Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jo men hittils bara hittat en post om det och det han gjort var att kontakta nvidia ang statusen "bearbetas" och fråga vad det innebar, varpå de svarade med att ta bort hans order. Vild teori här, men kan ha varit extra inhyrd (in)kompetens på kundsupporten som förstörde för honom.

Jag tänker mao inte vara i kontakt med support öht utan vackert vänta ett tag

Amerikanare har börjat få sina 3080 FE skickade till sig.
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/iz7o00/psa_you_can_c...

Påstås att statussidan ändras innan man får mejlet, så man har ju något nytt att F5'a

Jag tänkte också att det fanns rätt många teorier om varför det där hände. Kan ju va så att han fått till sig kort tidigare och vid genomgång av order manuellt bestämde de sig för att släppa fram andra i kön... finns ju hur många förklaringar som helst på det. Med det sagt vill jag inte jinxa min egen order

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Lego Master

Då var det gjort, mitt TUF OC är avbeställt och jag kommer nu avvakta tills ÅF har det mer regelbundet i lager istället för att simma i ovisshet under hela hösten. Nu VET jag att jag inte får nåt förrän jag beställer det igen. Peace of mind.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Passade även på att använda Distill.io för att övervaka om det sker en ändring på orderstatusen Får se om den är snabbare än ev mail från Nvidia!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Verkar som FE korten kommer skicaks från Irland. Kolalr min faktura. Där står det. Lär det ta ett tag innan man får kortet då.

Ansvarig säljare: Digital River
Digital River Ireland Limited
Dromore House
East Park
Shannon
County Clare
V14 AN23
Ireland

Visa signatur

FD Era 2 | Asus B650E-I | AMD 78003DX | RTX 5080 FE |
Corsair 32GB | Samsung 990 Pro 2TB | Corsair SF850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Verkar som FE korten kommer skicaks från Irland. Kolalr min faktura. Där står det. Lär det ta ett tag innan man får kortet då.

Ansvarig säljare: Digital River
Digital River Ireland Limited
Dromore House
East Park
Shannon
County Clare
V14 AN23
Ireland

Fast det är inte alls säkert, det kan skickas från ett centrallager någonstans, huvudkontoret ligger dock på Irland pga dess skattelagar men det beryder inte att hårdvara skickas där ifrån. Samma med Microsoft och andra jättar, allihop har huvudkontor just i Irland. Det är dessutom Digital Rivers huvudkontor som ligger där, de sköter bara den digitala försjäljningen åt nVidia, vem som sedan skeppar det rent fysiskt får vi se sen.

Edit: enligt snabbgooglande så skickas allt från tyskt centrallager i närheten av Nürnberg

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Min nvidia order ligger fortfarande på "väntar" vad trött jag blir
Speciellt när alla jag sett fått bekräftad betalnings mail har beställt efter mig.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast det är inte alls säkert, det kan skickas från ett centrallager någonstans, huvudkontoret ligger dock på Irland pga dess skattelagar men det beryder inte att hårdvara skickas där ifrån. Samma med Microsoft och andra jättar, allihop har huvudkontor just i Irland. Det är dessutom Digital Rivers huvudkontor som ligger där, de sköter bara den digitala försjäljningen åt nVidia, vem som sedan skeppar det rent fysiskt får vi se sen.

Edit: enligt snabbgooglande så skickas allt från tyskt centrallager i närheten av Nürnberg

Kan vara från Ingram, de har både lager där samt i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikijit:

Låter väl inte helt osannolikt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk

Jag fick precis meddelande från Inet att mitt MSI 3080 Ventus har skickats.
Beställningen gjordes 17/9 ca 15:20.

Misstro icke Inet!

Visa signatur

MSI RTX 3080 10GB • Ryzen 5800X • NZXT Kraken X53 • MSI B550M Mortar • HyperX Fury 32GB @ 3600MHz • Asus Thor 850W • Meshify C Mini

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Wikijit:

När jag köpte mitt 2080ti för ~2år sedan ifrån nvidia.se, var det skickat ifrån Stockholm av just Ingram.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

@Belsebull: Jag beställde MSI 3080 Ventus från inte 15:14 och fick min leverans i onsdags. Vilket kort beställde du?

Permalänk

@Herr_Nilsson: Grattis! Fick mitt Ventus i onsdags, galet nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilNordlund:

@Belsebull: Jag beställde MSI 3080 Ventus från inte 15:14 och fick min leverans i onsdags. Vilket kort beställde du?

