Galax står näst på tur att bekräfta mer grafikminne i Geforce RTX 3080

Permalänk
Cyberman

Galax står näst på tur att bekräfta mer grafikminne i Geforce RTX 3080

Talesättet "ingen rök utan eld" är aktuellt när Galax blir nästa företag som bekräftar mer grafikminne i Geforce RTX 3080.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Sjusovarn

"Tillgängligt sommaren 2021"

Permalänk
Medlem

Lär väl släppas i samband med RX6000-serien som ryktas få 16GB grafik-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Behöver ju inte vara så illa när vi inte vet hur snart Nvidia får ut de nu aktuella modellerna. Är der bara minnesmängd som skiljer ligger ju flaskhalsar hos minnestillverkarna.

Permalänk
Medlem

Ge mig ett RTX 3080 Ti/ Super som är lite vassare än vanliga 3080, med 20GB ram och kostar runt 10k max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Ge mig ett RTX 3080 Ti/ Super som är lite vassare än vanliga 3080, med 20GB ram och kostar runt 10k max.

Tror inte att prestanda-skillnaden mellan 3080 och 3090 är så stor i rena spel att det går in en 3080 Ti. Trodde mer på det innan, men sen kom den här nyheten. 10-15% är inte mycket.

Permalänk
Medlem

Jag siktar på ett 3080 Super eller kanske ett 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Vart läste du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Då får du nog tyvärr drömma vidare när dom flesta 10GB korten kostar runt 9k och dyrare ligger runt 10k.

Permalänk
Medlem

@Stefflo:

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det kommer TI kort alls, utan de släpper nog bara super senare som ersätter 3080 helt när alla köpt dem så att man måste uppgradera igen

Ett super kort som på något vänster ska klämma sig in mellan dagens 3080 och 3090.

Permalänk
Medlem

Jag tror de kommer lanseras innan årets slut, i samband med RNDA 2, även om de inte kommer ha något lager med kort att tala om.

Skrivet av Ejziponken:

Jag tror inte det kommer TI kort alls, utan de släpper nog bara super senare som ersätter 3080 helt när alla köpt dem så att man måste uppgradera igen

Ett super kort som på något vänster ska klämma sig in mellan dagens 3080 och 3090.

Twist: de släpper ett 3090 Ti också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Då får du nog tyvärr drömma vidare när dom flesta 10GB korten kostar runt 9k och dyrare ligger runt 10k.

Jaa verkar inte bättre, tänkte då RTX 3080 börjar på 7825kr, så kan RTX 3080 Ti börja på 9825kr/10825kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

"Super" är nya namnet för Ti, så man tydligare kan berätta vilket kort man har

Permalänk
Medlem

Så det blir ett 3080 med mer grafikminne och inget annat.
Det sög ju lite.

Permalänk
Hjälpsam

Rätta mig om jag har fel, men om man inte accepterar minnen på bägge sidor av grafikkortet som för 3090, krävs större större kretsar av GDDR6x än de som finns i dag.
För vanliga GDDR6 finns de redan ute, så inte omöjligt att RTX 3070 kan komma med 16 GB innan RTX 3080 får det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

nej 3080 ti och 3070 ti ska komma

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

nej 3080 ti och 3070 ti ska komma

Källa på det?

Permalänk
Medlem

Ska man tolka bilden som att rtx3060 får samma prestanda som rtx2080 har, och att 3070 hamnar något under rtx2080ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Jaa verkar inte bättre, tänkte då RTX 3080 börjar på 7825kr, så kan RTX 3080 Ti börja på 9825kr/10825kr

7825:- är ett introduktions som kommer upphöra 16 Okt, gäller referenskort hos tredjeparts tillverkare, rabatten är ca 1000-1200:-.

Så priset på ett 3080 blir ca 9000:-

Permalänk

Om 3060 är on-par med ett 2080 så känns det kortet helt klart mest prisvärt, i alla fall för oss som fortfarande lirar i 1080p, om nu inte 3070 kommer släppas några procent billigare under black friday dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

7825:- är ett introduktions som kommer upphöra 16 Okt, gäller FE, och baskorten hos tredjeparts tillverkare, rabatten är ca 1000-1200:-.

Så priset på ett FE blir då ca 9000:-

Passar ju rätt bra att släppa typ 100st kort för 7825:- för att sedan höja priset.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av drakelito:

Om 3060 är on-par med ett 2080 så känns det kortet helt klart mest prisvärt, i alla fall för oss som fortfarande lirar i 1080p, om nu inte 3070 kommer släppas några procent billigare under black friday dvs

Håller med, det segmentet känns mer intressant.
Tror dock inte att 3070 kommer att reas under BF, med tanke på bristen på kort i 3000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Källa på det?

Spelar mindre roll om Nvidia väljer att döpa korten till Super, Ti eller potatismos. Det intressanta är att det kommer att komma nya kort, imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMpari:

Spelar mindre roll om Nvidia väljer att döpa korten till Super, Ti eller potatismos. Det intressanta är att det kommer att komma nya kort, imho.

Polis, polis, potatismos ?

Permalänk
Medlem

@Landy: Var har du läst det? Har bara sett det för partnerkorten från bla Asus, typ Asus TUF vet jag har/hade intropris. Men var har du hittat det ang FE kortet?

Permalänk
Medlem

Med tanke på de små marginalerna som finns mellan 3080 och 3090 så tror jag att de bara släpper en refresh med mer minne och inte speciellt snabbare. Annars så skulle de sopa undan fötterna för all försäljning av 3090 om 3080 gjordes snabbare. Så kan tänka mig typ "3080+" eller nåt med 20GB minne men annars oförändrade spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loddee:

@Landy: Var har du läst det? Har bara sett det för partnerkorten från bla Asus, typ Asus TUF vet jag har/hade intropris. Men var har du hittat det ang FE kortet?

Du har helt rätt, jag hade helt enkelt rört ihop det