Microsoft arbetar på hälsokontroll av SSD-lagring i Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft arbetar på hälsokontroll av SSD-lagring i Windows 10

De experimentella funktionerna låter Windows 10 övervaka NVME-anslutna lagringsenheter och varna om dessa är på väg att fallera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt. Får gärna göra samma sak med S.M.A.R.T. på mekaniska diskar känner jag, eller gör de det redan bara att jag inte fått uppleva det?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Mycket bra funktion om den implementeras. Visst kan man läsa av SMART och uppskattad livslängd i % med lämplig programvara, men det här skulle ju underlätta för alla som inte är så insatta att bara få en varning direkt i Windows

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Så det funkar inte med S.M.A.R.T. på NVMe? Känns tråkigt om man ska behöva specialmjukvara från tillverkaren så jag tycker det är bra om detta är inbyggt i OS.

Permalänk
Medlem

Hehe läste på ett annat forum om någon som var sur över detta och kände att Microsoft bara gör så för att slänga in reklam om var man kan köpa en ny NVMe eftersom den felaktiga snart är sönder

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Gör de något mer än att bara läsa S.M.A.R.T. datan? Välkommen funktion men känns som den borde funnits sedan millenieskiftet egentligen. Iofs i deras försvar så är HDD lite mer oförutsägbara, när de väl rapporterar fel så är det högre risk att de väldigt snart kommer göra sina sista varv. SSD'er tenderar (men inte garanterat) att ha en lite mer utdragen död.

Jag repeterar mig igen däremot så fort vi pratar säkring av lagring. Det är aldrig en fråga om lagringen kommer fallera utan när! Är det något ni bryr er om så ha alltid isolerade externa (helst geografiskt) backups!

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Fast hur många vanliga användare kommer någonsin uppleva att de närmar sig gränsen? Blir nog inte så många varningar misstänker jag!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast hur många vanliga användare kommer någonsin uppleva att de närmar sig gränsen? Blir nog inte så många varningar misstänker jag!

Nä inte för en enskild individ.

Men det är rimligen ganska många diskar som havererar totalt per år på planeten ;). Tänkern jag mig iaf.
I den bästa av världar kan man rädda just de datorerna från datahaveri. Iaf i större utsträckning än om man inte kollar denna data.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hehe läste på ett annat forum om någon som var sur över detta och kände att Microsoft bara gör så för att slänga in reklam om var man kan köpa en ny NVMe eftersom den felaktiga snart är sönder

Ja, en del är misstänker alla för allt möjligt.
Konspirationsteorier kan hagla.
Skulle inte förvåna mig om denna person skulle vara sur på sitt OS om han fick en krasch av SSD utan att ha fått någon varning.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

nice i guess men jag har länge använt i alla windows burkar jag har ett program som rapporterar alla mina hårdiskars hälsa och skickar alerts via mail om något uppstår, denna information finns ju via smart

Permalänk
Medlem

Jag brukar kolla mekaniska hårddiskar hälsa med Crystal discinfo.
Ibland är det en dator med både SSD och HDD och när man kollar med discinfo så visar den ofta SSD också med en procentsats.
Ofta står det 100% men har varit med om på senaste att det står 90%. Tom 0% och varning med rött.
Har man dock kolla med tillverkarens SSD programvara så har det rapporterats allt ok.
Är inte discinfo tillförlitlig för SSD?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ofta står det 100% men har varit med om på senaste att det står 90%. Tom 0% och varning med rött.
Har man dock kolla med tillverkarens SSD programvara så har det rapporterats allt ok.
Är inte discinfo tillförlitlig för SSD?

Crystal Diskinfo läser S.M.A.R.T. som är en standard för hur hälsodatan ska kommuniceras med moderkortet och lite annat. Dessvärre så är den inte alls lika standardiserad för själva datan, dess innehåll eller tolkning utan det gör olika tillverkare lite hur som, vilket Crystal Diskinfo gör en best effort att tolka korrekt. Brukar gå att få tag på dokument som beskriver detaljerat hur rå värdena ska tolkas, men är lite bökigt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast hur många vanliga användare kommer någonsin uppleva att de närmar sig gränsen? Blir nog inte så många varningar misstänker jag!

Min SSD gav upp utan förvarning, hade gärna fått en varning.
Inte så kul att stå utan systemdisk på en torsdag kväll när man tänkte hinna spela lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

Min SSD gav upp utan förvarning, hade gärna fått en varning.
Inte så kul att stå utan systemdisk på en torsdag kväll när man tänkte hinna spela lite.

