problem med spis/ugn

Permalänk
Medlem

problem med spis/ugn

Jag skapar denna tråd på grund av att jag har blivit helt vilse efter Electrolux' respons och behöver råd om vad jag kan göra.

Följande är ett mejl som jag har skickat till Electrolux för 5-6 dagar sedan:

"Vi har för ett par månader sedan köpt en spis "Electrolux Inspiration Spis EKC6051BOW" och ungefär två veckor sedan när tre plattor med grad 8 och 2 var påslagen så gick säkringen för hela lägenheten och bostadsrättsföreningen var tvungen att byta en säkring någon annanstans. När detta skedde hördes det någon sorts sprängningsljud som är svårt att beskriva. Jag har kontaktat Electrolux på telefon och fick höra att eftersom det är fas 1 i lägenheten så blev spisen troligtvis överbelastad och det är en känd reaktion vid överbelastning.

Hur som helst, både bostadsrättsföreningen och Electrolux sa att denna incident skedde på grund av att lägenheten är fas 1 och spisen blev överbelastad. Vi har inte haft något problem sedan dess ända tills idag. Tekannan var på grad 2 och pannan på grad 8 idag och säkringen gick igen; jag stängde av tekannan och slog på säkringen när endast pannan var på grad 8 och säkringen gick igen. "

Jag har tidigare ringt dem angående om samma problem men jag fick ett intryck av att telefonisten inte var särskilt insatt i ämnet och det blev rörigt. Det var därför jag mejlade med förhoppningen om att de skulle vidarebefordra det till någon tekniskt kunnig men de bara frågade om det exakta produktnumret; jag skickade bilder på produktnummer, kopplingsschema och väggen där elektrikern har kopplat spisen till, alltså den här bilden:

Jag tror att det var ett misstag att gå det extra steget genom att skicka bilder på produktnummer, kopplingsschema och väggen när de bara frågade efter produktnummer. Personen har bara skrivit "Gällande anslutningen så är det svårt att avgöra över mail om det är korrekt eller inte." som om anslutningen är problemet(kan mycket väl vara) och hänvisat mig till att ringa och boka service " för att säkerställa att den tidigare överbelastningen inte skadade produkten på något sätt".

Samma sak hände igen, alltså den tredje gången, idag och tekannan(platta vänster längst upp) och pannan(platta höger längst ned) var på grad 9. Jag stängde av pannan och slog på jorden/säkringen(?) och säkringen gick igen när endast tekannan var på grad 2. Jag tror att det finns ett mönster: det uppstår problem när plattan vänster längst upp är påslagen.

Nu till min fråga:
Vad kan jag göra för att felsöka problemet? Det är som sagt en gammal "fas 1" lägenhet och jag fick t.ex. rådet att be bostadsrättsföreningen att installera en säkring med högre styrka men när jag läste lite om det på nätet såg jag att det kan vara inkompetibel med kablarna eller systemet och bli en brandrisk -- då glömde jag den tanken.

Jag vill helst inte betala flera tusen i servicekostnader för en spis som kostar 5500kr och jag fick som sagt intrycket att Electrolux genast fixerade sig vid väggen och installationen. Spiset kom för övrigt med tre lösa kablar som elektrikern kopplade till uttaget på väggen.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

Jag skapar denna tråd på grund av att jag har blivit helt vilse efter Electrolux' respons och behöver råd om vad jag kan göra.

Följande är ett mejl som jag har skickat till Electrolux för 5-6 dagar sedan:

"Vi har för ett par månader sedan köpt en spis "Electrolux Inspiration Spis EKC6051BOW" och ungefär två veckor sedan när tre plattor med grad 8 och 2 var påslagen så gick säkringen för hela lägenheten och bostadsrättsföreningen var tvungen att byta en säkring någon annanstans. När detta skedde hördes det någon sorts sprängningsljud som är svårt att beskriva. Jag har kontaktat Electrolux på telefon och fick höra att eftersom det är fas 1 i lägenheten så blev spisen troligtvis överbelastad och det är en känd reaktion vid överbelastning.

Hur som helst, både bostadsrättsföreningen och Electrolux sa att denna incident skedde på grund av att lägenheten är fas 1 och spisen blev överbelastad. Vi har inte haft något problem sedan dess ända tills idag. Tekannan var på grad 2 och pannan på grad 8 idag och säkringen gick igen; jag stängde av tekannan och slog på säkringen när endast pannan var på grad 8 och säkringen gick igen. "

Jag har tidigare ringt dem angående om samma problem men jag fick ett intryck av att telefonisten inte var särskilt insatt i ämnet och det blev rörigt. Det var därför jag mejlade med förhoppningen om att de skulle vidarebefordra det till någon tekniskt kunnig men de bara frågade om det exakta produktnumret; jag skickade bilder på produktnummer, kopplingsschema och väggen där elektrikern har kopplat spisen till, alltså den här bilden:

https://i.imgur.com/pCJDDPP.jpg

Jag tror att det var ett misstag att gå det extra steget genom att skicka bilder på produktnummer, kopplingsschema och väggen när de bara frågade efter produktnummer. Personen har bara skrivit "Gällande anslutningen så är det svårt att avgöra över mail om det är korrekt eller inte." som om anslutningen är problemet(kan mycket väl vara) och hänvisat mig till att ringa och boka service " för att säkerställa att den tidigare överbelastningen inte skadade produkten på något sätt".

Samma sak hände igen, alltså den tredje gången, idag och tekannan(platta vänster längst upp) och pannan(platta höger längst ned) var på grad 9. Jag stängde av pannan och slog på jorden/säkringen(?) och säkringen gick igen när endast tekannan var på grad 2. Jag tror att det finns ett mönster: det uppstår problem när plattan vänster längst upp är påslagen.

Nu till min fråga:
Vad kan jag göra för att felsöka problemet? Det är som sagt en gammal "fas 1" lägenhet och jag fick t.ex. rådet att be bostadsrättsföreningen att installera en säkring med högre styrka men när jag läste lite om det på nätet såg jag att det kan vara inkompetibel med kablarna eller systemet och bli en brandrisk -- då glömde jag den tanken.

Jag vill helst inte betala flera tusen i servicekostnader för en spis som kostar 5500kr och jag fick som sagt intrycket att Electrolux genast fixerade sig vid väggen och installationen. Spiset kom för övrigt med tre lösa kablar som elektrikern kopplade till uttaget på väggen.

Står i produktbladet att det krävs 25A säkring för att kunna ha allting på. Står endast 230V i produktbladet så oklart om den kan kopplas till 3-fas men det är ju inte aktuellt då du endast har en fas indraget.

Normalt så brukar inte huvudsäkringen gå men pga. att du har andra belastningar på samtidigt blir denna för varm och bryter strömmen för att ledningarna i väggen inte blir för varma (brandrisk).

Nu vet jag inte vilken storlek du har på säkringarna men det kanske du kan kolla, både den som gick sönder och så finns det en till i den elcentral i din lägenhet som ska vara för spis/ugn.

Det finns olika sätt att lösa problemet på men har du för klena ledningar till lägenheten får man antingen drar nya vilket kostar en del pengar eller så för du bara vänja dig med att du inte kan ha på allting samtidigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska kontakta en elinstallatör för att få hjälp för du varken kan eller får göra så mycket annat själv i detta läget.
Det kan vara så enkelt (men tråkigt för dig) att spisen kräver för hög effekt för att kunna användas.
EKC6051BOW ska anslutas till 3 fas och har en maxeffekt på 10500 W, den ska avsäkras 3 x 16A vilket kan vara lika mycket som hela din bostad är avsäkrad, speciellt om du bor i lägenhet.
https://www.electroluxhome.se/vitvaror/spis/spis-keramikhall/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det enfas spis så finns det en enda säkring till spisen och enfas brukar ha tre kablar i sladden som då ska vara fasledare och neutralledare(nolledare populärt kallad nolla) samt skyddsjord oftast gul/grön som är till för att avleda strömmen så att inte exvis höljet till spisen blir strömförande om det blir ett isolationsfel.

Spisar på enfas kräver extra stor säkring då all belastning ligger bara på en fas och spisar har ju hög effekt.

Om spisen har fungerat bra tidigare så kan det vara fel på den, och exvis en intern kortslutning i en platta kan göra att den beter sig så.

Är det kortslutning så är det inte konstigt om spisen börjar dra så pass hög effekt att säkringen går och vid en kortslutning kan mycket väl huvudsäkringen som i sin tur avsäkrar spisens egen säkring gå samtidigt.

Det kan ju vara så att detta sker vid ett visst läge på vredet till plattan.

Är spisen ganska nyinstallerad och det har strulat från början så kan det antingen vara så att felet har funnits hela tiden eller så kan det vara att den nya spisen har högre märkeffektän den gamla(är ibland omkopplingsbart mellan olika effekter beroende vilken säkringsstorlek man har och då lämnar vissa plattor lägre effekt om flera plattor eller ugnen används samtidigt för att inte säkringen ska gå.
Är detta felkopplat om spisen har den omkopplingmöjligheten så den är ställd på högre effekt eller spisen inte är omkopplingsbar men har högre effekt än den gamla så att effekten blir för hög i förhållande till säkringstorleken så kommer också säkringen att gå.)

Men går den även om man bara har en enda platta igång så är det troligen den plattan eller kretsen den hör till som spisvredet som felar.

