Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Jag köpte comply foam till mina (fick dem, köpta på EG) och det räddade mina öron! Ska dock inte behövas för komfort kan man tycka, hade dock inte något val, samt så satt de så dåligt i öronen när jag gymmade.

Tror du tänker på Buds Plus och inte de nya Buds Live.
Live har ingen silikonplupp utan är endast hårt material, som tyvärr konstant trycker i örat, och för min del, under öronkanalen så det gör ont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Tror du tänker på Buds Plus och inte de nya Buds Live.
Live har ingen silikonplupp utan är endast hårt material, som tyvärr konstant trycker i örat, och för min del, under öronkanalen så det gör ont.

Justja! De nya bönorna ja hade glömt dem helt!
Där kan jag tänka mig att det finns en del som kommer ha detta problemet pga olika öron :/

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Produkt: Samsung 75" Q80T 4K UHD QLED Smart QE75Q80TAT
Länk: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149464/samsung-7...
Kategori: TV
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5277512
Pris: 19 990

Prissänkt just nu med 10k , finns till samma pris på några olika ställen , "ingår" även en Samsungrodukt för ~5-7k.

Är detta värt nu eller är det mer värt att vänta på Black Friday? Tänkte sälja Samsungprodukten.
Har tänkt köpa en 75" till PS5 men hade tänkt vänta tills rean. Har inte koll på hur mycket rea det brukar vara, men låter ju alltid som det är hysteriskt när det kommer till TV på black friday.

Hade spanat in denna och Sony XH90.

disposition
Permalänk
Medlem
Skrivet av k_jacobsson:

Är detta värt nu eller är det mer värt att vänta på Black Friday? Tänkte sälja Samsungprodukten.
Har tänkt köpa en 75" till PS5 men hade tänkt vänta tills rean. Har inte koll på hur mycket rea det brukar vara, men låter ju alltid som det är hysteriskt när det kommer till TV på black friday.

Hade spanat in denna och Sony XH90.

Tror inte de kommer sänka med mer än 10k till BF så behöver du TVn nu så skulle jag köra på det!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk

Varför ska man köpa windows 10 oem? Kan någon förklara?

Permalänk

Med tanke på att du får en till gratisprodukt från Samsung (värde 5-7.000kr) så är det ett jättebra pris tycker jag )

Qled är perfekt för spelande~

Själv köpte jag Q80T 55".

Skrivet av k_jacobsson:

Är detta värt nu eller är det mer värt att vänta på Black Friday? Tänkte sälja Samsungprodukten.
Har tänkt köpa en 75" till PS5 men hade tänkt vänta tills rean. Har inte koll på hur mycket rea det brukar vara, men låter ju alltid som det är hysteriskt när det kommer till TV på black friday.

Hade spanat in denna och Sony XH90.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Med tanke på att du får en till gratisprodukt från Samsung (värde 5-7.000kr) så är det ett jättebra pris tycker jag )

Plus att du slipper BF Stressen och vem vet hur lång leveranstiderna kommer vara då då tusentals personer lägger beställningar.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Elgigantens 3 för 2 på Google nest audio. Har precis påbörjat smarta hem med lampor och grejer via smartthings. Har planer på Google Home också med röstassistent. Känns väl som ett kanonerbjudande? Så får man lite multiroom ljud på köper så att säga? Eller är jag ute och cyklar här?

Permalänk
Skrivet av svintooo:

Elgigantens 3 för 2 på Google nest audio. Har precis påbörjat smarta hem med lampor och grejer via smartthings. Har planer på Google Home också med röstassistent. Känns väl som ett kanonerbjudande? Så får man lite multiroom ljud på köper så att säga? Eller är jag ute och cyklar här?

Tycker det känns lovande jag med och funderar på att slå till. Har dock lite reservationer kring hur google home/nest beter sig när flera enheter hör en. Oftast fungerar det bra för mig, men när kökstimern ringer och man ropar till den att stänga av, och högtalaren i vardagsrummet hjälpsamt meddelar att den inte har några timers (trots att kökshögtalaren fattar och stänger av sin timer) så blir man lite frustrerad. Men det går ju förstås alltid att stänga av mikrofonen på någon ifall flera står för nära varandra. Använder dem annars mycket för både musik och för att kontrollera lampor, och är mycket nöjd med det.

