Permalänk
Medlem

Speldator till barnen, budget 5k

Tjena, går i tankarna att köpa en varsin speldator till barnen (6 och 8 år). Skulle behöva lite tips på vad jag ska sikta på för komponenter. Prestandaklassen jag siktar på är 1080p 60Hz. Budgeten på 5000 är bara för datorn, ingen kringutrustning.

Har tidigare tänkt att jag ska leta allt begagnat för att få ner priset, och bara köpa nytt chassi+kringutrustning. Men tänkte höra om tips på vad man kan köpa om jag skulle vilja köpa allt nytt (har ingen koll på AMD t ex, så vet inte vad man ska titta på där).

När det gäller begagnat har jag tittat på typ gtx 1060, intel 4670.

Spelen som kommer spelas är Minecraft, Minecraft Dungeons, Overwatch och i den stilen. Sen så gillar dom att spela Guild Wars2 och Final Fantasy 14 på min och sambons datorer så ska helst kunna spela sånt också!

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Skulle kanske sikta på en 4790k (4 kärnor börjar kanske bli lite segt men med HT så funkar det mesta idag iaf... speciellt i de upplösningar och fps du siktar på), 16GB ram och sedan kanske ett R9 390 eller ett GTX 1060.
Två av barnen hemma har liknande system och de kan, iaf i 1080p och 60-100fps spela de flesta spel som släpps nytt idag. De spel du nämner tror jag definitivt skulle funka fint på ett sådant system.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Keeper of the Bamse

5K är riktigt svårt med nya komponenter utan att "dumsnåla" alldeles för mycket. Exempel ihopplockat på inet på typ 2 minuter:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14129109

Jag hade istället satsat på begagnat faktiskt, men då får ju kidsen olika datorer, bygger du nytt får dom ju exakt likadana, bättre för husefriden kanske

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Skulle kanske sikta på en 4790k (4 kärnor börjar kanske bli lite segt men med HT så funkar det mesta idag iaf... speciellt i de upplösningar och fps du siktar på), 16GB ram och sedan kanske ett R9 390 eller ett GTX 1060.
Två av barnen hemma har liknande system och de kan, iaf i 1080p och 60-100fps spela de flesta spel som släpps nytt idag. De spel du nämner tror jag definitivt skulle funka fint på ett sådant system.

8 GB ram räcker. Jag körde på 8 GB fram tills i våras (sedan 2012), och inte en enda gång har det varit något problem.

Nu går jag på TS krav på 1080p/60 och då räcker min gamla dator (som nu ska bli en barndator) med 2600K, 8GB och 780Ti till spel som Overwatch osv.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ja en 4790k kanske vore nåt! Smidigast vore väl att hitta ett paket med processor, moderkort och minnen.

Skrivet av Printscreen:

5K är riktigt svårt med nya komponenter utan att "dumsnåla" alldeles för mycket. Exempel ihopplockat på inet på typ 2 minuter:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14129109https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/14129109

Jag hade istället satsat på begagnat faktiskt, men då får ju kidsen olika datorer, bygger du nytt får dom ju exakt likadana, bättre för husefriden kanske

Tack för att du tog dig tid att plocka ihop en kundvagn. Som du säger vill jag inte dumsnåla heller, därför kanske det är bättre att leta begagnat och få bättre grejjer. Köper man bara likadana chassin till dom så får dom tro att det är likadan datorer, så spelar det ingen roll om den ena sitter på ett 1060 och den andra på mitt gamla 1070 (om jag uppgraderar)

Skrivet av Hulle:

8 GB ram räcker. Jag körde på 8 GB fram tills i våras (sedan 2012), och inte en enda gång har det varit något problem.

Nu går jag på TS krav på 1080p/60 och då räcker min gamla dator (som nu ska bli en barndator) med 2600K, 8GB och 780Ti till spel som Overwatch osv.

/hulle.

Tack för tips. Har faktiskt kvar min gamla i5 2500K med moderkort och minnen, kanske kan räcka åt en av dom till att börja med. Kanske blir flaskhals till ett 1060 men bör nog inte märkas av nån av dom. De spelar Minecraft på Nintendo Switch och surfplatta idag så de är inte så kräsna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squ1d-:

Ja en 4790k kanske vore nåt! Smidigast vore väl att hitta ett paket med processor, moderkort och minnen.
Tack för att du tog dig tid att plocka ihop en kundvagn. Som du säger vill jag inte dumsnåla heller, därför kanske det är bättre att leta begagnat och få bättre grejjer. Köper man bara likadana chassin till dom så får dom tro att det är likadan datorer, så spelar det ingen roll om den ena sitter på ett 1060 och den andra på mitt gamla 1070 (om jag uppgraderar)
Tack för tips. Har faktiskt kvar min gamla i5 2500K med moderkort och minnen, kanske kan räcka åt en av dom till att börja med. Kanske blir flaskhals till ett 1060 men bör nog inte märkas av nån av dom. De spelar Minecraft på Nintendo Switch och surfplatta idag så de är inte så kräsna

PM

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+