Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk

Nu vet jag att jag inte är medelsvensson när det kommer till att köra bil då vår 1:a bil går ungefär 4500 mil om året. Med det sagt så kommer här mitt resonemang för varför vi köpte en elbil 2018.

Vår Volvo XC70 D5 från 07 var avbetald men kostade oss ändå nästan 5000 kr/månad i skatt, försäkring, drivmedel och service. En ny elbil i 400.000 kronors klassen kostar ungefär lika mycket i avbetalning (på 7 år), skatt, försäkring, drivmedel och service varje månad.

Så frågan för oss blev, ny bil eller vår gamla? Det blev inte särskilt svårt att svara på den. Visst, vi var tvungna att lägga in en bra slant i den nya bilen, men jag ser det som att det är det vi betalade för bilen. Resterande pengar betalade vi ju iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Nu är det dock så att Elbilarnas värdeminskning varit mycket lägre vs Ice bilarna och även bekräftats i Automotor och Sport men skiljer självklart på tillgång/efterfrågan som alltid.

Tesla Modell 3 har haft grymt bra andra handsvärde likadant med Kia E Niro.

Sedan när folk jämfört service och underhåll har detta också varit lägre på Elbilarna men det högre inköpspriset är det som stoppat många.

Sedan har Sveriges höga begagnat priser på Elbilar säkert gjort så många importerar för att få ner detta alternativ Köper utomlands och säljer i Sverige med vinst.

Vet en här i stan som köpt båda sina Elbilar i Norge pga tillgången är bättre där och priserna betydligt lägre

Har du länk som visar att elbilars värdeminskning varit mycket lägre än ICE-bilar?
Det jag hittar är att vissa modeller under vissa tidsserier tappat mindre (typ Model 3). I andra jämförelser är det i stort sett lika värdeminskning eller högra värdeminsking för elbilar.

Citat:

Teknikens Världs elbilstester visar att elbilarna har något större värdeminskning under de första 6.000 milen än motsvarande bensin- och dieselbil. Renault Zoe beräknaes tappa så mycket som 68 procent av värdet, en Hyundai Kona drygt 60 procent och en Seat Mii Electric drygt 50 procent.

https://www.dn.se/motor/guide-till-billigaste-bilen-i-drift-e...

Citat:

Den enskilt största kostnaden är värdeminskningen. Störst värdeminskning i procent under en treårsperiod, efter miljöbonus, har Nissan Leaf (57%)

https://www.kvd.se/nyheter/billigaste-miljobilarna-att-aga-20...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du är nog inte så representativ dock, har för mig att du inte kör så många mil om året om jag inte minns fel? 🙂

Ju fler mil man kör per år desto större roll spelar laddpriset såklart.

Ja precis, kör väl typ 1000-1500 mil ett normalt år. Men även om jag skulle köra 3k mil om året spelar det ingen roll om jag betalar 3 eller 1 kr/kWh när jag laddar hemma. Det är helt enkelt en så liten del av totalkostnaden att det är ingen dealbreaker.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Ja precis, kör väl typ 1000-1500 mil ett normalt år. Men även om jag skulle köra 3k mil om året spelar det ingen roll om jag betalar 3 eller 1 kr/kWh när jag laddar hemma. Det är helt enkelt en så liten del av totalkostnaden att det är ingen dealbreaker.

Inte vid en bil med ett pris som en ny Model S, men för billigare bilar är det absolut en dealbreaker om man menar den ekonomiska dealen. Även t.ex för en ny Model 3 är det en avsevärd skillnad som kan göra om totalkostnaden blir lägre eller högre än för en ICE bil med billigare inköpskostnad.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Har du länk som visar att elbilars värdeminskning varit mycket lägre än ICE-bilar?
Det jag hittar är att vissa modeller under vissa tidsserier tappat mindre (typ Model 3). I andra jämförelser är det i stort sett lika värdeminskning eller högra värdeminsking för elbilar.

https://www.dn.se/motor/guide-till-billigaste-bilen-i-drift-e...

https://www.kvd.se/nyheter/billigaste-miljobilarna-att-aga-20...

Nu har inte Hyundai Kona Electric 64 Kwh funnits längre en från 2019 men hittar du en med 6000 mil för den värdeminskning som du påstår köper jag den direkt kan jag lova & utmanar dig att hitta den bilen för den lär inte finnas i Sverige iallafall.