Permalänk
Skrivet av Bostrolicious:

Oftast fungerar det bra för mig, men när kökstimern ringer och man ropar till den att stänga av, och högtalaren i vardagsrummet hjälpsamt meddelar att den inte har några timers (trots att kökshögtalaren fattar och stänger av sin timer) så blir man lite frustrerad.

Nu för tiden räcker det med att skrika "STOP" utan trigger-ord innan. Då är det alltså bara den pipande enheten som lyssnar.

Disclaimer: Det funkar så iaf för mig...

Permalänk
Skrivet av stoffisimo:

Nu för tiden räcker det med att skrika "STOP" utan trigger-ord innan. Då är det alltså bara den pipande enheten som lyssnar.

Disclaimer: Det funkar så iaf för mig...

Bra funktion som jag inte kände till! Fick det däremot inte att funka. Använder du svenska på din google home? Brukar ju ta lite tid innan nya funktioner kommer på svenska, så funderar på om det kan vara skillnaden. "hej google -> stopp" gjorde iaf att den andra enheten inte svarade i onödan som innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bostrolicious:

Bra funktion som jag inte kände till! Fick det däremot inte att funka. Använder du svenska på din google home? Brukar ju ta lite tid innan nya funktioner kommer på svenska, så funderar på om det kan vara skillnaden. "hej google -> stopp" gjorde iaf att den andra enheten inte svarade i onödan som innan.

Jag har testat mina mina här hemma med, men dom lyssnar inte på det.
Jag säger, OK Google. Stäng av!

Då blir det tyst.

Har en Nest Hub samt Google home mini, och den stora Google home.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Skrivet av Bostrolicious:

Bra funktion som jag inte kände till! Fick det däremot inte att funka. Använder du svenska på din google home?

Jag har mina på både engelska och svenska, och det är väl kanske inte det mest optimala alltid; jag kan ställa en fråga på ena språket och enheten svarar på det andra.

Mycket möjligt att "Stop" bara fungerar för engelska inställningar. Jag provade precis "Sluta" men då reagerade den inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffisimo:

Jag har mina på både engelska och svenska, och det är väl kanske inte det mest optimala alltid; jag kan ställa en fråga på ena språket och enheten svarar på det andra.

Mycket möjligt att "Stop" bara fungerar för engelska inställningar. Jag provade precis "Sluta" men då reagerade den inte.

Jag säger "stäng av timern"

Permalänk
Medlem

Årets Samsung qleds får game mode fixad i nyaste uppdateringen.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Skrivet av stoffisimo:

Jag har mina på både engelska och svenska, och det är väl kanske inte det mest optimala alltid; jag kan ställa en fråga på ena språket och enheten svarar på det andra.

Mycket möjligt att "Stop" bara fungerar för engelska inställningar. Jag provade precis "Sluta" men då reagerade den inte.

Jag testade lite olika inställningar och det verkar som att att engelska behöver vara det första språket för att "stop" ska funka - hade tidigare svenska > engelska. Dock fick jag då massa andra problem, som t.ex. att inköpslistan inte fungerade som innan, så det känns inte värt det. Väntar nog på att det kommer till svenska helt enkelt.

Känns som att vi har kommit lite på sidospår från trådens ämne, så jag avrundar för min del Google Home-diskussionen här.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av svintooo:

Elgigantens 3 för 2 på Google nest audio. Har precis påbörjat smarta hem med lampor och grejer via smartthings. Har planer på Google Home också med röstassistent. Känns väl som ett kanonerbjudande? Så får man lite multiroom ljud på köper så att säga? Eller är jag ute och cyklar här?

De lär låta bättre än Nest Mini i sig självt men de verkar sakna blåtand vilket Nest Mini har, Mini går att koppla till nått betydligt bättre ljudsystem för att agera signalkälla och "fjärrkontroll" och det går ju inte med Nest Audio.
Jag tycker det var lite trist att de tagit bort blåtand, ännu bättre vore det ju om de gjort en helt ny modell med samma storlek och egna ljud men dessutom med en inbyggd video-cromecast och lagt tillbaka den digitala ljudutgången som CC audio har, hade den kostat 1500 kr (eller lite mer men max 2000kr) hade den ju varit en oerhört vettig pryl som mediaspelare och kontroll.

