ska kolla upp det spåret.

Klassiskt är mer rent tekniskt utfört och har andra toner som du sällan hittar i vissa andra genre. Det är svårt att förklara.
Helst bör man ej EQ för då kan du ibland förstöra så som det är tänkt från mix. Du bör då veta vad du gör.
Lät som du var helt lyriskt över Sennheiser, kanske jag som missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Klassiskt är mer rent tekniskt utfört och har andra toner som du sällan hittar i vissa andra genre. Det är svårt att förklara.
Helst bör man ej EQ för då kan du ibland förstöra så som det är tänkt från mix. Du bör då veta vad du gör.
Lät som du var helt lyriskt över Sennheiser, kanske jag som missat något.

Ja, du har missuppfattat, jag har nog skrivit för mycket här senaste veckan, alltid kul med nya prylar.

Helt lyrisk beror på hur man tolkar det, det låter bättre än vad jag haft tidigare, ja, men jag fattar att inte min setup är den bästa som finns, typ så? Dessutom har jag oerhört lite att jämföra med. Att det blev HD6XX till slut var inget vetenskapligt val, en chansning. HD600 & HD650 verkar vara exceptionellt vanliga hifi lurar världen runt (även här på forumet). Läste en hel del och velade lite mellan HD600 & HD650 men fick för mig att HD650 skulle vara något lite varmare med något lite mera mids samt bas än HD600 vilket jag tyckte verkade bra, HD600 beskrivs ofta som lite mer neutrala.

När det gäller EQ kör jag normalt utan EQ men jag har provat lite och det är kul/intressant, går dock inte bananas med inställningarna.

En del inspiration tog jag från metal571 på Youtube som inte verkar var blygsam att EQa sina lurar.
https://www.youtube.com/watch?v=yV2wUtFcCv8

Hans HD650 EQ är (eller var) enligt nedan och jag roade mig med att testa.
Preamp: -7.5 dB
20 Hz, +6.5 dB Q 0.8
40 Hz, +1.5 dB Q 0.8
3500 Hz, -2.0 dB Q 2.0
10000 Hz, -3.0 dB Q 3.0
14000 Hz, +0.5 dB Q 2.0

Permalänk
Skrivet av makatech:

Ja, du har missuppfattat, jag har nog skrivit för mycket här senaste veckan, alltid kul med nya prylar.

Helt lyrisk beror på hur man tolkar det, det låter bättre än vad jag haft tidigare, ja, men jag fattar att inte min setup är den bästa som finns, typ så? Dessutom har jag oerhört lite att jämföra med. Att det blev HD6XX till slut var inget vetenskapligt val, en chansning. HD600 & HD650 verkar vara exceptionellt vanliga hifi lurar världen runt (även här på forumet). Läste en hel del och velade lite mellan HD600 & HD650 men fick för mig att HD650 skulle vara något lite varmare med något lite mera mids samt bas än HD600 vilket jag tyckte verkade bra, HD600 beskrivs ofta som lite mer neutrala.

När det gäller EQ kör jag normalt utan EQ men jag har provat lite och det är kul/intressant, går dock inte bananas med inställningarna.

En del inspiration tog jag från metal571 på Youtube som inte verkar var blygsam att EQa sina lurar.
https://www.youtube.com/watch?v=yV2wUtFcCv8

Hans HD650 EQ är (eller var) enligt nedan och jag roade mig med att testa.
Preamp: -7.5 dB
20 Hz, +6.5 dB Q 0.8
40 Hz, +1.5 dB Q 0.8
3500 Hz, -2.0 dB Q 2.0
10000 Hz, -3.0 dB Q 3.0
14000 Hz, +0.5 dB Q 2.0

Ok. Kör numera lite billigare lurar. Har haft en del olika. Dyraste har varit Beyerdynamic T70p. Vet Beyer uppfattas ljusa, galet bra närvaro i ljudet. Sennheiser hade jag nyligen, orkade inte med deras jobbiga fokus på bara mellanregister. Nu är jag på Audio Technica och de låter lika bra allround som KEF R100 som är det jag kör i hemmet. Lyssnar på allt möjligt förutom klassiskt för jag tycker det är tråkigt. Köper hellre musiken jag gillar. Har inget emot det hela.

Permalänk
Medlem

Hmmm, upplever att jag får lite mera headroom när jag kör Tidal i exclusive mode och med forced volume jämfört med Spotify. Dvs jag kan sänka volymen något på min amp/dac vid streaming via Tidal jämfört med Spotify om jag a och b testar.

Går det överhuvudtaget att köra Spotify i exclusive mode? Finns det fördelar med att köra i exclusive mode förutom att man kanske får liite mera headroom?

(En orsak till att jag själv kör det i Tidal har att göra med inställningarna så att min Zen Dac ska kunna rendera MQA/master filer.)

Permalänk
Inaktiv

Exlusive mode är väl bara för att inte Windows eller spelaren ska lägga sig i?
Ljudet går rent genom alla "filter" och låter som artisten ville det skulle göra, fast vad jag minns så blev det mer djup i musiken med Tidal Hifi/MQA. Har inte kört med Tidal Hifi abb på ett tag, har ju en del rippade album på FLAC.

Angående WASAPI och ASIO.. WASAPI plugin till foobar2000 uppdateras fortfarande medan ASIO inte rörts på ca 2 år. Är ASIO förlegat?

Permalänk

Någon som har erfarenhet av tredjepars pads till Sennheisers HD6 serie? Är lite less på att betala 370 spänn varje halvår. Har kollat lite på HM5 som jag använt till mycket annat men Brainwavz adapter verkar lite kexig. Tänker inte heller betala 1/3 av priset på ett par "boutiqe" pads typ Dekoni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Är lite less på att betala 370 spänn varje halvår.

Vad gör du med de stackars lurarna?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Vad gör du med de stackars lurarna?

Skummet som är i padsen till 6 serien är okänt för att bli mjukt och platt väldigt snabbt. Har aldrig haft problem på andra lurar eller pads.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Skummet som är i padsen till 6 serien är okänt för att bli mjukt och platt väldigt snabbt. Har aldrig haft problem på andra lurar eller pads.

Ok, jag har aldrig ägt 6-serien själv men kan inte minnas jag läst att folk behöva byta så ofta?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Bara för att en produkt mäter bra betyder det inte att den låter bra. Det är väl inte mätutrustningen som ska lyssna? Det är väl du? Spelar det någon roll då ifall någon mätning är bättre eller sämre om du gillar den?

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Exlusive mode är väl bara för att inte Windows eller spelaren ska lägga sig i?
Ljudet går rent genom alla "filter" och låter som artisten ville det skulle göra, fast vad jag minns så blev det mer djup i musiken med Tidal Hifi/MQA. Har inte kört med Tidal Hifi abb på ett tag, har ju en del rippade album på FLAC.

Angående WASAPI och ASIO.. WASAPI plugin till foobar2000 uppdateras fortfarande medan ASIO inte rörts på ca 2 år. Är ASIO förlegat?

Hittade en del intressanta kommentarer i den här Reddit tråden om exclusive mode och wasapi i Tidal:
https://www.reddit.com/r/headphones/comments/bob9d8/is_tidal_...

Tex
"IMO the only advantage to Tidal is that it supports WASAPI (exclusive mode) on Windows. THAT makes an audible difference to me. Spotify lossy (or 320k mp3) vs lossless... I can't differentiate."

En annan svarar:
"This comment is key. Wasapi is literally the benifit of Tidal, not the lossless. If you have to shove lossless audio out of Windows DS, or whatever MAC uses, it's almost pointless. Wasapi (exclusive mode) allows you to bypass the OS sampling engine for direct to DAC bit stream. Wasapi + 320kpbs will sound better than Lossess + Windows DS (imo)."

Finns dock andra som hävdar att de inte hör någon skillnad.

En nackdel med exclusive mode är att dock det blir jobbigt (omöjligt?) att EQa ljudet via mjukvara om man gillar det. Går dock utmärkt via Roon men den kostar ju en del.

Angående ASIO vs WASAPI i foobar2000 hittade jag en del bra i den här setup guiden men samtidigt är det författaren som uttrycker hans subjektiva åsikter:
https://diyaudioheaven.wordpress.com/digital/pc-software/foob...

Permalänk

@madeofelias: Klockren kommentar där. Fasen vad folk överdriver med mätningar och dylikt. Köp, om du gillar det så gillar du det.

Permalänk
Skrivet av moondragon84:

@madeofelias: Klockren kommentar där. Fasen vad folk överdriver med mätningar och dylikt. Köp, om du gillar det så gillar du det.

Nej just det, och vi kan inte lita på våra öron, dem lurar oss. Precis som allt annat!!

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem

Jag har själv utrustning som jag vet mäter väldigt dåligt, så jag kanske inte ska säga så mycket men jag förstår samtidigt varför det är bekvämt att enbart förlita sig på objektiva mätresultat. Det gör det mycket lättare att köpa blint om man inte kan eller vill ränna i butiker och lyssna sig till vad man ska köpa och man vet att man får bra prestanda.
Med det sagt så brukar jag kolla på mätningar i alla fall på elektronik för att se att det åtminstone inte är något som är felkonstruerat, för det händer och det vill jag inte betala för.
Sedan att "ens öron inte lurar en"; jo, det kan de göra i och med att du blir påverkad av subjektiva intryck. Sedan om man bryr sig om huruvida en upplevd förbättring är "äkta" eller inte är ju individuellt. Så länge det låter bättre i ens egna öron spelar det kanske ingen roll?

