Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

nu finns det en video av systemet som startar https://www.reddit.com/r/PS5/comments/j46cwp/ps5_ui_startup_l...

inte direkt det där "instant on" som man förväntade sig med allt snack om världens snabbaste ssd, så det kanske är fejk?

Skrivet av CubaCola:

och enligt tidigare läcka så verkar PS5 endast ha 664GB ledigt utrymme för användare

https://www.neogaf.com/threads/unconfirmed-ps5-to-have-664gb-...

Det jag tycker är lite konstigt med de är att om det nu är några japanska youtubers och ingen annan som har den. Så borde väll de valt japanska som språk.? Eller så vill de bara förvirra Sony🤔😅

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Det jag tycker är lite konstigt med de är att om det nu är några japanska youtubers och ingen annan som har den. Så borde väll de valt japanska som språk.? Eller så vill de bara förvirra Sony🤔😅

läckan är rysk. har inget med japanerna att göra. lät kanske så när jag skrev.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ohh ska bli kul att se! Hoppas någon av dom pratar engelska också annars kommer jag inte fatta mycket

@tyvar1 jag var lite "busig" och tog ditt inlägg och skapade en tråd på FZ om detta. Hoppas inte det gjorde något! Hänvisade till dig iallafall

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Dex:

@tyvar1 jag var lite "busig" och tog ditt inlägg och skapade en tråd på FZ om detta. Hoppas inte det gjorde något! Hänvisade till dig iallafall

självklart får du göra det!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

inte direkt det där "instant on" som man förväntade sig med allt snack om världens snabbaste ssd, så det kanske är fejk?

Det är ju spelstart som ska vara snabb... Själva konsollen måste ju gå igenom POST precis som vilken PC som helst när den går igång, GDDR-minnen måste förmodligen trainas vid uppstart likt DDR4 måste, osv.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av CubaCola:

PS5 visas upp av japansk youtuber imorgon, går att sätta reminder
https://www.youtube.com/watch?v=oUrmTmMtNSw&feature=youtu.be

och enligt tidigare läcka så verkar PS5 endast ha 664GB ledigt utrymme för användare

https://www.neogaf.com/threads/unconfirmed-ps5-to-have-664gb-...

Om ryktet om 664 GB ledigt stämmer hoppas jag att de första PS5-certifierade SSD-produkterna inte dröjer allt för länge 😅

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

Tror inte alls på att det endast är 664 gb ledigt. Vad är det som skulle reservera 161 gb?

Löjligt...

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av anon259487:

Tror inte alls på att det endast är 664 gb ledigt. Vad är det som skulle reservera 161 gb?

Löjligt...

På Xbox Series X/S reserveras 200 GB av 1 TB till systemmjukvara och Quick Resume-cache, inte alls otänkbart att en liknande andel utrymme reserveras även i PS5.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det är ju spelstart som ska vara snabb... Själva konsollen måste ju gå igenom POST precis som vilken PC som helst när den går igång, GDDR-minnen måste förmodligen trainas vid uppstart likt DDR4 måste, osv.

Hade hållit med om det inte vore så att min Windows 10 dator är snabbare att boota än det där

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av anon259487:

Löjligt...

664 gb räcker ju gott och väl för ens spelande man spelar ju max 3 spel åt gången ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Är det någon i tråden som bokat via Komplett och fått svar om denne får eller icke samt vilket datum vore intressant med.

Bokade i maj och får enligt utskicket i maj, visst att man är sent ute men var komplett ens ”lovade” några enheter (kanske står i tråden men bumpar då upp frågan igen)?

Bokade på Komplett den 23:e april och får enligt orderstatus min ps5a den 3:e mars 2021

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

Eftersom jag gillar data, så fick jag idéen att fixa ett google spreadsheet. Jag har dålig koll på hur det funkar med sharing, men tror jag fick till det okej.

Tanken är att man lägger till sitt/sina leveransdatum.
Man har möjlighet att lägga till sitt nick om man vill så man sen kan gå in och uppdatera. På detta sätt så kommer det finnas ett värde längs resans gång då folk kan se hur läget ligger till allt eftersom leveranser sker.

Saknas någon butik löser man det i sheet 2 (Butikslista).

Om det finns någon google-docs wizard får ni gärna försöka fixa lite visualisering i sheet 3. Jag tänker mig typ saker som:
- Antal % som får leverans vid release
- Antal % som får leverans per månad/kvartal
- Antal som fått leverans

Så som jag har förstått det så löser den history automatiskt, om någon skulle få för sig att radera allt. Eller behöver man slå på det?

https://docs.google.com/spreadsheets/d/17ZYO-ToZ5iN0MJf23Ix-5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

På Xbox Series X/S reserveras 200 GB av 1 TB till systemmjukvara och Quick Resume-cache, inte alls otänkbart att en liknande andel utrymme reserveras även i PS5.