Google Home mini har också en fördel jämfört med Nest och Audio och det är att den strömförsörjs via usb men både ljud, touch och mikrofoner är sämre på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Produkt: Acer 34" Predator Curved LED G-Sync X34P
Länk: https://www.komplett.se/product/959477/datorutrustning/bildsk...
Pris: 8490:-
Kategori: Skärmar
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4555791

Sjukt bra pris på skärmen ju. Har precis köpt en 27" (för jag fysiskt inte får plats med större än så), men annars hade jag ärligt klippt denna..

Det var en trevlig skärm! Hur står denna sig mot ASUS PG349Q, som var på rea för 7490 kr för ett par veckor sedan:

Skrivet av Frull3:

Bra medlem/klubb pris på --> Asus ROG Swift PG349Q
Prisjakt kostar ~13000 annars

http://www.bilddump.se/bilder/20200910204801-78.66.36.63.PNG

Produkt: Asus ROG Swift PG349Q 34"
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar...
Kategori: Skärmar
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5102519
Pris: 7490:- (Klubbpris)

Dold text

Är det samma panel modell de använder sig av?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det var en trevlig skärm! Hur står denna sig mot ASUS PG349Q, som var på rea för 7490 kr för ett par veckor sedan:

Dold text

Är det samma panel modell de använder sig av?

Ja, det är samma panel, en LG panel som också fanns i bland annat två LG-skärmar. En g-sync och en freesync. Jag har haft både LG modellen med G-sync och köpte en asus PG349Q nu när den fanns för 7490 och båda är otroligt trevliga skärmar! LG har en lite vuxnare design medan Asus kör hårt på sitt strix-varumärke och acer är också väldigt "gaming".

Det intressanta är att i dessa skärmar är det g-sync modulen som är flaskhals, panelen är native 144hz och orsaken till att den är 100hz och överklock till 120hz är alltså på grund av g-syncs begränsningar.

Jag har också haft en X34A som jag köpte när Komplett hade sin 2000 i rea när man handlade för 10000 (singles day 11/11 2017 tror jag det var) tog sönder den julafton 2019 på ren klantighet medan jag monterade den på den nya skärmarmen min fru köpte till mig i julklapp. Köpte LG-skärmen när Elgiganten reade den i början av januari och skillnaden var ENORM! Absolut ingen clouding, backbleed eller andra dumheter som X34A och andra 34" led svårt av i början. Den panelen var också native 60hz och klarade i bästa fall 100hz utan artefakter... Åter till ämnet... Sonen skulle hämta sin innebandyklubba och tittade inte vad han gjorde, plötsligt sa det pang och klubban gick rakt in i skärmen... Strax efter kom elgigantens rea på 7490 för pg349q och därför står en sådan hos mig nu...

Eftersom panelen är densamma så har den också samma härliga egenskaper. Ljuvlig helt enkelt! Så man lär ju bli lika nöjd med Acers också...

Det som dock har kommenterats här och på andra ställen är att Acer verkar ha tveksam QC och det är väl en del av förklaringen till att den trots samma panel kan vara generellt sett så mycket billigare...

Är den värd 8500? Inte när man kunde köpa pq349q för 7500... och eftersom nästa generation är på ingång är det väl inte otroligt att vi kommer se fler reor den närmsta tiden...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Någon som kan något om ljud?
Är denna något att ha: Samsung 2019 HW-Q86R/XE Dolby Atmos Soundbar?
https://www.webhallen.com/se/product/302114-Samsung-2019-HW-Q...

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Någon som kan något om ljud?
Är denna något att ha: Samsung 2019 HW-Q86R/XE Dolby Atmos Soundbar?
https://www.webhallen.com/se/product/302114-Samsung-2019-HW-Q...

Riktigt bra! Fanns i somras på samsungs store för ca 5500:- och vet flera som köpte då de hade även storebror 96 för om det var 7000 eller 8000 som är samma soundbar fast inkl trådlösa bakhögtalare.

Priset är ju bra, men den har som sagr varit ännu lägre. Tror dock inte man ska hoppas på så lågt pris igen.

Jag var själv riktigt sugen på en i somras men sen gjorde vi lite annat hemma och platsen till den försvann...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Riktigt bra! Fanns i somras på samsungs store för ca 5500:- och vet flera som köpte då de hade även storebror 96 för om det var 7000 eller 8000 som är samma soundbar fast inkl trådlösa bakhögtalare.

Priset är ju bra, men den har som sagr varit ännu lägre. Tror dock inte man ska hoppas på så lågt pris igen.

Jag var själv riktigt sugen på en i somras men sen gjorde vi lite annat hemma och platsen till den försvann...