450 000 SEK med 60% värdeminskning är 180 000 SEK för en Hyundai Kona 64 Kwh med 6000 mil på mätaren.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Nu har inte Hyundai Kona Electric 64 Kwh funnits längre en från 2019 men hittar du en med 6000 mil för den värdeminskning som du påstår köper jag den direkt kan jag lova & utmanar dig att hitta den bilen för den lär inte finnas i Sverige iallafall.

450 000 SEK med 60% värdeminskning är 180 000 SEK för en Hyundai Kona 64 Kwh med 6000 mil på mätaren.

Nu är det inte mina ord utan en artikel i en dagstidning jag citerade. Det är fritt fram att länka en källa som styrker din tes (att ICE-bilar har mycket högre värdeminskning)

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nu är det inte mina ord utan en artikel i en dagstidning jag citerade. Det är fritt fram att länka en källa som styrker din tes (att ICE-bilar har mycket högre värdeminskning)

Förstår du inte att pressen vill vinkla saker i artiklar beroende på vem som beställt artikeln?

Tycker tyvärr detta blivit väldigt tydligt då vissa betalar pressen för att trycka artiklar för att skapa opinion till sin fördel.

Väldigt vanligt i USA men också blivit väldigt tydligt i DN i Sverige som gjort detta sedan Preems utbyggnad blivit sådan debatt sedan i våras.

Förstår att företag vill tjäna pengar men detta är inte fri press enligt mig.

Därför tillgången har varit lägre på Elbilar så har begagnat priserna legat högre när jag personligen jämfört priserna.

Men jag har även sett att när tillgången blev högre på Kia E Niro som begagnat så sjönk priserna på Blocket.

Kia E Niro begagnat var ett tag dyrare en nypris pga 12-18 månaders väntetid från säljstart och folk orkade ej vänta så folk betalade för att få varan snabbt.

Kan väll jämföras med Nvidia RTX3080 enormt hög efterfrågan med lågt utbud och folk vill få varan direkt.

Så hur begagnat priserna är längre fram kommer alltid styras av Utbud/eftfrågan oavsett Bev alt ICE.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Inte vid en bil med ett pris som en ny Model S, men för billigare bilar är det absolut en dealbreaker om man menar den ekonomiska dealen. Även t.ex för en ny Model 3 är det en avsevärd skillnad som kan göra om totalkostnaden blir lägre eller högre än för en ICE bil med billigare inköpskostnad.

Det återstår att se hur värdeminskningen faktiskt blir, men är det den värdeminskning man brukar anta på ca 50-60% efter 3 år så kommer bara värdeminskningen på min 3a vara runt 8-10k/mån. Till det kommer ju däck (som kommer krävas om man kör 3k mil/år), parkering, försäkring mm så man landar ju en hel del högre än så. Att elen då skulle kosta en tusenlapp mer i månaden är inte en dealbreaker för om jag skaffar bilen, det lär det inte vara för någon.

Jag tycker helt enkelt inte att laddning på publika stolpar där elen kostar 2,5-3 kr/kWh på något vis skulle vara ett problem för att skaffa elbil, givet att man har tillgång till dem nära bostaden eller arbetet.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: självklart är det så, samma sak om man läser elbilsnytt eller inlägg på ett forum, ingen är objektiv.

På ett forum har man dock möjlighet att presentera motstridig information, undersöka, sovra, för att komma ett steg närmare sanningen. Jag är genuint intresserad, och reagerar därför när någon så säkert påstår något utan källa.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Det återstår att se hur värdeminskningen faktiskt blir, men är det den värdeminskning man brukar anta på ca 50-60% efter 3 år så kommer bara värdeminskningen på min 3a vara runt 8-10k/mån. Till det kommer ju däck (som kommer krävas om man kör 3k mil/år), parkering, försäkring mm så man landar ju en hel del högre än så. Att elen då skulle kosta en tusenlapp mer i månaden är inte en dealbreaker för om jag skaffar bilen, det lär det inte vara för någon.

