Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

@jorgen69: Ja. Men ta inte mitt svar som facit. Mitt nuvarande har 8Gb och har aldrig hittills haft några problem med minnesmängd.

Det kommer med säkerhet att komma titlar som kanske kräver mer än 10Gb i framtiden men jag tror de kommer vara få till antalet och kanske dröjer det flera år innan vi når dit. Det varierar också en hel del beroende på vilken upplösning du kör etc.

Ingen fara.
Jag gillar ögongodis så kör allt på max.

Permalänk
Medlem

Jättekul att det är ett ordentligt lyft i prestanda och att priset faktiskt känns jämförelsevis rimligt .)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Trevligt test!
Lite OT, någon mer som noterat att 2060 gått om 1080?
Gick 1060 6gb om 980 eller har nvidia blivit bättre på att optimera drivrutinerna numera?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Videon och recensionen var mycket bra.
Verkar vara ett ordentligt lyft och visst är det billigare än 2080TI men inte så billigt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hmm, det där ser skumt ut. Jag har en referensversion av 2080 Ti (även om det är Palit, inte Nvidias egna, men i princip rebrandad). Under Superposition ligger den på ca 1900 under större delen av testet, efter de första sekunderna med 2000-nåt. Under full belastning är det aldrig så lågt som runt 1750. Det måste vara nåt fel på testkortet...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det jag blev besviken på är att OC av 3080 knappt ger nåt.
Det är inte som förr med pillande och testande som var roligt,nu är det bara att trycka i kortet och se glad ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Spännande, jag är rätt säker på att jag inte sagt något överhuvudtaget när det kommer till den biten.

Om det fortfarande inte kommit fram så lär det inte göra det heller. Så vi kan nog ta och lämna det där.

Du sa visst någonting om det. När jag påpekade att tabellen var missvisande så vart du tvungen svara med åsikter om hur Nvidia marknadsför sina kort. Jag pratade om substansen i tabellen, du om vad korten i konsumentklassen heter.

Permalänk
Medlem

Vet ni varför det inte går att köpa 3080 korten. Står ju att det är tillgängligt 2020-09-17?!

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk

Great article! 👍

Permalänk
Medlem

Skulle RTX 3080 påverkas negativ av 6700k? Klarar 6700k att driva detta?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schten:

Vet ni varför det inte går att köpa 3080 korten. Står ju att det är tillgängligt 2020-09-17?!

Därför att de släpps först kl 15:00, lokal tid.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna köpt FE men var är RGB:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

De 415W som de mäter upp gäller för hela systemet, som kör en 10900K vid 5GHz och därmed har högre effektuttag än vad ditt system skulle ha.

Kollade det gamla testet med 2080 ti och då drog hela systemet 405 watt ser det ut som, märkligt att detta test endast visar 415 watt alltså 10 watt mer bara 🤔

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av KorvMos:

Trevligt test!
Lite OT, någon mer som noterat att 2060 gått om 1080?
Gick 1060 6gb om 980 eller har nvidia blivit bättre på att optimera drivrutinerna numera?

Snarare tvärtom. Senaste generationerna får mest uppmärksamhet. Var väldigt liknande med Kepler när Pascal kom. Snack om att Nvidia "nerfade" Kepler men det handlar nog mest om att de använder sina resurser till de senaste generationerna. Så typ Turing och nu Ampere.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dlin89:

Kollade det gamla testet med 2080 ti och då drog hela systemet 405 watt ser det ut som, märkligt att detta test endast visar 415 watt alltså 10 watt mer bara 🤔

Några länkar till andra test, enbart grafikkortet:
https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-fo...
https://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_rtx_3080_founde...

Ditt system i övrigt drar fortfarande inte tillräckligt mycket för att det skall bli ett problem, strömförsörjningsmässigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Orici:

Skulle jag också vilja veta

Permalänk
Medlem

Har folk bestämt sig mellan ASUF TUF-korten? Jag vill verkligen veta hur mycket processorhastigheten är och skiljer sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Har folk bestämt sig mellan ASUF TUF-korten? Jag vill verkligen veta hur mycket processorhastigheten är och skiljer sig.

Skillnaden är förmodligen bara olika BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ditt system i övrigt drar fortfarande inte tillräckligt mycket för att det skall bli ett problem, strömförsörjningsmässigt.

Aha okey 😊 tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Skulle du säga att det är safe att ligga på runt 400-500 watt load på ett sf600 corsair psu? Eller skulle det ta stryk av att ligga på runt 80% load?

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=OX9Eh_NaC5c Gamerz nexus plockar isär ett 3080

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scara:

Du sa visst någonting om det. När jag påpekade att tabellen var missvisande så vart du tvungen svara med åsikter om hur Nvidia marknadsför sina kort. Jag pratade om substansen i tabellen, du om vad korten i konsumentklassen heter.

Är jag verkligen så oerhört otydlig? Du anklagar mig för att inte ta till mig information kring vad som går emot vad jag sagt, tydligen angående "största hoppet någonsin” diskussionen. Men jag hade fortfarande inte tagit någon ställning kring det påståendet, eller ifrågasätt det.

Jag har argumenterat kring dina åsikter om mätpunkterna inte generationskillnaderna i sig, och det enda jag sagt (förutom att tjafsa om lite småskit) är att jag, till skillnad från dig, anser att det visst är rimligt att jämföra generationer utifrån kort i samma segment, oavsett om kretsbeteckningen slutar på en 2a eller 4a. Och tvärtom mot vad du säger nu att det skulle vara baserat på vad kort ”heter”, då jag till och med skrev i förra inlägget att jag hade hållit med dig om tex 3080 var prissatt som ett tu102 kort, ja då hade det också vart rimligt att jämföra det mot ett sådant och inte ett 2080.

Men som sagt, verkar inte vara på samma våglängd så vi kan nog avsluta det här, för antingen missuppfattar vi varandra eller pratar vi om varandra. För du har uppenbarligen missuppfattat min intention och verkar läsa in saker jag inte sagt.

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Jag hade gärna köpt FE men var är RGB:n?

I julprydnadslådan där det hör hemma.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Inte för att vara kritisk men jag saknar Microsoft Flight Simulator i testet

Permalänk
Medlem

Så dagen har kommit där ett vega 64 blir omkörd i strömförbrukning, givetvis är prestandan av rejält stora mått! Man får hoppas att det går att undervolta en hel del och därmed få ner strömförbrukningen.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Jag går från ett RX 5700 så det här kortet blir perfekt för min del. Presterar ungefär som jag hade räknat med. All is good.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Så dagen har kommit där ett vega 64 blir omkörd i strömförbrukning, givetvis är prestandan av rejält stora mått! Man får hoppas att det går att undervolta en hel del och därmed få ner strömförbrukningen.

Håller med. Skulle vara intressant att se test på hur pass mycket det går att undervolta!

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Behåller mitt 2080 Super, mer än nöjd med den prestandan fortfarande. Den högre strömförbrukningen är också något jag gärna slipper, det är svårt nog att hålla värmen i rummet här låg.

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk
Medlem

https://videocardz.net/browse/asus/geforce-30

Det verkar inte skilja sig något i processorhastighet. Jag var inne på att köpa ett ASUS TUF-kort men börjar luta (igen) mot ett Zotac-kort faktiskt. Härligt att ha två års förlängd garanti när man lägger ut nästan 8000 kr!

Jag förstår inte varför Webhallen har samma Zotac-kort mycket dyrare än Komplett.

Permalänk
Skrivet av Therpid:

Videon och recensionen var mycket bra.
Verkar vara ett ordentligt lyft och visst är det billigare än 2080TI men inte så billigt tycker jag.

Samma pris som 2080, när det kom.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none