Permalänk
Medlem

@moondragon84 @madeofelias @oatp1b1

Ja, angående mätresultat vs ljudupplevelse, har ett intressant sådant fall med just iFi Zen Dac som verkar sälja som smör just nu vilket orsakat lite rolig debatt på en del Internet forum. Finns oerhört många positiva reviews om just iFi Zen Dac, den kanske blivit lite smått hypad i den prisklassen (och hypning kan bli fel också). Men.... Amir på audiosciencereview har totalsågat den och avråder till köp baserat på just mätresultat. Själv har jag ingen aning om vem han är men möjligt han har någon form av status i denna nisch? Amir försöker t.o.m. pusha ut hans resultat på review sektionen av produkten på Amazon har jag sett vilket också orsakade lite rabalder eftersom det gick att tolka som reklam för hans sajt. (Angående testen tror jag det kan påverkat att han enbart körde den usb powered samt via en äldre firmware. iFi skriver själva att strömagg behövs för att den ska leverera enligt spec.)

Själv är jag klart nöjd med ljudet och slappnar av (åtminstone nu). Visst, den är lite mjuk/varm i karaktären men för mig är nog det snarare en fördel, skön setup tillsammans med HD6XX/HD650 tycker jag (som ju kanske är lite åt det mjukare/varmare hållet den också). Sannolikt ligger förklaringen i Burr-Brown DAC chippet som används i enheten, om jag förstår det korrekt brukar den ligga lite åt det varmare hållet.

Permalänk

@makatech: Amir från audioscience mäter och kan jämnföra med hundra andra saker som han testat fast det jag har problem med är just att "mäta"saker, ja visst, det är rent science rätt men man går inte till en affär och säger "hur är frekvensresponsen på denna pryl". Folk går och lyssnar på saker och gillar man det så är saken avklarad. En zen dac kanske presterar sämre än saker han hört men i verkligheten så är saken annorlunda. Om man har en zen dac amp och parar ihop det med lurar man har, om man älskar det så vad spelar mätingar för roll då. Då låter väl inte sämre bara för att Amir säger så. Det är dina öron som lyssnar och inte en massa mätningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

@makatech: Amir från audioscience mäter och kan jämnföra med hundra andra saker som han testat fast det jag har problem med är just att "mäta"saker, ja visst, det är rent science rätt men man går inte till en affär och säger "hur är frekvensresponsen på denna pryl". Folk går och lyssnar på saker och gillar man det så är saken avklarad. En zen dac kanske presterar sämre än saker han hört men i verkligheten så är saken annorlunda. Om man har en zen dac amp och parar ihop det med lurar man har, om man älskar det så vad spelar mätingar för roll då. Då låter väl inte sämre bara för att Amir säger så. Det är dina öron som lyssnar och inte en massa mätningar.

Exakt, jag håller med.

Blev lite skumt i just detta fall kan jag dock tycka med så oerhört många bra/ok reviews och sedan en av de större auktoriteterna (?) inom detta område som totalsågade den, avrekommenderar köp just pga taskiga mätvärden.

Ja, det är en subjektiv grej det här med ljud och vad som passar för en själv och därför går det ganska lätt att provocera folk genom att komma med diverse "sanningar" där man i starka ordalag uttrycker sig tvärsäkert. Eller när man använder mätresultat från olika sajter som argument/bevis till att man har "rätt". Jag kan tex tycka att det är skönt med en ljudbild liite åt det varmare/avrundade hållet med andra kan tycka det är åt h-vete och vill ha en klarare neutralare ljusare ljudbild. Man har olka åsikter helt enkelt och det enda man kan göra är väl just att lyssna.

Alla som gör reviews nu på nätet är ett kapitel i sig, ibland får man nästan intrycket av att de fegar ur för att inte stöta sig med vissa företag som skickar dem gratisprodukter eller testexemplar. Visst finns det säkert helt neutrala bra reviewers men lite förvillande är det.

MQA debatten tycker jag är lite intressant tex. Tidal vs Spotify vs lokala flac-filer en annan. Ställer minst sagt stora krav på örat varav väldigt många skulle fallera i blindtester. Då kan man fråga sig till slut, spelar det någon roll? Man får välja det som fungerar bäst för en själv helt enkelt? Är det värt att hålla ett gigantiskt eget lager av egna flac filer och cd skivor? Är det värt att betala dubbelt så mycket för Tidal Hifi vs Spotify trots att örat kanske oftast inte uppfattar skillnad? Är det värt att betala en extra tusing/år för Roon för att kunna EQa ljudet när man streamar ljud från Tidal i exclusive mode? Ja det här är en lite speciell hobby. Måste vara en ganska jobbig hobby för perfektionister? Själv har jag redan börjat tagga ner efter någon dryg vecka. Men en "farlig" hobby med alla roliga prylar och program för datorn.

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju 0,0 neutrala hörlurar också därav det bästa man kan göra är att lyssna subjektivt och jämföra med verkliga livet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x