Inte säkert den ger/gav upp för att minnescellerna var slut. Händer att controllern går sönder.

Permalänk
Medlem

Det var verkligen på tiden, bra för de som inte har någon koll på detta.

Själv fortsätter jag tuta på med HD Sentinel, som är bra på riktigt, men inte gratis.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Inte säkert den ger/gav upp för att minnescellerna var slut. Händer att controllern går sönder.

Jepp, det är den "roligaste" sortens haveri. Har råkat ut för det en gång för många år sedan nu, med en sata-ssd från Plextor som plötsligt var totalt stendöd vid uppstart en dag, utan förvarning. Skönt nog har det aldrig hänt igen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Coolt. Får gärna göra samma sak med S.M.A.R.T. på mekaniska diskar känner jag, eller gör de det redan bara att jag inte fått uppleva det?

Det finns redan (och har funnits väldigt länge) att man får varning i Windows om en mekanisk disk känner av via S.M.A.R.T. att den håller på att haverera.
Det är dock inte inte riktigt lika avancerat som detta utan man får en varning som bara talar om att det finns S.M.A.R.T. problem och att man bör ta backup snarast möjligt, dessutom kommer det inte förrän det är disken som talar om detta för Windows.

(För de som är nyfikna kan man se funktionen i Schemaläggaren under "DiskDiagnostic".)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Ja, en del är misstänker alla för allt möjligt.
Konspirationsteorier kan hagla.
Skulle inte förvåna mig om denna person skulle vara sur på sitt OS om han fick en krasch av SSD utan att ha fått någon varning.

Haha ja, med precis samma argument "de skulle ha kunnat varna men gjorde det inte, bara för att jag ska tvingas köpa en ny dator ..."

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Gör de något mer än att bara läsa S.M.A.R.T. datan? Välkommen funktion men känns som den borde funnits sedan millenieskiftet egentligen. Iofs i deras försvar så är HDD lite mer oförutsägbara, när de väl rapporterar fel så är det högre risk att de väldigt snart kommer göra sina sista varv. SSD'er tenderar (men inte garanterat) att ha en lite mer utdragen död.

Jag repeterar mig igen däremot så fort vi pratar säkring av lagring. Det är aldrig en fråga om lagringen kommer fallera utan när! Är det något ni bryr er om så ha alltid isolerade externa (helst geografiskt) backups!

Känns bra att dom lägger in funktionen, fastän det antagligen endast är att dom läser av statusregister och räknare i SSD'n.

Menar, man sitter ju inte maniskt och kontrollerar hur många skrivcykler som är kvar i procent på SSD'n, så även om man har backup kan det ju vara en tidsbesparande "heads up".

Konkurrerande publikation NHW långtidstestade livslängd på SSD, när dom gav upp så var det mer att döden kom direkt. Däremot så var livslängden en bra bit över den beräknade. Om nu inte minnet helt sviker...

Kommer tyvärr inte in på nhw.se just nu för att hitta länk

Edit nu kom jag in

Vårt SSD-dödartest med TLC-enheter når motsvarande 200 års vardagsanvändning

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det finns redan (och har funnits väldigt länge) att man får varning i Windows om en mekanisk disk känner av via S.M.A.R.T. att den håller på att haverera.
Det är dock inte inte riktigt lika avancerat som detta utan man får en varning som bara talar om att det finns S.M.A.R.T. problem och att man bör ta backup snarast möjligt, dessutom kommer det inte förrän det är disken som talar om detta för Windows.

(För de som är nyfikna kan man se funktionen i Schemaläggaren under "DiskDiagnostic".)

Den funktionen finns i så fall inte på mitt system. Har ingen rad som heter DiskDiagnostic i Schemaläggaren vad jag kunde se

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Hehe läste på ett annat forum om någon som var sur över detta och kände att Microsoft bara gör så för att slänga in reklam om var man kan köpa en ny NVMe eftersom den felaktiga snart är sönder

Jag antar att de skrev M$ också. Enligt vissa ska de ju inte ens få göra webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så det funkar inte med S.M.A.R.T. på NVMe? Känns tråkigt om man ska behöva specialmjukvara från tillverkaren så jag tycker det är bra om detta är inbyggt i OS.

