Permalänk

Nasproblem

Jag har en Netgear 2000v2 som slutat fungera, troligen för att den är för gammal för uppdateringar (2012). Diskarna är hela (speglade).
Hur ska jag komma åt data på diskarna för att köra dom i min nya synologyds 220j?
Antar att det inte bara är att klona en från varje och sen är allt bra.

Permalänk
Medlem

Filsystemen är troligen ext3/ext4, så tekniskt sett så borde den kunna se datat - dock jag skulle inte ta risken utan att med USB-docka och en ububtu-linux uppstartad på sticka se till att göra en backupp med rsync på alla filer och filträd till en extern USB-disk innan dyliga experiment.

det svåra i det hela är att veta om all automatik som moderna NAS-GUI har i sig för att vara användarvänligt - kanske gör saker som du inte har tänkt dig och tex. se disken som en utökning till befintlig nas och skriver över allt och inte uppfatta dessa som ny orginal till en egen disk-set.
...

Ett problem där det kan skära sig är att de 2 första partitionerna på disken är systempartition och nästa är swap och först den 3' partitionen innehåller datat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BullKarlskrona:

Jag har en Netgear 2000v2 som slutat fungera, troligen för att den är för gammal för uppdateringar (2012). Diskarna är hela (speglade).
Hur ska jag komma åt data på diskarna för att köra dom i min nya synologyds 220j?
Antar att det inte bara är att klona en från varje och sen är allt bra.

På vilket sätt har NAS:en slutat fungera, är den helt död?
Isåfall får du ju antingen köpa en likadan begagnad eller enligt föregående inlägg försöka läsa diskarna från en linuxdator.
Och om diskarna är speglade och förövrigt fungerande så har du ju iallafall två försök på dig om något går fel.

Permalänk
Medlem

Förmodligen är att windows igen tvångsspärrar SMB v.1 igen efter senaste uppdatering och det är lite pyssel i hur man får igång detta igen... - har samma problem med gammal netgear-NAS och också börja tröttna, och som sagt mjukvaran i den är bortom uppdateringsbar...

Har du NFS aktivit på din gamla NAS så kan du hämta/lämna filer via NFS från någon annan Linux-burk om NAS:en fortfarande fungerar.

Permalänk
Medlem

@xxargs:

Ah ok, om så är fallet så är det förmodligen enklast att koppla en USB-dikst direkt till NAS:en och sen kopiera innehållet till USB-disken.

Permalänk

Burken funkar men den blinkar blått och försöker starta men pga Windows senaste uppdatering så går det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av BullKarlskrona:

Burken funkar men den blinkar blått och försöker starta men pga Windows senaste uppdatering så går det inte

Vadå, menar du att NAS:en inte startar p.g.a att Windows har uppdaterats, det låter ju väldigt konstigt?

Permalänk

[quote postid="18606327" userid="3746" name="No_Jah"]
Vadå, menar du att NAS:en inte startar p.g.a att Windows har uppdaterats, det låter ju väldigt konstigt?
[/ Både skrivare och nasen slutade fungera samtidigt efter stora uppdateringen för ett par veckor sen. Jag använde bägge innan jag startade om för uppdateringen sen slutade bägge att fungera när den var omstartad. Skrivaren var ju bara att plocka bort och installera om men nasen står bara och tuggar blinkar blått

Permalänk
Medlem
Skrivet av BullKarlskrona:

[quote postid="18606327" userid="3746" name="No_Jah"]
Vadå, menar du att NAS:en inte startar p.g.a att Windows har uppdaterats, det låter ju väldigt konstigt?
[/ Både skrivare och nasen slutade fungera samtidigt efter stora uppdateringen för ett par veckor sen. Jag använde bägge innan jag startade om för uppdateringen sen slutade bägge att fungera när den var omstartad. Skrivaren var ju bara att plocka bort och installera om men nasen står bara och tuggar blinkar blått

Ok, vad innebär det att NAS:en blinkar blått, det måste ju finnas någon beskrivning på vad det betyder.
Jag har som sagt svårt att först hur en Windowsuppdatering kan göra att NAS:en slutar att fungera, jag menar även om NAS:en har för gammal SMB-version för Windows så bör du ju ändå komma åt NAS:ens webgränssnitt?
Annars tycker jag det lutar åt att något annat är fel på NAS:en