TUF OC beställde jag, men beställde mitt runt 19 (efter jag totalt gav upp på FE), så har inga förväntningar på att få mitt än på ett bra tag, är mer informationen om att andra har fått eller att ens Inet har fått in mer eller ska få in mer jag saknar

Permalänk
Medlem

Folk som beställt från Proshop som vill ha lite mer "eventuell" information kring leveranser, se
https://translate.google.se/translate?sl=de&tl=en&u=https%3A%...
TLDR: Dom förväntar sig slutet av oktober/början av november...
Pff lite segt, vet inte riktigt vilka modeller dom syftar på, möjligtvis allt.

Såg även någon länk till hardwareonline.dk där Proshops inköpare (tror användarnamnet var proshop_michael, som svarade ganska utförligt på frågor som folk hade kastat ur sig på de forumet.
EDIT: Hittade den:
https://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=2&tid=985899

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av legis:

Även Elgiganten kör detta. Om de har lagt en beställning på t.ex. 30 varor från sin leverantör kommer webbsidan uppdateras med att de har 25+ i webblager utan att de ens vet när de kommer få varorna. Syfte är att kunna tömma sitt lager så snabbt det bara går genom att ha kunder som redan beställt.

Kan nog vara värt att anmäla till konsumentverket eller något liknande, är en form av falsk marknadsföring. Knyta kunder som i bästa fall valt faktura eller i sämsta fall redan betalat och sedan bara försöka hålla kvar de så de inte avbokar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astyrna:

Beställde ett PNY 3080 imorse från inet. Är skickat nu, kommer imorgon.
Gött! Visst, hade hellre tagit TUF, men jag sitter lite i skiten eftersom jag sålda min gamla dator så just nu har jag inget grafikkort.

Vänta beställde du idag och det skickades idag? Enligt inet har de inte dem inne.

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Inaktiv

Från Komplott-fronten intet nytt. 26 september 2020 som i över en vecka. Blir att avboka, känner mig tveksam på modellen och Zotac verkar inte få iväg några kort alls. Beställde relativt tidigt, 15:22 17 sept men verkligen inget händer. Min senare beställning av kortet jag var ute efter (bortsett från Nvidias 3080F5) var Asus 3080 TUF OC så blir att behålla den beställningen som gjordes sent måndag kväll. Verkar vara en bättre modell och framförallt den extra HDMI-porten jag gärna vill åt.

Så någon får förhoppningsvis sitt Zotac 3080 Trinity lite fortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kan nog vara värt att anmäla till konsumentverket eller något liknande, är en form av falsk marknadsföring. Knyta kunder som i bästa fall valt faktura eller i sämsta fall redan betalat och sedan bara försöka hålla kvar de så de inte avbokar.

Elgiganten visar ju dock att det handlar om förhandsbokningar. Till skillnad från Shark.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Eftersom de samtidigt reserverar sig vad gäller faktiskt leveransdatum bör de med nuvarande lagstiftning kunna sitta lugnt. Men både vilseledande och irriterande. Vad gäller just Elgiganten ska man hålla sig ifrån deras webbshop, det är butik som gäller. De håller inte ens sitt löfte om att saker skickas samma dag om de beställs innan kl 18.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sgart:

Elgiganten visar ju dock att det handlar om förhandsbokningar. Till skillnad från Shark.

Knappt kollat på Shark så vill inte uttala mig om den butiken men Elgiganten hade "Webblager 25/100+" och liknande och halvt finstilt 1-2 månaders leveranstid.

Permalänk
Medlem

Beställde ett Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC från Inet i lördags, skickades igår och hämtade ut det nu på lunchen! Inte det kortet jag helst hade velat ha (EVGA FTW3 eller ASUS Strix) men snyggt och tror det slår mitt 1080 med hästlängder ändå
Har beställningen för FTW3 och Strix liggandes kvar om ifall att man ändrar sig inom 14 dagar.

Står fortfarande "I lager 2021‑01‑04" för alla Inets 3080, men antar att de skickas så fort de får in nya kort.

Edit text.
Visa signatur

Ryzen 9 5900X ■ RTX 3090 ■ 32gb RAM ■ ROG STRIX X570-e ■ NZXT H710i ■ 2TB AORUS NVMe Gen4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Knappt kollat på Shark så vill inte uttala mig om den butiken men Elgiganten hade "Webblager 25/100+" och liknande och halvt finstilt 1-2 månaders leveranstid.

Elgiganten har en stor gul banner ovanför varje produkt där det står beräknad leveranstid så håller inte riktigt med att det står någonstans lite finstilt, sen är det såklart förvirrande när det samtidigt finns en grön lampa med 100+ i lager under produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronniee:

Elgiganten har en stor gul banner ovanför varje produkt där det står beräknad leveranstid så håller inte riktigt med att det står någonstans lite finstilt, sen är det såklart förvirrande när det samtidigt finns en grön lampa med 100+ i lager under produkten.

Det stod 3-5 dagar då jag la min beställning - den gula bannern dök upp betydligt senare.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jo det måste ha vart en grym röta där

Asus formula xi / 9900k@5.2ghz / 2080ti / vattenkylt med EK block kör jag

Men nu blir det nog att köra på luft på grafikkortet ett tag iaf, såg att "der8auer" satte ett vattenblock på rtx3090 med att prestandaökningen blev minimal. Man kanske behöver någon bättre bios till kortet för att vattenkylning ska vara nått att ha till 3090.

https://www.youtube.com/watch?v=UmafIrSFSNg

Jo, kylaren ser ju redan ut att kyla riktigt bra med tanke på effekten.

Kingping pressade ju upp ett 3090 i 2,55Ghz avg och plöja genom ett port royale så det finns väl gott om utrymme så fort man inte har några fasta begränsningar. Sedan kanske du inte riktigt får ner det till ~20c med vattenkylning X)

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ronniee:

Såg annorlunda ut tidigare, de har varit inne och ändrat under tiden som gått.

Att säga att man har varor i lager och beviserligen inte har varor i laget är illa.

Samt förstås mitt favorit exempel, Cyberpunk 2077 de hela tiden har 100+ av alla versioner i webblager. Ständiga glädjesiffror från Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Vänta beställde du idag och det skickades idag? Enligt inet har de inte dem inne.

Yes, när jag var inne på inet.se imorse såg jag att det fanns 2st på lager. Så beställde direkt, paketet är redan påväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Jag tänkte uppgradera till 3090 eller 3080 20gb.

Är det någon som har en ide när en 3080 20 gb variant skulle kunna komma ut, genom att jämföra med tidigare generationer?

3090 är väldigt dyrt, och blev också slutsålt innan jag fick chansen.

Jag kan inte tänka mig att super varianter släpps före mars/april nästa år. Mest för att det vore helt ologiskt att börja sälja en bättre produkt innan man knappt ens fått ut den första på marknaden.

Skrivet av ImFoze:

Oppaaa!
Pratade med Webhallen och dem bekräfta att STRIX 3080 släpps 28/9.
Så efter det borde ordrarna börja rulla ut beroende på hur mycket dem fått in.

Elgiganten skall få en leverans av STRIX kortet snart enl dom.
Och min order skall bli skickad nästa vecka och beräknas vara hos mig den 30/9. HMM
Kan bli försenat dock.

Håller tummarna nu xD

Håller tummarna, googlade lite och såg att Asus på sociala medier skrivit att korten inte kommer ut förrän slutet av oktober. Det kan ju så klart vara olika i olika länder. Känner att Asus har gjort bort sig hårt, de vägrar erkänna släpp datum utan kortet släpptes 17 som alla andra. Dock kommer inga i lager på flera veckor innan det. Hur får man det till att de är släppta. Om de inte ens kunnat lämna fabrik.hoppas att de har ordentliga lager de skickar ut så det inte kommer ett tiotal bara.

Permalänk
Medlem

@EmilNordlund:
vad hade du för status på kortet innan ?
gick det från lev i januari till skickat ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av legis:

Eftersom de samtidigt reserverar sig vad gäller faktiskt leveransdatum bör de med nuvarande lagstiftning kunna sitta lugnt. Men både vilseledande och irriterande. Vad gäller just Elgiganten ska man hålla sig ifrån deras webbshop, det är butik som gäller. De håller inte ens sitt löfte om att saker skickas samma dag om de beställs innan kl 18.

Du har nog rätt där!

Undviker lokala butiken, online är bättre för det mesta enligt min erfarenhet. Men när de fejkar lagersaldon så är det frågan om.

Samtidigt blir mer och mer av min onlinehandel från Amazon så ett mer sällsynt bekymmer för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Även Elgiganten kör detta. Om de har lagt en beställning på t.ex. 30 varor från sin leverantör kommer webbsidan uppdateras med att de har 25+ i webblager utan att de ens vet när de kommer få varorna. Syfte är att kunna tömma sitt lager så snabbt det bara går genom att ha kunder som redan beställt.

Grejen är också att jag fråga deras support flertalet gånger igår om rtx3080 korten verkligen fanns på lager, då fick jag svaret:

"Vi sender dem vi har på lager, og så bliver de sendt i ordre rækkefølge. Vi sender lige så snart vi når til din ordre. :)"

Meddelande: Hehe det förstår jag Men det jag undrar om min order är en av de som skickas direkt ifrån ert lager eller måste beställas??

Vi har produktet på lager, vi sender aldrig fra en anden part.

Fantastiskt oärliga, dom svartlistas av mig iaf