Och givetvis är spisen avsedd för och kopplad för flera faser kommer det inte att fungera som det ska, Enfas spisar är en udda fågel som mest finns i gamla lägenheter så då måste man ha rätt spis eller att elinstallatör drar fram fler faser vilket kanske inte går eller blir dyrt o krångligt i gamla enfas installationer i flerfamiljshus.

Men konstigt i så fall att inte elektrikern som installerade spisen upptäckte detta om han är behörig om det är fel spis.
Men spismodellen finns faktiskt i ett 230V utförande med 25A säkring så kolla att det är rätt variant och att säkringen är på 25A.

Permalänk
Medlem

Låter som att elektrikern/installatören förmodligen har gjort fel eller slarvat. Be han komma tillbaka och göra rätt.
Oavsett om du fått 230v modellen med 25A krav eller 400v modellen med 3x16 A krav så ursäktar det inte en felinstallation. Antingen så skall den installeras korrekt eller så skall du informeras om eventuella hinder för installationen som t.ex. för få faser i lägenheten alternativt uttaget/dosan eller för liten säkring.

Det finns såklart en liten risk att du har en defekt spis men första steget är att be installatören ta en andra koll. Har de gjort fel så borde det kunna gå som reklamation och inte kosta dig ett öre (om det är ett seriöst företag).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mieriola:

Låter som att elektrikern/installatören förmodligen har gjort fel eller slarvat. Be han komma tillbaka och göra rätt.
Oavsett om du fått 230v modellen med 25A krav eller 400v modellen med 3x16 A krav så ursäktar det inte en felinstallation. Antingen så skall den installeras korrekt eller så skall du informeras om eventuella hinder för installationen som t.ex. för få faser i lägenheten alternativt uttaget/dosan eller för liten säkring.

Det finns såklart en liten risk att du har en defekt spis men första steget är att be installatören ta en andra koll. Har de gjort fel så borde det kunna gå som reklamation och inte kosta dig ett öre (om det är ett seriöst företag).

Det behöver ju inte vara fel på installationen utan spisen som valts kan ju ha ett för högt effektbehov för att fungera. TS kan ju ha köpt en spis och bett om att få den inkopplad som separata moment.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Klargörande: Det är ett gammalt lägenhetskomplex med enfas. Spiset är enfas, 240V och 25A(tack @rally_). Jag tror att jag hörde föreningsmedlemmarna prata om att det här var den sista 16A säkringen i deras förfogande. Jag vet inte vad det var innan, men jag är ganska säker på att de installerade en 16A. Jag ska fråga.

Jag tackar för era kommentarer, nu vet jag åtminstone hur jag ska angripa problemet. @mrqaffe, det du länkar till är en annan utgåva, det är mycket förvirrande namnsättning som bland annat är anledningen till att Elgiganten gav oss den du länkar och sedan var tvungen att komma med enfas-versionen

Skrivet av Airborne:

Är det enfas spis så finns det en enda säkring till spisen och enfas brukar ha tre kablar i sladden som då ska vara fasledare och neutralledare(nolledare populärt kallad nolla) samt skyddsjord oftast gul/grön som är till för att avleda strömmen så att inte exvis höljet till spisen blir strömförande om det blir ett isolationsfel.

Spisar på enfas kräver extra stor säkring då all belastning ligger bara på en fas och spisar har ju hög effekt.

Om spisen har fungerat bra tidigare så kan det vara fel på den, och exvis en intern kortslutning i en platta kan göra att den beter sig så.

Är det kortslutning så är det inte konstigt om spisen börjar dra så pass hög effekt att säkringen går och vid en kortslutning kan mycket väl huvudsäkringen som i sin tur avsäkrar spisens egen säkring gå samtidigt.

Det kan ju vara så att detta sker vid ett visst läge på vredet till plattan.

Är spisen ganska nyinstallerad och det har strulat från början så kan det antingen vara så att felet har funnits hela tiden eller så kan det vara att den nya spisen har högre märkeffektän den gamla(är ibland omkopplingsbart mellan olika effekter beroende vilken säkringsstorlek man har och då lämnar vissa plattor lägre effekt om flera plattor eller ugnen används samtidigt för att inte säkringen ska gå.
Är detta felkopplat om spisen har den omkopplingmöjligheten så den är ställd på högre effekt eller spisen inte är omkopplingsbar men har högre effekt än den gamla så att effekten blir för hög i förhållande till säkringstorleken så kommer också säkringen att gå.)

Men går den även om man bara har en enda platta igång så är det troligen den plattan eller kretsen den hör till som spisvredet som felar.

Och givetvis är spisen avsedd för och kopplad för flera faser kommer det inte att fungera som det ska, Enfas spisar är en udda fågel som mest finns i gamla lägenheter så då måste man ha rätt spis eller att elinstallatör drar fram fler faser vilket kanske inte går eller blir dyrt o krångligt i gamla enfas installationer i flerfamiljshus.

Men konstigt i så fall att inte elektrikern som installerade spisen upptäckte detta om han är behörig om det är fel spis.
Men spismodellen finns faktiskt i ett 230V utförande med 25A säkring så kolla att det är rätt variant och att säkringen är på 25A.

Jag tror så här: den absolut första incidenten där två plattor på grad 8 och en platta på grad 2 överbelastade säkringen, bostadsrättsföreningen använde 25A istället för 16A. Det var en auktoriserad elektriker som jobbar på något företag så jag tror inte att han gjorde några misstag. Den gamla spisen var kanske 30+ år gammal(vet inte, fanns i den köpta lägenheten) och fungerade felfritt och den nya fungerade felfritt ända tills den första incidenten så därför tror jag att det inte är fel på spiset, tänker jag fel? Jag ska nämna de olika faktorer som ni har listat när jag först pratar med föreningen och sedan elektrikern.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Låter som att elektrikern/installatören förmodligen har gjort fel eller slarvat. Be han komma tillbaka och göra rätt.
Oavsett om du fått 230v modellen med 25A krav eller 400v modellen med 3x16 A krav så ursäktar det inte en felinstallation. Antingen så skall den installeras korrekt eller så skall du informeras om eventuella hinder för installationen som t.ex. för få faser i lägenheten alternativt uttaget/dosan eller för liten säkring.

Det finns såklart en liten risk att du har en defekt spis men första steget är att be installatören ta en andra koll. Har de gjort fel så borde det kunna gå som reklamation och inte kosta dig ett öre (om det är ett seriöst företag).

Jag såg inte ditt inlägg förrens jag skickade mitt andra inlägg. Jag ringde honom efter den första incidenten och han sa att hela lägenheten förses med 10(ampere?volt?)något och det hela blir överbelastat när jag använder olika saker samtidigt. Föreningen sa också överbelastning. Electrolux/förening/elektriker hänvisar alla till varandra eller överbelastning. Därför provar jag nu Electrolux => förening => elektriker i förhoppningen om att det inte blir en ond cirkel igen.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

Jag såg inte ditt inlägg förrens jag skickade mitt andra inlägg. Jag ringde honom efter den första incidenten och han sa att hela lägenheten förses med 10(ampere?volt?)något och det hela blir överbelastat när jag använder olika saker samtidigt. Föreningen sa också överbelastning. Electrolux/förening/elektriker hänvisar alla till varandra eller överbelastning. Därför provar jag nu Electrolux => förening => elektriker i förhoppningen om att det inte blir en ond cirkel igen.

Tack för klargörandet om vilken spis du har. Vissa butiker kallar den Electrolux EKC6051BOW-230V.

Spisen är avsedd att kopplas in på separat 25A säkring i ditt propp/säkringsskåp så om hela lägenheten och spisen ligger på 10A så är det inte konstigt att krånglar.
Om elektrikern redan vid installationstillfället visste om detta, vilket han borde ha gjort, så låter det inte helt seriöst gjort att koppla in den ändå eftersom det bara är en tidfråga innan det blir överbelastat. Möjligtvis så kan man göra det som tillfällig lösning om man informerat dig om problemet, med en avsikt att rätta till det inom kort.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du köpt spisen och installationen ?
har du köpt en spis separat och beställt installation eller har du köpt en installerad spis ?
Det är ju inte samma sak för jag förstår inte varför du kontaktar tillverkaren av spisen för jag har svårt att tro att det är fel på spisen men däremot är modellen olämplig för din lägenhet om du har så klen elförsörjning men det är ju inget spistillverkaren har nått att göra med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

skulle säga att spisvalet var ett dåligt i förhållande till vad lägenheten är utrustad för.

väldigt sällan spisuttagen är avsäkrade med mer än max 16A 1 eller 3 fas till spisuttaget då det normalt sett sitter 2.5mm2 kabel iaf i äldre installationer.

medans avsäkring med 25A ska ha minst 4mm2 kabelarea och kan säga att jag har då aldrig stött på större kabelaria nånstans större än 2.5mm2 i en privat bostad förutom möjligen matningen mellan huvudsäkringarna vid elmätaren och säkringsskåpet.

så skulle säga att eventuellt kan du behöva uppgradera elen i princip ända från din elmätare om du har osis för att kunna köra på mer än typ 1/3 effekt på spisen då säkringarna du pratade om som din hyresvärd hade fixat på annat ställe troligen var huvudsäkringen som troligen är en 10A eller 16A säkring den också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som tidigare påpekat så är det nästan garanterat så att din lägenhet har för liten huvudsäkring för att klara spisen och annat i lägenheten.

Börja med att kolla med föreningen, alternativt din elnätsleverantör, vad du har för huvudsäkring till din lägenhet.

Spisen borde kräva runt 2000W per platta som kör full effekt så redan vid en platta igång ligger du rätt nära 10A. Dessutom antar jag att du har annat som kräver ström i lägenheten på samtidigt så antagligen landar du en bra bit över 10A. Nu tycker jag att både 10A och 16A låter väldigt lågt som huvudsäkring om du har enfas och eget kök i lägenheten.

Permalänk
Skrivet av Vesh:

Som tidigare påpekat så är det nästan garanterat så att din lägenhet har för liten huvudsäkring för att klara spisen och annat i lägenheten.

Börja med att kolla med föreningen, alternativt din elnätsleverantör, vad du har för huvudsäkring till din lägenhet.

Spisen borde kräva runt 2000W per platta som kör full effekt så redan vid en platta igång ligger du rätt nära 10A. Dessutom antar jag att du har annat som kräver ström i lägenheten på samtidigt så antagligen landar du en bra bit över 10A. Nu tycker jag att både 10A och 16A låter väldigt lågt som huvudsäkring om du har enfas och eget kök i lägenheten.

troligen har lägenheten 3 fas inkommande till proppskåpet och sedan säkringarna uppdelade på de tre faserna väldigt ovanligt att lägenheter endast har 1 fas in från elmätaren till proppskåpet men visst inget är omöjligt.

den sista idotiska installationen är fortfarande inte gjord.

dock denna spis verkar inte vara bryggbar mellan 1 fas 230V eller 3 fas 400V så troligen sitter han nog nu med en spis där han max kan ha en platta på åt gången om han har 10A eller 16A avsäkrat.

om den är bryggbar mellan 1 fas och trefas kan det räcka att bygga ut säkrigspanelen och dra fram 2 faser till spis uttaget men samtidigt kommer det troligen inte gå att ha något annat igång samtidigt då spisen kommer vilja ha hela kapasiteten i huvudsäkringen med alla plattorna igång samtidigt så skulle säga ingen hållbar lösning ändå.

spisplattornas effekt på EKC6051BOW är

platta
1. 1200W
2. 1800W
3. 1800W
4. 1000/2200W (dubbel platta)

finns specat i manualen.
https://www.electrolux-ui.com//DocumentDownLoad.aspx?DocURL=2...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur har du köpt spisen och installationen ?
har du köpt en spis separat och beställt installation eller har du köpt en installerad spis ?
Det är ju inte samma sak för jag förstår inte varför du kontaktar tillverkaren av spisen för jag har svårt att tro att det är fel på spisen men däremot är modellen olämplig för din lägenhet om du har så klen elförsörjning men det är ju inget spistillverkaren har nått att göra med.

Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga att spisvalet var ett dåligt i förhållande till vad lägenheten är utrustad för.

väldigt sällan spisuttagen är avsäkrade med mer än max 16A 1 eller 3 fas till spisuttaget då det normalt sett sitter 2.5mm2 kabel iaf i äldre installationer.

medans avsäkring med 25A ska ha minst 4mm2 kabelarea och kan säga att jag har då aldrig stött på större kabelaria nånstans större än 2.5mm2 i en privat bostad förutom möjligen matningen mellan huvudsäkringarna vid elmätaren och säkringsskåpet.

så skulle säga att eventuellt kan du behöva uppgradera elen i princip ända från din elmätare om du har osis för att kunna köra på mer än typ 1/3 effekt på spisen då säkringarna du pratade om som din hyresvärd hade fixat på annat ställe troligen var huvudsäkringen som troligen är en 10A eller 16A säkring den också.

Om man ska hårdra det så har mina föräldrar köpt spiset från Elgiganten och hittat en elektriker som har kopplat den till uttaget. Den enda anledningen till att jag kontaktade tillverkaren är att jag hörde någon sorts sprängningsljud vid första incidenten. Det finns inte många alternativ när enfas och 230V är ett krav och vi valde just detta för att det är ett enfas och 230V spis.

@RougeofDarkness Jag har lite svårt att begripa de olika tekniska beskrivningarna men det är ett lägenhetskomplex som byggdes i 1954 så jag antar det värsta.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Skrivet av futhark14:

Om man ska hårdra det så har mina föräldrar köpt spiset från Elgiganten och hittat en elektriker som har kopplat den till uttaget. Den enda anledningen till att jag kontaktade tillverkaren är att jag hörde någon sorts sprängningsljud vid första incidenten. Det finns inte många alternativ när enfas och 230V är ett krav och vi valde just detta för att det är ett enfas och 230V spis.

