Microsoft lyfter på locket – Xbox Series X kostar 5 695 kronor

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte hängt med alls i konsolträsket? Tycker nästan 6000 Kr är hiskeligt dyrt för en spelkonsol.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av NodCommander:

Bara jag som inte hängt med alls i konsolträsket? Tycker nästan 6000 Kr är hiskeligt dyrt för en spelkonsol.

Dom går nog garanterat minus på varje konsol såld men får in pengar via spel och andra tjänster.

Är väldigt bra hårdvara för den pengen!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

PC och konsoler är inte konkurenter till varandra.

Är det därför folk skrivit "hade planerat att köpa konsol i höst, men nu blir det nytt grafikkort"?

Skrivet av NodCommander:

Bara jag som inte hängt med alls i konsolträsket? Tycker nästan 6000 Kr är hiskeligt dyrt för en spelkonsol.

Prestandan i nya konsolerna ska ligga runt ett 2080Ti/3070 och då med snabb SSD, CPU etc. Och då kostar det som ett 3070.

Permalänk
Lego Master

Vafan är det frågan om egentligen? RTX 3070/3080 fick rimliga priser, och nu Xbox Series X (och S).
Och under onådens år 2020, dessutom!

Det luktar ugglor i mossen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NodCommander:

Bara jag som inte hängt med alls i konsolträsket? Tycker nästan 6000 Kr är hiskeligt dyrt för en spelkonsol.

Det är helt makalöst billigt med tanke på att bara GPU:ns teoretiska beräkningskraft (12 TFLOPS) matchar RTX 2080 Super, som fram tills nyligen kostade runt 8 000 kr

Men Microsoft tänkte trots det på att vissa inte vill ge så mycket för en konsol, varför lillasyskonet Series S kommer finnas för 3,6K.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Priset var ungefär vad jag förväntade mig.

Xbox får mina tankar till en polare som hade köpt en svart mediakonsol med ett grönt kryss på. Han såg många filmer och annat på denna. Och han blev helt paff när en polare kom över med ett spel på en dvd och visade att mediaspelaren xbox också gick att spela spel på.

Men i dessa tider då man får en raspberri pi så billigt så kan man låta xboxen vara en spelkonsol. Jag själv hoppas på tjänster att få kunna hyra spel, jag har inget behov av att köpa dem, på samma sätt som jag ej har något behov att äga filmer.

Permalänk
Medlem

väldigt bra pris men om Sony kontrar med samma eller bara lite högre tror jag de vinner helt enkelt för att Microsoft låter deras arbetare jobba max 18 månader i rad med 6 månader mellanrum vilket leder till sämre spel och det är ju spelen man vill ha

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Michael1: samtidigt är SSD-lagringslösningen mer potent i PS5, och det kan potentiellt tvinga fram ett högre pris. Min gissning är att Sony tar en större förlust på den digitala versionen för att bättre konkurrera med MS och låter varianten med skivspelare bli något dyrare.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Microsoft gör detta riktigt bra. Bra prenumerationstjänst! Jag har tyvärr inte tid med konsoler utöver PC så kommer förmodligen vänta länge eller kanske inte alls köper någon konsol av den kommande generationen men tycker Xbox-teamet gjort det bra och lockat mig.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att jag trodde på ett pris norr om 6000:- Men då Dollarn har gått ner massor nu sista tiden är det mindre oväntat att det kom under 6000:-

Permalänk
Medlem

Hmm, jag sitter och gör lite överslagsräkning men visst blir det inget billigare med xbox all access? Om månadskostnaden ligger på 400:- per månad hamnar man väl på 9600:- Det är ju lite mer än 24 månaders gamepass ultimate + en xbox series x... Samt att man verkligen låser sig. Jag gillar game pass men har vissa perioder tyckt att det gått månader utan något för mig intressant spelsläpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Michael1: samtidigt är SSD-lagringslösningen mer potent i PS5, och det kan potentiellt tvinga fram ett högre pris. Min gissning är att Sony tar en större förlust på den digitala versionen för att bättre konkurrera med MS och låter varianten med skivspelare bli något dyrare.

Än så länge har vi ju bara hört Sonys PR-maskineri om denna SSD. Den som är lite kritiskt lagd kan ju fråga sig varför man gör en egen speciallösning i en konsol då det historiskt visat sig vara ganska negativt(ex PS3). Kanske är det rent av billigare än att fläska på med GPU/CPU? Känns inte helt orimligt.

Nu kan det ju visa sig att Sonys lösning är guds gåva till grafiken men det vet vi ju inte innan vi sett vad den kan i ett riktigt scenario. Jag kan tycka att det är lite bekymmersamt att Sony är så tysta om sin maskin så här nära release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

PC och konsoler är inte konkurenter till varandra.

Det tror jag absolut att dom är.

https://www.nme.com/gaming-features/nvidias-rtx-3000-series-i...
https://www.tomsguide.com/news/no-the-nvidia-rtx-3080-didnt-j...
https://www.pczone.co.uk/nvidia-just-made-next-gen-consoles-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Bara jag som inte hängt med alls i konsolträsket? Tycker nästan 6000 Kr är hiskeligt dyrt för en spelkonsol.

Tittar du på vad tidigare generationers spelkonsoller kostat korrigerat för inflation så är det inte så farligt.
T.ex. NES som idag skulle kosta $487

https://www.inflationstation.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

PC och konsoler är inte konkurenter till varandra.

Så det är bara jag som tänker "undrar om man kan låsa upp denna konsol och installera win10 och slippa köpa alla datordelarna löst och på så vis spara en reell slant?" 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Hmm, jag sitter och gör lite överslagsräkning men visst blir det inget billigare med xbox all access? Om månadskostnaden ligger på 400:- per månad hamnar man väl på 9600:- Det är ju lite mer än 24 månaders gamepass ultimate + en xbox series x... Samt att man verkligen låser sig. Jag gillar game pass men har vissa perioder tyckt att det gått månader utan något för mig intressant spelsläpp.

499 USD blev 5695 kr. Ca 11,40 kr för en dollar.
299 USD blev 3595 kr. Ca 12,00 kr för en dollar.

25 USD i månaden blir, om vi använder oss av låt oss säga 11,70, nästan 293 kr. Nu vet jag inte om Microsoft tänker ge Elgiganten och andra återförsäljare ersättning direkt från kundernas ficka men mer än runt 300 kr vore ett hån mot det svenska folket och deras valuta!

300 x 24 blir 7200 kr. Detta är för en Xbox Series S. 35 USD för den dyraste varianten. Då blir det 420 i månaden. Nästan 11 000 kr. Det man kan säga är väl att det är en bra sak för de som inte har råd att betala allt direkt och ändå tänkt ha åtminstone Gold och ännu mer om de tänkt köpa Ultimate och/eller EA Play. Har man pengar att lägga ut borde man nog köpa konsolen separat.

Permalänk
Medlem

Och sen har vi den fantastiska svenska momsen + kemikalieskatten.

På pappret ser specifikationerna bra ut, men blir spännande att se i praktiken hur den kommer prestera.
Ligger då samma pris som ett 3070...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Tittar du på vad tidigare generationers spelkonsoller kostat korrigerat för inflation så är det inte så farligt.
T.ex. NES som idag skulle kosta $487

https://www.inflationstation.net/

Hade en mörk period mellan 2007-2011 någon gång då jag fick för mig att spela på X360 men den växte jag som tur är ut ur. Men har aldrig annars haft spelkonsoler.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

499 USD blev 5695 kr. Ca 11,40 kr för en dollar.
299 USD blev 3595 kr. Ca 12,00 kr för en dollar.

25 USD i månaden blir, om vi använder oss av låt oss säga 11,70, nästan 293 kr. Nu vet jag inte om Microsoft tänker ge Elgiganten och andra återförsäljare ersättning direkt från kundernas ficka men mer än runt 300 kr vore ett hån mot det svenska folket och deras valuta!

300 x 24 blir 7200 kr. Detta är för en Xbox Series S. 35 USD för den dyraste varianten. Då blir det 420 i månaden. Nästan 11 000 kr. Det man kan säga är väl att det är en bra sak för de som inte har råd att betala allt direkt och ändå tänkt ha åtminstone Gold och ännu mer om de tänkt köpa Ultimate och/eller EA Play. Har man pengar att lägga ut borde man såklart köpa konsolen separat.

Ultimate pass är väl ju för dom som kör både på pc och xbox så det skulle vara kontroversiellt i min mening att skaffa en series S för det kan jag tycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vafan är det frågan om egentligen? RTX 3070/3080 fick rimliga priser, och nu Xbox Series X (och S).
Och under onådens år 2020, dessutom!

Det luktar ugglor i mossen.

Det luktar konkurrens.
Nvidia känner press från AMD, Microsoft känner press från Sony.

Oavsett om AMDs kommande grafikkort slår Nvidias eller inte, och oavsett om Playstation 5 blir bättre än Xbox Series X eller inte, så gör deras blotta existens att priserna pressas - vilket är bra för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Haha

Skrivet av NodCommander:

Bara jag som inte hängt med alls i konsolträsket? Tycker nästan 6000 Kr är hiskeligt dyrt för en spelkonsol.

Är inte 25000 lite dyrt för en dator, skämt åt sido. Det är inte så dyrt när man väl tänker på det. En dator med samma specs kan kosta 6000 till om du bara ska spela på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Bara jag som inte hängt med alls i konsolträsket? Tycker nästan 6000 Kr är hiskeligt dyrt för en spelkonsol.

En kompis importerade sitt Playstation från Japan för typ 7000 SEK våren 1995, så allt är nog relativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Bara jag som inte hängt med alls i konsolträsket? Tycker nästan 6000 Kr är hiskeligt dyrt för en spelkonsol.

