Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Medlem

@anon5930:
"På grund av extrem efterfrågan är denna produkt tillfälligt otillgänglig för försäljning. Klicka på meddela mig och få besked så snart produkten är tillgänglig för försäljning igen."

Jag vågar inte ens tänka på hur många som beställt om det blir så här. Jag undrar också hur många som beställt kort från alla handlare... avbokningsfrekvensen kommer ju att bli helt vansinnig.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

@anon5930:
"På grund av extrem efterfrågan är denna produkt tillfälligt otillgänglig för försäljning. Klicka på meddela mig och få besked så snart produkten är tillgänglig för försäljning igen."

Jag vågar inte ens tänka på hur många som beställt om det blir så här. Jag undrar också hur många som beställt kort från alla handlare... avbokningsfrekvensen kommer ju att bli helt vansinnig.

När 1080 släpptes bokade jag samma minut. Fick mitt två månader senare Känns som detta blir lika eller värre.
Men om folk inte hade bokat 20st åt sig själva så hade det nog varit bättre.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@Karate Taco: Är nog inte omöjligt att TUF-korten kommer då också om man kikar runt lite på reddit. Frågade dock kundtjänst specifikt om min Strix-order på Elgiganten som jag beställde bara någon minut efter korten kommit upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

@Toss3: Ja, men jag har ju köpt korten för 7825kr. Idag kostar de 8500kr, skulle jag inte kunna sälja dem på forumet för 8200kr så alla sparar pengar?

Vad är det för kort som idag kostar 8500?

Edit: Skulle läst hela tråden innan jag frågade. Sorry.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Vad är det för kort som idag kostar 8500?

Visade sig vara priset efter subventionerade priser...dvs efter 15-17/10 beroende på ÅF. Ställde samma fråga förut..

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Frågade komplett nu angående leveransen av ASUS TUF. Beställde 15:00 och står 7e oktober som beräknad leverans.

"Dem datumen som står där är osäkra och kan ändras, tyvärr har vi inte mer info om det i nuläget på de leveranserna:/"

Känns lite otryggt, men förhoppningsvis ska de vara framme den 30e hos ÅF som någon skrev..

Permalänk

[quote postid="18613401" userid="752" name="Dunde"]
Du MÅSTE ju inte köpa ett 3080.
Hur kan inte den otroliga teknik vi idag har tillgång till vara fantastisk?
Lite ödmjukhet inför den sjuka mängd forskning och mantimmar som ligger bakom det vi idag tar för självklart i vårt samhälle efterlyser jag i allmänhet.

Jag är inte i närheten av att kasta mig in i en köphysteri mellan två tillverkare av gpu-kretsar. Har helt enkelt inte behovet!

Vad du åsyftar med ödmjukhet orkar jag inte bemöta men kan säga så mycket att jag inte stödköper grafikkort pga ödmjukhet inför att forskare gör sitt jobb!

Vidare tycker jag att du måste köpa MINST två 3080 och sedan ge bort ett till någon stackars forskare.😂

Permalänk
Medlem

Asus TUF kortet jag beställde hos netonnet kl17 i torsdags är på väg till mig nu 😊

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

la en beställning på netonet i torsdags kl 16.40 på ett tuf

och fick nu ett mail från netonet och det är packat och på väg

hoppsan inet har ändrat på lager för tuf kortet till 2021 01 04 !!!!!!!!!!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem

Alltså fy fan vad surt då man läser att de som lagt beställningar så sent ändå får sina kort så snabbt. Glad för er skull dock! Trodde netonnet sålt slut på sina kort då de tagit emot beställningar redan kvällen innan, men tydligen inte.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Asus TUF kortet jag beställde hos netonnet kl17 i torsdags är på väg till mig nu 😊

hur fan då?..vip kund eller:)
aha läste inet av misstag hehe

Permalänk
Medlem

La en order idag på Netonnet, mest för att se vad man får för leveransdatum

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

ZOTAC GeForce RTX 3080 Trinity kostar 8600 kr nu. ASUS visade sig vara bäst sett till pris. De har billigast grafikkort nu, de skulle ju köra i en hel månad.

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s453450679&o=produ...

