Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2004

Glöm inte att det är ett par relativt billiga lurar. Joshua Valour verkar lite mer moderat i sitt första intryck. Han nämner att de är bättre på soundstage och detalj men tappar lite mellanregister. Dessutom vanlig Sennheiserbas. Men visst, gillar du en väldigt neutral lur men lite fokus på mellanregister/soundstage är det nog ett budgetklipp!

Skulle gärna lyssna på denna lur sida vid sida med nya HE-400i som är en del billigare.

HiFi/HeadFi/Gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Lizardman:

Glöm inte att det är ett par relativt billiga lurar. Joshua Valour verkar lite mer moderat i sitt första intryck. Han nämner att de är bättre på soundstage och detalj men tappar lite mellanregister. Dessutom vanlig Sennheiserbas. Men visst, gillar du en väldigt neutral lur men lite fokus på mellanregister/soundstage är det nog ett budgetklipp!

Skulle gärna lyssna på denna lur sida vid sida med nya HE-400i som är en del billigare.

Joshua gillar att jämföra allting mot HD6XX/HD650 vilket väl sannolikt beror på att de blivit så sjukt vanliga samt att det är samma prisklass. Får också intrycket ibland att Joshua har ett ganska nära samarbete med Drop. Att lurarna tappar lite i mellanregister mot HD6XX gör kanske inte så mycket då ju HD6XX har ett betonat mellanregister, tanken är väl att dessa ska vara mera neutrala. En jämförelse mot tex HD600 & HD660s kan jag dock tycka är intressantare, frågan är vad som skiljer mot dessa båda.

Men prisklassen är intressant och en gissning är att HD6 serien kommer rasa i försäljning nu men det beror också på hur reviews ser ut nu när det börjar komma ut flera. Folk går i allmänhet ganska mycket på reviews nu för tiden känns det som. Sedan är det lite klurigt i vissa fall när de kopplar in lurarna i svindyra stackar att jämföra mot en potentiell egen setup.

Vet vi ännu vad priset kommer landa på i butik i Sverige?

Ljudvärlden är lite farlig kan jag tycka bäst är nästan att inte springa till butik och börja lyssna.

Ibland kan jag också tycka att de överdriver lite i de stämplar/sanningar som sätts på vissa lurar. Ofta är det väl ganska små skillnader men man stämplar ändå lurarna och till slut blir det "sanningar". Tex The Sennheiser "veil" vilket väl egentligen inte betyder mer än att vissa av Sennheiser har en något lite dämpad treble. Joshua svänger sig varje fall ofta med det ordet "veil". Då kan man instället fråga sig, är detta verkligen en dålig sak eller kanske tvärtom en bra sak? Verkar som att de här nya lurarna inte har någon Sennheiser "veil" (avrundad treble) utan är ljusare.

Men smart av Sennheiser och en bra move, är nu lurarna liiite mera ljusa, klarare och något mer detaljerade så kanske de vinner en del potentiella kunder som istället skulle sprungit till något konkurrerande märke. Själv är jag relativt säker på att jag föredrar en något lite avrundad treble men jag får helt enkelt provlyssna, jag kanske har fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Holmsund
Registrerad
Dec 2007

Tjabba sweclockers, efter x antal år kliar det lite efter ljudgrejjer!

Har läst överallt men det blir luddigt ändå, hur gör man egentligen om man vill ha trådlöst headset hemma till datorn?

Idén är att kunna använda samma hörlurar vid datorn som vid tvn i ett annat rum (som kommer att vara kopplad till datorn). Men gaminglurar/headsets är ju som dem är och håller sällan någon fantastisk ljudkvalitét. Jag behöver inte fantastiskt ljud då jag även har ett ljudsystem med golvhögtalare, men jag undviker helst burkigt 800:- gamerljud.

Ska man köpa ett par corsair och vara nöjd? Arctis wireless pro? Eller skaffar man ett par vanliga hörlurar med trådlös funktionalitet och klistrar på wireless modmic?

Det optimala känns som att undvika bluetooth och kanske hitta något som kan köras både med och utan sladd? Noise cancelling behöver jag inte alls i lägenheten, men förstår att det ingår i många märken. Mitt nuvarande "headset" är ett par HD598 med modmic 4.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Haha

Sennheiser HD 560S brought out the DMS trash
https://www.youtube.com/watch?v=t1Jt8Fef8Bs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2004

Alltså, det där med diskanten är ju lite lurigt. Vill du ha ”sparkles” på toppen måste du ha bra detalj och höjd vilket alltid varit lite av Sennheisers akilleshäl. Så de försöker väl kräma ut just detta ur sina befintliga element (HD560s/HD66s). Där har ju en hel del planars lyckats bättre. Samtidigt får det inte bli för vasst för då faller hela upplevelsen. Jag är i vilket fall fortfarande sugen på HD660s med rör. Tror det kan vara en rolig kompromiss.

Sedan är det säkert som snubben i sista videon säger, moddade HD599-element, konstigt vore väl annars? Och killgissningen att de är en billigare variant av HD660s är nog inte så långt från R&Ds ritningar hos Sennheiser.

Skrivet av makatech:

Verkar som att de här nya lurarna inte har någon Sennheiser "veil" (avrundad treble) utan är ljusare.

Men smart av Sennheiser och en bra move, är nu lurarna liiite mera ljusa, klarare och något mer detaljerade så kanske de vinner en del potentiella kunder som istället skulle sprungit till något konkurrerande märke. Själv är jag relativt säker på att jag föredrar en något lite avrundad treble men jag får helt enkelt provlyssna, jag kanske har fel.

HiFi/HeadFi/Gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2018
Skrivet av makatech:

Haha

Sennheiser HD 560S brought out the DMS trash
https://www.youtube.com/watch?v=t1Jt8Fef8Bs

Rent idioti av honom,tycker att han ska landa på jorden igen. Alla har olika åsikter. Sen så har jag ett o annat att säga om hans egna kanal som verkar vara "hata sennheiser" men nog kan jag prata om dess lurar trots att han inte gillar ljudet men visst, det gäller att få upp lite tittare eftersom 560 är nytt.