Är det bekräftat av Microsoft att det är quick resume som tar upp det utrymmet?
One X har tydligen bara 780GB lagring, utan quick resume.

Frågan är också ifall man behöver ha 100GB ledigt till velocity architecture, eller hur dom tänkt att det ska fungera.

"That starts with the "Xbox Velocity Architecture," which Microsoft promises will allow "100GB of game assets to be instantly accessible by the developer" as a sort of "extended memory."

ARS technica

3 timmar kvar tills Japanerna får publicera(kl 11:00 här eller 18 i japan)

Japanska playstation blog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Frågan är också ifall man behöver ha 100GB ledigt till velocity architecture, eller hur dom tänkt att det ska fungera.

"That starts with the "Xbox Velocity Architecture," which Microsoft promises will allow "100GB of game assets to be instantly accessible by the developer" as a sort of "extended memory."

ARS technica

Jag kan tycka att det är lite dumt att dom helt enkelt inte räknar av allt utrymme systemet behöver och istället marknadsför det utrymme som användaren får, men det är klart att det låter sämre tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Tror jag ändå bestämt mig för versionen med läsare med dessa anledningar:
-Köpa och spela PS4-spel billigare då jag inte hade en PS4 och missat många bra spel.
-Möjlighet att låna spel av kompisar och brorsan.
-Inte låsa mig till PS Store och kunna köpa spel i butik på rea.

Det känns ändå som att de 1000kr extra kommer sparas in på andra håll om nu nästan alla PS4-skivor kommer gå att stoppa in i PS5 sen.

Tänker likadant, hoppas på en bred och god bakåtkompatibilitet. Det behöver inte vara mer grafiskt lull-lull även om det vore fint att köra PS5:an som en slags PS4 Pro, men jag har ingen aning hur det kommer se ut i praktiken.

Men iofs, jag kanske borde skaffa den digitala versionen eftersom jag ändå troligtvis bara kommer spela PS4:a spelet Bloodborne.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Bokade på Komplett den 23:e april och får enligt orderstatus min ps5a den 3:e mars 2021

Jag bokade en dag före dig och får enligt besked 12 dec. Sedan vad det faktiskt betyder i verkligheten är förstås högst osäkert.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Fearnox:

ARS technica

Nej jag tror inte de sagt exakt vad som är vad, men operativsystem borde inte uppta mer än cirka 20 GB eller däromkring, men precis som One X finns det säkerligen andra funktioner i systemet som tar upp utrymme. De 100 GB "utökat minne" de pratar om låter inte som att det handlar om Quick Resume specifikt. De som testat den pratar ju om 4-6 spel med QR, vilket kräver en hel del utrymme. Exakt hur utvecklare kan nyttja cache för spel kontra hur mycket som reserveras för Quick Resume är oklart, men det kan kanske vara ett dynamiskt system? Återstår att se om Microsoft släpper en teknisk genomgång av hur Xbox Velocity Architecture fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har man hört något om de kommer gå att använda ps4:ans saves till ps5?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown | NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Körde alltid mina hörlurar rakt in i DS4 under PS4-tiden men nu när PS5 kommer så är jag lite sugen på att gå ett steg upp och utnyttja mina lurar lite mer. Är det någon här som har något förslag på hur jag ska koppla mina lurar? Jag förstod det som att PS5 inte har optisk ut, men vilken väg ska man då ta om man kör ett par hörlurar + dac? Kommer köra med fidelio x2hr.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av 93Clocker:

Har man hört något om de kommer gå att använda ps4:ans saves till ps5?

De spelutvecklare som uttalat sig säger att sparfiler inte kan överföras mellan de två systemen. Yakuza: Like a Dragon, Dirt 5 och till och med Sonys egna Spider-Man Remastered saknar stöd för överföring av sparfiler, så det verkar som att mjukvarusystemen är så pass olika i PS4 och PS5 att sparfilerna inte kan överföras. Där har ju Microsoft helt klart en fördel i sin strategi med en enda Xbox-plattform.

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tyvar1:

Här är alla videos som kommer släppas:

Nu börjar det!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

De spelutvecklare som uttalat sig säger att sparfiler inte kan överföras mellan de två systemen. Yakuza: Like a Dragon, Dirt 5 och till och med Sonys egna Spider-Man Remastered saknar stöd för överföring av sparfiler, så det verkar som att mjukvarusystemen är så pass olika i PS4 och PS5 att sparfilerna inte kan överföras. Där har ju Microsoft helt klart en fördel i sin strategi med en enda Xbox-plattform.