Permalänk
Medlem

Installerade mitt ASUS TUF 3080 idag, sicken jäkla best! Byggd som en pansarvagn. Hård kört den nu i ett par timmar i ett 25°C rum, max GPU temp har varit 67°C.

Permalänk
Medlem

Slängde in en beställning på Netonnet 18e kl 6.33, får se när min tur kommer.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Skrivet av mastrovious:

La en order idag på Netonnet, mest för att se vad man får för leveransdatum

Hade du kommit till mig så kunde du ha fått ett datum för fem lök.

Permalänk
Medlem

Kommer Zotac-kortet verkligen inte in förrän december hos Komplett? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Kommer Zotac-kortet verkligen inte in förrän december hos Komplett? Vad tror ni?

tror ingen kan veta tyvärr. kan väl hoppas på att det datum de skriver är worst case, men det vet jag inte. jag hoppas på att 3070, 3090 och amd sprider ut köparna litegrann då jag tänker mig att alla är fokuserade på just 3080 just nu. dessutom verkar ju många ha beställt ett flertal kort även om de bara vill ha ett, så det är mycket möjligt att en stor del av kön gradvis kommer försvinna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TKD_1337:

Kommer Zotac-kortet verkligen inte in förrän december hos Komplett? Vad tror ni?

Står fortfarande 26 september på mitt Zotac från Komplett, inte hänt något sedan 17 september när ordern lades. 15:22 så ganska sen order, då Komplett öppnade upp försäljningen innan kl 15.

Ont om recensioner på Zotacs kort vilket gör mig lite tveksam. Duger säkert bra nog men ett av de mindre testade korten vad det verkar.

Permalänk
Inaktiv

Verkar som att Netonnet levererar rätt bra: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1608236-ni-som-fatt-er...

Har för mig det diskuterades att de sålde sina kort på natten under lanseringsdagen, men dessa rapporterar ju tider vid officiell säljstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Står fortfarande 26 september på mitt Zotac från Komplett, inte hänt något sedan 17 september när ordern lades. 15:22 så ganska sen order, då Komplett öppnade upp försäljningen innan kl 15.

Ont om recensioner på Zotacs kort vilket gör mig lite tveksam. Duger säkert bra nog men ett av de mindre testade korten vad det verkar.

Kommer definitivt duga bra! Men ja. Verkar vara ett av "dom sämre" korten där de snålat in en hel del på PCB'n vad jag förstått. Men till vardags märker man ju inte sådant ändå.

Denna roade jag mig med igår kväll:https://www.youtube.com/watch?v=0AVZSjYDR2E&t=1920s
Och denna: https://www.youtube.com/watch?v=2GZeaj56hLM

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

tror ingen kan veta tyvärr. kan väl hoppas på att det datum de skriver är worst case, men det vet jag inte. jag hoppas på att 3070, 3090 och amd sprider ut köparna litegrann då jag tänker mig att alla är fokuserade på just 3080 just nu. dessutom verkar ju många ha beställt ett flertal kort även om de bara vill ha ett, så det är mycket möjligt att en stor del av kön gradvis kommer försvinna.

Det hoppas jag verkligen på.

Skrivet av anon5930:

Står fortfarande 26 september på mitt Zotac från Komplett, inte hänt något sedan 17 september när ordern lades. 15:22 så ganska sen order, då Komplett öppnade upp försäljningen innan kl 15.

Ont om recensioner på Zotacs kort vilket gör mig lite tveksam. Duger säkert bra nog men ett av de mindre testade korten vad det verkar.

Okej. Lite märkligt. Jag beställde tio minuter efter dig och de har ändrat till att det nu står: "Beställd, förväntas i lager 2 december 2020".

Jag är inte förvånad eller bekymrad. Det är inte bland de största märkena. Jag tar två års extra garanti mycket hellre än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Hade du kommit till mig så kunde du ha fått ett datum för fem lök.

Ingår kortet också? 😎

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Oof den här kändes;

Beställd strax före 15:00 den 17de på Komplett.se, beställningen registrerades 15:10 (p.g.a. fördröjning /överbelastning osv. antar jag.)
Senare på kvällen blev det preliminärt "förväntas i lager" datumet 25de September, fine no worries.
Någon dag efter det så ändrade det igen till den andra Oktober. också inga problem.
Men nu idag/natt kl 02:15 blev ordern uppdaterad och det nya "förväntas i lager" datumet på min beställning är första november.

Det där hoppet ifrån andra Oktober till första November kändes, gjorde lite ont till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FappaR:

Oof den här kändes;

Beställd strax före 15:00 den 17de på Komplett.se, beställningen registrerades 15:10 (p.g.a. fördröjning /överbelastning osv. antar jag.)
Senare på kvällen blev det preliminärt "förväntas i lager" datumet 25de September, fine no worries.
Någon dag efter det så ändrade det igen till den andra Oktober. också inga problem.
Men nu idag/natt kl 02:15 blev ordern uppdaterad och det nya "förväntas i lager" datumet på min beställning är första november.

Det där hoppet ifrån andra Oktober till första November kändes, gjorde lite ont till och med.

Oufff.. Blev tvungen kolla min order på komplett Asus 3080 Tuf Gaming och se så om den hade ändrats. Gjorde beställningen strax innan 15 och fick bekrätelse ca 15.14. Har som tur inte ändrats "Beställd, förväntas i lager 7 oktober 2020, 1 st."

Gissar dock på att något lär hända närmaste dagarna med det. Säkert till det värre

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FappaR:

Oof den här kändes;

Beställd strax före 15:00 den 17de på Komplett.se, beställningen registrerades 15:10 (p.g.a. fördröjning /överbelastning osv. antar jag.)
Senare på kvällen blev det preliminärt "förväntas i lager" datumet 25de September, fine no worries.
Någon dag efter det så ändrade det igen till den andra Oktober. också inga problem.
Men nu idag/natt kl 02:15 blev ordern uppdaterad och det nya "förväntas i lager" datumet på min beställning är första november.

Det där hoppet ifrån andra Oktober till första November kändes, gjorde lite ont till och med.

Ouch! Vilket kort?
Min Zotac ligger fortfarande kvar på samma datum jag haft sen lanseringen, 26e sept. Men tvivlar starkt på datumet, framförallt då det är en lördag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ouch! Vilket kort?
Min Zotac ligger fortfarande kvar på samma datum jag haft sen lanseringen, 26e sept. Men tvivlar starkt på datumet, framförallt då det är en lördag.

Asus TUF OC GAMING, tog den i hopp om att kanske alla andra rushade Zotac men jag verkar har gjort helt fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FappaR:

Asus TUF OC GAMING, tog den i hopp om att kanske alla andra rushade Zotac men jag verkar har gjort helt fel.

Ah, segt med ändringen där! Det är det bättre kortet av de två känns det som, var iallafall den jag själv ville ha.

Du ligger före min 3080 TUF OC-beställning jag gjorde på Inet i måndags när jag såg att de åter gick beställa och priserna låg kvar som vid lanseringen. januari 2021 på den.

Permalänk
Medlem

Uppdaterades på komplett från 7e oktober till 22oktober inatt. Är det bara ASUS som det strular för med leveranser ? Känns helt orimligt om nu leveranser ska in den 30e. Fick min order ok 15:18 så känns som man var hyffsat tidigt ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FappaR:

Oof den här kändes;

Beställd strax före 15:00 den 17de på Komplett.se, beställningen registrerades 15:10 (p.g.a. fördröjning /överbelastning osv. antar jag.)
Senare på kvällen blev det preliminärt "förväntas i lager" datumet 25de September, fine no worries.
Någon dag efter det så ändrade det igen till den andra Oktober. också inga problem.
Men nu idag/natt kl 02:15 blev ordern uppdaterad och det nya "förväntas i lager" datumet på min beställning är första november.

Det där hoppet ifrån andra Oktober till första November kändes, gjorde lite ont till och med.

Asch jag beställde också lite innan kl 15 och beställningen registrerades 15:11, men på min beställning står det fortfarande 7 oktober. Detta är dock för vanliga TUF. Förstår inte varför andra tillverkare verkar ha så svårt att få kort till norden då MSI verkar leverera kort hela tiden.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE