CS hackar/laggar trots åtgärder, vad kan vara fel?

Permalänk

CS hackar/laggar trots åtgärder, vad kan vara fel?

Hej. Har inte spelat CS på många år och tänkte häromdagen att det var dags igen. Laddade ner och började spela. Upptäckte ganska snabbt att jag har något som kan liknas vid "micro lagg" dvs rätt va de är så hoppar jag tillbaka 2 steg som när man ska "peaka" en hörna tex så peakar man sen direkt så hoppar den tillbaka runt hörnan. Detta verkar hända ganska sporadiskt men väldigt ofta. Började kolla runt lite och ändrade i startalternativet för csgo via steam men det löste inte sig. Formaterade datorn imorse men det hjälpte inte heller. Jag kör med en Predator skärm 160hz men när jag kollar fpsen i cs så är den låst till 60? Vad är de jag missar? Min dator är modern (kolla signaturen), vad kan felet tänkas vara?

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Avstängd

Det låter väl mer som desync än lagg?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@NordicSaint: Om det känns som att du hoppar i spelet är det ju nätverksrelaterat iallafall, hur ser din packetloss ut?

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt liknande problem när jag har haft problem med nätverket. Har du enbart dessa problem i CS?

Att fpsen är låst kanske beror på att du har v-sync aktiverat?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Kan sätta en max fps i konsolen, kolla så den inte är ställd på 60

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Har du kollat Nvidia inställningar så att du inte har globala inställningar och V-sync igång? Eller för CS:GO endast?

Har du öppnat console i CS:GO och skrivit t. ex. fps_max 999?

Har du provat att använda properties kommando? T. ex: -NOVID -TICKRATE 128 -HIGH -THREADS 4 +FPS_MAX 0 +CL_SHOWFPS 1 +CL_INTERP 0 +CL_INTERP_RATIO 1 +RATE 128000 +CL_UPDATERATE 128 +CL_CMDRATE 128

Har du provat starta CS:GO som administratör eller i kompatibilitetsläge?

Permalänk

@Coenic: Hur kan jag kolla detta?

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

@NordicSaint: skriv net_graph 3 i konsollen och se om det spikar när du får hoppena.

Permalänk

@Coenic: Jag har provat lite nu. ända jag kan se som ändrar sig är sista raden där det står tick: längst till höger där det står var: normalt ligger den på 0.010 - 0.020 men vid "laggen" så sticker den upp till 1.7 - 1.9 ca.

Måste lägga till att det händer inte varje gång jag får lagget.

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Det låter som att du kan ha en samling av problemsom rör till det, inte ovanligt när man börjar spela CS:GO igen, men det kan vara förvirrande när man ska lösa dem.

Jag hade börjat med att:
- Förenkla vad du har i Launch options (högerklicka på CS i steam > properties > launch options) och sätt de bara till "-novid -console". Launch options som var bra förr kan nu vara mindre bra (senare kan du lägga till rates commanden som Ecthelion nämner här över.
- Disable "Wait for Vertical Sync" in game
- I console, skriv "fps_max 999"

Fokusera först på att lösa FPS problemet. Därefter lagget.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Skrivet av aToria:

Det låter som att du kan ha en samling av problemsom rör till det, inte ovanligt när man börjar spela CS:GO igen, men det kan vara förvirrande när man ska lösa dem.

Jag hade börjat med att:
- Förenkla vad du har i Launch options (högerklicka på CS i steam > properties > launch options) och sätt de bara till "-novid -console". Launch options som var bra förr kan nu vara mindre bra (senare kan du lägga till rates commanden som Ecthelion nämner här över.
- Disable "Wait for Vertical Sync" in game
- I console, skriv "fps_max 999"

Fokusera först på att lösa FPS problemet. Därefter lagget.

FPS problemet löste jag genom att bocka i och av g-sync via nvidia panelen. Har precis ändrat launch options nu och ska prova så återkommer med resultat.

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk

Nu har jag provat och problemet kvarstår. Är spelet för dåligt optimerat eller kan problemet ligga i ram minnet?

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordicSaint:

FPS problemet löste jag genom att bocka i och av g-sync via nvidia panelen. Har precis ändrat launch options nu och ska prova så återkommer med resultat.

Ah vad bra, intressant att höra hur det går. I netgraph är det framförallt loss och choke som indikerar på nätverkslagg om de pikar när spelet laggar.

Antar att du sitter på trådad uppkoppling och inte wifi?

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk

@aToria: Sitter faktist på en wifi uppkoppling men börjar misstänka att min ssd är problemet. Har liknande problem när jag spelar Heros of Newerth men det är inte riktigt lika jobbigt där. Ska prova koppla bort min ssd och försöka igen.

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

@NordicSaint Oj ok! Om det visar sig vara SSDn så vore det verkligen intressant att höra varför du misstänkte den

Annars är ju wifi en väldigt vanlig bov i dramat, så om du kör fast skulle jag rekommendera att du flyttar burken dit du kan testa den via Ethernet och se om problemet består. Isåf kan man snabbt identifera om det är wifi eller inte som spökar. Själv har jag inte möjlighet att dra en ethernet kabel från router så jag har kört med "Devolo Magic 1 WiFi Starter Kit" i tre olika bostäder över 4-5 år och det har fungerat kanon att dra en ethernet kabel från en sån enhet in i datorn. Jag spelar typ bara CS och har 5ms ping på svenska servrar och aldrig loss/choke med dessa.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk

@aToria: Misstänker ssd eftersom sist jag gjorde ny installation av datorn så kopplade jag in min 500gb ssd istället för min 128gb ssd och där nånstans uppstod problemet.

