Permalänk

Blåskärm när jag satte in mer ram

Hej, satte in 16 gb ram till i burken men får blåskärm konstant efter det.

Modekortet äASUS PRIME B450-PLUS
Processor AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB

minnena som satt i från början https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

och de nya jag satte in för att utöka https://www.webhallen.com/se/product/236943-Corsair-Vengeance...

Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Testa ett minne i taget för och se om alla fungerar.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Har du provat att enbart köra med ett nytt minne i taget? Om de ändå krånglar, har du provat att sätta dem i olika minnesportar?

Det är annars vanligt att BIOS-uppdateringar löser diverse kompatibilitetsproblem med RAM.

Det man annars kan prova är att tvinga lägsta frekvensen i BIOS innan du sätter i de nya minnena och öka gradvis om de fungerar (man kan även prova höja "DRAM voltage" ett snäpp). 3200 Mhz räknas som överklockning och att köra fyra stickor ökar risken att det ej är stabilt, då processorns minneskontroller belastas hårdare.

Permalänk

Tack för svar! Tog bort ett av de nya stickorna, då det fungera utan problem med mina gamla.

Så när jag kör 24 gb så verkar det fungera. Ska pröva att byta ut en i taget. Känns som det är ett defekt minne

Permalänk

kolla även upp att ditt modermodem verkligen ger dem 1.35V med fyra stickor.

jag fick öka upp spänningingsmatningen lite över vad mina minnen vill ha när jag pulade i 4 stickor för att kompensera för spänningsfallet med fyra stickor fick samma problem som du ostabilt efter montering av fler minnen.

problemet försvann när jag ökade från de 1.5V mina minnen vill ha till 1.52V droppade ner till 1.48V innan och efter stabilt på 1.50-1.51V utan problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är BIOS up-to-date ?

Minneskompabilitet förbättras ofta i uppdateringar.

Sen kan det som redan nämnts, hända att du får justera upp spänningen och/eller justera ner hastigheten
när du kör med 4 minnen.

Permalänk

håller på uppdatera bios nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av giggelingbear:

Tack för svar! Tog bort ett av de nya stickorna, då det fungera utan problem med mina gamla.

Så när jag kör 24 gb så verkar det fungera. Ska pröva att byta ut en i taget. Känns som det är ett defekt minne

kolla om moderkortet vill ha speciella ramslots beroende på ramkit

Permalänk
Skrivet av Buulaa:

kolla om moderkortet vill ha speciella ramslots beroende på ramkit

den visar bara när man har 2 vilken den vill man ska köra i, står inget om 3 lr 4

Uppdaterat bios nu ska pröva med 4 stickor

Permalänk

uppdaterat bios försökte med 4 stickor samma problem, ska visa bild på nuvarande volt

Permalänk
Permalänk

fungerar med 24 gb.. däremot typ tjuter det när jag är intabbad på WoW men endast när jag är intabbad aldrig varit så innan, och CoD vägrar starta

Permalänk

ser ingen spänning på någon av bilderna.

menar du texten bredvid docp profil rutan?
den texten säger bara vad profilen kommer ställa in inte vad de faktiskt kommer få.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows