Hur dålig får en ISP vara? Telenor slår i taket.

Permalänk
Medlem

Hur dålig får en ISP vara? Telenor slår i taket.

Jag och hundratals andra (tusentals) har de senaste veckorna fått erfara hur usla Telenor är som ISP när det väl börjar strula.

Jag bor på Eriksberg/Hisingen/Göteborg och vi har de senaste tre fyra veckorna haft en milt sagt usel tjänst från Telenor. Når det funkar är det lysande men va fasen, ska man behöva leva med 12-timmars avbrott varje vecka? Nu när jag skriver detta så ligger nätet nere (klockan är 22:55 torsdag 24/9 och nätet dog vid fyratiden i morse, kanske kommer igång 10:00 imorgon). Det har varit snack om avgrävd fiberkabel i det senaste fallet men det ger noll förklaring för de tre tidigare avbrotten.

Vi snackar inte lite hack i verksamheten utan de senaste blackouterna har varit tolv timmar eller mer. Hade jag haft ett personligt avtal med Telenor så hade jag avbrutit det direkt men nu är det så att hela vår bostadsrättsförening har ett avtal med skiten Telenor och jag antar att det är svårt att slita sig från detta. Har mailat föreningen men de är av någon outgrundlig anledning inte i samma universum, allt är bra... Till saken hör att all TV vi ser på är via bredbandet så jag antar att fler än jag är upprörda. Typiskt en styrelse som vill låta det hela glida förbi...

Yes, jag vet att jag är extra engagerad i ärendet men va fasen, kan man kalla sig ISP om man inte kan upprätthålla sin tjänst mot en av Göteborgs mer befolkade områden. Fel efter fel den senaste tiden, va fasiken sysslar de med?

Har Ni några liknande erfarenheter av Telenor, dela med er av detta i denna tråd.

Nu ska jag försöka få detta över till Sweclockers via min mobil som hotspot som tur är inte använder Telenor.

/Bascule 666

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Kan vara många orsaker, kan vara utanför deras kontroll, kan vara fel för just ditt hus/föreningens fastighet som är svårt att komma åt. Klart att det är tråkigt, och Telenor vill ju knappast att kunder blir upprörda, och deras noc får garanterat ett larm om er kåk dör.

Varför är en annan fråga, kan vara flera bekymrande omständigheter och multipla problem.

En annat sak jag lärt mig: Du ska bara veta hur många brf/styrelse ledamoter gör sig otillgängliga och ibland är oförståliga. Ibland kan den som lagar jaga varenda person i styrelsen utan att någon svarar, för ingen svarar idag om dom inte känner igen numret. Ibland är alla bortresta och ingen kan släppa in teknikern som ska laga ditt internet. Ibland har styrelsen inte ens nycklar för att komma in i sitt egna elrum och är helt ovetandes.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

För att ge något underlag, det Telenor säger är:

Aktuella större driftstörningar

Område

Hisingen med omnejd
Störning
Transmissionsstörning i Södra Sverige
Status
Arbete pågår
Beskrivning
Vi upplever just nu problem med våra bredbandstjänster i Hisingen med omnejd. Detta beror på en avgrävd fiber.
Rapporterat
Torsdagen den 24 september, 07:57
Förväntas löst
Fredagen den 25 september, 10:00

Hur snabbt ett kabelbrott kan fixas varierar, men det finns en anledning till att företag som är beroende av sin uppkoppling måste ha backuplösningar. Ingen som är beroende av trafik genom just den kabeln kommer få internet innan kabeln är fixad.

Edit: Blev åtgärdat under natten, så mindre än ett dygn avbrott, åtgärdat "Fredagen den 25 september, 04:15".

Permalänk
Medlem

Dåså, låter som en fiber med mycket trafik som var helt av. Tidigare fel kan ju ha varit något större strömavbrott och nästa dag en trasig switch. Hoppas du klarar dig ett längre tag nu iaf!

En gång släckte en person en hel telestation en fredag, hängde jackan på huvud el.. Tog ett tag innan turbinerna gick igång och ett längre tag innan all el var återställd, fick invänta elektriker som fick starta upp i sektioner. Sen går saker sönder ofta när elen bryts... Inte alla operatörer som betalar för reservkraft där till. Kan hända mycket med näten som ingen skulle tro på..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Detta var ju en driftstörning i iTux nätverk, och är helt orelevant vilken internetleverantör du hade i det området.