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

@NordicSaint: Ah ok då förstår jag, gjorde du en nyinstallation av drivrutiner i samma veva? Kanske något där som skaver i nätverksdrivrutinen.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk

@aToria: Ja alla drivrutiner installerades på nytt.

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordicSaint:

@aToria: Sitter faktist på en wifi uppkoppling men börjar misstänka att min ssd är problemet. Har liknande problem när jag spelar Heros of Newerth men det är inte riktigt lika jobbigt där. Ska prova koppla bort min ssd och försöka igen.

Nej, det är garanterat att du sitter på Wi-Fi som gör att du laggar.

Permalänk
Skrivet av Coenic:

Nej, det är garanterat att du sitter på Wi-Fi som gör att du laggar.

Okej jag har kopplat bort mina hårdiskar och gjort ännu en formatering problemet kvarstår. Har ingen möjlighet till att köra trådat. Tror ni det hjälper om jag köper nytt nätverkskort? Använder ett Asus PCE-AC68 för tillfället med ca. 3 år på nacken. Har telia som fiberleverantör så kan koppla en annan router men den måste fortfarande gå igenom telias.

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk

Det är som sagt 100% det att du sitter på wifi. Har samma problem. Jag måste sitta väldigt nära min router så att jag får max signalstyrka, 2 av 3 bars räcker inte. Det måste indikera full signalstyrka för att jag ska kunna spela något onlinespel utan lagg eller desync.

Prova och dra en kabel så har du det ju svart på vitt.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordicSaint:

Hej. Har inte spelat CS på många år och tänkte häromdagen att det var dags igen. Laddade ner och började spela. Upptäckte ganska snabbt att jag har något som kan liknas vid "micro lagg" dvs rätt va de är så hoppar jag tillbaka 2 steg som när man ska "peaka" en hörna tex så peakar man sen direkt så hoppar den tillbaka runt hörnan. Detta verkar hända ganska sporadiskt men väldigt ofta. Började kolla runt lite och ändrade i startalternativet för csgo via steam men det löste inte sig. Formaterade datorn imorse men det hjälpte inte heller. Jag kör med en Predator skärm 160hz men när jag kollar fpsen i cs så är den låst till 60? Vad är de jag missar? Min dator är modern (kolla signaturen), vad kan felet tänkas vara?

Haft samma issues, tror rates och interp löste det för mig, likväl hur gubbarna springer sidleds (omöjliga att nudda, speciellt när de är nära!).
Ta bort cs helt, låt inte gamla CFGS följa med stäng av Cloud sync osv. installera på nytt på din OS Disk, kör verify på files för skojs skull.
Starta upp cs, se hur de känns, stäng av och kör in detta i cfg: (*:\Steam\userdata\17956409\730\local\cfg)
rate "786432"
cl_interp 0.031000"
cl_interp_ratio "1"
cl_cmdrate "128"
Cl_interpolate "1"
cl_updaterate "128"
Använd INTE cl_forcepreload 1, skippa alla launch-options, speciellt freq och threads.

Prova igen, men mer än 5min. Känns som att en runda kan ha hack men blir mer flytande när "allt hamnar i sync", sök annars om interp om du har segare internet och prova olika values.
Jag upplever inte microlagg efter jag fick dessa rätt, och det är då efter timtals "fintweakande" i f.d. Nvidia controlpanel.
Insåg detta när jag köpte en ny betydligt bättre dator och mikro-peak-lagget återstod.

I detta fall prova sök om "cs go rates for wifi" - vet inte om det påverkar eller om det enbart har med uppkoppling att göra med. ev. om lag-compensation
https://www.youtube.com/watch?v=6EwaW2iz4iA

edit 2:
Du kanske kan gå in på routern, ta på QoS eller i lägga högsta prio på Steams portar 27015-något, finslipa channels och band mellan router och wifikort i dator att de inte går på auto.
Är du inte nöjd efter detta är det nätverkskabel som gäller.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

konstaterade att efter jag pressat en ny cat6 kabel och testade köra sladd istället för wifi så funkade det klockrent med 15 i ping och inga "pushbacks". Så nu till frågan; Finns det inget wifi kort som skulle kunna fungera utan problem? Tänker att alla sitter väll inte med sladd?

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordicSaint:

konstaterade att efter jag pressat en ny cat6 kabel och testade köra sladd istället för wifi så funkade det klockrent med 15 i ping och inga "pushbacks". Så nu till frågan; Finns det inget wifi kort som skulle kunna fungera utan problem? Tänker att alla sitter väll inte med sladd?

Tror en extremt stor majoritet av dom som spelar liknande spel sitter på sladdat. Dock finns det fler variablar än endast bra nätverkskort och router. Sitter du knepigt till, dvs i skuggan av betongväggar, microvågsugnar och annat så kan det vara svårt att göra något åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordicSaint:

konstaterade att efter jag pressat en ny cat6 kabel och testade köra sladd istället för wifi så funkade det klockrent med 15 i ping och inga "pushbacks". Så nu till frågan; Finns det inget wifi kort som skulle kunna fungera utan problem? Tänker att alla sitter väll inte med sladd?

Du har redan ett utav de bättre nätverkskorten, om du nu kör på 5Ghz så byt över till 2.4Ghz