Jag tycker helt enkelt inte att laddning på publika stolpar där elen kostar 2,5-3 kr/kWh på något vis skulle vara ett problem för att skaffa elbil, givet att man har tillgång till dem nära bostaden eller arbetet.

En majoritet köper begagnade bilar 😉

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Laddar du på Ionity (utan abonnemang och specialavtal) så kostar det 8,70 kronor per kWh. Drar elbilen i snitt 2,5 kWh per mil så hamnar du på en snittkostnad på 21,70 kronor milen.

Laddar du samma elbil hemma så kostar det ca 1,50 kronor per kWh. Drar elbilen i snitt 2,5 kWh per mil så hamnar du på en snittkostnad på 3,75 kronor milen.

Prisdifferensen mellan dessa två varianter blir 17,95 kronor milen.

Kör man till exempel 2000 mil på ett år så talar vi då om en skillnad på 35 900 kronor/året.

Kör man till exempel 3000 mil på ett år så talar vi då om en skillnad på 53 850 kronor/året.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Exempel på värdeminskning från ICE-världen:

Audi A4 1,8 TFSI Avant: 37 967 kronor/året
BMW 318i Touring: 37 633 kronor/året

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

En majoritet köper begagnade bilar 😉

Gäller det även elbilar? För i så fall vill jag se en källa på det. Det är ju hur det ser ut med elbilar som är relevant när vi pratar priset på laddning vid publika stolpar.

Tror som sagt få människor ser det som en deal breaker ifall de bara kan ladda på sådana stolpar och betala 2,5 kr/kWh. Så rådet att hålla sig borta från elbil om man inte kan ladda för 1,2 kr/kWh tycker jag oavsett är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ekonomiskt är den skillnaden nog inte det som avgör, men jag skulle som sagt aldrig ställa vår Tesla eller Merca på en offentlig olåst parkering över natten. Speciellt inte vid ställen som är relativt övergivna på nätterna, som tex. butiksparkeringar, skolparkeringar, kontorsparkeringar, etc.

Är det på gatan utanför vanliga lägenheter så är ju risken för inbrott och vandalisering mindre (men jag har ändå råkat ut för bägge två på gatan, tills att vi istället skaffade egna parkeringsplatser i privat inomhusgarage med grindar, kameror och väktare). Men där på vanliga gatuparkeringar utanför lägenhetshus är det sällan det finns laddstolpar.

Så personligen så ser jag störst risk med säkerheten och efterföljande kostnader vid incidenter (självrisker, verkstadsbesök, tidsbortfall från arbete, höjda försäkringspremier, etc.) som ett större ekonomiskt problem och gissel (hatar att behöva hålla på med sådant) med ett sådant förslag.

Inget förslag jag normalt skulle rekommendera någon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ekonomiskt är den skillnaden nog inte det som avgör, men jag skulle som sagt aldrig ställa vår Tesla eller Merca på en offentlig olåst parkering över natten. Speciellt inte vid ställen som är relativt övergivna på nätterna, som tex. butiksparkeringar, skolparkeringar, kontorsparkeringar, etc.

Är det på gatan utanför vanliga lägenheter så är ju risken för inbrott och vandalisering mindre (men jag har ändå råkat ut för bägge två på gatan, tills att vi istället skaffade egna parkeringsplatser i privat inomhusgarage med grindar, kameror och väktare). Men där på vanliga gatuparkeringar utanför lägenhetshus är det sällan det finns laddstolpar.

Så personligen så ser jag störst risk med säkerheten och efterföljande kostnader vid incidenter (självrisker, verkstadsbesök, tidsbortfall från arbete, höjda försäkringspremier, etc.) som ett större ekonomiskt problem och gissel (hatar att behöva hålla på med sådant) med ett sådant förslag.

Inget förslag jag normalt skulle rekommendera någon.

Beror ju helt på var man bor så att ge en allmän rekommendation blir svårt, där får ju folk själva bestämma utifrån hur säkert de tycker deras område är. Här är det en hel del laddstolpar både i kommunens parkeringsgarage samt längs gatorna, finns mycket över hela innerstan. Man är inte heller ensam om att ha en ”fin bil” parkerad på gatan så man lär inte bli utvald direkt.

Nu har jag ändå en garageplats för att slippa flytta på bilen för städdagar osv eftersom vi inte alltid använder bilen varje vecka. Men jag ser som sagt inget större problem med att ställa mig och ladda några timmar runt hörnet på stolparna där.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Gäller det även elbilar? För i så fall vill jag se en källa på det. Det är ju hur det ser ut med elbilar som är relevant när vi pratar priset på laddning vid publika stolpar.

Tror som sagt få människor ser det som en deal breaker ifall de bara kan ladda på sådana stolpar och betala 2,5 kr/kWh. Så rådet att hålla sig borta från elbil om man inte kan ladda för 1,2 kr/kWh tycker jag oavsett är dåligt.

Har inga siffror på det men man kan räkna ut att det borde stämma. En överväldigande majoritet av elbilar köps med leasing via företag på 3 år. Efter de tre åren säljs de begagnade (ibland till brukaren men den säljs inte desto mindre begagnad för det). Ibland hinna de säljas flera gånger inom bara några år. Elbilar har funnits såpass många år nu att det bör se ut som för övriga bilmarknaden avseende det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har inga siffror på det men man kan räkna ut att det borde stämma. En överväldigande majoritet av elbilar köps med leasing via företag på 3 år. Efter de tre åren säljs de begagnade (ibland till brukaren men den säljs inte desto mindre begagnad för det). Ibland hinna de säljas flera gånger inom bara några år. Elbilar har funnits såpass många år nu att det bör se ut som för övriga bilmarknaden avseende det.

Det stämmer bara om det är konstant nyförsäljning över tid, i själva verket så har nyförsäljningen ökat kraftigt över tid. Q3 2020 såldes t.ex. ungefär lika många många elbilar nya som under hela 2017 så jag är fortfarande skeptisk.

Källa: https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu har ju inte elbilar "funnits så länge", men begagnatmarknaden börjar bli bättre och bättre. Har själv en begagnad Model S, då min budget sträckte sig till en ny Model 3 eller begagnad S. Storleken och lastutrymmet avgjorde till S fördel.
Bevakade begagnat marknaden på blocket och andra ställen under flera månader på jakt efter en lämplig bil. Ena bilen efter den andra som man var lite sugen på försvann rätt snabbt, så när den klockrena träffen kom, slog jag till så fort jag kunde.
Majoriteten av folk köper begagnade bilar, men elbilarna är fortfarande för få på den marknaden av ett förklarligt skäl...

Om det är relevant eller inte med pris på el, beror nog mest på hur mycket man kör. Kör själv runt 5000mil/år i mitt jobb bara, sen tillkommer all privat körning. Blir ganska många kronor per år om jag inte kunde ladda hemma eller på Teslas Superchargers.
Så för mig var det en dealbreaker...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Det stämmer bara om det är konstant nyförsäljning över tid, i själva verket så har nyförsäljningen ökat kraftigt över tid. Q3 2020 såldes t.ex. ungefär lika många många elbilar nya som under hela 2017 så jag är fortfarande skeptisk.

Källa: https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik

Vad får dig att tro att begagnatmarknaden inte skulle ha ökat i samma eller ännu snabbare takt?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Beror ju helt på var man bor så att ge en allmän rekommendation blir svårt, där får ju folk själva bestämma utifrån hur säkert de tycker deras område är. Här är det en hel del laddstolpar både i kommunens parkeringsgarage samt längs gatorna, finns mycket över hela innerstan. Man är inte heller ensam om att ha en ”fin bil” parkerad på gatan så man lär inte bli utvald direkt.

Nu har jag ändå en garageplats för att slippa flytta på bilen för städdagar osv eftersom vi inte alltid använder bilen varje vecka. Men jag ser som sagt inget större problem med att ställa mig och ladda några timmar runt hörnet på stolparna där.

Alla får självklart välja själva precis vilka som helst risker de vill ta.

När vi bodde i innerstan (det dyraste området i stan) så fick jag inbrott i min jobb-bil på gatan runt kvarteret med krossad ruta, och en granne i BRF:en fick sin bil vandaliserad på gatan utanför. Så ingen garanti att bo i "fina" delar av stan, tyvärr.

Jag och min fru skaffade sedan varsin parkering i garage. Mest som du för att ha en egen plats och slippa jaga parkering. Men valde då ett bevakat garage med grindar både i in-fart, ut-fart, och sedan nästa lager grindar in och ut på varje plan. Fanns någon som ändå haft inbrott, men var betydligt färre problem än att stå på gatan. Kamerabevakning och väktare hjälpte (samt att de med riktigt exklusiva bilar hade egna rejäla burar).

Dock så skulle garaget renoveras, och då fick vi plats i ett offentligt garage ägt just av kommunen (BRF som vi hyrde garageplats hos hyrde under sin renovering de platserna), men utan vare sig grindar, kamerabevakning och väktare. Under den månaden som jag stod där så fick jag som ett brev på posten vandaliserat bilen; folk som brutit upp tanklock och slangat bensin (även om det inte var vandaliserat i övrigt så fick ju både skärm lackas om, och tanklock bytas och lackas).

När vårt ordinarie garage var färdigrenoverat så var det så grymt skönt när vi kunde flytta tillbaka till så att du inte anar!

Alla får givetvis rekommendera folk precis vad dom vill.

Själv rekommenderar jag dock folk att inte skaffa elbil om de inte har en permanent möjlighet att ladda bilen hemma. Sedan om det är på egen villatomt (som för oss), eller om det är i tex. sin BRF:s ordinarie garage, har ingen betydelse. Bara möjligheten finns på sin ordinarie bilplats (tycker inte man skall behöva tvingas ha det osäkrare och ta större risker bara för att man byter till elbil).

Men att ställa sig och ladda lite här och där på nätterna?

Kanske Ok för enstaka besök, men inget som jag skulle rekommendera som permanent lösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Alla får självklart välja själva precis vilka som helst risker de vill ta.

När vi bodde i innerstan (det dyraste området i stan) så fick jag inbrott i min jobb-bil på gatan runt kvarteret med krossad ruta, och en granne i BRF:en fick sin bil vandaliserad på gatan utanför. Så ingen garanti att bo i "fina" delar av stan, tyvärr.

Jag och min fru skaffade sedan varsin parkering i garage. Mest som du för att ha en egen plats och slippa jaga parkering. Men valde då ett bevakat garage med grindar både i in-fart, ut-fart, och sedan nästa lager grindar in och ut på varje plan. Fanns någon som ändå haft inbrott, men var betydligt färre problem än att stå på gatan. Kamerabevakning och väktare hjälpte (samt att de med riktigt exklusiva bilar hade egna rejäla burar).

Dock så skulle garaget renoveras, och då fick vi plats i ett offentligt garage ägt just av kommunen (BRF som vi hyrde garageplats hos hyrde under sin renovering de platserna), men utan vare sig grindar, kamerabevakning och väktare. Under den månaden som jag stod där så fick jag som ett brev på posten vandaliserat bilen; folk som brutit upp tanklock och slangat bensin (även om det inte var vandaliserat i övrigt så fick ju både skärm lackas om, och tanklock bytas och lackas).

När vårt ordinarie garage var färdigrenoverat så var det så grymt skönt när vi kunde flytta tillbaka till så att du inte anar!

Alla får givetvis rekommendera folk precis vad dom vill.

Själv rekommenderar jag dock folk att inte skaffa elbil om de inte har en permanent möjlighet att ladda bilen hemma. Sedan om det är på egen villatomt (som för oss), eller om det är i tex. sin BRF:s ordinarie garage, har ingen betydelse. Bara möjligheten finns på sin ordinarie bilplats (tycker inte man skall behöva tvingas ha det osäkrare och ta större risker bara för att man byter till elbil).

Men att ställa sig och ladda lite här och där på nätterna?

Kanske Ok för enstaka besök, men inget som jag skulle rekommendera som permanent lösning.

Och jag rekommenderar elbilar till alla, oavsett möjlighet att ladda på jobb/hemma. Åker du på soppatorsk ofta med din fossilbil? Om inte så borde väl detsamma inte ske med en elbil...

Ja sen rekommenderar jag elbil av den enkla aspekten att det liksom är trevligare med fräsch luft i ens omgivning istället för avgaser.

Permalänk
Medlem

Vad får dig att tro att begagnatmarknaden inte skulle ha ökat i samma eller ännu snabbare takt?

Klart begagnatmarknaden ökat också, men eftersom folk faktiskt behåller bilarna en tid (oavsett om de köpt den ny eller begagnad) så skulle det var svårt att få det så när nyförsäljningen har den tillväxten.

Men nu är vi lite långt från tråden då detta snarare handlar om matematik, kösystem och exponentialfunktioner så vi kanske skall släppa det.

@martinot:

Tror vi kan släpp debatten då vi verkar tycka olika. Men kan du inte säga vilken stad det handlar om? Då kan jag undvika att åka till den för där verkar man inte vara säker.

Permalänk
Medlem

Denna tråden har fått mig sugen på elbil igen, hade en i3'a för ett par år sedan och blivit sugen på att köpa en sådan som andra bil nu. Tycker dock begagnat priserna verkar helt sjuka. Ny kostar den 420k, sen är det väl 60k miljöbilpremie som jag förstår det, så egentligen 360k. Men begagnat får man betala runt 250k för en bil som gått 4000 mil och har tre år på nacken. Är det inte sjukt mycket?

Så man sparar 100k men får en tre år gammal bil som gått 4k mil, försäkring är dyrare och man kan räkna med större service kostnader?

Permalänk
Skrivet av martinot:

Laddar du på Ionity (utan abonnemang och specialavtal) så kostar det 8,70 kronor per kWh. Drar elbilen i snitt 2,5 kWh per mil så hamnar du på en snittkostnad på 21,70 kronor milen.

Laddar du samma elbil hemma så kostar det ca 1,50 kronor per kWh. Drar elbilen i snitt 2,5 kWh per mil så hamnar du på en snittkostnad på 3,75 kronor milen.

Prisdifferensen mellan dessa två varianter blir 17,95 kronor milen.

Kör man till exempel 2000 mil på ett år så talar vi då om en skillnad på 35 900 kronor/året.

Kör man till exempel 3000 mil på ett år så talar vi då om en skillnad på 53 850 kronor/året.

Men att välja att ladda på Ionity hela tiden utan abonnemang är som om man med ICE-bil skulle välja att alltid tanka på macken med ett prispåslag på 75-150% mot andra mackar bara för att. Ett mer vettigt alternativ om man inte kan ladda hemma är att skaffa ett BEE abonnemang för 399 kr i månaden.

Då ser din ekvation ut så här istället.

Kör man 2000 mil kostar det 4788 kr om året med BEE. Skillnaden mot att ladda hemma blir då 2712 kr till BEEs fördel och mot Ionity är skillnaden 38712 kr.

Vid 3000 mil blir kostar det 4788 kr om året med BEE. Skillnaden mot att ladda hemma blir då 3130 kr till BEEs fördel och mot Ionity är skillnaden 60462 kr.

Varför välja det dyraste alternativet?

Permalänk
Skrivet av robertlindgren82:

Men att välja att ladda på Ionity hela tiden utan abonnemang är som om man med ICE-bil skulle välja att alltid tanka på macken med ett prispåslag på 75-150% mot andra mackar bara för att. Ett mer vettigt alternativ om man inte kan ladda hemma är att skaffa ett BEE abonnemang för 399 kr i månaden.

Då ser din ekvation ut så här istället.

Kör man 2000 mil kostar det 4788 kr om året med BEE. Skillnaden mot att ladda hemma blir då 2712 kr till BEEs fördel och mot Ionity är skillnaden 38712 kr.

Vid 3000 mil blir kostar det 4788 kr om året med BEE. Skillnaden mot att ladda hemma blir då 3130 kr till BEEs fördel och mot Ionity är skillnaden 60462 kr.

Varför välja det dyraste alternativet?

Det gäller ju bara om man klarar sig med 450kWh laddning/månad som Bee inför som gräns från november... Därefter 4,40kr/kWh vid snabbladdning
Annars kommer man få välja deras dyrare abonnemang för 999kr/mån och även då är man begränsad till 900kWh... Efter det 3,80kr/kWh för snabbladdning.
Förändrar ju ekvationen ganska avsevärt. Knappast billigt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Regeringen har föreslagit att det ska bli samma krav som det varit före på motorvärmare fast nu istället för hemmaladdning på Elbilar vid parkeringsplatser vid bostäder.

