Permalänk

Var finns alla joysticks?

Lär väl inte vara den enda som sitter och uppdaterar butikernas sidor för Thrustmasters. Någon som vet när dessa kommer fyllas på igen? Står ex på webhallens hemsida att ex 11 på väg in men inget datum.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av chester11:

Lär väl inte vara den enda som sitter och uppdaterar butikernas sidor för Thrustmasters. Någon som vet när dessa kommer fyllas på igen? Står ex på webhallens hemsida att ex 11 på väg in men inget datum.

Det har väl under många år varit en nästan utdöende produktkategori som fick ett plötsligt uppsving när nya MSFS släpptes. Känns som att alla (tillverkare såväl som butiker) är lite tagna på sängen.

Vad gäller Webhallens lagerstatus så är det ju som besökare omöjligt att veta vad det innebär. Du kan fråga dem, men vet inte hur bra de kan svara.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Komplett ser ut att ha T.16000M på lager i alla fall.

Skrivet av evil penguin:

Det har väl under många år varit en nästan utdöende produktkategori som fick ett plötsligt uppsving när nya MSFS släpptes. Känns som att alla (tillverkare såväl som butiker) är lite tagna på sängen.

Jag tror inte att de är tagna på sängen direkt, i så fall hade inte denna dykt upp nu:
Thrustmaster TCA Officer Pack Airbus Edition - prisjakt
Mer en fråga om att de inte kan dra upp produktionen hur mycket som helst för en plötslig uppgång i efterfrågan när MSFS och Star Wars: Squadrons släpps nära varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Jag tror inte att de är tagna på sängen direkt, i så fall hade inte denna dykt upp nu:
Thrustmaster TCA Officer Pack Airbus Edition - prisjakt
Mer en fråga om att de inte kan dra upp produktionen hur mycket som helst för en plötslig uppgång i efterfrågan när MSFS och Star Wars: Squadrons släpps nära varandra.

Nej, det är dock just att de inte förutsåg (alternativt inte vågade lita på) att det skulle uppstå en efterfrågan som jag avsåg. Jag upplever det iaf som att vi i princip säger samma sak.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av grimpe:

Komplett ser ut att ha T.16000M på lager i alla fall.

Tack! Helt missat.
Köpte en direkt.
Känns spontant som en jäkla miss från tillverkarnas sida. Å andra sidan dök FS2020 bara upp. Hade knappt läst en rad om denna förrän några veckor innan det släpptes.

Känns rätt märkligt egentligen. Jag vill flyga men kan inte köpa ny dator pga att dom nya grafikkorten är slut i lager och nu visar sig några dessutom krascha om man mot förmodan skulle snubbla över ett. Ny CPU bör man heller inte köpa eftersom AMD släpper nytt inom kort. Joysticksen är slut. Det ska inte vara lätt!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av chester11:

Känns rätt märkligt egentligen. Jag vill flyga men kan inte köpa ny dator pga att dom nya grafikkorten är slut i lager och nu visar sig några dessutom krascha om man mot förmodan skulle snubbla över ett. Ny CPU bör man heller inte köpa eftersom AMD släpper nytt inom kort. Joysticksen är slut. Det ska inte vara lätt!

Inte dom från Nvidia, och inte alla tillverkare har valt den billigare strömkretsen. Det är säkert att köpa, åtminstone nvidia's kort. Finns mer information om vilka kort som är OK om man vill söka sig fram.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Om du har en gammal joystick så kanske du kan köpa dig en DB15 -> USB-adapter? Jag hittade en F15 Taloon i gömmorna idag! Dock med torkade sugproppar undertill..

En sån här adapter tänkte jag på.
https://www.ebay.com/itm/New-USB-to-15-Pin-Female-MIDI-Joysti...

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Inte dom från Nvidia, och inte alla tillverkare har valt den billigare strömkretsen. Det är säkert att köpa, åtminstone nvidia's kort. Finns mer information om vilka kort som är OK om man vill söka sig fram.

Jo vet att FE är ok, menar att det nu lär ta ännu längre tid att få ett eftersom vi nu alla ska FE eller ASUS

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem

Vad hände med Saitek? Jag vill minnas att de var 90% av joystick-marknaden, men nu är finns inte en enda på Prisjakt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Varför kör man med joysticks när plan nästan aldrig använder en sån? Är ju oftast en ratt man använder istället typ? Som man kan höja o sänka osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Varför kör man med joysticks när plan nästan aldrig använder en sån? Är ju oftast en ratt man använder istället typ? Som man kan höja o sänka osv.

Vad jag sett använder Airbus något som ser ut som en joystick och inte en yoke, så "nästan aldrig" låter aningen starkt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vad hände med Saitek? Jag vill minnas att de var 90% av joystick-marknaden, men nu är finns inte en enda på Prisjakt.

De blev uppköpta av Logitech

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Varför kör man med joysticks när plan nästan aldrig använder en sån? Är ju oftast en ratt man använder istället typ? Som man kan höja o sänka osv.

Jag tror ju att det mycket handlar om att tillbehörsmarknaden varit starkare influerad av modernt stidsflyg än trafikflyg...

Skrivet av LemonIllusion:

Vad jag sett använder Airbus något som ser ut som en joystick och inte en yoke, så "nästan aldrig" låter aningen starkt.

Och Airbus då... men om man ser till utbudet så är det ju mer "annat" än det är Airbus-liknande, även om det senare ju också finns numera.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Om du har en gammal joystick så kanske du kan köpa dig en DB15 -> USB-adapter? Jag hittade en F15 Taloon i gömmorna idag! Dock med torkade sugproppar undertill..

En sån här adapter tänkte jag på.
https://www.ebay.com/itm/New-USB-to-15-Pin-Female-MIDI-Joysti...

Jag har suttit och mixtrat med min gamla joystick med 15pin-adapter ikväll och det fungerar ytterst dåligt. Dock verkar ju MSFS ha en bugg som gör att man inte kommer åt sensitivityinställningarna just nu....

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Varför kör man med joysticks när plan nästan aldrig använder en sån? Är ju oftast en ratt man använder istället typ? Som man kan höja o sänka osv.

Många flyger Airbus i FS2020 sen är det fler plan som har en sticka inte bara airbus. För min del handlar det om enkelhet också, den där yoken tar plats och måste skruvas fast etc etc. Känner jag mig själv rätt så hade jag slutat använda den eftersom det är för jobbigt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz, Gigabyte B650 Gaming X AX, Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB, Kingston 32 GB DDR5 5600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vad jag sett använder Airbus något som ser ut som en joystick och inte en yoke, så "nästan aldrig" låter aningen starkt.

Jaha det visste jag inte xD Men alla plan jag flyger kör med yoke iaf.