Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Skrivet av pskjonte:

Försökte i all min förtvivlan att köpa ett Asus TUF 3090 Oc från Inet, fanns några på lager, men när jag tryckte på "till kassan" så försvann det.

Trist, men hoppar nog av det här tåget tills det lugnat sig lite. Och jag lugnat mig.
Tusan också, vill ju köra Q2 RTX och Control...

Jag kommer hålla huvudet kallt tills AMD's kort är släppta, vem vet dom kanske inte är så dåliga?

såg att elgiganten har satt leveransdatum på vissa 3080 kort till januari. vad hände egentligen blev hela världen tunga datornördar eller gjorde dom helt enkelt allt för få kort?

Får se om amd har bättre tillgång om deras kort blir något att hänga i granen, troligen inte.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ser ut som att Nvidia kan få för sig att cancellera en order till och med efter man fått betalningsbekräftelse.

Sov så gott alla

Det där var nästan lite ondskefullt att ta upp faktiskt...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det där var nästan lite ondskefullt att ta upp faktiskt...

Min kommentar gör det lite ondskefullt ja Men jag tycker ändå det är värt att highlighta när dom gör något så fult. Fast än så länge bara ett påstående från en person vad jag kan se. Och det gällde ett 3090 givet klockslaget antar jag.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Min order från 7.12 i morse ligger som bearbetas, beloppet ligger som reserverat. Hoppas de får iväg kortet i morgon men nu kom väl alla 3090 kort och störde 😉

Har Swedbank

Fick du tag på ett 3080 FE i morse att köpa hos Nvidias svenska webbbutik?

Var de plötsligt i lager då igen?

Hur visste du att de fanns i lager isf, eller chansade du bara och gick in och checkade på morgonen?

Frågar så mycket för jag har ett Ghost S1 chassi, Mini ITX, och behöver just ett Nvidia FE som endast tar upp två kortplatser.

Är lite desperat som du förstår! Trodde aldrig de skulle bli så krångligt och svårt att köpa ett kort hos Nvidia.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ser ut som att Nvidia kan få för sig att cancellera en order till och med efter man fått betalningsbekräftelse.

Sov så gott alla

Ajdå, och 4min efter launch påstår han att han köpte.
Dock så kanske dom har olika lager för olika nationer?
Eller har dom ett o samma för hela EU?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Min kommentar gör det lite ondskefullt ja Men jag tycker ändå det är värt att highlighta när dom gör något så fult. Än så länge bara ett påstående från en person vad jag kan se. Och det gällde ett 3090 givet klockslaget antar jag.

Haha, ja det kan såklart vara en isolerad händelse men fan vad jag går & väntar på leveransbesked xD

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Ajdå, och 4min efter launch påstår han att han köpte.
Dock så kanske dom har olika lager för olika nationer?
Eller har dom ett o samma för hela EU?

Vi delar definitivt med UK.
Scratch that, inte så säker. Första batchen verkade ha legat i sverige redan vid launch har jag för mig någon här påpekade.

Skulle vilja påstå att händer det mig så kommer jag aldrig köpa Nvidia igen. Men tror inte jag kan hålla det löftet. Jävla CUDA-monopol.

Skrivet av martinot:

Fick du tag på ett 3080 FE i morse att köpa hos Nvidias svenska webbbutik?

Var de plötsligt i lager då igen?

Hur visste du att de fanns i lager isf, eller chansade du bara och gick in och checkade på morgonen?

Frågar så mycket för jag har ett Ghost S1 chassi, Mini ITX, och behöver just ett Nvidia FE som endast tar upp två kortplatser.

Är lite desperat som du förstår! Trodde aldrig de skulle bli så krångligt och svårt att köpa ett kort hos Nvidia.

De var till salu imorse ca 06:30 till 07:30. Massa snack uppstod i dessa trådar och discordkanaler!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fick du tag på ett 3080 FE i morse att köpa hos Nvidias svenska webbbutik?

Var de plötsligt i lager då igen?

Hur visste du att de fanns i lager isf, eller chansade du bara och gick in och checkade på morgonen?

Frågar så mycket för jag har ett Ghost S1 chassi, Mini ITX, och behöver just ett Nvidia FE som endast tar upp två kortplatser.

Är lite desperat som du förstår! Trodde aldrig de skulle bli så krångligt och svårt att köpa ett kort hos Nvidia.

Ja jag verkar ha fått tag på ett 3080 FE via Nvidia store SE. Såg att någon här inne på forumet lyckats att beställa så jag slängde mig på webbutiken, detta var vid 7 i morse.Vi var nog ett gäng här på swec som fick genom våra orders från nvidia idag.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Ser ut som att Nvidia kan få för sig att cancellera en order till och med efter man fått betalningsbekräftelse.

Sov så gott alla

Haha! Morbid humor, men jag gillar't. Man får påminna sig att det "bara" är ett grafikkort.

Kanske tyckte Nvidia att han var en bot?

Permalänk
Medlem

Satt på kontoret idag och väntade på 3090 releasen, när jag kl 14.45 refreshade Shark Gaming dök ett jäkla MSI 3080 TRIO upp för 8600,- !
Lyckades klicka hem skiten, men ordern ligger med status: "bearbetas"... även nu flera timmar senare... Kan man haft tur? ))

Permalänk
Medlem

@Marcusju:
Du menar att din Order för 3080 fortfarande ligger som Bearbetas även fast du redan fått hem det ?
Jo det är möjligt att deras ordersystem inte riktigt är hänger med

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Lego Master

Fick mail av Inet om min order under sen eftermiddag:
"Vi kan inte garantera leveranstiden på din order, så.... sugen på att köpa nåt annat?"
(jag parafraserar här alltså)

Tack men nej tack blev mitt svar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Don Stroker:
Precis...
Till skillnad från majoriteten valde jag att beställa och betala up-front.
Så pengarna har dragits eller snarare reserverats och ordern ligger under bearbetning

Permalänk
Medlem

@Marcusju: Hej, fortfarande inte helt tydligt: har du alltså kortet hemma medan ordern fortfarande står som "bearbetas"?

Permalänk
Medlem

@cfwin:
Hej!
Nej nej, jag har inte fått hem kortet
14.45 dök RTX 3080 kortet upp, köpte på en gång, pengarna drogs direkt och ordern har legat som "bearbetas" sen dess

Sedan 2 timmar tillbaka kan man inte söka på sin ordrar på Shark Gaming...
Blir svårt att somna inatt

Permalänk
Medlem

@Marcusju: Aha, tack! Ja, det blir nog en och annan sömnlös natt för flera av oss

Permalänk
Skrivet av Perra2001:

För den som är nyfiken så har TechPowerUp testat följande kort och resultaten lyder...:

ASUS GeForce RTX 3090 STRIX OC - 19% snabbare än RTX 3080
MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio Review - 16% snabbare än RTX 3080
Gigabyte GeForce RTX 3090 Eagle OC - 14% snabbare än RTX 3080
ZOTAC GeForce RTX 3090 Trinity - 10% snabbare än RTX 3080

Ser ut som att man gjorde ett bra köp då

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusju:

@cfwin:
Hej!
Nej nej, jag har inte fått hem kortet
14.45 dök RTX 3080 kortet upp, köpte på en gång, pengarna drogs direkt och ordern har legat som "bearbetas" sen dess

Sedan 2 timmar tillbaka kan man inte söka på sin ordrar på Shark Gaming...
Blir svårt att somna inatt

Kom det upp på plötsligt i lager på https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/buy/ för att köpa?

Hur lyckas ni lyckosar!

Har ni något skript som checkar?

Försöker gå in flera gånger på en dag, men aldrig att jag får upp något.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kom det upp på plötsligt i lager på https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/buy/ för att köpa?

Hur lyckas ni lyckosar!

Har ni något skript som checkar?

Försöker gå in flera gånger på en dag, men aldrig att jag får upp något.

Har väl bokstavligen bara kommit in en gång sen launch och det var imorse. Det finns addons som refreshar sidan och scannar efter ändringar och så finns det discord.gg/nvidia där alla skriker i extas när något händer

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Har väl bokstavligen bara kommit in en gång sen launch och det var imorse. Det finns addons som refreshar sidan och scannar efter ändringar och så finns det discord.gg/nvidia där alla skriker i extas när något händer

tack för tipsen! gick med i discorden, pingar folk @here eller något sådant när de kommer i lager? i intl-rtx-3080-stock-discussion? tänkte jag mutar de två NA-kanalerna. vad är det för addons du pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

tack för tipsen! gick med i discorden, pingar folk @here eller något sådant när de kommer i lager? i intl-rtx-3080-stock-discussion? tänkte jag mutar de två NA-kanalerna. vad är det för addons du pratar om?

Jag fick reda på discorden (trots världens mest uppenbara namn) på tok för sent så vågar inte svara exakt vad de pingar med men jag hörde från andra på reddit att det var mha kanalen de fick reda på det

Här är en addon-guide för Distill. Skulle sätta den på att hamra så ofrekvent som möjligt, annars kanske det blir sura miner.
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/iyqur4/how_to_get_no...

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag fick reda på discorden (trots världens mest uppenbara namn) på tok för sent så vågar inte svara exakt vad de pingar med men jag hörde från andra på reddit att det var mha kanalen de fick reda på det

Här är en addon-guide för Distill. Skulle sätta den på att hamra så ofrekvent som möjligt, annars kanske det blir sura miner.
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/iyqur4/how_to_get_no...

tack igen.

Permalänk
Medlem

Förresten, jag fattar inte varför alla grafikkorten har så häftiga fläktar sen en ful bakplate. För fläktarna sitter ju neråt så det man ser i datorn är ju bara backplaten? Om man nu inte har den vertikalt men känns ju som majoriteten inte har det?
Det är ju lite som att designa en skitful bil och sedan göra en supersnygg undersida som bara mekanikern kan njuta av när han hissar upp bilen 😂

Permalänk
Medlem

@Teddis: Tack för tipset med distill, finns många användningsområden att ha det till. Har satt att övervaka produktändringar lagerstatus osv och om någon order ändrar sig

Permalänk
Medlem

@Marcusju: Jag ser min order på Sharkgaming och det står under bearbetning.
Jag la ordern 14:32

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Samma som för jorgen69 ovan mig så står det att min order bearbetas på Sharkgaming.

Permalänk
Medlem

Någon som har fått sitt kort från webhallen i veckan?

Permalänk
Medlem

Godmorgon! Jag drömde att jag inte fick ett kort, och de stämde, inget kort ännu xD hoppades på nvidia restock denna morgon men icke.

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att Nvidia är på tårna och skeppar kort som om själva livet hängde på det idag.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Drömde att jag köpte ett kort av någon och det första jag ser när jag vaknar är ett mail från nvidia med titeln "Your Free GeForce NOW Membership is Activated!" trodde först att ordern kanske hade gått igenom trots allt men inga pengar är dragna och ingen order syns på nvidias orderhistory längre.. 🤔 (Men ser inte heller ordern för mitt gamla Titan X som jag såg där igår..)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad