Köpråd: Skärm till barnen, 1080p 60Hz - vilket typ av panel?

Permalänk
Medlem

Köpråd: Skärm till barnen, 1080p 60Hz - vilket typ av panel?

Tjena, jag letar nya skärmar till kommande datorbyggen till barnen. De är inte så gamla så har tänkt mig nöja mig med 1080p och 60Hz, men är lite osäker på vilken typ av panel som blir bäst för dem. De är så pass unga (6 och 8 år) så de förstår sig inte på detta direkt, är väl snarare jag som är kräsen och inte vill köpa nåt som är sämre om det finns bättre alternativ. Samtidigt ska det inte dra iväg i kostnad allt för mycket! Men dagens skärmar i 1080p/60Hz-klassen är ju inte direkt kostsamma vad jag sett.

Har funderat på IPS som (om jag förstått det rätt) har bättre betraktningsvinkel. De kommer sitta med datorerna bredvid varandra så vore bra om de lätt kan se på varandras skärmar när det spelas minecraft eller liknande!

Är det nåt man bör tänka på annars om jag t ex sorterar skärmar på IPS, finns det sämre och bättre sådana?

Permalänk
Medlem

Tänk inte så mycket på teknik och prestanda i det här läget.
Köp den billigaste skärmen du kan hitta.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Ips (eller Samsungs pla) och freesync.
Jag köpte den samsung 24“ som har varit nere under 1000 ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Tänk inte så mycket på teknik och prestanda i det här läget.
Köp den billigaste skärmen du kan hitta.

Nej sant, vill väl egentligen bara att de ska kunna se varandras skärmar från sidan utan att färgerna ska bli superdåliga/inverterade (som jag själv upplevt när det gäller TN-paneler, men det kanske inte är så på dagens TN?)

Skrivet av pacc:

Ips (eller Samsungs pla) och freesync.
Jag köpte den samsung 24“ som har varit nere under 1000 ibland.

Menar du typ som denna? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3642550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squ1d-:

Nej sant, vill väl egentligen bara att de ska kunna se varandras skärmar från sidan utan att färgerna ska bli superdåliga/inverterade (som jag själv upplevt när det gäller TN-paneler, men det kanske inte är så på dagens TN?)

TN-paneler har väl blivit lite bättre med åren, men när det gäller betraktningsvinklar så är IPS överlägset.

När det gäller köp av datorskärmar idag skulle jag säga att man alltid skall köpa IPS, såvida man inte har någon specifik anledning att välja något annat.

Det finns naturligtvis bättre och sämre IPS skärmar, men få som är direkt dåliga.

Jag rekommenderar även att du köper en höj- och sänkbar skärm. Hjälper mycket ur ergonomisk synvinkel.

Permalänk
Bildexpert 📺

Billiga IPS kan vara rätt dåliga de med, särskilt i 60 Hz-budgetklass. Vet inte riktigt vad man får. IPS-1080p-144 Hz-skärmarna har än så länge varit fria från dåliga exemplar vad jag sett. Lite dyrare förstås, 2000+ per styck. Men mycket roligare som skärmar överlag. Kan ju hålla en god bit upp i mellanstadieåldern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

TN-paneler har väl blivit lite bättre med åren, men när det gäller betraktningsvinklar så är IPS överlägset.

När det gäller köp av datorskärmar idag skulle jag säga att man alltid skall köpa IPS, såvida man inte har någon specifik anledning att välja något annat.

Det finns naturligtvis bättre och sämre IPS skärmar, men få som är direkt dåliga.

Jag rekommenderar även att du köper en höj- och sänkbar skärm. Hjälper mycket ur ergonomisk synvinkel.

Tack för tipset. Hade tänkt att det räcker att kunna tilta skärmen men kan ju vara bra att höja/sänka den också.

Skrivet av Laxpudding:

Billiga IPS kan vara rätt dåliga de med, särskilt i 60 Hz-budgetklass. Vet inte riktigt vad man får. IPS-1080p-144 Hz-skärmarna har än så länge varit fria från dåliga exemplar vad jag sett. Lite dyrare förstås, 2000+ per styck. Men mycket roligare som skärmar överlag. Kan ju hålla en god bit upp i mellanstadieåldern.