SMART existerar och fungerar (antar i ungefär samma mån som SMART någonsin fungerar). Om denna Windows-funktion enbart handlar om SMART eller något annat (i kombination?) är väl dock oklart.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bra om de får till en realtidsövervakning skulle jag säga.
Inte alla, faktiskt ganska långt ifrån många (skulle jag tro) som orkar sätta upp en realtidsövervakning av diskarna så denna funktion skulle nog absolut göra nytta.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

I snitt har vi på jobbet ca 2 SSD i veckan som havererar. Hade användarna blivit varnade hade vi iaf hunnit rädda deras data. Att rädda data från SSD är i närmaste obefintlig.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

I snitt har vi på jobbet ca 2 SSD i veckan som havererar. Hade användarna blivit varnade hade vi iaf hunnit rädda deras data. Att rädda data från SSD är i närmaste obefintlig.

Låter inte bra, men hur många datorer har ni på jobbet? Är det under hundra låter det riktigt illa. Plus hur länge håller ni datorerna i tjänst?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av philipborg:

Iofs i deras försvar så är HDD lite mer oförutsägbara, när de väl rapporterar fel så är det högre risk att de väldigt snart kommer göra sina sista varv. SSD'er tenderar (men inte garanterat) att ha en lite mer utdragen död.

Om något så är det väl ssder som för det mesta bara dör utan några som helst föregående varningar, speciellt vid strömavbrott eller lom datorn kraschar kan de ju tvärdö eftersom de skadar sin interna mjukvara som finns på samma kretsar som själva lagringsutrymmet, ssder är mycket opålitligare än hdd på alla sätt, möjligen tål de stötar bättre men det är väl i så fall det enda de är bättre på vad gäller hållbarhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om något så är det väl ssder som för det mesta bara dör utan några som helst föregående varningar, speciellt vid strömavbrott eller lom datorn kraschar kan de ju tvärdö eftersom de skadar sin interna mjukvara som finns på samma kretsar som själva lagringsutrymmet, ssder är mycket opålitligare än hdd på alla sätt, möjligen tål de stötar bättre men det är väl i så fall det enda de är bättre på vad gäller hållbarhet.

Källa på det?

Min personliga upplevelse är det rakt motsatta. Jag har varit med om mången havererad mekanisk disk medan (ta i trä) haverier av SSD-diskar har varit obefintliga. Jag vet att det är svårt om inte helt omöjligt att rädda data flera gånger från en död SSD till skillnad från en mekanisk disk, men de är driftsäkrare än HDD i vanligt hederligt hemmabruk vad jag förstår och upplevt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Källa på det?

Min personliga upplevelse är det rakt motsatta. Jag har varit med om mången havererad mekanisk disk medan (ta i trä) haverier av SSD-diskar har varit obefintliga. Jag vet att det är svårt om inte helt omöjligt att rädda data flera gånger från en död SSD till skillnad från en mekanisk disk, men de är driftsäkrare än HDD i vanligt hederligt hemmabruk vad jag förstår och upplevt.

Det som @mrqaffe säger hände en hel del förr men det är längesen jag hörde om någon som haft det problemet, verkar mycket mindre vanligt.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

Källa på det?

Min personliga upplevelse är det rakt motsatta. Jag har varit med om mången havererad mekanisk disk medan (ta i trä) haverier av SSD-diskar har varit obefintliga. Jag vet att det är svårt om inte helt omöjligt att rädda data flera gånger från en död SSD till skillnad från en mekanisk disk, men de är driftsäkrare än HDD i vanligt hederligt hemmabruk vad jag förstår och upplevt.

Att SSD:er är mer opålitliga vet jag inte om jag håller med på, men de har absolut en tendens att när de dör bara dö utan förvarning. Man ska alltid ha backuper förstås, men det blir ännu viktigare med SSD:er. Har också sett många havererade hårddiskar men jag har alltid haft tid på mig att rädda data. Det beror på fel förstås, men man brukar märka när de håller på att ge upp.

Permalänk
Medlem

Jag kör sen många år HD Sentinel (www.hdsentinel.com) på min server och arbetsdator. Den har räddat mig med varningar när hårddiskar vart på väg att dö vilket har sparat mig från massa jobb att återskapa stora mängder data från backuper osv. Jag kör dessutom det även på ena backupmaskinen.

Än så länge har jag inte fått akuta larm eller haveri på SSD. Bara tidiga hälsovarningar. Så hur exakt den funkar med SSD har jag ingen egen erfarenhet av. Men den ska ta dom också enligt företaget. Som flera skrivit så kan ingen förutse plötsliga totalhaverier från blå himmel men jag uppskattar programmet, det har räddat mig några gånger.