?? Fyfan vad kasst isåfall. Ingen mening att vänta med att spela klart FFVII Remake på Ps5 då, för jag pallar inte börja om.

Hur ska man isåfall kunna fortsätta på sin sparfil i FFVII Remake ep 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

?? Fyfan vad kasst isåfall. Ingen mening att vänta med att spela klart FFVII Remake på Ps5 då, för jag pallar inte börja om.

ja ska bli intressant och se hur dom löser det. Men framför allt är jag nyfiken på dur dom löser att i slutet på FF7R har man redan alla dom bästa spellsen och summons. Undrar hur man ska fortsätta bli kraftfullare i dom andra spelen om dom inte nollställer det på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Ja, vi får se om det är olika från spel till spel eller om det gäller alla spel. Om ett spel får en remake eller remaster för PS5 kan det ju vara förståeligt om det inte går att använda sparfiler från originalspelet men om det är ett rent PS4 spel som körs i PS5 tycker man att sparfilerna borde kunna användas. Men spelen måste kanske patchas först för att kunna hämta sparfilerna från annan plats i filsystemet eller liknande.

För egen del är Yakuza: Like a Dragon ett spel jag kommer spela. De har väl sagt att om man spelar PS4 versionen på en PS5 så kommer det inte gå att använda sparfilerna när den upphottade PS5-versionen av spelet släpps i Mars. Däremot så tror jag inte de har sagt något om det ska gå att överföra sparfiler från PS4 versionen spelandes på PS4 till PS4 versionen spelandes på PS5.

Jag hittade precis följande länk:
https://www.tomsguide.com/news/ps4-save-data-ps5
Där står det att för Spider-Man: Miles Morales så kommer det gå att överföra sparfiler från PS4-verisonen till PS5. Så det verkar alltså att det är upp till varje spelutvecklare att se till att det fungerar.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Squallie:

Jag tror nog Square Enix har en plan för övergången på plats, eftersom de på förhand visste att Remake-delarna skulle släppas under PS5-eran. De har tidigare använt ett system där man laddar upp sparfiler till deras servrar som sedan kan laddas ned till andra plattformar, de använde bland annat det för FFIX till Switch och IOS. Oavsett om de använder ett sådant system eller PSN-lagrade sparfiler tror jag nog att de stöder en övergång i någon form.

Samtidigt vet vi ju inte vad planen efter slutet är där, de kanske planerat att ens party "startar om" i EP 2 och då behövs kanske inte alla framsteg i sparfilerna på samma sätt. Men någon form av vidareutveckling av det man gjorde i EP1 vill man ju ha, och det tror jag de ordnar.

Visa signatur

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Skyflyer ja det är nog de olika mjukvarusystemen i PS4 kontra PS5 som spökar. Olikheter i filsystem, hur sparfiler struktureras och generella system för hur spel struktureras skiljer sig mer åt än folk tror. Så jag tror också att PS4-spel som körs i kompatibilitetsläge på PS5 kan ladda ned sparfiler från PSN, medan PS5-versioner av dessa spel inte stödjer det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Nu börjar det!

Visst så är artstylen i många av spelen som spelades av sådan karaktär att de kanske inte behöver se bättre ut, men hade varit trevlig med lite raytracing, i tex playroom-spelet, bara för att visa att spelen inte behöver se ut som direkt ifrån en PS4?

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare

Goda nyheter. Enligt dom som fick testa Playstation 5 idag så var den tyst under hela deras gameplay (80 min).

Hoppas det stämmer för mitt Playstation 4 Pro låter som tusan.

Tyvärr fick dom inte presentera något inom UI:t eller Create button så får hoppas att Sony visar upp något själva snart

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av CubaCola:

Visst så är artstylen i många av spelen som spelades av sådan karaktär att de kanske inte behöver se bättre ut, men hade varit trevlig med lite raytracing, i tex playroom-spelet, bara för att visa att spelen inte behöver se ut som direkt ifrån en PS4?

Oftast tar det en liten tid in i next gen innan man verkligen får se stora skillnader i grafik. Cross gen spel brukar inte vara jättestora skillnader och just Astro's Playroom är det första spelet som släpps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Oftast tar det en liten tid in i next gen innan man verkligen får se stora skillnader i grafik. Cross gen spel brukar inte vara jättestora skillnader och just Astro's Playroom är det första spelet som släpps.

absolut, synd bara att det inte riktigt vad det här man ville se
Hade hellre velat få se Ratchet and Clank, men samtidigt var det japanska youtubers, och ratchet kanske inte är så stor i Japan

Visa signatur