Tack för tips. Kanske värt att lägga 800-900kr mer på en bättre skärm då. Hittade denna nu när jag sökte, såg ju ut att vara bra https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192456

Behöver ju inte skärmarna förrän till jul, så kanske ska vänta till black friday och se om priserna går ner ännu lite.

Permalänk
Bildexpert 📺

BF-priserna för bildskärmar är sällan så värst annorlunda mot vanliga nivåerna. Det som brukar förekomma är att partier av enstaka modeller, ofta utgående sådana, kan få en rejäl sänkning på 20-30 procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squ1d-:

Har funderat på IPS som (om jag förstått det rätt) har bättre betraktningsvinkel. De kommer sitta med datorerna bredvid varandra så vore bra om de lätt kan se på varandras skärmar när det spelas minecraft eller liknande!

Kolla om du inte kan hitta två ips-skärmar från Dell. De har ofta väldigt bra ergonomiska förutsättningar och kan justeras åt alla håll och kanter. Idag är man bara dumsnål om man köper en vanlig TN-panel. VA kan däremot vara ett alternativ för bättre svärta, något jag antar kan vara trevligt om man använder skärmen för film.

Permalänk
Medlem

Kolla på begagnatmarknaden. Nu vet jag att du inte letar specifikt efter en 144hz skärm men du borde kunna hitta en ok sådan för runt tusingen begagnat för att varför inte?

Glhf!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

BF-priserna för bildskärmar är sällan så värst annorlunda mot vanliga nivåerna. Det som brukar förekomma är att partier av enstaka modeller, ofta utgående sådana, kan få en rejäl sänkning på 20-30 procent.

Okej!

Skrivet av hakro807:

Kolla om du inte kan hitta två ips-skärmar från Dell. De har ofta väldigt bra ergonomiska förutsättningar och kan justeras åt alla håll och kanter. Idag är man bara dumsnål om man köper en vanlig TN-panel. VA kan däremot vara ett alternativ för bättre svärta, något jag antar kan vara trevligt om man använder skärmen för film.

Mm får hålla utkik. Har själv en Dell med IPS panel som funkat bra i säkert 8-9 år nu.

Skrivet av [SmR]BMF:

Kolla på begagnatmarknaden. Nu vet jag att du inte letar specifikt efter en 144hz skärm men du borde kunna hitta en ok sådan för runt tusingen begagnat för att varför inte?

Glhf!!!

Ja nej inget krav på 144Hz egentligen. Men med tanke på vad Laxpudding skrev så lutar det åt att jag börjar kolla efter 1080p, 144Hz, IPS. Kostar det 800-1000kr extra per skärm så blir det ju genast lite dyrare men samtidigt kan ju dessa skärmar hålla väldigt länge, specifikationsmässigt.

Problemet med att leta begagnat är väl att det blir svårt att få 2 likadana skärmar. Kan vara en väldigt viktig punkt när det är barn på 6 och 8 år som får en varsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squ1d-:

Okej!
Mm får hålla utkik. Har själv en Dell med IPS panel som funkat bra i säkert 8-9 år nu.
Ja nej inget krav på 144Hz egentligen. Men med tanke på vad Laxpudding skrev så lutar det åt att jag börjar kolla efter 1080p, 144Hz, IPS. Kostar det 800-1000kr extra per skärm så blir det ju genast lite dyrare men samtidigt kan ju dessa skärmar hålla väldigt länge, specifikationsmässigt.

Problemet med att leta begagnat är väl att det blir svårt att få 2 likadana skärmar. Kan vara en väldigt viktig punkt när det är barn på 6 och 8 år som får en varsin

Inte ovanligt att hitta annonser där två skärmar säljes samtidigt, en hel del som uppgraderar sina skärmar från 1080 till något med högre upplösning.

Lycka till!