@RougeofDarkness Jag har lite svårt att begripa de olika tekniska beskrivningarna men det är ett lägenhetskomplex som byggdes i 1954 så jag antar det värsta.

om så gammal troligen behövs uppgradering av huvudsäkring om det inte gjort och då medförs eventuellt även uppgradering av matning från huvusäkringarna till ditt proppskåp då de sannolikt är 2.5mm2 och därför inte får avsäkras med mer än max 16A per fas på huvudsäkringarna.

detta tillhör troligen din hyresvärd eller rättare sagt ägaren av hela byggnaden så den biten får du prata med denne som inte nödvändigtvis behöver gå med på det då kablarna troligen tar så mycket mer plats att det kommer innebära ny rördragning och kan behöva släcka ner hela bygget i flera dagar om inte veckor för det.

gissar att du köpt din lägenhet och inte bara hyr den.

isf ansvarar du bara för att elinstallationen inom din lägenhet är utförd korrekt av licencierad elektriker så det du kommer isf få betala är elinstallation från proppskåpet till spisen med dimensionerad kabel för 1 fas 25A avsäkring om nu hyresvärden går med på att byta sin bit av kabeln.

om du bara hyr lägenheten måste hyresvärden godkänna att du äns får byta ut spisen som tillhör lägenheten...

att behöva avsäkra en fas med 25A tillför inte direkt vanligt och speciellt inte på äldre installationer.

lite märkligt dock att inte elektrikern kollade upp detta... luktar snarare handyman än riktig elektriker för han hade isf kollat upp vad som behövdes innan han installerade den öht.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om så gammal troligen behövs uppgradering av huvudsäkring om det inte gjort och då medförs även uppgradering av matning från huvusäkringarna till ditt proppskåp då de sannolikt är 2.5mm2 och därför inte får avsäkras med mer än max 16A per fas på huvudsäkringarna.

detta tillhör troligen din hyresvärd eller rättare sagt ägaren av hela byggnaden så den biten får du prata med denne som inte nödvändigtvis behöver gå med på det då kablarna troligen tar så mycket mer plats att det kommer innebära ny rördragning och kan behöva släcka ner hela bygget i flera dagar om inte veckor för det.

gissar att du köpt din lägenhet och inte bara hyr den.

isf ansvarar du bara för att elinstallationen inom din lägenhet är utförd korrekt av licencierad elektriker så det du kommer isf få betala är elinstallation från proppskåpet till spisen med dimensionerad kabel för 1 fas 25A avsäkring om nu hyresvärden går med på att byta sin bit av kabeln.

om du bara hyr lägenheten måste hyresvärden godkänna att du äns får byta ut spisen som tillhör lägenheten...

Mina föräldrar hade fått rådet om att be bostadsrättsföreningen att installera en säkring med högre styrka men jag slog ned den när jag läste om kablar och brandrisk. Men Rally har ju påpekat att det rekommenderade är 25A för enfas så jag ska åtminstone fråga föreningen om de kan byta säkring. Ja, mina föräldrar äger lägenheten och de har tankar om att skaffa hus så de vill inte investera mycket. Vi har renoverat/målat lägenhet två år sedan när vi flyttade in och vi renoverade köket i somras.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Skrivet av futhark14:

Mina föräldrar hade fått rådet om att be bostadsrättsföreningen att installera en säkring med högre styrka men jag slog ned den när jag läste om kablar och brandrisk. Men Rally har ju påpekat att det rekommenderade är 25A för enfas så jag ska åtminstone fråga föreningen om de kan byta säkring. Ja, mina föräldrar äger lägenheten och de har tankar om att skaffa hus så de vill inte investera mycket. Vi har renoverat/målat lägenhet två år sedan när vi flyttade in och vi renoverade köket i somras.

brandrisken beror ju på vad för storlek på kabeln som sitter där nu kan mycket väl sitta något som får huvudsäkras 25-30A fram till proppskåpet i lägenheten även om den endast är säkrad med endast 10 eller 16A
men kablarna i lägenheten från proppskåpet fram till spisen är det säkerligen inte iaf.

men att prata med med föreningen är iaf en början det värsta som händer är ju att man får ett nej för installationen kan inte hantera det.

du kan ju alltid få en offert på vad det skulle kosta er att uppgradera installationen först utan att behöva lägga ut något.
sen kan ni från den avgöra om det är för dyrt eller inte att ta spisen i drift.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen har lägenheten 3 fas inkommande till proppskåpet och sedan säkringarna uppdelade på de tre faserna väldigt ovanligt att lägenheter endast har 1 fas in från elmätaren till proppskåpet men visst inget är omöjligt.

den sista idotiska installationen är fortfarande inte gjord.

dock denna spis verkar inte vara bryggbar mellan 1 fas 230V eller 3 fas 400V så troligen sitter han nog nu med en spis där han max kan ha en platta på åt gången om han har 10A eller 16A avsäkrat.

om den är bryggbar mellan 1 fas och trefas kan det räcka att bygga ut säkrigspanelen och dra fram 2 faser till spis uttaget men samtidigt kommer det troligen inte gå att ha något annat igång samtidigt då spisen kommer vilja ha hela kapasiteten i huvudsäkringen med alla plattorna igång samtidigt så skulle säga ingen hållbar lösning ändå.

spisplattornas effekt på EKC6051BOW är

platta
1. 1200W
2. 1800W
3. 1800W
4. 1000/2200W (dubbel platta)

finns specat i manualen.
https://www.electrolux-ui.com//DocumentDownLoad.aspx?DocURL=2...