Finns för 5490kr hos Samsung genom Benify (dock slut i lager just nu). Brukar bli några kronor billigare med koden "WELCOME" också.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Någon som kan något om ljud?
Är denna något att ha: Samsung 2019 HW-Q86R/XE Dolby Atmos Soundbar?
https://www.webhallen.com/se/product/302114-Samsung-2019-HW-Q...

Något som är lätt att missa när det reas ut soundbars från 2019 är huruvida de har stöd för eARC. Samsung verkar dock ha släppt en firmware-uppdatering som lägger till det för denna modell. Versionsnumret matchar i alla fall den uppdatering som lade till detta stöd till HW-Q80R (sägs vara samma hårdvara) och HW-Q90R.

https://www.samsung.com/se/support/model/HW-Q86R/XE/

https://www.reddit.com/r/Soundbars/comments/dz0ihk/samsung_hw...

Personligen tyckte jag också att det är lite intressant att den verkar köra Tizen. Trodde att denna typ av utrustning körde mindre avancerade operativsystem.

Skrivet av antherz:

Finns för 5490kr hos Samsung genom Benify (dock slut i lager just nu). Brukar bli några kronor billigare med koden "WELCOME" också.

Tack för tipset! Ser den inte där när jag går via någon av Samsung-rabatterna men modifierade produkt-URL:en och då syns den mycket riktigt.

https://shop.samsung.com/se/multistore/seb2b/benifyse/Product...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Någon som kan något om ljud?
Är denna något att ha: Samsung 2019 HW-Q86R/XE Dolby Atmos Soundbar?
https://www.webhallen.com/se/product/302114-Samsung-2019-HW-Q...

Bluffkampanj. Den har legat på runt 6-7k sedan maj hos olika butiker, men butikerna har kvar sitt gamla höga pris för att det ska se ut som en superkampanj.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5174628

Sen kanske den är svinbra, jag har ingen aning men har sett den där på "rea" hos många andra återförsäljare med precis samma upplägg. 12k ordinarie sen 50 % rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Då har man också hämtat ut sin Shield. Blev att komplettera med en 500GB Samsung T7 SSD.

Vad är fördelen med en Shield framför en PS eller en XB?

Har aldrig riktigt förstått det, så bara lite nyfiken vad andra ser som fördelen här.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tack alla som har svarat på min fråga gällande Soundbaren, det blir att hålla utkik på Samsungs egna hemsida!

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martinot:

Vad är fördelen med en Shield framför en PS eller en XB?

Har aldrig riktigt förstått det, så bara lite nyfiken vad andra ser som fördelen här.

Designen på "fjärkontrollen" ? Det finns väl inga direkta tekniska fördelar i övrigt, kanske ljudnivån för spelkonsolerna är generellt lite mer högljudda för de är ju designade för att kyla kanske 10 ggr så hög effektförbrukning som det kan bli vid spelande.
Det kan också vara nån liten skillnad beroende på vilken tv man har om man ska spela upp hdr filmer för där är det väl lite skillnader beroende på exakt vilka modeller man jämför.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej
Jag undrar vem har lyckats installera den billig Windows 10 PRO som är länkat i fyndtråden?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av darrenj:

Hej
Jag undrar vem har lyckats installera den billig Windows 10 PRO som är länkat i fyndtråden?

Alla som kan installera win för var du skaffar en nyckel har ju inget med installationen att göra oavsett om det är en fulnyckel så kan den bara påverka aktiveringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Jag köpte comply foam till mina (fick dem, köpta på EG) och det räddade mina öron! Ska dock inte behövas för komfort kan man tycka, hade dock inte något val, samt så satt de så dåligt i öronen när jag gymmade.

+1 på dom.

Fick köpa det för mina Sony WF. Drygt bara att de kostar så mycket + att det blir tull från USA och att dom håller bara 3-4 månader innan man får skaffa nya. (Ingen I sverige som säljer för Sony WF, går knappt att stänga locket om man har de vanliga)

Men det är nästan värt det.

Jag förstår att in ear tillverkarna inte vill skicka med bra kuddar då de helst snålar in så mycket som möjligt på det. Och som sagt, skummkuddar håller inte så länge. Men jag tänker, vore det inte en bra affärsmodell att sälja med abonnemang/prenumeration på nya kuddar istället? Finns säkert en del pengar att tjäna på det.