OK,
1TB SSD 1000:-
16 GB minne 800:-
AMD APU med 8 kärnor och 52 CU Vega grafik 3000:-
Kylning och PSU 1000:-
Spelkontroll 600:-
Blu-ray spelare 700:-
HTPC-chassi ...
Moderkort? ...

Redan vid spelkontrollen börjar ju delarna i helheten gå över till bonus för en PC-spelare,
OK du kan inte köra Windows på den och tänkte ändå bara köra Cyberpunk 77 i ett halvår,
men du kan köra windows på din gamla dator och Cyberpunk 77 förtjänar ett grafikkort som kostar lika mycket som konsollen iaf.

Tyvärr är det väl datorer som är hiskeligt dyra om man bara tänkt köpa en för att konsumera och inte tjänar några pengar på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Ultimate pass är väl ju för dom som kör både på pc och xbox så det skulle vara kontroversiellt i min mening att skaffa en series S för det kan jag tycka

Jag tänkte på att med Ultimate Pass kan man betala 36 kr mer (135 kr/mån totalt) för att få spelen plus Gold istället för att betala 79 kr/mån bara för Gold.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av TKD_1337:

499 USD blev 5695 kr. Ca 11,40 kr för en dollar.
299 USD blev 3595 kr. Ca 12,00 kr för en dollar.

25 USD i månaden blir, om vi använder oss av låt oss säga 11,70, nästan 293 kr. Nu vet jag inte om Microsoft tänker ge Elgiganten och andra återförsäljare ersättning direkt från kundernas ficka men mer än runt 300 kr vore ett hån mot det svenska folket och deras valuta!

300 x 24 blir 7200 kr. Detta är för en Xbox Series S. 35 USD för den dyraste varianten. Då blir det 420 i månaden. Nästan 11 000 kr. Det man kan säga är väl att det är en bra sak för de som inte har råd att betala allt direkt och ändå tänkt ha åtminstone Gold och ännu mer om de tänkt köpa Ultimate och/eller EA Play. Har man pengar att lägga ut borde man nog köpa konsolen separat.

EA play ingår i Gamepass ultimate framöver!

Detta är sinnessjuk valuta för pengarna!

Xbox Live Gold (Onlinespel+ Games With Gold)
Xbox Game Pass Console
Xbox Game Pass PC
Game Pass Perks (In-Game Content, 3rd Party Subscriptions)
Project X-Cloud
EA Play Console
EA Play PC

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

EA play ingår i Gamepass ultimate framöver!

https://i.imgur.com/U4gyen0.png

Detta är sinnessjuk valuta för pengarna!

Xbox Live Gold (Onlinespel+ Games With Gold)
Xbox Game Pass Console
Xbox Game Pass PC
Game Pass Perks (In-Game Content, 3rd Party Subscriptions)
Project X-Cloud
EA Play Console
EA Play PC

Ja, det ingår, så har man ändå tänkt köpa det är det riktigt bra. Jag är också glad i konsoler men ärligt talat så har jag spelat på min Xbox One X i max två eller tre timmar på något år. Den första versionen och S-versionen använde jag knappt heller. Sen har jag en PS4 Pro med många spel men jag hinner inte riktigt. Jag har lite för många intressen för att hinna med att spela. Jag har fortfarande ett stort intresse för spel och elektronik men jag vill lära mig att inte köpa konsoler och TV-spel för i slutändan är jag bara en shooterälskare och nu har jag en grymt bra dator så jag lägger hellre pengarna på att uppgradera den.

Konsolerna ger mycket valuta för pengarna. Det är ett jättebra alternativ men jag är inte den typiska konsumenten.

Permalänk
Snusfri

Helt okej pris faktiskt, speciellt med tanke på att PS5 kostar ~95000:-

https://www.trulyexquisite.co.uk/24k-gold-ps5

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Michael1: samtidigt är SSD-lagringslösningen mer potent i PS5, och det kan potentiellt tvinga fram ett högre pris. Min gissning är att Sony tar en större förlust på den digitala versionen för att bättre konkurrera med MS och låter varianten med skivspelare bli något dyrare.

Sedan när lagringsutrymmet börjar bli för litet på PS5 lär det ju bli jättedyrt att köpa en större SSD till PS5 om det är någon special-ssd?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Riktigt bra pris, trodde som många andra på ett något högre pris. Upp till Sony att visa korten nu.

Knappt 6000kr för att få den troligen kraftfullaste konsolen och när man redan har Game Pass? Blir nog att uppgradera från mitt X ändå. Men vi får se, inte sugen på en ny stationär konsol egentligen. Låt mig använda den som en Windowsdator och jag köper utan att blinka!

Samt stöd för mus och tangentbord i spel tack!

Permalänk

Tror det är tveksamt om Microsoft faktiskt räknat med kemekalieskatten och privatkopieringsavgiften. Totalt handlar det väl om ca 1000 sek som Microsoft annars sväljer åt konsumenten? Men visst om man kunde sälja One S för 990 förra julen så varför inte.