"Regeringens förslag på nya minikrav är:
1. Vid nybyggnation eller totalrenovering av bostadshus måste minst en femtedel av p-platserna ha laddpunkt om det finns fler än fem p-platser.
2. Vid nybyggnation eller totalrenovering av andra byggnader med fler än fem p-platser måste alla platser vara förberedda för laddning och en femtedel av platserna ha laddpunkt. Dessutom ska även ouppvärmda byggnader omfattas, till exempel parkeringshus."
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200928/r...

Tycker detta borde vara en självklarhet att man har samma krav på motorvärmare som hemmaladdning och enkelt att införa då regelverket redan på motorvärmare varit i bruk i många år och man har bra statistik från detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det gäller ju bara om man klarar sig med 450kWh laddning/månad som Bee inför som gräns från november... Därefter 4,40kr/kWh vid snabbladdning
Annars kommer man få välja deras dyrare abonnemang för 999kr/mån och även då är man begränsad till 900kWh... Efter det 3,80kr/kWh för snabbladdning.
Förändrar ju ekvationen ganska avsevärt. Knappast billigt.

Då är det smart att välja en energi effektiv bil med detta kollar du en Hyundai Ionic kan du få ner den så lågt som 1 Kwh/mil medans 1.4 Kwh kanske är snittet och lika förbrukning på Modell 3 och ID3 runt 1.4 Kwh/mil detta är över 300 mil/mån.

Kollar du dock en Etron, I Pace med 2.5 Kwh förbrukning så är det enbart 180 mil/mån men oavsett betydligt billigare en alternativen som jag sett ute där.

Antar också att folk utnyttjar gratis laddning vid ICA, Lidl och parkeringen på stan när man besöker dessa eller laddar på jobbet vid möjligheten eller ute på kundbesök.

Jag har koll på gratis laddarna på stan iallafall och antar att många har detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DFSK kommer in på Svenska marknaden som är Kinesiska DongFeng dom kommer även importera in Kinesiska Baic motors sortiment.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200928/n...

Drivee är Svenska importören och återförsäljare.
https://www.drivee.se/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna visualisering av räckvidd var intressant och inkluderar ~25 vanliga elbilar:
https://www.visualcapitalist.com/range-evs-major-highway-rout...

Notera att det är baserat på amerikanska EPA standarden för att mäta räckvidd, så det är inte de vanliga WLTP siffrorna som vi är vana att se här. Notera att exempelvis Tesla Model S kommer i princip dubbelt så långt på en laddning som Audi E-tron och Porsche Taycan. Så stora är inte skillnaderna när man äter med WLTP.

Polestar 2 ligger hyfsat till även med denna mätmetod.

Det hade varit spännande att se hur VW ID3 och ID4 presterar här. Min gissning är att de kommer göra ganska bra ifrån sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Regeringen har föreslagit att det ska bli samma krav som det varit före på motorvärmare fast nu istället för hemmaladdning på Elbilar vid parkeringsplatser vid bostäder.

"Regeringens förslag på nya minikrav är:
1. Vid nybyggnation eller totalrenovering av bostadshus måste minst en femtedel av p-platserna ha laddpunkt om det finns fler än fem p-platser.
2. Vid nybyggnation eller totalrenovering av andra byggnader med fler än fem p-platser måste alla platser vara förberedda för laddning och en femtedel av platserna ha laddpunkt. Dessutom ska även ouppvärmda byggnader omfattas, till exempel parkeringshus."
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200928/r...

Tycker detta borde vara en självklarhet att man har samma krav på motorvärmare som hemmaladdning och enkelt att införa då regelverket redan på motorvärmare varit i bruk i många år och man har bra statistik från detta.

Det har ju legat i pipen en stund och jag välkomnar det med öppna armar som bilförare.

Men som styrelseledamot i en brf som tittar på renovering av två garage så är det inte lika kul.
Och det pga det jag skrivit om tidigare med våra kostnader för elabonnemangen

Om vi inte ska bjuda ett fåtal medlemmar på elen (läs rimlig debitering) så kommer vi behöva ta så högt pris per kWh att ingen någonsin kommer betala för det.

EOns jävla prissättning får Ionitys avgifter att vara rena black-friday priser......

Och det är alltså Enbart nätägarkostnaderna, vilka inte kan ändras till annan leverantör.