Permalänk
Medlem

Dell Perc H710P

Hej. Osäker på om tråden ligger rätt.

Har ett Dell Perc H710P raid kort i min server som jag försöker att sätta upp med 8 SAS diskar. När jag kopplat ni samtliga diskar och går in i Perc BIOS så i menyn för fysiska diskar så lägger den alla diskar som par. (PD Mgmt)
Deras ID blir följande
28
28
29
29
30
30
31
31

Så när jag gör en Raid volym så får jag bara ut hälften av storleken då den verkar tro att hårddiskarna bara är 4 totalt. Hittar ingen inställning för att ändra detta. Den ända inställningen jag kan göra i PD menyn är att göra hårddiskarna till Global HS (HOT SPARE) och gör jag det så tar den 2 diskar med samma id.

Hur gör jag för att få dom till separata ID?

Tack på förhand /Thunder

Ps. När jag Googla så hittar jag bara en som har samma problem och där är inget svar, bilden är tagen från den tråden.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem

har diskarna använts i någon annan RAID innan ??

även PERC H710P är LSI-kretsar och om det fins header kvar från annan RAID-kort så kanske det parar distarna till RAID1-par fast du inte vill det.

- kolla att det inte är satt upp logiska volymer som parar diskar.

en annan detalj är att det är kanske dual-port som som gör du ser som 2 diskar per diskenhet

då borde du ha en grupp till med 4 diskar och 8 portar.

du har väl 2 sladdar till ditt bakplan (som klarar dual-port) ?? - var sladd tar bara 4 diskar (med dual-port support) - annars så ser du bara 4 diskar i RAID-kontrollern

Permalänk
Medlem

Ja bara 2 portar men utan bakplan då jag köpte SAS kable som splittras till 4. SAS diskarna är inte nya och har inte koll vad dom har körts i tidigare då dom kommer från ett datacenter.

Där är inga inställningar för att diskarna ska paras i PERC H710P. Inga logiska uppsatta.

Så jag förmodar att det är sladdarna som gör det att första sladden har ID 28,29,30,31 och andra sladden också har samma ID på sin sladd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så om du inte ansluter den ena kabeln så har du bara 4 enheter totalt ? och kan dom accessas en i taget också?? (dvs disk-led blinkar vid skriv/läs)

även om var 'bus' numrerar lika så borde det ändå vara någon som skiljer bussarna i en högre nivå i kontrollern i samband när du bygger de logiska volumerna tycker jag...

Har du frågat på serienummer/SCSI-id på diskarna så att de inte är samma i par och därför paras senare i kontrollern - för SAS-diskar så använder man 'sdparm' motsvarande som hdparm för SATA-diskar under tex. linux men IMHO betydligt mer krångligare syntax - så det blir att läsa manual...

diskarna kanske har suttit separata enheter med varsin HBA/HW-RAID som gett diskarna samma SCSI-ID numrering och när du kör ihop dessa under en och samma HW-RAID så blir det dubbletter.

prova att wipa diskarna diskarna ändå om det finns sådan funktion i RAID-BIOSET, om det går också att byta SCSI-adress/ID

vidare prova via en HBA i IT-mode radera de första GB sektorer med 'dd' och /dev/zero för att vara säkert på att det är rent ändå så att det inte är gamla LSI-RAID konfigurations-sektorer kvar som lurar systemet

Permalänk
Medlem

Ska ta och testa och se vad som händer först med att plugga ut ena kabeln för att se hur den namnger hårddiskarna och sen har jag inte hittat någon setting för att wipa diskarna i RAID-BIOSEN.

Kommer att skriva mer om hur det går efter jag testat
Tack för hjälpen hittils

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo det var som jag misstänkte, när jag tog ut den ena kabeln så jag bara har 4 diskar kopplade så ligger dom med enskilda ID 28,29,30,31. Så nu använder den i alla fall hela mängden om jag bygger en VD (virtuell disk). Men känns skumt att jag inte kan ändra detta när jag har alla kopplade.

Har inget kort som har IT-mode så kommer inte kunna testa det.
Det med serienummer kan det verkligen ställa till det på detta viset?

I för sig kan jag testa med att koppla in direkt till moderkortet som också har en SAS Raid kontroller och testa och se om jag kan göra något mer med diskarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Det med serienummer kan det verkligen ställa till det på detta viset?

Serienummer borde inte påverka, men kanske SCSI-id adresser - förr så byglade man sådant när det var SCSI på bandkabel och gav var disk sin egna adress - idag går sådan förmodligen automagiskt, dock om den redan har en RAID-historia sedan tidigare så kanske det är redan satt och är detta som belastar och ger konflikt - speciellt i fallet med support för dual-port då du kan ha 2 portar för samma disk-ID och kontrollen tycker inte att det är fel med detta - dualport var ju till för att om ena kabeln börja krångla av någon orsak så kunde den fortsätta på den andra helt sömlöst.

Obs detta är bara spekulation från min sida.

Permalänk
Medlem

Okej. Tack för all info och hjälp har inte någon förkunskap med Raidkort. Har gjort en lösning som kanske inte är det optimala men fungerar.

Gjorde så att jag kopplade ut så jag endast hade en kabel med 4 diskar kopplade. Startade servern, satte de fyra diskarna som en RAID volym (VD). Efter det stängde jag ner servern igen och kopplade in den andra sladden med dem sista fyra diskarna. Startade servern och gjorde dom sista fyra till en egen separat RAID volym (VD).

Nu får jag i alla fall ut rätt mängd ifrån hårddiskarna med att dela in 8 diskar till 2 volymer med över 8TB var (3 TB diskar (2,7 TB) ).

Visa signatur