Tycker också trefas in låter rimligt med dom nivåerna på huvudsäkring. Dock förekommer ju enbart enfas in också, merparten av lägenheterna i min förening är matade med enfas, dock med betydligt högre huvudsäkring. I vårat fall kör vi 25A in och största säkring i lägenheten är 20A till häll.

Ser att jag missade lite på effekten där också, dock fortfarande så att man inte får jättemycket marginal om man bara har 10 eller 16A in.

@futhark14 Du har inte möjlighet att slänga upp en bild på proppskåpet i lägenheten så kan man kanske utläsa vad det är för förutsättningar i lägenheten?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av futhark14:

Om man ska hårdra det så har mina föräldrar köpt spiset från Elgiganten och hittat en elektriker som har kopplat den till uttaget. Den enda anledningen till att jag kontaktade tillverkaren är att jag hörde någon sorts sprängningsljud vid första incidenten. Det finns inte många alternativ när enfas och 230V är ett krav och vi valde just detta för att det är ett enfas och 230V spis.

@RougeofDarkness Jag har lite svårt att begripa de olika tekniska beskrivningarna men det är ett lägenhetskomplex som byggdes i 1954 så jag antar det värsta.

Det är troligen inget fel på spisen och att det uppstod ett ljud i den kan bero på magnetfält men spisen är ju fel för placeringen men har de själva valt ut den så är det ju svårt att "formellt" klaga på nån annan men de skulle behöva en annan spis.
Handlar det om en hyres eller bostadsrätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På min Siemens kan man i inställningarna begränsa hällens totaleffekt; kanske värt att kolla upp i ditt fall? (Som temporär lösning om inte annat.)

Permalänk
Medlem

@mrqffe, bostadsrätt.

@fryngel låter väldigt intressant, tack.

Skrivet av Vesh:

Tycker också trefas in låter rimligt med dom nivåerna på huvudsäkring. Dock förekommer ju enbart enfas in också, merparten av lägenheterna i min förening är matade med enfas, dock med betydligt högre huvudsäkring. I vårat fall kör vi 25A in och största säkring i lägenheten är 20A till häll.

Ser att jag missade lite på effekten där också, dock fortfarande så att man inte får jättemycket marginal om man bara har 10 eller 16A in.

@futhark14 Du har inte möjlighet att slänga upp en bild på proppskåpet i lägenheten så kan man kanske utläsa vad det är för förutsättningar i lägenheten?

Det är antingen jordfelsbrytaren eller c10 brytaren som går. Den relevanta c10:an är antingen den första eller den andra från vänster, glömde vilken. Men bådadera verkar samma.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av futhark14:

@mrqffe, bostadsrätt.

@fryngel låter väldigt intressant, tack.

https://i.imgur.com/g8rDcQ6.jpg

https://i.imgur.com/rNAnPUa.jpg

Det är antingen jordfelsbrytaren eller c10 brytaren som går. Den relevanta c10:an är antingen den första eller den andra från vänster, glömde vilken. Men bådadera verkar samma.

De har vänt på märkningen på spisen skulle jag tro. Det står 4A och 20mm² ledningsarea, men 20A och 4mm² är nog mer rätt.

Detta med att uppgradera elen för att man renoverar köket är ett vanligt problem i gamla bostäder. I vissa fall så kan man behöva byta kablar långt bort från lägenheten, för att inget är dimensionerat för de höga strömmarna i ett nytt kök. Har man enfas hela vägen hjälper det ju inte att bara sätta spisen på 25A och har 25A in. Du måste gå upp ett steg på matningen till lägenheten ytterligare, annars fixar inte systemet att du har tända lampor och annat samtidigt som du lagar mat.
Kommer tex ihåg om härom året när Bianca Ingrosso sa i något klipp att hon hade fått uppgradera elen i hela huset när hon renoverade köket. Det hon menade var förmodligen att hon behövde byta el långt utanför sin egen lägenhet för att det skulle fungera.

25A är förmodligen mindre än vad spisen skulle kräva med allt på max, men om du försöker sätta på allt kommer den att begränsa strömmen så att du klarar dig med 25A, därför kommer det inte vara så svårt att maxa den. Min spis är avsäkrad med 3x16A och plattor och ugn är uppdelade på de tre faserna. Två plattor på vardera två faser och ugnen på en fas. Om jag sätter den ena plattan på turboläge så är den platta som hör ihop med denna begränsad till typ 6 av 10 och då har man alltså uppnåt 16A. Dra igång ugnen på det så har du 25A.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

4A för spisen? Ursäkta men vad är det för en tomte som sätter 4 ampere för en spis?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av futhark14:

@mrqffe, bostadsrätt.

