Jag skapar denna tråd på grund av att jag har blivit helt vilse efter Electrolux' respons och behöver råd om vad jag kan göra.
Följande är ett mejl som jag har skickat till Electrolux för 5-6 dagar sedan:
"Vi har för ett par månader sedan köpt en spis "Electrolux Inspiration Spis EKC6051BOW" och ungefär två veckor sedan när tre plattor med grad 8 och 2 var påslagen så gick säkringen för hela lägenheten och bostadsrättsföreningen var tvungen att byta en säkring någon annanstans. När detta skedde hördes det någon sorts sprängningsljud som är svårt att beskriva. Jag har kontaktat Electrolux på telefon och fick höra att eftersom det är fas 1 i lägenheten så blev spisen troligtvis överbelastad och det är en känd reaktion vid överbelastning.
Hur som helst, både bostadsrättsföreningen och Electrolux sa att denna incident skedde på grund av att lägenheten är fas 1 och spisen blev överbelastad. Vi har inte haft något problem sedan dess ända tills idag. Tekannan var på grad 2 och pannan på grad 8 idag och säkringen gick igen; jag stängde av tekannan och slog på säkringen när endast pannan var på grad 8 och säkringen gick igen. "
Jag har tidigare ringt dem angående om samma problem men jag fick ett intryck av att telefonisten inte var särskilt insatt i ämnet och det blev rörigt. Det var därför jag mejlade med förhoppningen om att de skulle vidarebefordra det till någon tekniskt kunnig men de bara frågade om det exakta produktnumret; jag skickade bilder på produktnummer, kopplingsschema och väggen där elektrikern har kopplat spisen till, alltså den här bilden:
https://i.imgur.com/pCJDDPP.jpg
Jag tror att det var ett misstag att gå det extra steget genom att skicka bilder på produktnummer, kopplingsschema och väggen när de bara frågade efter produktnummer. Personen har bara skrivit "Gällande anslutningen så är det svårt att avgöra över mail om det är korrekt eller inte." som om anslutningen är problemet(kan mycket väl vara) och hänvisat mig till att ringa och boka service " för att säkerställa att den tidigare överbelastningen inte skadade produkten på något sätt".
Samma sak hände igen, alltså den tredje gången, idag och tekannan(platta vänster längst upp) och pannan(platta höger längst ned) var på grad 9. Jag stängde av pannan och slog på jorden/säkringen(?) och säkringen gick igen när endast tekannan var på grad 2. Jag tror att det finns ett mönster: det uppstår problem när plattan vänster längst upp är påslagen.
Nu till min fråga:
Vad kan jag göra för att felsöka problemet? Det är som sagt en gammal "fas 1" lägenhet och jag fick t.ex. rådet att be bostadsrättsföreningen att installera en säkring med högre styrka men när jag läste lite om det på nätet såg jag att det kan vara inkompetibel med kablarna eller systemet och bli en brandrisk -- då glömde jag den tanken.
Jag vill helst inte betala flera tusen i servicekostnader för en spis som kostar 5500kr och jag fick som sagt intrycket att Electrolux genast fixerade sig vid väggen och installationen. Spiset kom för övrigt med tre lösa kablar som elektrikern kopplade till uttaget på väggen.