@fryngel låter väldigt intressant, tack.

https://i.imgur.com/g8rDcQ6.jpg

https://i.imgur.com/rNAnPUa.jpg

Det är antingen jordfelsbrytaren eller c10 brytaren som går. Den relevanta c10:an är antingen den första eller den andra från vänster, glömde vilken. Men bådadera verkar samma.

Det är felmärkt, de har kastat om siffrorna för 4A och 20 mm^2 kabel till spisen stämmer inte, säkringen är i vart fall på 20 A.
Är det verkligen bara en 16A enfasmatning till hela lägenheten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Problemet är att spisens säkring är på 20A men just den spisen kräver 25A så spissäkringen är 5A för liten då den bara är på 20A.

Här har man bytt en äldre enfas spis som klarade sig på 20A till en ny 25A enfas spis, ja då är det inte konstigt om säkringen går.

Antingen får man då förstärka elmatningen och se om det går att få 25A, kan faktiskt vara så att ledningsarean klarar 25A vilket verkar vara fallet enligt säkringstavlans area för spisen. Eller byta till en annan enfas spis på 20A om det finns att få tag på.

Man har ju i vissa fall om villkoren uppfylls numera tillåtit en liten ökning av effekt kontra area så exempelvis de som hade de gamla 6A säkringarna numera får ha 10A på samma ledningsarea.

Kan ju vara så här med att ledningen eventuellt klarar 25A för enligt tavlan är det 4 mm2 ledning och den arean får enligt tabellerna (där area och avsäkring just här hamnat i fel kolumn för inte är det 4A spis på 20kvadrat ledning) faktiskt avsäkras med 25A så om det inte är något problem med utlösningsvillkor eller matningen till lägenhetscentralen så borde det gå att byta dvärgbrytaren från 20A till 25A istället.

Föreningens snack om sista 16A låter som om de inte riktigt har koll för man kan inte ha en 20A spis(som befintliga spissäkringen är på) på en 16A huvudsäkring inte ens om man har 16A trefas in efter som belastningen på en av faserna överstiger 16A. Då är ju den installationen felaktig redan från början. Däremot belysningström kan man ju ha delat på en 16A och satt två 10A efter (som då inte kan belastas fullt ut samtidigt. En modern vattenkokare är ofta på 10A och ibland mer och sitter det då andra saker inkopplade samtidigt som också utnyttjar 10A så kan ju 16A huvudsäkringen gå eftersom två 10A blir 20A tillsammans och inte 16A.

Och hade man haft 16A trefas in så skulle strömmen räcka till både spis och annat i en lägenhet när man kan fördela ut på olika faser. Har ju kört hela min gamla villa på 16A trefas huvudsäkringar även om det krävde en del kreativ planering av vad som skulle ligga på vilka faser.

Permalänk
Medlem

@airborne, @giplet alltså säkringen som går är någon av dessa så jag tror inte att den första med beteckningen c20 har relevans? Vad jag har läst från era tidigare inlägg så gör 10A det här ännu skummare. Hela det här tär verkligen på själen.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av futhark14:

@airborne, @giplet alltså säkringen som går är någon av dessa så jag tror inte att den första med beteckningen c20 har relevans? Vad jag har läst från era tidigare inlägg så gör 10A det här ännu skummare. Hela det här tär verkligen på själen.

https://i.imgur.com/gPoE3r5.jpg

Menar du att det är andra säkringar än den till spisen som löser ut ? det skulle i så fall kunna tyda på att de är hårt belastade i sig själva och att nollans potential ändras, kanske pga klena kablar, det är i så fall ännu en anledning att anlita en elinstallatör som får mäta upp vad som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

De säkringarna ska inte vara berörda alls av spisen låter som att de blir något överslag nånstans så hur de än vänder på det så borde elen ses över.

Eller om dokumentationen för elskåpet är helt fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av futhark14:

@airborne, @giplet alltså säkringen som går är någon av dessa så jag tror inte att den första med beteckningen c20 har relevans? Vad jag har läst från era tidigare inlägg så gör 10A det här ännu skummare. Hela det här tär verkligen på själen.

https://i.imgur.com/gPoE3r5.jpg

Om du stänger av den första (nummer 1) i den raden av mindre brytare, stängs spisen av då?
Bara dubbelkolla så spisen inte är inkopplad på 2 eller 3 där...

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Hela raden med säkringar verkar dessutom sitta snett...

Kan vara så att spisen inte är det enda, eller ens det största problemet.

Se till att en elektriker kollar upp hur/var spisen faktiskt är inkopplad,
och vad problemet är med installation och/eller utrustning bakom de säkringar som löst ut.
(Om inte spisen mot all förmodan är inkopplad där)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”